AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #41 Skrevet 30. mars 2022 Min_hund_er_Grå skrev (14 timer siden): Maller kan være familiehunder, på generell basis er det ikke hunder jeg hadde latt være alene med resten av familien. Det er ikke hunder jeg hadde latt løpe rundt etter unger ute uten oppsikt. Ting som flagrer, skjerf/votter og armer osv kan triggre bytte driften og ende opp med et bit, eller i værstefall en kvelning når hunden drar med seg skjerfet som flagret så fint i det ungen løp. Ikke fordi hunden er slem eller noe slikt, men fordi den har kraftige instinkter og drifter som man faktisk skal ta seriøst. Malle er ikke slik sett i nærheten av en BC, selv om dem begge er gjeterhunder. Det er avlet på forskjellige mentale egenskaper. Skraptrent hund er kun forbeholdt Politi, Tollvesenet og militæret. Det er ikke lov å trene en hund til å angripe. Det sagt, en hund som mentalt er kapabel til å angripe vil gjøre dette uavhengig trening. Det er lydighet som holder dem på plass, ikke motsatt. Maller har en ekstremt jakt/bytte drift. Det dem har i motsetning til en jakt hund en evne til lydighet og et ønske om å tilfredsstille eier/fører Nå vet ikke jeg hvor stort jorde du har, men at du klarer å stoppe ei malle som du har sendt etter vilt på noe særlig lengre hold en 10 meter tviler jeg på. Her er det en ekstrem jakt/bytte drift. Det største problemet du får er at denne oppførselen blir selvbelønnende. Til en så stor grad at det spiller ingen rolle hva du sier eller prøver å belønne med. Det å løpe etter noe på det jordet kommer til å trumfe alt. Det beste du kan håpe på er at lydigheten som du trener på daglig er nok til å stoppe den så den aldri får muligheten til å jage. Dette er ikke en BC Er ikke vanskelig å finne friske Schæfere, man velger bort showlinjer og kombo linjer. Man sjekker oppdretteren og gjør litt generell undersøkelser. Brukslinjene er ikke noe særlig plaget med allergi. Det er riktig nok en rase som må få brukt både fysisk og mental energi. Sløver man på dette kan man utvikle stress allergier på bikkja. Sjekke noen resultat lister fra IGP konkurranser i Norge og Sverige så vil du fine endel kenneler som går igjen. Det er en grunn til det. Hehe... Jeg vet om flere som har fått både allergi og HD fra seriøse brukslinjer i både Norge og Sverige, og dette fra helsetestede foreldre. Anonymkode: 982f7...865 1
Troyamin Skrevet 31. mars 2022 #42 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hehe... Jeg vet om flere som har fått både allergi og HD fra seriøse brukslinjer i både Norge og Sverige, og dette fra helsetestede foreldre. Anonymkode: 982f7...865 Er du så dum at du tror at det ikke kan forekomme hd og allergi hos seriøse oppdrettere? Forskjellen på en seriøs og useriøs oppdretter, er at den seriøse oppdretteren ikke avler på nytt på samme kombinasjon og dermed gjør sitt for å unngå sykdommer i linjene. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #43 Skrevet 2. april 2022 Jeg lever og ånder for hund. Jeg har hatt og vil ha en hund som jeg jobber med flere timer om dagen, gjennom fysisk aktivitet og mental trening. Malinois derimot, er en hund som faktisk passer 1% av hundeeiere fordi de er EKSTREMT krevende. Du mister altså muligheten til å ha noen annen type hobby enn hunden. Mest sannsynlig er det ikke en hund tilogmed dedikerte hundefolk vil trives med, og hunden vil ikke trives for dem. Og som nevnt tidligere, en malinois som ikke får det den trenger kan raskt bli veldig farlig. Anonymkode: c2010...b68 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #44 Skrevet 4. april 2022 Suzanne skrev (På 26.3.2022 den 21.32): Javel. Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Malinoisen er veldig sterk. Dette er ikke en førstegangshund. Den ble opprinnelig avlet for å gjete dyr (får), og beskytte dyrene fra rovdyr. Malinoisen er veldig krevende. Den trenger mye fysisk aktivitet, og mental trening. Det er IKKE en familie/kosehund, men en brukshund/ tjenestehund. Politiet og militære bruker denne rasen mye. Det er en grunn til det. Den kan fort virke skremmende på både andre mennesker og hunder. Du vil ikke ha en bikkje som som ikke liker andre enn eierne sine. Styr unna. Det er litt dumt når folk som har like lite peiling på rasen skal "råde" TS. Er fullstendig enig i at dette sannsynligvis ikke er rette bikkja for TS... men en malle er ikke et monster. Med riktig research og valg av oppdretter får du sosiale maller som går fint sammen med både folk og dyr. Anonymkode: d6cb7...d1d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #45 Skrevet 4. april 2022 Her var det mange meninger fra folk som ikke kjenner rasen. Jeg har selv malle . Og det er ikke min første. Kjenner rasen veldig godt. Malle kan være en flott familiehund i riktige hender. Men ikke bare det. Det holder ikke å løpe med en malle. Malle kjøper du hvis du skal drive aktivt med en hundesport. Er du ikke en erfaren hundefører bør du trene i et miljø med noen som kjenner rasen. og de har jaktinstinkt. Vil gjerne løpe etter vilt. Anonymkode: d01c8...b62 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #46 Skrevet 5. april 2022 Smeltemann skrev (På 29.3.2022 den 8.03): Schæfer har dårlig helse, vanskelig og finne skikkelig brukslinjene,samt de er plaget av allergi. Da har du nok ikke fulgt særlig mye med på helsa til schæferen i det siste. Helsa til schæfer har kommet seg mye. Kennel XO i Norge har friske flotte bruksschæfere. Om du vil til Sverige, kan du se på Dundragården for eksempel. Vi har selv hund fra sistnevnte. Flott, frisk og fin tispe som forhåpentligvis blir avlshund i fremtiden, om vi får tittelert henne. Anonymkode: 91336...71a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå