Gå til innhold

Er det noen vinnere i en krig ?


Acer

Anbefalte innlegg

Der snakkes om  vinnere, og hvem som evntl blir taperne, og hvem som blir vinnerne under krigen i Ukraina.  Krigen i Ukraina forteller oss hver dag om mange mennesker på flukt, og stor menneskelige lidelser, og stoe matrielle skader.

Det hevdes at mange av  de russiske soldatene er regelrett blitt lurt inn i krigen, og blir truet med lange fengselstraffer om de nekter.

Kan ikkje skjønne noe annet at i en krig er det bare tapere, og ingen vinnere. 

 

Endret av Skybe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ikke vinnere er det hvertfall profitører.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan tjene penger pga krigen. Strømprisen øker, ojeprisen øker, våpensalget øker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, I Grosny said:

Noen kan tjene penger pga krigen. Strømprisen øker, ojeprisen øker, våpensalget øker..

Jepp , det er helt åpenbart. Det har alltid fascinert meg hvordan mennesker gjennom historien har latt seg lure og misbruke i de mest brutale former, av psykopatiske maktpersoner som ser på det hele som et spill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte land vinner på å kynisk åpne ny handel med land i krig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ann på definisjonen av å vinne. Mange vil tjene masse penger på at andre lider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen i Ukraina  har nå vart i 5 uker,men andre verdenskrig varte i 5 år.

Er det slik at krigføringen idag forventes å vera så  effektiv at ein snakker om veker før den  er over. Ettersom eg har forstått så har det vert utkjempet en krig i øst Ukarina  i mange år, og er det no håp at det kan settes eit punktum også der når krigen er over.

Vietnamkrigen på 60 talet varte også mange år, og  de fleste kriger tar aldri heilt slutt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina skal vinne, kanskje India.

For USA blir det samme som før.

Europa skal fucka opp 😞

Skihøye priser (etter at Russland sluker ventilen), arbeidsledighet (fordi produksjonen stopper uten nok strøm), flyktninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er vanvittig lønnsomt, antagelig det mest lønnsomme som finnes. F eks leverte Ford lastebiler til Tyskland under krigen, IBM leverte hullkortsystemer og Standard Oil (senere ESSO) leverte olje.

 

General Smedley Butler, som er den mest dekorerte amerikanske soldaten noensinne, skrev en bok om dette, ”War is a Racket” (Krig er svindel), hvor han bl a skriver:

 

”KRIG er en svindel. Det har det alltid vært.

Det er muligens den eldste, utvilsomt den mest lønnsomme, sikkert den mest ondskapsfulle. Det er den eneste der fortjenesten regnes i dollar og tapene i menneskeliv.

 

En svindel er best beskrevet, tror jeg, som noe som ikke er hva det ser ut til for flertallet av folk. Bare en liten gruppe innsidere vet hva det handler om. Det utføres til fordel for svært få, på bekostning av svært mange. Ut av krig gjør noen få mennesker store formuer.

 

I Verdenskrigen [Første verdenskrig] ble det minst 21 000 millionærer og milliardærer i Usa. De oppga sine enorme blod gevinster i sine selvangivelser. Hvor mange andre krigsmillionærer som forfalsket sine selvangivelser er det ingen som vet.”

 

Les resten på https://ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.pdf

 

General Smedley Butler skrev dette i 1937, men verden har ikke forandret seg siden den gang. Også i dag er det noen få innsidere som starter kriger, og det er disse få innsiderne som tjener milliarder og billioner på krigene. De andre taper. Mange betaler med sine liv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MonicaH said:

Krig er vanvittig lønnsomt, antagelig det mest lønnsomme som finnes. F eks leverte Ford lastebiler til Tyskland under krigen, IBM leverte hullkortsystemer og Standard Oil (senere ESSO) leverte olje.

 

General Smedley Butler, som er den mest dekorerte amerikanske soldaten noensinne, skrev en bok om dette, ”War is a Racket” (Krig er svindel), hvor han bl a skriver:

 

”KRIG er en svindel. Det har det alltid vært.

Det er muligens den eldste, utvilsomt den mest lønnsomme, sikkert den mest ondskapsfulle. Det er den eneste der fortjenesten regnes i dollar og tapene i menneskeliv.

 

En svindel er best beskrevet, tror jeg, som noe som ikke er hva det ser ut til for flertallet av folk. Bare en liten gruppe innsidere vet hva det handler om. Det utføres til fordel for svært få, på bekostning av svært mange. Ut av krig gjør noen få mennesker store formuer.

 

I Verdenskrigen [Første verdenskrig] ble det minst 21 000 millionærer og milliardærer i Usa. De oppga sine enorme blod gevinster i sine selvangivelser. Hvor mange andre krigsmillionærer som forfalsket sine selvangivelser er det ingen som vet.”

 

Les resten på https://ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.pdf

 

General Smedley Butler skrev dette i 1937, men verden har ikke forandret seg siden den gang. Også i dag er det noen få innsidere som starter kriger, og det er disse få innsiderne som tjener milliarder og billioner på krigene. De andre taper. Mange betaler med sine liv.

 

 

"Military industrial complex" beskriver den mildt sagt usunne dynamikken mellom våpenindustrien og politikk.

Dette er noe ALLE burde ha kunnskap om når de snakker om denne krigen. 

Mediene tjener grovt på krig, de er også pådrivere for eskalering i denne krigen.

Endret av Utsiden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsiden skrev (5 timer siden):

"Military industrial complex" beskriver den mildt sagt usunne dynamikken mellom våpenindustrien og politikk.

Dette er noe ALLE burde ha kunnskap om når de snakker om denne krigen. 

Mediene tjener grovt på krig, de er også pådrivere for eskalering i denne krigen.

Så Kongsberg våpenfabrikk, NRK, TV2, VG osv ber Putin om å eskalere krigen slik at de får noe å selge og skrive om? Er det dette du sitter der og påstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (På 4.4.2022 den 14.42):

Kongsberg våpenfabrikk, NRK, TV2, VG osv ber Putin om å eskalere krigen slik at de får noe å selge og skrive om? Er det dette du sitter der og påstår? 

Næringsliv som lever av krigsutstyrsproduksjon  og krig er jo krigsprofitører. Jeg mener at krigere og våpen bør være statlige, altså ikke private.  Det har blitt mer og mer privathærer som deltar i nasjonale kriger. Dette private iniativet er som regel de verste og farligste krigerne. Wagner er et skrekkeksempel. Man kan også spørre om  hvor snille de armeene som ble startet av Igor Kholomisky er. Daesh , Al Qaida og Al Nusra er også privat initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (5 timer siden):

Næringsliv som lever av krigsutstyrsproduksjon  og krig er jo krigsprofitører. Jeg mener at krigere og våpen bør være statlige, altså ikke private.  Det har blitt mer og mer privathærer som deltar i nasjonale kriger. Dette private iniativet er som regel de verste og farligste krigerne. Wagner er et skrekkeksempel. Man kan også spørre om  hvor snille de armeene som ble startet av Igor Kholomisky er. Daesh , Al Qaida og Al Nusra er også privat initiativ.

Det er klart at våpenfabrikker tjener på krig, men i innlegget jeg siterte ble det hevdet at de og mediene er pådrivere for eskalering og det er det jeg svarte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (35 minutter siden):

Det er klart at våpenfabrikker tjener på krig, men i innlegget jeg siterte ble det hevdet at de og mediene er pådrivere for eskalering og det er det jeg svarte på. 

Innlegget handler vel først og fremst om amerikanske forhold.

Der er det dessverre en usalig sammenblanding av politiske og industrielle interesser i USA, legalisert korrupsjon om du vil, der politikere får feite valgkampbidrag for dermed  å skaffe disse industriene det de vil ha når/hvis de kommer til makten. I dette tilfellet krig. Nå er ikke USA noen direkte og offisiell deltaker i Ukrainakrigen, men våpensalget går likevel så det suser og bedre blir det jo flere land de kan oppmuntre til å støtte Ukraina med våpen.

Norske medier og våpenprodusenter er vel ikke direkte involvert her, men Norge ønsker jo å holde seg inne med USA og mediene vet å ikke bite hendene som mater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (7 timer siden):

Det er klart at våpenfabrikker tjener på krig, men i innlegget jeg siterte ble det hevdet at de og mediene er pådrivere for eskalering og det er det jeg svarte på. 

Om medier og våpenfabrikker er pådrivere for krig skal jeg ikke gå noe særlig inn på, men hvis det vesentlige for en bedrift er å tjene penger, så ligger  motivet der. 
Innlegget ditt fikk meg først og fremst til å tenke på problemet med det private initiativ i krigsnæringer,

Nå dukket det opp noe i VG der en intellektuell trekke fram at fremmedkrigere generelt gjør krigen farligere for sivile

"Førsteamanuensis David Malet påpeker at fremmedkrigere historisk sett har bidratt til å endre utfallet av noen kriger, som da 5000 veteraner fra andre verdenskrig deltok på israelsk side under selvstendighetskrigen i 1948.

Han forsker på fremmedkrigere ved The American University School of Public Affairs i Washington D.C.

– Men seieren kommer med en pris. Forskning indikerer at vold mot sivile øker i konflikter med fremmedkrigere, skriver han i en e-post til VG."

Dette underbygger min idè om at armeene og krigsindustrien bør avprivatiseres. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Om medier og våpenfabrikker er pådrivere for krig skal jeg ikke gå noe særlig inn på, men hvis det vesentlige for en bedrift er å tjene penger, så ligger  motivet der. 
Innlegget ditt fikk meg først og fremst til å tenke på problemet med det private initiativ i krigsnæringer,

Nå dukket det opp noe i VG der en intellektuell trekke fram at fremmedkrigere generelt gjør krigen farligere for sivile

"Førsteamanuensis David Malet påpeker at fremmedkrigere historisk sett har bidratt til å endre utfallet av noen kriger, som da 5000 veteraner fra andre verdenskrig deltok på israelsk side under selvstendighetskrigen i 1948.

Han forsker på fremmedkrigere ved The American University School of Public Affairs i Washington D.C.

– Men seieren kommer med en pris. Forskning indikerer at vold mot sivile øker i konflikter med fremmedkrigere, skriver han i en e-post til VG."

Dette underbygger min idè om at armeene og krigsindustrien bør avprivatiseres. 

Enig i avprivatisering. 
Er forskjell på å tjene penger og være pådrivere. 
Private sykehus tjener penger på at folk er syke, men de gjør ikke folk syke for å tjene penger. 
Våpenindustrien tjener penger på at det er krig i verden, men de starter og eskalerer ikke kriger for å tjene penger.

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...