Gjest Smeltemann Skrevet 27. mars 2022 #21 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du er ute etter en ren vakthund, så er ikke Belgisk fårehund hunden for deg. Hvis du ikke har hatt gjeterhund før så ville jeg heller ikke startet med en slik. De er litt blanding av Border Collie og Schäfer i lynet hvis det gir noen mening Anonymkode: f462f...41d Har hatt flere typer gjeterhunder. Flere Border Collier og schæfer har jeg også hatt, schæferen var helt perfekt som hund. Brukte de til gjeting.
Gjest Suzanne Skrevet 27. mars 2022 #22 Skrevet 27. mars 2022 Smeltemann skrev (17 minutter siden): Vil ikke ha noe som helst jakthund. Vil mest mulig at hundene skal gå løse og jeg har mye hjort,rådyr og elg i område, så fint om det ikkje er jaktinstinkt. Hva med en Border Collie? De er også intelligente, elsker å jobbe, og please eieren sin. Den er også krevende, og har masse energi. Rasen er kjent for godt gemytt og de er flinke gjeterhunder.
Gjest Suzanne Skrevet 27. mars 2022 #23 Skrevet 27. mars 2022 Smeltemann skrev (17 minutter siden): Har hatt flere typer gjeterhunder. Flere Border Collier og schæfer har jeg også hatt, schæferen var helt perfekt som hund. Brukte de til gjeting. Ok. Leste ikke dette. Du kan tydeligvis hunder, antagelig bedre enn meg, så jeg skal ikke blande meg mer. Lykke til. Du får uansett en bestevenn for livet🐶
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #24 Skrevet 27. mars 2022 Smeltemann skrev (37 minutter siden): Vil ikke ha noe som helst jakthund. Vil mest mulig at hundene skal gå løse og jeg har mye hjort,rådyr og elg i område, så fint om det ikkje er jaktinstinkt. Det kan du nok glemme med en malle, de har et ekstremt jaktinnstinkt. Anonymkode: 7f8c6...c68 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #25 Skrevet 27. mars 2022 De fleste malleoppdrettere selger kun til hundeførere som skal bruke mallen til noe konkret: søk og redning/politi/forsvar — og det med god grunn. Mallen er først og fremst en arbeidshund. Anonymkode: 52b4b...acd 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #26 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste malleoppdrettere selger kun til hundeførere som skal bruke mallen til noe konkret: søk og redning/politi/forsvar — og det med god grunn. Mallen er først og fremst en arbeidshund. Anonymkode: 52b4b...acd Dette er en rase jeg kjenner svært lite til, men her fikk jeg bekymringen min bekreftet. Jeg har en kompis som har kjøpt seg en Malinois, og jeg ble skeptisk med en gang jeg hørte hva slags hund han hadde skaffet seg. Han er nemlig førstegangseier, har en slapp livsstil, har ikke peiling på dressur, trening eller mental stimuli hos hund. Han søkte råd hos meg før han kjøpte, fordi jeg er en svært erfaren hundeeier, og jeg advarte han, men han ignorerte det. Håper virkelig han takler dette ansvaret. Anonymkode: a00ab...3d4 1 1
Gjest Smeltemann Skrevet 27. mars 2022 #27 Skrevet 27. mars 2022 Suzanne skrev (5 timer siden): Hva med en Border Collie? De er også intelligente, elsker å jobbe, og please eieren sin. Den er også krevende, og har masse energi. Rasen er kjent for godt gemytt og de er flinke gjeterhunder. Flinke hunder,men de har lett for og bli nervøse, kan bli uberegnelige når de blir eldre. Den jeg har nå kommer til og gå ut av tiden om noen år. Har hatt 2 BC . Den siste som jeg har nå er en flink og nyttig hund. Blir litt at en klarer ikke og finne en god erstatter når den tiden kommer. Derfor jeg vil ha en annen type .
Gjest Smeltemann Skrevet 27. mars 2022 #28 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan du nok glemme med en malle, de har et ekstremt jaktinnstinkt. Anonymkode: 7f8c6...c68 Der strides vel de lærde. Synes det er greit at hundene jager viltet av jorde men ikke lengre.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #29 Skrevet 28. mars 2022 Malinois, eller det velfortjente kallenavnet "maligator", er en rase du skaffer deg om du er en erfaren hundeeier, skal få redningshund, nå toppen i IPG/IPO eller lignende. Du kjøper deg ikke malinois med mindre du har skyhøye mål og aktiv innenfor hundesport. Malinois er bikkje på crack, masse drifter, instinkter og energi. I feil hender er det potensielt en livsfarlig hund. Se deg etter en annen rase du, TS. Hvis du må spørre om erfaring med malinois, så er du ikke klar for det. Anonymkode: 982f7...865 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #30 Skrevet 29. mars 2022 Med mindre du ikke skal bruke den til IGP eller trene i NRH så velger du deg en annen rase, for hundens del. Anonymkode: 91336...71a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #31 Skrevet 29. mars 2022 Smeltemann skrev (På 27.3.2022 den 9.19): Har hatt flere typer gjeterhunder. Flere Border Collier og schæfer har jeg også hatt, schæferen var helt perfekt som hund. Brukte de til gjeting. Hvis shcæferen var perfekt, hvorfor velger du ikke den rasen igjen? Malle er en schäfer på speed. Anonymkode: 91336...71a 2 1
Gjest Smeltemann Skrevet 29. mars 2022 #32 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis shcæferen var perfekt, hvorfor velger du ikke den rasen igjen? Malle er en schäfer på speed. Anonymkode: 91336...71a Schæfer har dårlig helse, vanskelig og finne skikkelig brukslinjene,samt de er plaget av allergi.
Gjest Smeltemann Skrevet 29. mars 2022 #33 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Malinois, eller det velfortjente kallenavnet "maligator", er en rase du skaffer deg om du er en erfaren hundeeier, skal få redningshund, nå toppen i IPG/IPO eller lignende. Du kjøper deg ikke malinois med mindre du har skyhøye mål og aktiv innenfor hundesport. Malinois er bikkje på crack, masse drifter, instinkter og energi. I feil hender er det potensielt en livsfarlig hund. Se deg etter en annen rase du, TS. Hvis du må spørre om erfaring med malinois, så er du ikke klar for det. Anonymkode: 982f7...865 Takk for svar. Synes det ikke er noe galt og spørre om erfaring, ser det er mange som kunne spart seg og svare da de ikke har kunnskap om rasen selv.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #34 Skrevet 29. mars 2022 Det er en svært aktiv rase som krever mye. Super brukshund, og som beskrevet tidligere her; du må tenke hund 24/7. Rasen er «på» hele tiden og er alltid fulladet, og passer derfor utmerket som tjenestehund. De er nesten skremmende skarpe i hodet og svært intelligente - og kan dermed kjede seg lett… De trenger mye hjernetrim. Jeg vurderte selv denne rasen som redningshund men etter å ha møtt flere av de fant jeg ut at det ikke ville bli rett for meg. Anonymkode: f9738...08f
h/k Skrevet 29. mars 2022 #35 Skrevet 29. mars 2022 Smeltemann skrev (På 26.3.2022 den 20.58): Vurderer å gå til anskaffelse av malinois,noen som har noe kjennskap til den type hund? Spør du om dette på Kvinneguiden bør du finne en annen rase... Du har ikke kunnskap til en så krevende hund. 3
Pippi Lotta Skrevet 29. mars 2022 #36 Skrevet 29. mars 2022 Smeltemann skrev (På 27.3.2022 den 15.00): Flinke hunder,men de har lett for og bli nervøse, kan bli uberegnelige når de blir eldre. Den jeg har nå kommer til og gå ut av tiden om noen år. Har hatt 2 BC . Den siste som jeg har nå er en flink og nyttig hund. Blir litt at en klarer ikke og finne en god erstatter når den tiden kommer. Derfor jeg vil ha en annen type . Har ikke hat Malinois selv, men har gått kurs å trent sammen med forskjellige gjennom åra. De likte alle å jobbe og hadde mye energi, så mye at de fremsto ganske stresset. Flere av de var også aggressive mot andre hunder. Mitt inntrykk av rasen er ikke at de har sterke nerver, så ville ikke vært mitt førstevalg om du ikke vill ha en hund som kan bli nervøs. Men syne mitt kan være farget av at hunden min har fått bank av malinois som stak av fra eieren sinn på trening 😕
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #37 Skrevet 29. mars 2022 En venn hadde malle, men de avlivde han siden han beit. Anonymkode: 8b87d...237 1 1
Gjest Smeltemann Skrevet 29. mars 2022 #38 Skrevet 29. mars 2022 h/k skrev (14 timer siden): Spør du om dette på Kvinneguiden bør du finne en annen rase... Du har ikke kunnskap til en så krevende hund. Ok visste ikke at de på Kvinneguiden ikke hadde kunnskap om så krevende hunder.
