Gå til innhold

Når nærmeste venn konverterer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun og jeg har vokst opp i samme nabolag og lekt sammen hver dag som små barn. Hun var den som inviterte meg med på både søndagsskolen og speideren.

Hun er en av de flinkeste elevene på vår skole, og blir ansett som smart.

Nå har hun bestemt seg for at hun skal være muslim resten av livet. Hun forkaster evolusjonsteorien, og mener at kvinner skal svare til sin mann.

Hennes nærmeste familie er ateister, vil jeg si, med en dreining mot islamsk kultur, ettersom de kommer fra Midtøsten. De feirer jul, og påske.

Nå faster hun, og står opp klokken halv fem for å bønne. Jeg kjenner at som hennes nærmeste venn, er det vanskelig å godta alle disse tingene. 

Jeg merker selv at jeg pirker på religionen hennes og er litt frekk i blant, men det føles ut som om hun har blitt helt oppslukt av islam og alt rundt det. 

Vi kan ikke spille brettspill med terning, hun kan ikke tegne ansikter lenger (det var hennes lidenskap før hun ble religiøs), hun kan ikke spise godteri med gelatin etc. 

En liten utblåsning, egentlig. Jeg blir bare så lei av å høre "dette kan jeg ikke på grunn av islam".

Anonymkode: 0c20b...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kommer nok begge til å bli vandt til de nye kjørereglene etterhvert. Om ikke, så vil dere naturlig gli fra hverandre og finne nye mennesker å omgås. Ta tiden til hjelp du😊

Anonymkode: 054a8...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kutta kontakten, religiøse mennesker i 2022 er patetisk. Tenk å tro på flere tusen år gamle røverhistorier i en sliten bok, som i tillegg er undertrykkende (spesielt mot kvinner).

Anonymkode: c70c0...090

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere muslimske  venner og er ikketroende selv. Likevel går det helt greit!

Det spiller overhode ingen rolle for meg at de faster, spiser godteri uten gelatin eller ikke kan tegne ansikter.  De legger seg heller ikke oppi hva jeg spiser. Vi respekterer hverandres ulikheter, og så har vi det hyggelig sammen med god mat og hyggelige samtaler og aktiviteter.  

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (12 timer siden):

Jeg har flere muslimske  venner og er ikketroende selv. Likevel går det helt greit!

Det spiller overhode ingen rolle for meg at de faster, spiser godteri uten gelatin eller ikke kan tegne ansikter.  De legger seg heller ikke oppi hva jeg spiser. Vi respekterer hverandres ulikheter, og så har vi det hyggelig sammen med god mat og hyggelige samtaler og aktiviteter.  

 

Det spiller en rolle for meg, siden hun er en nær venn av meg. Det er jo et hinder i livet hennes - noe som alltid må tilrettelegges for.

Anonymkode: 0c20b...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke spille brettspill eller tegne ansikter lenger nei... Der avslørte du deg som troll 

Jeg har også venner som har konvertert både til islam, kristendom, buddhisme og jødedom. Felles for de er en tro på Gud og forskjellige ritualer i forbindelse med daglig bønn/meditasjon og høytider/faste men bortsett fra det er de ikke noe anderledes for meg som venn. Fester ikke lenger og sånn men det har jeg også vokst i fra. 

Anonymkode: df25c...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er en dårlig venn uansett ts. 

Anonymkode: b37b7...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde kutta kontakten, religiøse mennesker i 2022 er patetisk. Tenk å tro på flere tusen år gamle røverhistorier i en sliten bok, som i tillegg er undertrykkende (spesielt mot kvinner).

Anonymkode: c70c0...090

Du vet at det går fullt av å tro på en skaper uten å ha kvinneundertrykkende holdninger? Moderne troende forkaster de delene av bibelen, bhagavad gita (hinduismens bok) og koranen som sier av kvinnen er under mannen, akuratt som de heller ikke steiner, brenner folk på bål og henger opp folk på kors lenger. Verden går fremover heldigvis, og å tro på noe større er det mest naturlige i mennesket. Noen tror på liv på andre planeter og at aliens har vært her, noen tror på engler og at avdøde familiemedlemmer sender en hilsen når det sitter en due på verandaen og noen tror på en skaper som inspirerer en til å være medmenneskelig og ikke tilbe materielle goder over de sjelelige. 

Anonymkode: df25c...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bare ti år er hele Norge islamisert ♥️ Gå foran -ikke bak som bøgene.

Ins'Allah 😍😍😍

Anonymkode: d2c02...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er en viss forskjell på de som er født og oppvokst med religion og de som konverterer i voksen alder, siste nevnte blir ofte mer ekstreme og gnålete om religionen sin. Akkurat som folk som driver med andre ting feks lavkarbo og sykling har sett "lyset". :P Er man gode venner så takler man dette, maser hun om ting du ikke er interessert i så bare lukker du ørene, slik hun gjør når du maser om ditt, så går det seg som regel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan ikke spille brettspill eller tegne ansikter lenger nei... Der avslørte du deg som troll 

Jeg har også venner som har konvertert både til islam, kristendom, buddhisme og jødedom. Felles for de er en tro på Gud og forskjellige ritualer i forbindelse med daglig bønn/meditasjon og høytider/faste men bortsett fra det er de ikke noe anderledes for meg som venn. Fester ikke lenger og sånn men det har jeg også vokst i fra. 

Anonymkode: df25c...9dd

Religiøse tolker religionen sin annerledes. Hun er bastant på at hun ikke får kaste terninger, eller tegne ansikter. Du bestemmer ikke hva som oppfattes som religiøst for en person, eller ikke.

Anonymkode: 0c20b...e0b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er den nest største relgionen i verden. Det finnes folk fra forskjellige relgioner over alt i verden. Ikke la dette hindre deg i å være sammen med venninden din. Vi lever i 2022!! Man må kunne se lengere enn relgion. 

Anonymkode: a6a0d...aa8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om bare ti år er hele Norge islamisert ♥️ Gå foran -ikke bak som bøgene.

Ins'Allah 😍😍😍

Anonymkode: d2c02...c87

Nåja, de innvandrerne som kommer nå er heldigvis kristne. Og det er snart politisk flertall for å stoppe all muslimsk innvandring. Herren være lovet!

Anonymkode: f3564...057

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om bare ti år er hele Norge islamisert ♥️ Gå foran -ikke bak som bøgene.

Ins'Allah 😍😍😍

Anonymkode: d2c02...c87

Supert, da blir Norge like ille som landene disse folkene har "flyktet" fra.

Anonymkode: ac5fe...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...