AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Hei. jeg har planer om å kastrere kattungen min før den begynner å markere og lage «helvete» her i hjemmet. kattungen er 13 uker nå bare og jeg vet det er for tidlig men jeg vil kastrere han før han begynner å tisse inne osv. Kan man være føre var før kattungen begynner å bli kjønnsmoden? Det er innekatt.. Anonymkode: 795ff...fac
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Ja, selvfølgelig kan du kastere katten før katten blir kjønnsmoden, men du har bedre tid enn du tror. Vi hadde to jentekattunger som vi kastrerte ved 5-6 måneders alder. Anonymkode: 92b7b...5a4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 Kastererte min da hun var 5 mnd, da veide hun 2,9 kg og hadde ikke hatt løpetid enda. Mange dyrleger vil de skal være minst 2,5 kg, men mange rasekattoppdrettere får kastrert kattene før de gir de fra seg også, så du får sikkert gjort det når du ønsker om du sjekker litt rundt. Anonymkode: 0d0a0...cfe 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Han må ha fått ned begge steinene. Så rundt 5 måneder. Om du skal inn å vaksinere katten, så kan du høre om når ca de kan ta ham tidligst. Anonymkode: ac8fd...d16
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 De tisser Og markerer ikke inne. Anonymkode: 2adce...377 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Du må ringe rundt/sjekke på nettet etter hvilken veterinær som har lavest alder/vekt krav. Noen kastrerer ned i 4 mnd. Men de fleste har enten 2-2,5 kg krav eller 4 - 6 mnd krav. De fleste katter blir kjønnsmoden rundt etter 6 måneders alder, men noen kan bli kjønnsmoden helt ned i 4 måneder. Som nevnt så finnes det dyrebeskyttelser og oppdrettere som får kastrere kattene sine tidligere. Hvis du har en dyrebeskyttelse i nærheten kan du se hvilke dyrlege de har samarbeid med, de er nok ganske trygge å velge også siden de kastrerer så mange katter. I USA kastrerer de kattene sine mye tidligere enn oss, her har vi litt større krav for de sier at det er mindre risiko jo eldre de er. Anonymkode: fce2d...70c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Har aldri opplevd at en katt har begynt å tisse rundt inne, å jeg har ventet til de er 6 mnd. Snakk med dyrlegen din for å høre hva slags rutiner de har. Anonymkode: ac11a...cd4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De tisser Og markerer ikke inne. Anonymkode: 2adce...377 De kan jo det. Ekstremt mange atferdsproblemer kommer som et resultat av at man ikke kastrerer. Så det er veldig viktig å få gjort det så tidlig som mulig. Men TS, du trenger ikke stresse, bare gjør det når katten når kravene. Det er langt ifra alle katter som begynner slik så du trenger ikke bekymre deg så lenge du gjør det når katten kan. Anonymkode: fce2d...70c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #9 Skrevet 25. mars 2022 Spør veterinæren din, det er så forskjellig fra sted til sted! En «regel» er vel at katten skal veie 2 kg og/eller være over en viss alder(4-6 mnd?) Anonymkode: fb7a7...532
Minya Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Hei. jeg har planer om å kastrere kattungen min før den begynner å markere og lage «helvete» her i hjemmet. kattungen er 13 uker nå bare og jeg vet det er for tidlig men jeg vil kastrere han før han begynner å tisse inne osv. Kan man være føre var før kattungen begynner å bli kjønnsmoden? Det er innekatt.. Anonymkode: 795ff...fac Katter kan i teorien kastreres helt ned til 12 ukers alder, men de aller fleste veterinærer har en minimumsgrense på 2kg for at de skal tåle narkosen bedre, og for at organene til kjettene skal bli litt større så de er enklere å finne og fjerne. Snakk med din veterinær om det og spør hva de har som minstekrav. Hvis de har 2kgs-kravet, begynn å vei kattungen hjemme nå, og vei den en gang i uka frem til den treffer rundt 1900 på vekta, da kan du bestille time for kastrering. De to vi har nå er kullsøsken og traff 2kg da de var rundt 17 uker gamle, så vi kastrerte da de var såvidt 18 uker, dvs omtrent 4,5 måneder gamle. 1
Heisann12345 Skrevet 27. mars 2022 #11 Skrevet 27. mars 2022 Vi kastrerte hun-katten vår nå når hun var 7-8 mnd. Hadde ingen tilfeller med markering inne, men det er mulig hun ikke var helt kjønnsmoden ennå.
Minya Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 12 hours ago, Heisann12345 said: Vi kastrerte hun-katten vår nå når hun var 7-8 mnd. Hadde ingen tilfeller med markering inne, men det er mulig hun ikke var helt kjønnsmoden ennå. Ikke uvanlig. Det er omtrent like stor variasjon på når katter blir kjønnsmodne som når mennesker kommer i puberteten. Både 4 og 9 måneders alder er vanlig og alt i mellom er helt normalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå