Gå til innhold

Skuffet over mine søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

rockybalboa skrev (25 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk må gifte seg i ferietiden og attpåtil forvente at alle andre skal droppe ferietur.

Det må da være mulig å styre unna ferien.

Sommeren er den mest vanlige bryllupstiden, sikkert pga mange har ferie da og det er lettere å reise til et bryllup som er et stykke unna. Slipper å styre med å ordne fri fra jobb. I tillegg større odds for pent og varmt vær, er litt kjekkere å kle seg i kjole/finklær uten å fryse. Slipper iskald kirke også. Tror nesten alle bryllup jeg har vært gjest i har vært fra juni-august 

Da jeg og mannen skulle gifte oss så valgte vi april-bryllup, rett og slett pga så mange gifter seg om sommeren at det var vanskelig å finne lokale og ledig dato i kirken. Vi forlovet oss juni året før vi giftet oss, og selv et år i forveien så var det vanskelig å finne dato der det klaffet med kirke og lokale. Alt var fullbooket.

Men, det var veldig fint med bryllup i april, og nesten ingen takket nei. Er jo ikke så mye som skjer i april, og ikke mange som gifter seg da, så det var fritt frem med dato og lokale. Angrer ikke på at det ble et vårbryllup i stedet for sommerbryllup :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man gifter seg ikke i fellesferien. Det er rett og slett frekt å forvente at folk skal legge ferieplaner rundt et bryllup. 

Anonymkode: 76b53...854

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (2 timer siden):

Har det noe å si når de var klar over datoen? Tenker spesielt på de som likevel bestilte ferie akkurat da. 

De har ikke bestilt tur enda, men planlegger å gjøre det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har oppgitt flere datoer og forventer at folk bare skal vente til du får bestemt deg?

Regner med at de bestilte ferie siden det var i ferien. Det sier seg selv at da drar man på ferie.

Du har invitert 120 mennesker. På de timene ville nok du hatt 5 minutter med søsken dine før du går videre til neste gjest. 

Forstå at de prioriterer ferie.

Den andre familien som protesterer er på jordet. Glem de.

Anonymkode: e3556...0b1

Jeg har oppgitt samme datoen siden i fjor sommer. 

rockybalboa skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor folk må gifte seg i ferietiden og attpåtil forvente at alle andre skal droppe ferietur.

Fordi flest mulig skal ha mulighet til å komme. 

Da du satt dato i fjor, var dere helt tydelige på at denne dagen blir det bryllup, eller var det mer lufting av mulig dato? Kan det være at de har tenkt det ikke blir siden invitasjon ikke har kommet før nå? 

Skal mye til at jeg ikke hadde prioritert søsknene ( og andre) mine sitt bryllup, men har de allerede bestilt ferie o

Anonymkode: 5072e...9ca

Det var booket alt, så det var helt bestemt. Jeg gjentok det også i julen. 

rockybalboa skrev (1 time siden):

TS har ikke sagt noe om når i ferien bryllupet skal være. Hvis det er midt i fellesferien er det ikke sikkert det hjelper å forskyve en feriereise en dag eller to.

Det er ikke i fellesferien. 

Man gifter seg ikke i fellesferien. Det er rett og slett frekt å forvente at folk skal legge ferieplaner rundt et bryllup. 

Jøss her var det mye jeg måtte forklare. Turen er ikke bestilt, det er bare hvilke tanker og planer de har for sommeren. Som hen selv sa: «Vi blir nødt til å prioritere.»Bryllupet er utenfor fellesferien, lagt til en helg slik at flest mulig kan komme. 
Som sagt, nærmeste familie fikk beskjed om å holde av datoen ett år før bryllupet. 

Synes faktisk mange av dere svarer meg ganske kvast. Tenker dere ikke på at jeg kanskje blir trist av å lese svarene deres? Ts

Anonymkode: beeb8...39a

• Liker 22
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår selvklart skuffelsen, men også at folk med barn i skolealderen prioriterer barnas sommerferie. (Især nå, etter to år med korona). Men jeg ville ha gitt beskjed allerede da jeg mottok save-the-date'n hvis vi nok ikke hadde mulighet å komme. 

Ikke komme i protest mot at noe perifert slekt ikke er invitert: Null forståelse for det. 

Takke nei uten begrunnelse: På den ene siden er det jo "klokt" for så kan begrunnelsen ikke angripes. Men skjønner det er et litt kølig svar å få. 

Anonymkode: 38b12...107

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes faktisk mange av dere svarer meg ganske kvast. Tenker dere ikke på at jeg kanskje blir trist av å lese svarene deres? Ts

Jeg synes du har fåttt veldig mange støttende svar. Du burde kanskje ikke spørre om hva andre på et forum mener hvis du blir trist og lei deg av at andre skriver hva deres ærlige mening er, og den meningen ikke er identisk med din egen mening.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere ikke har så godt forhold som du trodde dere har når ingen av de faktisk vil/kan komme, for det er viljen det står på. Man prioriterer det som er viktig for folk som betyr mye for en.

Anonymkode: b86c2...95f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig, her virker det som om søsknene dine har blitt enige om å utebli fra bryllupet, og selv om de oppgir ulike grunner eller ikke grunn i det hele tatt, virker det på meg som om det er utelatelsen av familiemedlemmet som er den virkelige grunnen iil at de boikotter bryllupet.
Det tenker jeg siden du forteller at det er det eneste konkrete som har blitt fortalt deg.  (En potensiell ferietur som ikke er bestillt er ikke konkret, men en unnskyldning)

Anonymkode: f2715...f6f

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rockybalboa skrev (3 timer siden):

Det kan du si, men man legger også feriereiser til andre dager/uker når man vet bryllupsdatoen så lang tid i forveien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som dere har et nært forhold i det hele tatt. Kanskje fra din side, men nå er det jo bare fra din side vi får høre om🤷‍♀️ Det å prøve og fikse forhold eller gjennoppta kontakten gjennom et bryllup er vel neppe en god ide? 

Anonymkode: 53905...9b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noe mer bak er jeg redd. Søsken bortprioriterer ikke bryllup på denne måten hvis det ikke er noe som gnager dem voldsomt. Spesielt ikke når den ene takker nei uten å ha bestilt ferie engang. Det er et kraftig statement fra denne personens side. 

Klarer du å tenke ut hva det kan være? Har foreldrene deres forskjellsbehandlet? Besteforeldre? Arv? Har dere veldig god økonomi, mens søsknene ikke har det? Føler de at kontakten kun går fra dem til deg?

Uansett synes jeg du skal gjennomføre bryllupet som planlagt og tenke at dette er deres tap. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøss her var det mye jeg måtte forklare. Turen er ikke bestilt, det er bare hvilke tanker og planer de har for sommeren. Som hen selv sa: «Vi blir nødt til å prioritere.»Bryllupet er utenfor fellesferien, lagt til en helg slik at flest mulig kan komme. 
Som sagt, nærmeste familie fikk beskjed om å holde av datoen ett år før bryllupet. 

Jeg føler med deg, opplevde det samme selv. Har 4 søsken, kun ett av dem kom i bryllupet. En hadde god unnskyldning, da han var på jobb i utlandet og hadde ingen mulighet for å ta seg fri. Men de to andre som ikke kom hadde null unnskyldning. Det var skuffende. 

Anonymkode: daa81...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den ene forteller meg nå at de ikke kan komme fordi de har ferie når bryllupet står og er nødt å prioritere en tur til varmere strøk ettersom det kun er på sommeren de kan ta med barna uten å ta de ut av skolen.

"Er du seriøs nå? Barna har 8 uker skolefri, bryllupet er 1 dag utenfor fellesferien. Det burde da være mulig å få til ferie med de resterende 7 ukene og 6 dager med skolefri".

Et annet søsken har satt seg på bakbena fordi vi ikke inviterer en annen fjern slektning av oss (som vi har ingen kontakt med), så det søskenet og familien der kommer ikke - i protest.

"Dette er en ting mellom meg og xxx. Du er min søster, å ikke kunne komme pga det er bare tullete".

Det tredje søskenet svarte bare at de dessverre ikke har anledning til å komme men ønsker oss en fin dag blablabla

"Fordi? Det er få dager jeg forventer at mine søsken skal stille, men bryllupet mitt er en av dem. Å utebli fra ditt uten en skikkelig god grunn kunne aldri falt meg inn".

Det er lov å stille litt forventninger til søsken og ikke minst være ærlig mot dem.

