Gå til innhold

Noen som er operert for rectocele?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt til operasjon, og vil gjerne høre dine erfaringer med operasjonen. Jeg er ikke SÅ sterkt plaget at jeg vil risikere å få mer problemer og smerter i etterkant av operasjon, men samtidig er det irriterende nok å ha problemer med å få ut all avføringen ordentlig og føle at skjeden er slapp..

I følge gynekologen min syr de ikke så stramt som de gjorde for 10-15 år siden, så greit om det er noen som har operert litt nylig som vil dele noe. 

Anonymkode: 7d0d6...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

Du har trolig allerede blitt operert. Men jeg svarer da det kanskje er andre der ute som oss som lurer. Holdt på å google meg ihjel før operasjon🙊Jeg ble operert for 1,5 uke siden. For rectocele og perineumsplastikk på det lokale sykehuset.

Mitt problem var at jeg ikke følte jeg fikk tømt meg når jeg hadde avføring, samt at etter 3 fødsler hadde jeg fått alt for vid skjede til å merke penetrering med mindre partneren var veldig stor. Det var ikke sånn at plagene mine ødela livet mitt, men det plaget meg såpass at jeg fikk dekket operasjon. De første 3 dagene var det såpass smertefullt at jeg måtte ty til oxynorm(opiat) 4 ganger om dagen. Og tok avføringsmidler så det kostet etter siden jeg var redd for å få hard avføring. Nå, 1,5 uke etter, tar jeg ingen smertestillende. Kjenner det jo godt når jeg reiser og setter meg(det er stingene på utsiden jeg kjenner) men har ikke smerter når jeg er i ro.
Så langt har jeg iallefall ikke angret. Har selvfølgelig ikke hatt sex enda, men kjente forsiktig med en finger i går, og det føles ok.
 

Anonymkode: 77324...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg ble operert og det har gått greit. Var ekstremt smertefullt etter operasjonen, men etter et par uker gikk det bedre. Går greit å ha samleie men litt vondt av og til pga er strammere. 
Har fortsatt problemer med at jeg må trykke en del ved avføring, noe som gjør at det føles ømt der jeg opererte, men tar ekstra fiber. Iflg gyn ser operasjonen svært vellykket ut.

Anonymkode: 7d0d6...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har trolig allerede blitt operert. Men jeg svarer da det kanskje er andre der ute som oss som lurer. Holdt på å google meg ihjel før operasjon🙊Jeg ble operert for 1,5 uke siden. For rectocele og perineumsplastikk på det lokale sykehuset.

Mitt problem var at jeg ikke følte jeg fikk tømt meg når jeg hadde avføring, samt at etter 3 fødsler hadde jeg fått alt for vid skjede til å merke penetrering med mindre partneren var veldig stor. Det var ikke sånn at plagene mine ødela livet mitt, men det plaget meg såpass at jeg fikk dekket operasjon. De første 3 dagene var det såpass smertefullt at jeg måtte ty til oxynorm(opiat) 4 ganger om dagen. Og tok avføringsmidler så det kostet etter siden jeg var redd for å få hard avføring. Nå, 1,5 uke etter, tar jeg ingen smertestillende. Kjenner det jo godt når jeg reiser og setter meg(det er stingene på utsiden jeg kjenner) men har ikke smerter når jeg er i ro.
Så langt har jeg iallefall ikke angret. Har selvfølgelig ikke hatt sex enda, men kjente forsiktig med en finger i går, og det føles ok.
 

Anonymkode: 77324...6e9

Hvor smertefullt var det etter operasjon for dere begge? Hvordan er det med avføring etter en slik operasjon? Oxynorm gjør jo at man blir forstoppet så var det derfor du tok avføringsmidler? Bør man, eller bør man ikke ha avføring kort tid etter operasjon?

Hvor høy dose Oxynorm tok du hver gang, og til sammen pr. døgn?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg ble operert og det har gått greit. Var ekstremt smertefullt etter operasjonen, men etter et par uker gikk det bedre. Går greit å ha samleie men litt vondt av og til pga er strammere. 
Har fortsatt problemer med at jeg må trykke en del ved avføring, noe som gjør at det føles ømt der jeg opererte, men tar ekstra fiber. Iflg gyn ser operasjonen svært vellykket ut.

Anonymkode: 7d0d6...091

Hva er det som gjør at du enda må trykke en del ved avføring? Er det normalt? Vil det si at operasjonen ikke var vellykket likevel, selv om gynekolog sier det? :(

Anonymkode: ca333...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan begynte det for dere? Hva slags symptomer? Lurer på om det er det jeg har 😔

Anonymkode: fb497...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor smertefullt var det etter operasjon for dere begge? Hvordan er det med avføring etter en slik operasjon? Oxynorm gjør jo at man blir forstoppet så var det derfor du tok avføringsmidler? Bør man, eller bør man ikke ha avføring kort tid etter operasjon?

Hvor høy dose Oxynorm tok du hver gang, og til sammen pr. døgn?

Hva er det som gjør at du enda må trykke en del ved avføring? Er det normalt? Vil det si at operasjonen ikke var vellykket likevel, selv om gynekolog sier det? :(

Anonymkode: ca333...622

Ts her. 
Jeg hadde skikkelig store smerter etterpå, men brukte bare oxynorm i to dager etterpå. Etter det hadde jeg god effekt av paralgin forte og Paracet. 
Det gikk greit med avføring fordi jeg brukte visiblin slik at avføringen ble helt myk. 
 

Jeg vet ikke om avføringen min har med operasjonen å gjøre, men er veldig hard i magen hvis jeg ikke bruker visiblin, så tar det fast nå. Da går det greit, men har på en måte ikke samme «følelse» i endetarmen som jeg hadde før.

Har forsøkt å få legetime, men får bare beskjed om å spise fiber, drikke nok vann og mosjonere, noe jeg allerede gjør. 🤷🏻‍♀️

Men var greit å ta operasjonen i stedet for å føle at skjeden var på vei ut, så angrer ikke! 

Anonymkode: 7d0d6...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan begynte det for dere? Hva slags symptomer? Lurer på om det er det jeg har 😔

Anonymkode: fb497...f56

Følte skjeden var «på vei ut.» Fikk problemer med at jeg ikke fikk ut avføringen ordentlig.

Anonymkode: 7d0d6...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 16.53):

Hvor smertefullt var det etter operasjon for dere begge? Hvordan er det med avføring etter en slik operasjon? Oxynorm gjør jo at man blir forstoppet så var det derfor du tok avføringsmidler? Bør man, eller bør man ikke ha avføring kort tid etter operasjon?

Hvor høy dose Oxynorm tok du hver gang, og til sammen pr. døgn?

Hva er det som gjør at du enda må trykke en del ved avføring? Er det normalt? Vil det si at operasjonen ikke var vellykket likevel, selv om gynekolog sier det? :(

Anonymkode: ca333...622

Det var vondt. Ikke noe annet å si om det for min del men de første 2-3 dagene tok jeg 5 mg oxynorm x 4 pluss paracet og ibux x 4. så lenge det er for en kort periode ser jeg ikke problemer med å ta dosen man kan ta for å lette på smertene. Stemmer at jeg tok avføringsmidler pga  oxynorm og pga jeg var lite i bevegelse i tillegg.  Det som var problemet med avføring for min del at de hadde sydd nesten helt inntill endetarmsåpning, og det var veldig vondt hvis jeg måtte presse noe som helst, så fant ut at det var like greit å holde det «flytende» noen dager rett etter operasjon, men nå tar jeg det ved behov hvis jeg kjenner at det trengs. Er litt redd for å ødelegge resultatet med trykking. 2,5 uke siden operasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Biapia skrev (På 26.3.2023 den 14.26):

Det var vondt. Ikke noe annet å si om det for min del men de første 2-3 dagene tok jeg 5 mg oxynorm x 4 pluss paracet og ibux x 4. så lenge det er for en kort periode ser jeg ikke problemer med å ta dosen man kan ta for å lette på smertene. Stemmer at jeg tok avføringsmidler pga  oxynorm og pga jeg var lite i bevegelse i tillegg.  Det som var problemet med avføring for min del at de hadde sydd nesten helt inntill endetarmsåpning, og det var veldig vondt hvis jeg måtte presse noe som helst, så fant ut at det var like greit å holde det «flytende» noen dager rett etter operasjon, men nå tar jeg det ved behov hvis jeg kjenner at det trengs. Er litt redd for å ødelegge resultatet med trykking. 2,5 uke siden operasjon. 

ts her!
Hvordan går det med dere nå?

Her er det over 6 mnd siden operasjon. Har litt smerter ved samleie faktisk, og nå har jeg vært øm i flere dager etterpå. Usikker på om dette er normalt?! Er det flere som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 7d0d6...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 13.33):

Du har trolig allerede blitt operert. Men jeg svarer da det kanskje er andre der ute som oss som lurer. Holdt på å google meg ihjel før operasjon🙊Jeg ble operert for 1,5 uke siden. For rectocele og perineumsplastikk på det lokale sykehuset.

Mitt problem var at jeg ikke følte jeg fikk tømt meg når jeg hadde avføring, samt at etter 3 fødsler hadde jeg fått alt for vid skjede til å merke penetrering med mindre partneren var veldig stor. Det var ikke sånn at plagene mine ødela livet mitt, men det plaget meg såpass at jeg fikk dekket operasjon. De første 3 dagene var det såpass smertefullt at jeg måtte ty til oxynorm(opiat) 4 ganger om dagen. Og tok avføringsmidler så det kostet etter siden jeg var redd for å få hard avføring. Nå, 1,5 uke etter, tar jeg ingen smertestillende. Kjenner det jo godt når jeg reiser og setter meg(det er stingene på utsiden jeg kjenner) men har ikke smerter når jeg er i ro.
Så langt har jeg iallefall ikke angret. Har selvfølgelig ikke hatt sex enda, men kjente forsiktig med en finger i går, og det føles ok.
 

Anonymkode: 77324...6e9

Hvor henvendte du deg for å få operasjonen dekket? Og hvilke symptomer oppga du? Vil gjerne ha en slik operasjon, men gynekolog mener jeg ser helt normal ut til å ha født barn 🥴

Anonymkode: 1534b...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor henvendte du deg for å få operasjonen dekket? Og hvilke symptomer oppga du? Vil gjerne ha en slik operasjon, men gynekolog mener jeg ser helt normal ut til å ha født barn 🥴

Anonymkode: 1534b...a0b

Ble henvist fra gynekologen min fordi jeg hadde følelsen av å ha en ballong i skjeden, og fordi hun så at jeg hadde rectocele og for vid skjedeåpning etter fødsel. (Rift som ikke ble sydd)

Anonymkode: 7d0d6...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 11.28):

ts her!
Hvordan går det med dere nå?

Her er det over 6 mnd siden operasjon. Har litt smerter ved samleie faktisk, og nå har jeg vært øm i flere dager etterpå. Usikker på om dette er normalt?! Er det flere som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 7d0d6...091

Jeg har også smerter etter 6 mnd. Hvordan går det med deg nå?

Anonymkode: 66835...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...