Kittykat Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Vi har en 11 år gammel hunkatt og det høres ut som om at hun gnisser tenner når hun spiser tørrmat. Det skjer kun når hun spiser tørrmat. Vi hører "knas, knas, knas". Jeg har sjekket tennene og tannkjøttet hennes, og tennene ser fine ut (ingen røde prikker, ingen mørke prikker, ingen ting av noe slag) og tannkjøttet er lyserosa og fint (ingen prikker eller merker på det av noe slag). Hun sikler ikke, bruker ikke lang tid på å spise, har ikke nedsatt appetitt, det lukter ikke ille av munnen hennes osv (vi har 2 katter og den andre katten har en tannkjøttsykdom, så jeg vet hvilke tegn jeg skal se etter). Vi går så klart til dyrlegen, men bare lurer på om det er andre som har opplevd dette uten at det var en grunn til det som sykdom osv. Vi lurer på om hun bare har lagt til seg en dårlig vane.
Minya Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Jeg tror det er ganske vanlig, jeg har en som gnisser innimellom når han spiser tørrfór, og har hatt to som gnisset veldig når de fikk rått kjøtt eller fisk, men ingen av dem hadde dårlige tenner, vondt i munnen eller noe sånt.
Kittykat Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2022 Minya skrev (32 minutter siden): Jeg tror det er ganske vanlig, jeg har en som gnisser innimellom når han spiser tørrfór, og har hatt to som gnisset veldig når de fikk rått kjøtt eller fisk, men ingen av dem hadde dårlige tenner, vondt i munnen eller noe sånt. Fikk kattene noen skader på tennene over tid som følge av gnissingen?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Katten min lager alltid knaselyder når hun spiser tørrfor, så det har jeg ikke tenkt på å legge merke til en gang. Men hun pleide å sitte å gnisse og knase med tennene på ene siden av munnen en stund etter at hun hadde spist. Vet ikke om det er det samme du mener. Så ut som hun strevde med å tygge eller svelge noe, men når jeg sjekka munnen var det ikke noe der. Jeg trodde kanskje det var gress eller hår hun strevde med å kvitte seg med. Jeg nevnte det for dyrlegen, som ikke så noe spesielt, men jeg var ikke så veldig bekymra og jeg tror ikke hun sjekka særlig nøye. For noen måneder siden tok hun røntgen av tennene, og det viste seg at hun hadde tannresorbsjon i ene tanna på sida hun satt og gnissa på. Hun har trukket den tanna nå, og nå gnisser hun ikke lenger heller. (Men jeg vet ikke om det var pga. tanna hun gnissa i det hele tatt. Hun har også mindre pels nå på vinteren, og mindre hårballer, så om det var hår som var problemet kan det være det også som at fått henne til å slutte nå.) Anonymkode: 66f7c...f96
Minya Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 On 3/24/2022 at 7:06 PM, Kittykat said: Fikk kattene noen skader på tennene over tid som følge av gnissingen? Nei, ikke engang nittenåringen hadde tannskader som kom av gnissing. Det eneste veterinæren hadde å si på tennene hennes var at den ene hjørnetanna hadde knekt og hun måtte trekke et par av de bittesmå fortennene. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå