AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg lurer på om å bytte fastlege eller jeg for kravstor til min nåværende fastlege? Råd? Jeg føler at fastlegen min ikke har tid til sine pasienter. Fastlegen er også kommunelege og legevaktlege, så ganske opptatt. Han sender henvisning om man ber om det og er flink til å skrive legeærklering osv. Men man må vite hva man har og hva man trenger før man får hjelp. Han følger ikke opp om det er avvik. Som feks ved vedvarende smerter så skriver han heller ut mildeste smertestillende enn å ta seg tid til å sette seg inn i hva problemet kan være. Har man avvik på blodprøver så får man medisiner der og da men ikke mer oppfølging. Feks nå har jeg fått påvist vitamin d mangel på så lavt som på 16. Skal være mellom 50-150. Har ligget på 40 før så er en stor endring. Samt urinsyregikt og litt småting mer. Fikk tlf om å ta medisiner i et år, får resept, men ikke noe oppfølgings blodprøver eller noe. Ikke spørsmål ang urinsyregikt som er ganske smertefullt. Men får i det minste det man trenger for å få det på riktig vei med medisiner. Men savner den oppfølgingen. Burde ikke et sånt vitamin d nivå blitt følgt litt med på? Eller urinsyregikten? Vet det er stor fastlegemangel så er ikke enkelt å bare bytte rundt. Og pga liten boplass så må jeg fortsatt holde til samme legekontor så kommer til å møte gamlelegen hver gang. Burde jeg bytte, eller beholde? Anonymkode: d753e...bfa
Silkeramp Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Bare bytt. Finn en lege som ikke er for ung.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Silkeramp skrev (9 minutter siden): Bare bytt. Finn en lege som ikke er for ung. De unge er som oftest mye bedre enn eldre leger som er drittlei jobben sin. Ts, synes du forventer litt mye. Det er helt vanlig å ta ansvar for egen helse. Du ber om nye blodprøver etter noen måneder. Anonymkode: d0468...c21 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Det er jo du som må bestille timer for oppfølging. Skjer ikke av seg selv Anonymkode: 782c2...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om å bytte fastlege eller jeg for kravstor til min nåværende fastlege? Råd? Jeg føler at fastlegen min ikke har tid til sine pasienter. Fastlegen er også kommunelege og legevaktlege, så ganske opptatt. Han sender henvisning om man ber om det og er flink til å skrive legeærklering osv. Men man må vite hva man har og hva man trenger før man får hjelp. Han følger ikke opp om det er avvik. Som feks ved vedvarende smerter så skriver han heller ut mildeste smertestillende enn å ta seg tid til å sette seg inn i hva problemet kan være. Har man avvik på blodprøver så får man medisiner der og da men ikke mer oppfølging. Feks nå har jeg fått påvist vitamin d mangel på så lavt som på 16. Skal være mellom 50-150. Har ligget på 40 før så er en stor endring. Samt urinsyregikt og litt småting mer. Fikk tlf om å ta medisiner i et år, får resept, men ikke noe oppfølgings blodprøver eller noe. Ikke spørsmål ang urinsyregikt som er ganske smertefullt. Men får i det minste det man trenger for å få det på riktig vei med medisiner. Men savner den oppfølgingen. Burde ikke et sånt vitamin d nivå blitt følgt litt med på? Eller urinsyregikten? Vet det er stor fastlegemangel så er ikke enkelt å bare bytte rundt. Og pga liten boplass så må jeg fortsatt holde til samme legekontor så kommer til å møte gamlelegen hver gang. Burde jeg bytte, eller beholde? Anonymkode: d753e...bfa Jeg forstår deg, jeg har også en lege som jeg forøvrig synes er veldig hyggelig men det er jeg som må fortelle hva jeg feiler og hva jeg ønsker av henvisninger og undersøkelser og blodprøver. Jeg tenker bytte iallfall for nå har jeg fått helseproblemer som jeg trenger hjelp med som jeg ikke kan finne ut av selv.. Likevel må jeg jo si at det er en koselig lege det Anonymkode: 50c99...422
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 D-vitamin trenger ikke mer oppfølging, men du må ta ansvar selv. Ta tilskudd, legg inn matvarer med d-vitamin, få tilstrekkelig sol nå når våren og sommeren kommer. Om urinsyregikt trenger oppfølging avhenger av grad. Du venter nok litt mye, vil du ha ny oppføling må du selv bestille ny time. Anonymkode: d6ae0...475 1
Mezzosoprena Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Jeg trodde jeg hadde en slik lege - jeg syntes at jeg selv måtte finne ut av hva som feilte meg og hva jeg trengte av henvisninger og behandlinger. Fikk utskrevet sykmeldinger og smertestillende hvis jeg klaget over noe. (Faktisk hadde jeg også d-vitaminmangel en gang, fikk resept og tok tablettene som foreskrevet - ikke noe mer oppfølging, men plagene gikk jo over med den behandlingen da.) Så fikk jeg en sykdom som krever regelmessig oppfølging, og jammen meg så fulgte han opp dette. Nye timer avtales hver gang, blodprøver bestilles og tas regelmessig, han ringer meg for å justere medisindoser og lignende. Så konklusjonen er nok at det jeg tidligere klaget over var "enkle" ting, som med den behandlingen han hadde kunnskap om og erfaring med ga meg, ville gå over. Hvis det ikke gjorde det for min del, hadde det jo vært mitt ansvar å ta kontakt igjen for å si fra at det ikke hjalp. Så jeg tror nok vi pasienter kan være litt kravstore iblant. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 D vitamin har jeg aldri fått oppfølging av, jeg bestiller kun time for sjekk. Men ellers har jeg blitt fulgt opp godt av legen. Særskilt når det har vært alvorlige ting. Da er han flink å ringe, lett tilgjengelig og spør. Han tar seg alltid god tid til meg, og jeg får time raskt hos han selv om han har stappfull pasientliste. Anonymkode: a12d9...907 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Tenker også at mange leger tenker at hvis pasienten ikke ringer eller tar kontakt, så er alt i kjønneste orden 😊 Anonymkode: a12d9...907
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer på om å bytte fastlege eller jeg for kravstor til min nåværende fastlege? Råd? Jeg føler at fastlegen min ikke har tid til sine pasienter. Fastlegen er også kommunelege og legevaktlege, så ganske opptatt. Han sender henvisning om man ber om det og er flink til å skrive legeærklering osv. Men man må vite hva man har og hva man trenger før man får hjelp. Han følger ikke opp om det er avvik. Som feks ved vedvarende smerter så skriver han heller ut mildeste smertestillende enn å ta seg tid til å sette seg inn i hva problemet kan være. Har man avvik på blodprøver så får man medisiner der og da men ikke mer oppfølging. Feks nå har jeg fått påvist vitamin d mangel på så lavt som på 16. Skal være mellom 50-150. Har ligget på 40 før så er en stor endring. Samt urinsyregikt og litt småting mer. Fikk tlf om å ta medisiner i et år, får resept, men ikke noe oppfølgings blodprøver eller noe. Ikke spørsmål ang urinsyregikt som er ganske smertefullt. Men får i det minste det man trenger for å få det på riktig vei med medisiner. Men savner den oppfølgingen. Burde ikke et sånt vitamin d nivå blitt følgt litt med på? Eller urinsyregikten? Vet det er stor fastlegemangel så er ikke enkelt å bare bytte rundt. Og pga liten boplass så må jeg fortsatt holde til samme legekontor så kommer til å møte gamlelegen hver gang. Burde jeg bytte, eller beholde? Anonymkode: d753e...bfa Byttet også lege for noen mnd siden. En eldre opptatt kommuneoverlege som ikke gjorde annet enn å skrive sykmld eller en resept. Undersøkte aldri. Nå har jeg en ung lege som er super nøyaktig og jeg angrer på at jeg ikke har byttet før Anonymkode: 28285...e71
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 Jeg tenker at legen din er ganske gjennomsnittlig, helt på det jevne. Det finnes fastleger som er helt fantastiske, som tar initiativ, som nærmest er i forkant av hva du selv ønsker, som ser og hører akkurat deg hver eneste gang - men de er i mindretall. Legene har stort arbeidspress, de er slitne, noen er selvfølgelig lei jobben og uinteressert. Jeg anser min fastlege som meget god, men noe av den oppfølgingen du etterlyser, må jeg ta inititativ til selv. Det synes jeg er helt greit. Sjansen for å få en som er mye bedre tror jeg er ganske lav, da de virkelig dyktlige legene så godt som alltid har fulle lister. SJansen for å få en som er mye dårligere, er høyere, tror jeg. Man vet hva man har, men ikke hva man får. Men hvis det er ledige leger i ditt område, kan du jo forhøre deg med venner og familie om de er fornøyde med sin lege. Anonymkode: 60856...94a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå