Gå til innhold

Katten etter kastrering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kastrerte hunnkatten vår for tre dager siden og den er fortsatt veldig preget av inngrepet. Den ligger stortsett veldig rolig og gjemmer seg gjerne litt bort. Når vi koser med den, maler den veldig, den vasker seg og er helt våken og følger med, men har body på og virker å synes det er vanskelig å bevege seg. Den fikk av seg bodyen ved et tilfelle, og da virket det som den kviknet til fordi den begynte å klatre litt på møbler sånn som før, men med bodyen på, er hun helt forandret. Hun er forresten 8 mnd. Når vi setter den foran matskåla, spiser den og drikker godt, og den har hatt normal avføring. Jeg er mest bekymret for om den nærmest er traumatisert etter inngrepet og/eller om den har smerter (får smertestillende). Savner den morsomme, livlige kattungen og håper vi ikke har påført den varige skader (men jeg forstår jo at den blir roligere etter kastreringen). Noen som kan berolige meg? 

Anonymkode: 1445f...949

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For hunnkatter er det et større inngrep enn for hanner. Min hannhund hadde merkbart smerter i opptil en uke etter kastrering, selv på smertestillende og at inngrepet var lite i forhold til hunner. Så det vil være helt normalt at hun er litt redusert enda.

AnonymBruker
Skrevet

Blir seg selv igjen om litt.

Bodyen hemmer pusen, så når den er av, blir det fart på henne

Anonymkode: e1b43...c5f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret tar du en tlf til veterinær eller firstvet. 

Men de er nok slapp og rar en stund etterpå, de har jo vært gjennom et stort inngrep og body er veldig hemmende og irriterende for pus, det kan man se hvis man tar på sele på en katt som ikke er vandt med det (ser ut som de blir helt lam🤣 og de nekter å gå) 

Så det er ikke permanent og de kommer seg tilbake igjen til normalen. De kan gjerne bli litt roligere men normalt sett blir de som før (med mindre de har veldig utpreget energi og atferdsproblemer, da kan man gjerne merke det) 

Anonymkode: ffed7...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar! Jeg har ikke ringt veterinæren fordi hun tross alt er våken og tydelig følger med oss sånn som før, samt at hun spiser og maler hver gang vi koser med henne. Men tusen takk for svar! Det var veldig godt å høre! 

Skrevet

Jeg har hatt mange nykastrerte katter hos meg i fosterhjem og kjenner helt klart igjen det du beskriver. Mange av pusene syntes bodyen var uvant og både lå mye i ro og gikk stivbeint med den på. Tok jeg den av var de seg selv igjen. Om hun ikke slikker på såret så kan du velge å ta den av, men gjør hun det er det lurest å ha den på. Bedre med noen dager "handicappet" enn ny runde med sting hos dyrlegen. Hadde ei som klarte å kle av seg bodyen og nappa opp stingene sånn at det måtte sys på nytt 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for beroligende svar!

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kastrerte hunnkatten vår for tre dager siden og den er fortsatt veldig preget av inngrepet. Den ligger stortsett veldig rolig og gjemmer seg gjerne litt bort. Når vi koser med den, maler den veldig, den vasker seg og er helt våken og følger med, men har body på og virker å synes det er vanskelig å bevege seg. Den fikk av seg bodyen ved et tilfelle, og da virket det som den kviknet til fordi den begynte å klatre litt på møbler sånn som før, men med bodyen på, er hun helt forandret. Hun er forresten 8 mnd. Når vi setter den foran matskåla, spiser den og drikker godt, og den har hatt normal avføring. Jeg er mest bekymret for om den nærmest er traumatisert etter inngrepet og/eller om den har smerter (får smertestillende). Savner den morsomme, livlige kattungen og håper vi ikke har påført den varige skader (men jeg forstår jo at den blir roligere etter kastreringen). Noen som kan berolige meg? 

Bodyen er litt hemmende for bevegelsen, pluss at det er veldig typisk katt å bli "lam" når de får på seg noe de ikke vil ha på seg. Se alle videoer av katter som får på seg sele for første gang. Det er mye samme greia og helt normalt.

Men, fordelen med dette er at såret etter kastreringen får tid og fred til å gro skikkelig.

Med vår yngste kjette, måtte vi ha på henne bodyen i nesten to uker fordi hun var helt sprellevill når vi tok den av henne etter de første tre dagene. Så for å unngå risikoen for at hun enten vasket såret og beit opp stingene, eller at hun klarte å rive opp stingene ved for mye aktivitet, så ble hun bodypus litt lenger enn den uka som er vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...