Gå til innhold

Er det mulig å bli extrovert/utadvendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjøte du ikke?

Anonymkode: 61245...ddc

Har jeg skrevet jeg ikke skjønte noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som er introvert kan ikke lære seg å bli ekstrovert. De begrepene har ingenting med det å være sjenert. De begrepene har mye med hvordan man som person får og bruker energi.

Noen som er sjenert kan bli mer utadvendt. Første del er jo det å ønske å bli det, så der er du godt på vei. Så er det bare å utsette set for det. Det vil være fælt i starten. Men det er mulig. 

Anonymkode: a20d4...597

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fult mulig og det er bare en treningssak. Du må bare tvinge deg til det og så blir det lettere og lettere og lettere. Jo mer trening jo færre kleine øyeblikk får du, jo mer erfaring du får med det, både success og fiasko jo mindre big deal virker det å drite seg litt ut, og jo flere vellykkede erfaringer du har jo mer oppside vil du se i det, så du trenger mindre og mindre viljestyrke på det etter hvert. 

Jeg ville prøvdt å oppsøke situasjoner hvor det er naturlig at man skal prate sammen og så bruke det som trening. Diverse klubber og kurs er vel gode mulighetere, og når du begynner å få litt teken på det så bare prat med folk i forskjellige situasjoner, få trening der du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er en sjenert person og det gjør livet mitt mye vanskeligere på mange omeråder. Skulle ønske jeg kunne snakke med alle og være åpen og sosial. Synes det er koselig de få gangene jeg får det til men ofte så ender jeg opp med å sitte alene. Synes også det er så kosleig når folk går rundt og sier hei og smiler til alle osv men jeg bare får det ikke til:/ med en gang jeg får øyekontakt ser jeg umiddelbart vekk og begynner å lese eller jobbe med noe osv.  Er det mulig å bli mer utadvendt og isåfall hvordan?? Er ikke alltid sjenert noen ganger bare har jeg ikke noe å snakke om eller var ikke energien til å snakke med folk eller ikke tørr osv. 

Anonymkode: d9896...7c1

Mye kan trenes, kanskje også dette. 

Mange av oss introverte er f.eks nokså vant med å bli flau på ekstrovertes vegne når de sier noe dumt, noe som skjer ofte. Greier man å legge av seg slikt på egne vegne er man kanskje på god vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Fake it till you make it.

Det er forferdelig å presse seg, men etter hvert tør man litt og litt mer. Viktig å være i trygge omgivelser i starten.

Anonymkode: 7c091...26d

Tusen takk for tipset!!

Anonymkode: d9896...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som er introvert kan ikke lære seg å bli ekstrovert. De begrepene har ingenting med det å være sjenert. De begrepene har mye med hvordan man som person får og bruker energi.

Noen som er sjenert kan bli mer utadvendt. Første del er jo det å ønske å bli det, så der er du godt på vei. Så er det bare å utsette set for det. Det vil være fælt i starten. Men det er mulig. 

Anonymkode: a20d4...597

Så hvis jeg bare tvinger meg selv til å snakke med folk jeg ikke kjenner så godt, smile til folk i gangene og delta mer i gruppe samtaler så vil jeg til slutt bli mer utadvendt/synes det blir lettere?

Anonymkode: d9896...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kipling said:

Ja det er fult mulig og det er bare en treningssak. Du må bare tvinge deg til det og så blir det lettere og lettere og lettere. Jo mer trening jo færre kleine øyeblikk får du, jo mer erfaring du får med det, både success og fiasko jo mindre big deal virker det å drite seg litt ut, og jo flere vellykkede erfaringer du har jo mer oppside vil du se i det, så du trenger mindre og mindre viljestyrke på det etter hvert. 

Jeg ville prøvdt å oppsøke situasjoner hvor det er naturlig at man skal prate sammen og så bruke det som trening. Diverse klubber og kurs er vel gode mulighetere, og når du begynner å få litt teken på det så bare prat med folk i forskjellige situasjoner, få trening der du kan.

Tusen takk!!! 

Anonymkode: d9896...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg bare tvinger meg selv til å snakke med folk jeg ikke kjenner så godt, smile til folk i gangene og delta mer i gruppe samtaler så vil jeg til slutt bli mer utadvendt/synes det blir lettere?

Anonymkode: d9896...7c1

Det blir lettere av å øve, man blir tryggere på seg selv, blir eldre osv. Jeg var veldig utrygg og sjenert de første årene på nytt sted, fordi det var umulig å få venner. Men nå som jeg har gode venner er jeg mye mer utadvendt, sprudlende og kontaktsøkende mot andre også. 

Men jeg er fortsatt introvert og trenger masse alenetid! 

Anonymkode: 61245...ddc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitis

Man kan bli tryggere i sosiale omgivelser, men jeg kommer aldri til å gå fra introvert til ekstrovert. Jeg kan fint late som i noen situasjoner, men jeg blir alltid veldig sliten av det. Har egentlig ikke noe stort ønske om å være mer sosial heller🙈 vil heller ha noen få gode og nære relasjoner enn mange overfladiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterkanin vet ingenting om dette.

Jeg er introvert. Trives å være med folk i blant, men jeg trenger flere timer i løpet av døgnet annet enn når jeg sover til å være alene for å lade meg opp til i morgen. Men jeg er utadvendt til å ta kontakt med ukjente, og kan være svært utadvendt når jeg først er sosial.

Anonymkode: 0faa5...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (56 minutter siden):

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Petterkanin vet ingenting om dette.

Jeg er introvert. Trives å være med folk i blant, men jeg trenger flere timer i løpet av døgnet annet enn når jeg sover til å være alene for å lade meg opp til i morgen. Men jeg er utadvendt til å ta kontakt med ukjente, og kan være svært utadvendt når jeg først er sosial.

Anonymkode: 0faa5...344

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (11 minutter siden):

 

 

Ok. Hva mener du jeg er da? en kombinasjon?

Anonymkode: 0faa5...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geitis
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Hva mener du jeg er da? en kombinasjon?

Anonymkode: 0faa5...344

Det er ikke sånn at man er enten/eller. Hvis du ser på det som en skala, eller en linje hvor helt introvert er på den ene siden og ekstrovert er helt på den andre, så er vi alle sammen ett sted på linjen. De aller fleste mennesker er nok midt i mellom en plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geitis skrev (26 minutter siden):

Det er ikke sånn at man er enten/eller. Hvis du ser på det som en skala, eller en linje hvor helt introvert er på den ene siden og ekstrovert er helt på den andre, så er vi alle sammen ett sted på linjen. De aller fleste mennesker er nok midt i mellom en plass. 

Man kan være utadvendt, glad i mennesker og sprudlende når man er sosial - og likevel bli tappet for energi av det.

= introvert. 

Anonymkode: 61245...ddc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitis
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan være utadvendt, glad i mennesker og sprudlende når man er sosial - og likevel bli tappet for energi av det.

= introvert. 

Anonymkode: 61245...ddc

Jepp, jeg kan godt være sprudlende og ta mye plass når jeg er blant venner eller føler for det en dag, men det hører vel heller til sjeldenhetene, jeg finner energi med å være alene, uansett hvor trivelig det er å være med andre mennesker er så trenger jeg mye alenetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PetterKanin skrev (2 timer siden):

Psykologien definerer ikke ords betydning ...

Hva snakker du om? Dette er begreper som ble dannet av og blir brukt i psykologien for å forklare menneskelig oppførsel. Det er bare tilfeldig at de begynte å bli brukt på folkemunne.

Anonymkode: 87cd0...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva snakker du om? Dette er begreper som ble dannet av og blir brukt i psykologien for å forklare menneskelig oppførsel. Det er bare tilfeldig at de begynte å bli brukt på folkemunne.

Anonymkode: 87cd0...347

 

PetterKanin skrev (2 timer siden):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er en sjenert person og det gjør livet mitt mye vanskeligere på mange omeråder. Skulle ønske jeg kunne snakke med alle og være åpen og sosial. Synes det er koselig de få gangene jeg får det til men ofte så ender jeg opp med å sitte alene. Synes også det er så kosleig når folk går rundt og sier hei og smiler til alle osv men jeg bare får det ikke til:/ med en gang jeg får øyekontakt ser jeg umiddelbart vekk og begynner å lese eller jobbe med noe osv.  Er det mulig å bli mer utadvendt og isåfall hvordan?? Er ikke alltid sjenert noen ganger bare har jeg ikke noe å snakke om eller var ikke energien til å snakke med folk eller ikke tørr osv. 

Anonymkode: d9896...7c1

Det forstår jeg godt. Det er absolutt mulig ja. Du kan prøve å emulere atferden til de du syns er flinke sosialt. Hva er det de gjør spesifikt som gjør at du liker dem, hvordan oppfører de seg i situasjon x,y,z. Og hvordan er det forskjellige fra hva du gjør. Hva skal til for at du klarer å gjøre de samme tingene. Det er trening, trening, trening - som alt annet. Gjøre masse feil for å se hva som ikke funker. Det fins også ekstroverte mennesker som er klønete sosialt. Så det at du er introvert betyr bare at du må ta mer pauser for å lade batteriene. Å være omgjengelig er en øvelsessak hvor man må prøve å feile for å se hva som fungerer. Og det å ha gode rollemodeller funker bra! Kan være venner eller karakterer i filmer eller hva enn som inspirerer. 

Anonymkode: 4b77f...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk!!! 

Anonymkode: d9896...7c1

Det som er viktig med dette (og alt annet) er realistiske forventninger. Er du veldig naturlig introvert så vil nok det alltid være det mest naturlige for deg, og du blir ikke Oprah Winfrey i en fei, men du vil bli en bedre og mer sosialt kompetent og sosialt komfortabel versjon av deg selv jo mer du øver på det, og jo mer du øver jo minder ubehagelig blir det, så du må vurdere fremgangen basert på hvordan du ellers ville vært, ikke basert på en eller annen supersosial person som du fortsatt ikke er like dyktig som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...