Min_hund_er_Grå Skrevet 30. mars 2022 #39 Skrevet 30. mars 2022 On 3/26/2022 at 10:44 PM, Smeltemann said: Hvorfor tror du det er min første hund? Familie hund kan det vel være forde om det er tjenestehunder. Trening vil den få veldig mye av,det er kanskje det at hundene mine blir utslitt av all løpinga. Den mentale treninga er jo noe man egentlig gjør hele tiden,en er jo sammen med hundene største delen av døgnet. Har du hatt denne type hund? Maller kan være familiehunder, på generell basis er det ikke hunder jeg hadde latt være alene med resten av familien. Det er ikke hunder jeg hadde latt løpe rundt etter unger ute uten oppsikt. Ting som flagrer, skjerf/votter og armer osv kan triggre bytte driften og ende opp med et bit, eller i værstefall en kvelning når hunden drar med seg skjerfet som flagret så fint i det ungen løp. Ikke fordi hunden er slem eller noe slikt, men fordi den har kraftige instinkter og drifter som man faktisk skal ta seriøst. Malle er ikke slik sett i nærheten av en BC, selv om dem begge er gjeterhunder. Det er avlet på forskjellige mentale egenskaper. On 3/26/2022 at 10:45 PM, Smeltemann said: Nei det er ikke vakthund jeg er ute etter. Men greit den kan hjelpe til om den får det rette kommando ordet. Skraptrent hund er kun forbeholdt Politi, Tollvesenet og militæret. Det er ikke lov å trene en hund til å angripe. Det sagt, en hund som mentalt er kapabel til å angripe vil gjøre dette uavhengig trening. Det er lydighet som holder dem på plass, ikke motsatt. On 3/27/2022 at 9:12 AM, Smeltemann said: Vil ikke ha noe som helst jakthund. Vil mest mulig at hundene skal gå løse og jeg har mye hjort,rådyr og elg i område, så fint om det ikkje er jaktinstinkt. Maller har en ekstremt jakt/bytte drift. Det dem har i motsetning til en jakt hund en evne til lydighet og et ønske om å tilfredsstille eier/fører On 3/27/2022 at 3:02 PM, Smeltemann said: Der strides vel de lærde. Synes det er greit at hundene jager viltet av jorde men ikke lengre. Nå vet ikke jeg hvor stort jorde du har, men at du klarer å stoppe ei malle som du har sendt etter vilt på noe særlig lengre hold en 10 meter tviler jeg på. Her er det en ekstrem jakt/bytte drift. Det største problemet du får er at denne oppførselen blir selvbelønnende. Til en så stor grad at det spiller ingen rolle hva du sier eller prøver å belønne med. Det å løpe etter noe på det jordet kommer til å trumfe alt. Det beste du kan håpe på er at lydigheten som du trener på daglig er nok til å stoppe den så den aldri får muligheten til å jage. Dette er ikke en BC 22 hours ago, Smeltemann said: Schæfer har dårlig helse, vanskelig og finne skikkelig brukslinjene,samt de er plaget av allergi. Er ikke vanskelig å finne friske Schæfere, man velger bort showlinjer og kombo linjer. Man sjekker oppdretteren og gjør litt generell undersøkelser. Brukslinjene er ikke noe særlig plaget med allergi. Det er riktig nok en rase som må få brukt både fysisk og mental energi. Sløver man på dette kan man utvikle stress allergier på bikkja. Sjekke noen resultat lister fra IGP konkurranser i Norge og Sverige så vil du fine endel kenneler som går igjen. Det er en grunn til det. 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #40 Skrevet 30. mars 2022 Som de andre sier, det er en aktiv og krevende rase med høyt driv, og det er også et problem at mange er nevrotiske og aggresssive, og dette er en farlig kombinasjon. I politiet var det så mange bitt-hendelser med maller at de satte rasen på vent, fordi de var usikre på om de var trygge å bruke i tjeneste. Nå har de begynt å bruke dem igjen, men stiller strenge krav til mentalitet og testing, og dette er det vanskelig å gjøre som privatperson. Man bør i hvert fall være veldig selektiv med tanke på oppdretter og foreldredyr. Anonymkode: b1fe4...eaa 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå