Gå til innhold

Noen formening om malinois?

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet

Vurderer å gå til anskaffelse av malinois,noen som har noe kjennskap til den type hund?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke den til? 

Anonymkode: c1656...e0f

• Liker 2
Skrevet

De er flotte hunder til de som vet å jobbe med dem. De kan nok være et mareritt om ikke. Det er ferrari i hundeverden og krever en eier som er en dyktig hundetrener, klarer å holde følge med dem og er villig til å la dem få bruke seg ordentlig.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skal du bruke den til? 

Det skal være gode vakthunder? 

Det er jo en gjeterhund.

AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på å leve og puste hund så lenge den lever. Malinois er brukshunder og ekstremt førerfokuserte. De trenger å jobbe hver dag. Masse fysisk aktivitet og enda mer mental aktivitet. 

Får de ikke riktig oppdragelse og nok aktivitet, så kan de bli et mareritt å ha i hus og på tur, i tillegg til at de også kan bli farlige. De har lav terskel for å gjøre utslag under forhøyet stress (bite det nærmeste, som ofte er et bein), så det er viktig at de har en eier som er kunnskapsrik, erfaren, konsekvent og som bruker belønningstrening, ikke straff/kjeft/mye nei. 

Det finnes sikkert bedagelige malinois, men med en slik rase kan fallhøyden være ekstremt stor, så det er viktig at man vet hva man driver med og er villig og lysten på å legge inn mye jobb og energi. 

Anonymkode: 9a00e...03d

• Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

De er flotte hunder til de som vet å jobbe med dem. De kan nok være et mareritt om ikke. Det er ferrari i hundeverden og krever en eier som er en dyktig hundetrener, klarer å holde følge med dem og er villig til å la dem få bruke seg ordentlig.

Har hørt at de er veldig lett og fyre opp, en må være forsiktig så de ikke blir heit.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en rase som ofte brukes som patruljehunder i politiet. De elsker å bite på jobb

Anonymkode: 29b8b...09c

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær forberedt på å leve og puste hund så lenge den lever. Malinois er brukshunder og ekstremt førerfokuserte. De trenger å jobbe hver dag. Masse fysisk aktivitet og enda mer mental aktivitet. 

Får de ikke riktig oppdragelse og nok aktivitet, så kan de bli et mareritt å ha i hus og på tur, i tillegg til at de også kan bli farlige. De har lav terskel for å gjøre utslag under forhøyet stress (bite det nærmeste, som ofte er et bein), så det er viktig at de har en eier som er kunnskapsrik, erfaren, konsekvent og som bruker belønningstrening, ikke straff/kjeft/mye nei. 

Det finnes sikkert bedagelige malinois, men med en slik rase kan fallhøyden være ekstremt stor, så det er viktig at man vet hva man driver med og er villig og lysten på å legge inn mye jobb og energi. 

Anonymkode: 9a00e...03d

Takk for fin info 🙂

Skrevet

Ikke en hund som egner seg for en person som ikke vet hva det vil si å ha en.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De krever en eier som vet hva det vil si å ha hund som trenger og krever MYE aktivitet. Arbeidshund som krever å få brukt hodet sitt hver eneste dag i tillegg til fysisk trening hver eneste bidige dag. 

Ville aldri anbefalt malle til en person som ikke har hatt andre mildere arbeidshunder før og har erfaring med lydighet(høyere nivå), spor, søk og andre hundesporter. Absolutt ingen hund for folk som ikke ha LANG erfaring. 

Anonymkode: 7e111...314

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er et par maller på serien Redningshundene på NRK. Er nok best å ha de til et formål.

Anonymkode: 12cdd...4e4

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
Smeltemann skrev (19 minutter siden):

Vurderer å gå til anskaffelse av malinois,noen som har noe kjennskap til den type hund?

Javel. Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Malinoisen er veldig sterk. Dette er ikke en førstegangshund. Den ble opprinnelig avlet for å gjete dyr (får), og beskytte dyrene fra rovdyr. Malinoisen er veldig krevende. Den trenger mye fysisk aktivitet, og mental trening. Det er IKKE en familie/kosehund, men en brukshund/ tjenestehund. 

Politiet og militære bruker denne rasen mye. Det er en grunn til det. Den kan fort virke skremmende på både andre mennesker og hunder. Du vil ikke ha en bikkje som som ikke liker andre enn eierne sine. Styr unna.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Det er jo en gjeterhund.

Hvis det er formålet med hunden skal du ikke skaffe deg malle. 

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
Suzanne skrev (1 time siden):

Javel. Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Malinoisen er veldig sterk. Dette er ikke en førstegangshund. Den ble opprinnelig avlet for å gjete dyr (får), og beskytte dyrene fra rovdyr. Malinoisen er veldig krevende. Den trenger mye fysisk aktivitet, og mental trening. Det er IKKE en familie/kosehund, men en brukshund/ tjenestehund. 

Politiet og militære bruker denne rasen mye. Det er en grunn til det. Den kan fort virke skremmende på både andre mennesker og hunder. Du vil ikke ha en bikkje som som ikke liker andre enn eierne sine. Styr unna.

Hvorfor tror du det er min første hund?

Familie hund kan det vel være forde om det er tjenestehunder.

Trening vil den få veldig mye av,det er kanskje det at hundene mine blir utslitt av all løpinga.  Den mentale treninga er jo noe man egentlig gjør hele tiden,en er jo sammen med hundene største delen av døgnet.

Har du hatt denne type hund?

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er formålet med hunden skal du ikke skaffe deg malle. 

Nei det er ikke vakthund jeg er ute etter.  Men greit den kan hjelpe til om den får det rette kommando ordet.

Gjest Smeltemann
Skrevet
Jodaneida skrev (1 time siden):

Ikke en hund som egner seg for en person som ikke vet hva det vil si å ha en.

Det gjelder vel alle type hunder, eller alle type dyr for den del.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (16 minutter siden):

Nei det er ikke vakthund jeg er ute etter.  Men greit den kan hjelpe til om den får det rette kommando ordet.

Det er en kjempefin måte å få hunden sin avlivet på. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest Suzanne
Skrevet
Smeltemann skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du det er min første hund?

Familie hund kan det vel være forde om det er tjenestehunder.

Trening vil den få veldig mye av,det er kanskje det at hundene mine blir utslitt av all løpinga.  Den mentale treninga er jo noe man egentlig gjør hele tiden,en er jo sammen med hundene største delen av døgnet.

Har du hatt denne type hund?

Jeg tror ingenting om deg! Det er imidlertid såpass spesielt å velge en sånn type hund at jeg plasserer deg i en slags bås for "sånne som liker tøffe, litt bad ass hunder". Da gjerne schæfer, Dobermann, Maremma, Boxer, Bullmastiff, Malinois. Typiske vakthunder.

Jeg svarer generelt om rasen. Det kan godt hende den passer for deg. Jeg har hatt flere forskjellig hunderaser, men ikke en Malinois eller andre vakthunder. Selv om de er flotte, smarte og kan bli fantastiske familiehunder, er det større risiko for å feile sol hundeeier.

Jeg vokste opp med engelsk settere. Faren min jaktet. Da jeg fikk min egen setter, tok jeg jegerprøven. Jeg var en elendig jeger, men hunden min elsket det jo, så jeg fortsatte noen år. Ville aldri kjøpt engelsk setter nå fordi jeg går ikke på jakt. Riktig hund til riktig bruk.

Min nåværende hund er en Working Cocker Spaniel. Fantastisk rase. Han er også krevende, og trenger å jobbe. Begynte derfor med aguility. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Smeltemann said:

Det er jo en gjeterhund.

Hvis du er ute etter en ren vakthund, så er ikke Belgisk fårehund hunden for deg.

Hvis du ikke har hatt gjeterhund før så ville jeg heller ikke startet med en slik.

De er litt blanding av Border Collie og Schäfer i lynet hvis det gir noen mening

Anonymkode: f462f...41d

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Suzanne skrev (8 timer siden):

Jeg tror ingenting om deg! Det er imidlertid såpass spesielt å velge en sånn type hund at jeg plasserer deg i en slags bås for "sånne som liker tøffe, litt bad ass hunder". Da gjerne schæfer, Dobermann, Maremma, Boxer, Bullmastiff, Malinois. Typiske vakthunder.

Jeg svarer generelt om rasen. Det kan godt hende den passer for deg. Jeg har hatt flere forskjellig hunderaser, men ikke en Malinois eller andre vakthunder. Selv om de er flotte, smarte og kan bli fantastiske familiehunder, er det større risiko for å feile sol hundeeier.

Jeg vokste opp med engelsk settere. Faren min jaktet. Da jeg fikk min egen setter, tok jeg jegerprøven. Jeg var en elendig jeger, men hunden min elsket det jo, så jeg fortsatte noen år. Ville aldri kjøpt engelsk setter nå fordi jeg går ikke på jakt. Riktig hund til riktig bruk.

Min nåværende hund er en Working Cocker Spaniel. Fantastisk rase. Han er også krevende, og trenger å jobbe. Begynte derfor med aguility. 

Vil ikke ha noe som helst jakthund.

Vil mest mulig at hundene skal gå løse og jeg har mye hjort,rådyr og elg i område, så fint om det ikkje er jaktinstinkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...