Anonymkode: 977ce...6de

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hør på dem som kverulerer. Bryllup til et søsken stiller man opp i, med mindre man er syk, eller bryllupet er på andre siden av jordkloden, og man ikke kan klare det økonomisk. At du har gitt datoen for et år siden, og de uteblir på grunn av ting som kan tilpasses, det er hårreisende. 

Dette er ufattelig dårlig gjort av dine søsken. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk dine søsken. Det er en uting å legge bryllup til midt på sommeren når alle har ferie. Hvorfor i all verden skal de heller sitter hjemme enn å reise? Og spesielt med tanke på korona. Dette er gjerne første året folk har mulighet å reise. 

Det finnes veldig mange andre datoer å gifte seg. Ønsker man sommerbryllup så kan man fint gifte seg før 20jun og etter 15aug. Mange har heller ikke mulighet for å flytte ferien sin da noen virksomheter stenger på sommeren. 

Anonymkode: 3f52d...c2f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår faktisk dine søsken. Det er en uting å legge bryllup til midt på sommeren når alle har ferie. Hvorfor i all verden skal de heller sitter hjemme enn å reise? Og spesielt med tanke på korona. Dette er gjerne første året folk har mulighet å reise. 

Det finnes veldig mange andre datoer å gifte seg. Ønsker man sommerbryllup så kan man fint gifte seg før 20jun og etter 15aug. Mange har heller ikke mulighet for å flytte ferien sin da noen virksomheter stenger på sommeren. 

Kanskje lese svarene før du kommenterer? 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
norw skrev (33 minutter siden):

Det kan du si, men man legger også feriereiser til andre dager/uker når man vet bryllupsdatoen så lang tid i forveien. 

For mange av oss som har barn, kan vi ikke styre når vi begge to kan ta ut ferie samtidig som barna har skoleferie. Når det i tillegg er bonusbarn inne i bildet, er feriekabalen ekstremt rigid. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå at det ikke er lagt til fellesferien. Men du vet at ikke får innvilget ferie i fellesferien? Er mange som jobber i helsevesenet som må ha ferie i puljer mellom 1juni-1sepember. Det er ikke bare bare å flytte ferien sin da fordi puljene er i rekkefølge fra sommer til sommer. Noen har også ferie tidlig/sent fordi det er billigere å reise da, kanskje fordi de ikke har råd til å reise i juli. 

Dere kan jo ha en bedre middag ute på restaurant med sine søsken i forkant eller i etterkant av bryllupet? Gjør det beste ut av det. 

At du blir trist av å lese svarene er ditt eget problem. Når du skriver noe, må du forvente at folk svarer ulikt basert på hva de selv tenker. Her må du heller ta en prat med dine søsken og finne ut av årsaken til hvorfor de ikke kommer. Kanskje er det noen som ikke har råd til ferie i fellesferien, kanskje noen ikke ser på dere som nære nok (selv om det er sært dersom det virker på deg som dere er nær), kanskje noen har en partner som stiller seg på bakbeina, kanskje noen har sosial angst og ikke liker store forsamlinger. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange av oss som har barn, kan vi ikke styre når vi begge to kan ta ut ferie samtidig som barna har skoleferie. Når det i tillegg er bonusbarn inne i bildet, er feriekabalen ekstremt rigid. 

Må uansett bli utenom bryllupsdatoen eller ingen reise. Det er helt uhørt å ikke komme i bryllupet, hvis det ikke er veldig gode grunner til det, inkludert sykdom, og da tenker jeg så gode grunner at det egentlig er best å ikke ha kontakt. 

Endret av norw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og min utkårede gifter oss nå til sommeren. Dato ble satt i fjor sommer og alle våre nærmeste fikk da beskjed om at neste sommer blir det bryllup den-og-den datoen. Nå har vi akkurat sendt ut de formelle invitasjonene. 

Jeg har fire søsken. Den ene forteller meg nå at de ikke kan komme fordi de har ferie når bryllupet står og er nødt å prioritere en tur til varmere strøk ettersom det kun er på sommeren de kan ta med barna uten å ta de ut av skolen. Et annet søsken har satt seg på bakbena fordi vi ikke inviterer en annen fjern slektning av oss (som vi har ingen kontakt med), så det søskenet og familien der kommer ikke - i protest. Det tredje søskenet svarte bare at de dessverre ikke har anledning til å komme men ønsker oss en fin dag blablabla. 

Er dette normalt??? Jeg har mest lyst å avlyse hele greia. Er helt på gråten. 

for noen kjipe folk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...