Gå til innhold

Bipolar 2 og vil bare sove.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg ikke deprimert selv om hele systemet mitt skriker tung depresjon.  Jeg vil bare sove. Jeg har null energi, klarer ikke ta vare på meg selv eller leiligheten. Klarer som regel å snakke i tlf, da er jeg som normal. Men ellers bare ligger jeg uke ettet uke etter uke.

Det jeg lurer på er om andre bipolare kjenner seg igjen i dette? Det er en så omfattende utmattelse at jeg sliter med å forstå at dette er bare er bipolar 2. Jeg er helt ødelagt.

Anonymkode: 56571...1c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler meg ikke deprimert selv om hele systemet mitt skriker tung depresjon.  Jeg vil bare sove. Jeg har null energi, klarer ikke ta vare på meg selv eller leiligheten. Klarer som regel å snakke i tlf, da er jeg som normal. Men ellers bare ligger jeg uke ettet uke etter uke.

Det jeg lurer på er om andre bipolare kjenner seg igjen i dette? Det er en så omfattende utmattelse at jeg sliter med å forstå at dette er bare er bipolar 2. Jeg er helt ødelagt.

Om du  klarer og sitte på KG og skrive så klarer du nok å gjøre husarbeid.

Du må jo uansett gjøre ting, om ikke så ender du opp i å bo i baktererier og drit.

Anonymkode: 946a1...e8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo uansett gjøre ting, om ikke så ender du opp i å bo i baktererier og drit.

Si at du ikke kan en ting om psykisk helse uten å si at du ikke kan en ting om psykisk helse. Go! 😒

Anonymkode: bab8b...f19

• Liker 10
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil si meg uenig i svaret over her. Det er direkte farlig å avfeie opplevelsene andre mennesker sitter med. Du spør fordi du har et behov for forståelse, så det er hva jeg vil svare ut ifra. 

Jeg har bipolar lidelse selv, og du er helt sikkert kjent med at det meste med denne lidelsen går ut på å forebygge episoder i motsetning til å behandle pågående episoder. Styr unna dopamin-frigjørende aktiviteter og stimulanter som koffein eller nikotin. Spis næringsrik mat, få i deg nok væske, gjerne gå en tur (om det så er fem minutter) slik at du kan slite ut kroppen også. 

Anonymkode: 85ec2...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke diagnotisert med bp2, men noe annet, nei ikke emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Har lenge undret på om jeg "egentlig" har bp2. Det du beskriver minner mye om mine symptomer når jeg er langt nede. Kan sove hele døgnet, bare opp for å gå på toalettet og drikke vann... 

Anonymkode: 93e63...c45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har det helt likt, det er faktisk helt grusomt :( vil bare sende det en stor klem ❤️

Anonymkode: cd219...2af

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har hatt det litt sånn, men du må komme deg ut av det. Du skjønner at det ikke går i lengden, blir dårligere både psykisk og fysisk av å ligge i senga. Ta mini-steg og kom deg i riktig retning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har det helt likt, det er faktisk helt grusomt :( vil bare sende det en stor klem ❤️

Anonymkode: cd219...2af

Takk❤ Bipolar 2?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bruker du Lamictal?

Jeg (bp2) gjør det og opplever at kroppen oppfører seg som jeg er deprimert uten at jeg føler meg nedstemt. Ble sånn etter at jeg begynte på Lamictal.

Løsninga for meg er litt sånn Kompani Lauritzen: rutiner og disiplin. Jeg har en timeplan med fysisk aktivitet (alt fra spasertur til husvask), som jeg fokuserer på å følge når kroppen blir deprimert. 

Det er tungt den første uka, men så opplever jeg at kroppen begynner å komme etter. Kan det være at kroppen kan "dresseres" ut av depresjonen? 

Anonymkode: 152e7...3ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker du Lamictal?

Jeg (bp2) gjør det og opplever at kroppen oppfører seg som jeg er deprimert uten at jeg føler meg nedstemt. Ble sånn etter at jeg begynte på Lamictal.

Løsninga for meg er litt sånn Kompani Lauritzen: rutiner og disiplin. Jeg har en timeplan med fysisk aktivitet (alt fra spasertur til husvask), som jeg fokuserer på å følge når kroppen blir deprimert. 

Det er tungt den første uka, men så opplever jeg at kroppen begynner å komme etter. Kan det være at kroppen kan "dresseres" ut av depresjonen? 

Anonymkode: 152e7...3ed

Hei😃

Nei, jeg brukte lamictal i et par år men valgte å slutte pga massive bivirkninger(hukommelsestap var vel det verste).

Det verste med denne lidelsen for meg er at det er som et mareritt som aldri tar slutt. Jeg har noen gode uker, før måneder med dårlige. Jeg har ikke funnet noen medisin til nå som gir bedre virkning enn store bivirkninger.

Det føles som om veien opp fra kjelleren blir tyngre for hver gang og at kreftene blir mindre. Jeg klarer ikke å løfte meg mer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har type 2, men rapid cycling. 

Det stemmer at du mister all kraft, og blir ekstremt sliten. Jeg kan komme ut av det ved å ta store mengder koffein og komme meg ut døra for å jogge f eks. Mye høy musikk, youtube-videoer, egentlig alt mulig som skal påvirke energien. 

Anonymkode: 3bf9c...e1a

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting: er det noen av dere bipo2 som blir veldig forstoppet?

Jeg vet ikke hva som kommer først; forstoppelsen eller utmattelsen, er nå så forstoppet at jeg ser ut som jeg er i 6 måned og er ofte kvalm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du ikke klarer å gi brukbare råd så kan du la være. Psykisk helse har du ikke peiling på, det er helt tydelig 

Anonymkode: e07bd...034

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke diagnotisert med bp2, men noe annet, nei ikke emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Har lenge undret på om jeg "egentlig" har bp2. Det du beskriver minner mye om mine symptomer når jeg er langt nede. Kan sove hele døgnet, bare opp for å gå på toalettet og drikke vann... 

Adhd? Min utreder sa hun brukte lang tid på å skille mellom bipo2 og adhd.

Ts

Skrevet

Jeg har også bp2, men hadde en veldig lang periode for ikke så lenge siden hvor jeg var fullstendig utmattet, hadde null energi og bare sov - samtidig så følte jeg meg ikke deprimert. Det viste seg at jeg hadde svært alvorlig mangel på D-vitamin og jern. Kan hende du skal sjekke lagrene dine 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Adhd? Min utreder sa hun brukte lang tid på å skille mellom bipo2 og adhd.

Ts

Nei, ikke adhd - men en blandings personlighetsforstyrrelse (Ikke nok av trekkene for å være en forstyrrelse i seg selv, men de tre sammen utgjør en forstyrrelse, om du forstår) + tilbakevendende depressive perioder og generalisert angstlidelse. Da jeg ble diagnotisert var det angst og depresjon som sto i sentrum. Snakket ikke om perioder hvor jeg har vært hypoman (jeg delte ikke), men jeg snakket om perioder med enorm aggresjon (rart det ikke ble plukket opp - da det kan være tegn på hypomani). Vet ikke om det er et poeng med ny utredning da medisiner fungerer godt, men hadde vært interessant. 

Men kjenner meg igjen i din beskrivelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke adhd - men en blandings personlighetsforstyrrelse (Ikke nok av trekkene for å være en forstyrrelse i seg selv, men de tre sammen utgjør en forstyrrelse, om du forstår) + tilbakevendende depressive perioder og generalisert angstlidelse. Da jeg ble diagnotisert var det angst og depresjon som sto i sentrum. Snakket ikke om perioder hvor jeg har vært hypoman (jeg delte ikke), men jeg snakket om perioder med enorm aggresjon (rart det ikke ble plukket opp - da det kan være tegn på hypomani). Vet ikke om det er et poeng med ny utredning da medisiner fungerer godt, men hadde vært interessant. 

Men kjenner meg igjen i din beskrivelse. 

Mmmja skjønner. Jeg har mye aggresjon og har perioder med paranoia som grenser mot psykose(tenker jeg selv). Og så begynner jeg og skal ta folk, ta igjen, sette dem på plass el.l, dette er i mine paranoide perioder.

Jeg ble utredet bredt på eget initiativ, vi var innom alt og det tok mange måneder.

Hi

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er sånn for meg også til tider. Vil bare sove. I det minste ligge i sengen å bare la tiden få og håpe på at jeg kanskje får sove.

Husk at dette går opp og ned, så du kommer til å komme ut av det ❤

Anonymkode: 5a8f7...6bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mmmja skjønner. Jeg har mye aggresjon og har perioder med paranoia som grenser mot psykose(tenker jeg selv). Og så begynner jeg og skal ta folk, ta igjen, sette dem på plass el.l, dette er i mine paranoide perioder.

Jeg ble utredet bredt på eget initiativ, vi var innom alt og det tok mange måneder.

Hi

Jeg har aldri opplevd en skikkelig psykose (annet enn en gang jeg hallusinerte, men det roet seg). Har til tider paranoia - men er flink til å stoppe meg selv... Rasjonaliserer... slik at det ikke går over i noe annet. Men kan absolutt være paranoid og fantasere om forskjellige scenarioer. Derfor det er så viktig at mennesker rundt meg er direkte. Har blitt bedre enn jeg var for noen år siden. Terapi har hjulpet meg mye, selv om jeg sliter i perioder. 

Det er så vanskelig å være i en situasjon hvor man ikke har energi til annet enn å sove - eller man sover for å glemme egen eksistens... Og det er vanskelig for utenforstående å forstå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er pb2. 

Siste jeg hadde det slik masa jeg meg til en frivillig innleggelse (før pandemien, det var ikke SÅ stort trykk på plassenen da). 

Det var greit, for da slapp jeg å tenke på hverdagslivet. Jeg sov, spiste og gikk ei mil om dagen. 

Men nå er det vanskelig med innleggelse. Så her er mitt tips: 

Gi fullstendig blanke i husarbeidet. Gi fullstendig blanke i personlig hygiene, unntatt to viktige ting.

Denne er superviktig: ha mellomromsbørster til tennene dine ved senga.

Hull i tennene kan fikses, kronisk tannkjøttbetennelse har du for livet. Jeg fikk det.

Denne andre er ikke så viktig, men likevel: legg ei hårbørste ved senga di. Få børsta deg litt hver dag. Matter det seg må du klippe det av. 

Det er det eneste du behøver å tenke på. Fett hår, lange tånegler, rusk i øyekroppen og kroppslukt er ikke noe du skal bruke energi på nå. 

Så går du for sollys. 

Sett deg litt ved vinduet og få sol i ansiktet. Det er alt du behøver å gjøre til å begynne med. 

Når du klarer mer, gå rundt huset ditt. På dagtid. 

Så øker du på mer og mer. 

Jeg har gjort dette to ganger. Her er litt om progresjon: 

Etter ei uke ved vinduet kom jeg meg ut. Ei uke etter jeg gikk rundt huset gikk jeg 5 km hver dag. Og etter 1 mnd gikk jeg så langt jeg orket, opp til 3 mil (!!!). 

Livet lysnet etter 6 mnd og jeg var helt frisk etter 2 år. 

Det tok lang tid for meg, men det kan gå fortere for deg. Du vil uansett føle deg litt bedre hver dag (med tilbakefall). 

Forstoppelsen kan du løse med vann. Kjøp en ballong på apoteket og sprøyt litt vann opp i rompa. 

Fungerer ikke det finnes det utstyr for å sprøyte 7 dl vann opp i tarmen. Jeg kan love deg at det fungere. 

Les om dette på Coloplast eller Navidas hjemmesider. 

Jeg kan skjønne du tenker at dette ikke er bp2. Det trenger det ikke å være. Du har nok en "god gammeldags" depresjon. 

Sett deg ved vinduet i morgen. Og fungerer det slettes ikke kan det være på sin plass med en kort kur antidepressiva. 

Du må uansett ta deg en tur til legen å få utelukket andre sykdommer. Få tatt noen blodprøver og sjekka blodtrykk. Og ikke minst få prate litt med legen. 

Jeg går enda 1 mil i dagslys hver dag. Jeg er livredd for nok en depresjon - jeg har hatt 6 av de. Jeg får Lamictal. Det tåler ikke du. Har du forsøkt noen andre medisiner? Tegretol, neurontin, litium, f.eks? Det finnes jo ganske mange forskjellige medisiner. 

Den fryktelige lange teksten min var ikke forumvennlig, og jeg håper ikke jeg gjorde deg mer utmattet TS. Jeg håper jeg ikke tråkka på deg. Jeg har adhd også, så noen ganger er jeg teit uten å skjønne det selv. Men jeg er snill og vil bare hjelpe deg. 

Anonymkode: 74611...b7e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...