Gå til innhold

Nabo som tar av fellesområder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i et boligfelt litt utenfor byen, og har fått en etterhvert litt problematisk nabo. Vi har fellesområder med lekeplasser og benker her og der, og denne naboen driver gradvis og utvider tomten sin inn på et av disse. I fjor fjernet han en benk kommunen hadde satt ut, og samboeren hans satte ut en rekke med pallekarmer rett utenfor tomten. Nå ser jeg at han har flyttet karmene, og gått i gang med å lage et gjerde enda en meter eller så lengre ut i fellesområdet. Ser ut som han har planer om å sememtere og fylle på med jord så han får større hage.

Er det noe det går an å gjøre med dette? En annen nabo kontaktet kommunen, men hun sa hun bare fikk et telefonisk skuldertrekk. Folk har visst også prøvd å snakke med ham, men han bryr seg ikke.

Anonymkode: ee810...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det noe egentlig om han bruker den?

Men han kan ikke inngjerde og dere kan sette dere der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris

Å fjerne en benk fra fellesområdet er drøyt, hør med kommunen. Kanskje benken var plassert feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri godtatt det. Da hadde jeg heller troppet opp på kommunen å stått der i dagesvis om jeg måtte for at de skulle høre på meg. Det er selvfølgelig ikke greit å utvide egen tomt på den måten. 

Anonymkode: e54c0...73c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, Sunshineyellow said:

Gjør det noe egentlig om han bruker den?

Men han kan ikke inngjerde og dere kan sette dere der. 

Han må selvsagt bruke den, er jo det plassen er der for. Problemet er at han utvider hagen sin inn i fellesområdet, planter tomater og agurk der, og gjerder inn stadig mer av et område han ikke selv eier.

25 minutter siden, Lunaris said:

Å fjerne en benk fra fellesområdet er drøyt, hør med kommunen. Kanskje benken var plassert feil?

Litt usikker på hva du mener med plassert feil. Den har stått der i minst et par tiår, og har sjekket kartet; dette er kommunal tomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da sender dere skriftlig klage til kommunen og ber om befaring og grensesetting

Anonymkode: e5f74...89d

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De felles områdene blir jo ikke brukt uansett . Hvorfor kan ikke alle få ha private hager i steden på fellesområdene? 

Anonymkode: 1ef7b...7d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De felles områdene blir jo ikke brukt uansett . Hvorfor kan ikke alle få ha private hager i steden på fellesområdene? 

Fordi en dag blir det solgt videre som hans eiendom og store hage, da kommer kommunen på befaring og den nye eieren mister denne hagen hun  trodde hun kjøpte.

Anonymkode: 7e244...b73

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er dere organisert som et sameie? Er dette fellesområdet noe som dere som sameie i fellesskap disponerer? 

Hvis ja på det over er det jo bare å forsyne seg av grønnsakene hans.

Jeg hadde ikke gitt meg overfor kommunen jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Fordi en dag blir det solgt videre som hans eiendom og store hage, da kommer kommunen på befaring og den nye eieren mister denne hagen hun  trodde hun kjøpte.

Anonymkode: 7e244...b73

Man sjekker jo slikt før man kjøper. Om ikke er det på en selv. 

Anonymkode: 15ae9...312

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, kan ikke bare alle ta seg til rette der det måtte passe dem? Noen av de andre beboerne har kanskje behov for mer oppbevaringsplass, så de kan sette opp et skjul hver på fellesarealet. Hva med et par bassenger eller lage til en liten golfbane til privat bruk? Det jo blir trivelig når alle gjør som de vil.

Anonymkode: 9438c...9b4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste gang du ser han holde på, så går du å sier "så hyggelig at dere pynter opp fellesområdene! Hva er det som dyrkes og når kan VI begynne høste? Sender dere ut noe info til alle om hva som dyrkes og hva som kan høstes når? Det er jo ikke alle som har like mye erfaring med hjemmedyrking... Men det er skikkelig koselig at dere gjør dette for fellesskapet!"

Anonymkode: 01f98...ad5

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om han dyrker på fellesområde er det jo bare å forsyne seg. Fint at han gjør sånt for fellesen 😄

Anonymkode: f0f99...4b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Blondie65 said:

Er dere organisert som et sameie? Er dette fellesområdet noe som dere som sameie i fellesskap disponerer? 

Hvis ja på det over er det jo bare å forsyne seg av grønnsakene hans.

Jeg hadde ikke gitt meg overfor kommunen jeg heller. 

Nei, dette er et byggefelt med eneboliger. Området han nå bygger mur og anlegger hage i er eid av kommunen, og det står benker og en sandkasse der.

Bra du spør egentlig, for jeg kunne kanskje uttrykt meg tydeligere. Dette er ikke et anlagt fellesområde som vedlikeholdes og har regler og vedtekter eller noe slikt, det er bare en knaus med stein og gress flekk inne blant boligene. Kommunen plasserte noen utemøbler og lekerstativ der da byggefeltet ble anlagt. Naboer har klippet litt gress og ryddet på dugnad, og området blir av og til brukt av barna som bor her.

Det er ikke egentlig noen stor sak, men det er litt prinsippet i det. Hvis han tok en meter i fjor, og tar en meter til i år, hva hindrer ham i å ta en meter til neste år? Bygge en bod der, eller vinterlagre båten? Hvis kommunen virkelig er likegyldig til dette, burde jeg kanskje flytte mitt eget gjerde utover en meter eller to også?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du vet med 100% sikkerhet at dette er felles område, så kan du bare fjerne krimskramset hans. Jeg hadde lett revet ned gjerder, røsket opp planter og hatt piknik der hver eneste dag. Alternativt så hadde jeg invitert med meg alle barna i gården med deres foreldre på kaffe/saft og boller i hagen "hans".

Anonymkode: a90ae...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, kan ikke bare alle ta seg til rette der det måtte passe dem? Noen av de andre beboerne har kanskje behov for mer oppbevaringsplass, så de kan sette opp et skjul hver på fellesarealet. Hva med et par bassenger eller lage til en liten golfbane til privat bruk? Det jo blir trivelig når alle gjør som de vil.

Anonymkode: 9438c...9b4

Dette skjønte du virkelig ikke noe av 🤣

Litt flaut sikkert, men det ligger nok på et litt høyere nivå enn du behersker tydeligvis 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 8a946...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skjønte du virkelig ikke noe av 🤣

Litt flaut sikkert, men det ligger nok på et litt høyere nivå enn du behersker tydeligvis 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 8a946...99d

Du trenger ikke bruke dårlige hersketeknikker selv om du ikke forstår sarkasme og ironi. 

TS, snakk med kommunen. Eller spis opp grønnsakene hans. 

Anonymkode: 7dd03...564

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, dette er et byggefelt med eneboliger. Området han nå bygger mur og anlegger hage i er eid av kommunen, og det står benker og en sandkasse der.

Bra du spør egentlig, for jeg kunne kanskje uttrykt meg tydeligere. Dette er ikke et anlagt fellesområde som vedlikeholdes og har regler og vedtekter eller noe slikt, det er bare en knaus med stein og gress flekk inne blant boligene. Kommunen plasserte noen utemøbler og lekerstativ der da byggefeltet ble anlagt. Naboer har klippet litt gress og ryddet på dugnad, og området blir av og til brukt av barna som bor her.

Det er ikke egentlig noen stor sak, men det er litt prinsippet i det. Hvis han tok en meter i fjor, og tar en meter til i år, hva hindrer ham i å ta en meter til neste år? Bygge en bod der, eller vinterlagre båten? Hvis kommunen virkelig er likegyldig til dette, burde jeg kanskje flytte mitt eget gjerde utover en meter eller to også?

Ta kontakt med kommunen igjen. Snakk med plan og bygningsetaten.

Det er en ting å ta seg til rette med å flytte benker, plasserer pallekarmer. Sånt er reversibelt, og midlertidig karakter.

Noe helt annet om det anlegges hage, fylles på masse, bygges murer og settes opp gjerde utenfor egen tomt. Kommunen har mulighet til straffereaksjon og tvangsmulkt til det er fjernet igjen.

Anonymkode: b1efd...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg vært på telefon med kommunen, og de var nølende med å ta tak i det, siden ganske mange i området har litt ymse litt utenfor den eksakte tomtegrensa. Fikk overtalt tomtemannen til å ta en telefon til fyren, kanskje det har en effekt. Mer var de ikke villig til å gjøre nå.  

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du vet med 100% sikkerhet at dette er felles område, så kan du bare fjerne krimskramset hans. Jeg hadde lett revet ned gjerder, røsket opp planter og hatt piknik der hver eneste dag. Alternativt så hadde jeg invitert med meg alle barna i gården med deres foreldre på kaffe/saft og boller i hagen "hans".

Anonymkode: a90ae...67e

Det er som sagt ikke "felles område" i den forstand at den eies av et sameie eller noe slikt, men en kommunal oppholdsplass/lekeplass/"park". Skulle gjerne fjernet kramset selv, men det er snakk om flere hundre kilo stein. :P Han bygger mur, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...