Gå til innhold

Alene hjemme trening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på med alene hjemme trening med valpen vår. Vi har måtte begynne fra start igjen da han er veldig urolig når vi forlater huset. Han er blitt 8 mnd nå. Dette er vår første hund.  Alle tips tas i mot med et stort takk! ♥️

Hvordan bør hyppigheten i treningen være for å en effektiv og god trening på dette? Mange ganger for dagen? Gå litt inn og ut av huset ofte? La han vente utenfor rom inne tenker jeg er bra i treningen? Gi godbit eller ikke? Noe annet vi bør gjøre? Han er også en som dilter etter uansett hvor jeg går i huset, leste at det er et symptom for en hund med separasjonsangst. Føler det haster å få han trent, for slik det er nå gjør meg/oss så veldig bundet, særlig på dagtid når samboer er på jobb. Derfor håper jeg noen kan gi meg masse gode råd og tips på veien for å få en hund som føler seg trygg alene. ♥️

Anonymkode: 14260...a2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes mange tråder om dette. Du kan feks spørre Vet om hele bruksanvisningen. Men ja siden koronaen begynte er det maaange hunder som har utviklet separasjonsangst..
Og det selv om hjemmekontor er en ypperlig tid for alenetrening. Du må være sammen med hunden for å trene dette. Man kan ikke bare gå fra hunden og tro at  den skal  trene seg selv. 

Treningen bør starte etter ca. 2-3 mnd. Et stikkord er skritt for skritt (2 sek 4 sek osv) slik at hunden opplever det som positivt å være alene. Jeg brukte ikke godbiter under treningen, men det kan sikkert brukes med hell nå slik du beskriver situasjonen. Uansett fikk hunden min en liten tørket kyllingstrimmel før jeg dro feks på jobb hele livet. Dermed begynte den allerede før vi var hjemme fra morgenturen å sikle og glede seg til å være alene hjemme😄

Anonymkode: 2d26b...286

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

ps. ikke gjør et stort nummer at du kommer tilbake. Hunden skal oppleve at dette er helt normalt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finnes mange tråder om dette. Du kan feks spørre Vet om hele bruksanvisningen. Men ja siden koronaen begynte er det maaange hunder som har utviklet separasjonsangst..
Og det selv om hjemmekontor er en ypperlig tid for alenetrening. Du må være sammen med hunden for å trene dette. Man kan ikke bare gå fra hunden og tro at  den skal  trene seg selv. 

Treningen bør starte etter ca. 2-3 mnd. Et stikkord er skritt for skritt (2 sek 4 sek osv) slik at hunden opplever det som positivt å være alene. Jeg brukte ikke godbiter under treningen, men det kan sikkert brukes med hell nå slik du beskriver situasjonen. Uansett fikk hunden min en liten tørket kyllingstrimmel før jeg dro feks på jobb hele livet. Dermed begynte den allerede før vi var hjemme fra morgenturen å sikle og glede seg til å være alene hjemme😄

Jeg har prøvd å gi han en kong eller slikkematte med noe frossent godt på. Feks leverpostei. Men etterhvert så mistet han interessen fordi han visste at jeg skulle gå like etterpå. Jeg har ikke vært mye lenge vekke fra han, men det var i en periode på morgenen han var alene mens jeg kjørte gutten her til skolen. Det tok gjerne 20 minutter. Nå er han heller med oss da jeg oppdaget hvor urolig han er når han er alene. Tar han med i bilen og så kjører vi til en park etterpå og går en god tur. Fin rutine det. Så for vi heller trene på alene hjemme skritt for skritt slik at angsten ikke forsterkes. Det er planen. Og heller få tak i pass hvis jeg må viktig ærend i tiden som kommer. 
Er litt usikker på hvor mange ganger pr dag jeg minimum bør bruke på dette. Vet ikke om det kan ha uheldig effekt om det blir for ofte også. Det jeg har gjort nå noen ganger er å lukke mellomdøren og gå rett utenfor gatedøren et kort øyeblikk og så inn igjen. Jeg hører da om han begynner å bjeffe. Bjeffer han før jeg kommer inn igjen, så venter jeg til det er stille. En liten godbit, men ikke så mye mer oppmerksomhet enn det. Men ser jeg trener enda for lite på dette. Men det jeg også gjør ofte er feks å la han vente i gangen når jeg skal på badet eller bare gå inn på et rom noen minutter Da ligger han utenfor døren og venter tålmodig - stort sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bare begynne i det små. Slik har jeg gjort det: I starten tok jeg 5 min for hver dag. Da jeg kom til 30 min tok jeg 30 minutter for hver dag, 30 min, 60 min, 1,5 time osv. Fulgte reglen i starten med at en hund kan være alene hjemme så lenge som hvor gammel den er i alder regnet i måneder.

Nå er min hund 9 måneder og han klarer å være hjemme alene en hel arbeidsdag + reisevei frem og tilbake. Vi ga han også fryst kong osv. slik som du har gjort. En annet tips kan være å gjemme godbiter rundt omkring i huset så hunden får brukt hjernen skikkelig og blir sliten av det. Det er ikke unormalt at det er litt bjeffing og ynking i starten. Hunden slapper som regel av store deler av tiden den er alene, og hver gang jeg kommer hjem så kan jeg se at han akkurat har våknet da han gjesper og strekker seg. 

Håper det går seg til og at du ikke må være avhengig av pass. Lykke til!

Anonymkode: e58e9...3a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må rett og slett bare begynne i det små. Slik har jeg gjort det: I starten tok jeg 5 min for hver dag. Da jeg kom til 30 min tok jeg 30 minutter for hver dag, 30 min, 60 min, 1,5 time osv. Fulgte reglen i starten med at en hund kan være alene hjemme så lenge som hvor gammel den er i alder regnet i måneder.

Nå er min hund 9 måneder og han klarer å være hjemme alene en hel arbeidsdag + reisevei frem og tilbake. Vi ga han også fryst kong osv. slik som du har gjort. En annet tips kan være å gjemme godbiter rundt omkring i huset så hunden får brukt hjernen skikkelig og blir sliten av det. Det er ikke unormalt at det er litt bjeffing og ynking i starten. Hunden slapper som regel av store deler av tiden den er alene, og hver gang jeg kommer hjem så kan jeg se at han akkurat har våknet da han gjesper og strekker seg. 

Håper det går seg til og at du ikke må være avhengig av pass. Lykke til!

Takk for svar! Mye gode råd! Hadde på kamera da jeg var borte i et møte i nærmere 2 timer. Han fant ikke ro i det hele tatt på den tiden, stakkars liten. Men nå er det trening på dette hver dag. Litt og litt mer. Det ordner seg sikkert. 

Men hvor lenge bør en valp på 9 mnd klare seg uten tisseturer egentlig? Han sover gjennom hel natt, men på dagtid og hvis vi har vært for treg å gå ut med han så skjer det litt uhell i blant. Rundt 3 - 4 timer, så bør han ut på tissetur. Tenker da på hvordan det vil gå dersom jeg skal i jobb en full dag. (Er uten jobb nå. )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører ofte dette med at hjemmekontor var den perfekte anledningen til å trene på å være alene, men jeg opplevde det motsatt med valp og hjemmekontor. Mye fordi jeg satt mer eller mindre konstant i møter, og når jeg fikk en pause, måtte valpen ut. Og så ble det til at han fikk være oppå meg, for at han skulle være stille mens jeg satt i møter, og så ble resultatet minimalt med selvstendighet. Det strever jeg med enda, nå når han er over året. Heldigvis har jeg muligheter til pass på dagtid og kan ta treningen rolig. 

Anonymkode: 0ca45...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund hadde skikkelig separasjonsangst. Han fikk panikk bare jeg gikk til gangen for å ta på meg jakke.

Jeg begynte smått. I 2 dager gikk jeg til gangen og tok på meg jakke og sko, tok det av meg og satte meg ned i sofaen igjen nesten hvert 15minutt. Etterhvert begynte jeg å variere hva jeg tok på meg i gangen. Rista med nøkler, tok i dørhåndtaket osv før jeg satte meg ned i sofaen igjen. Jeg latet som ingenting da jeg gjorde dette (ga ikke hunden oppmerksomhet), og hunden ble så vant til det at han etter 2 dager knapt orket å løfte på hodet når jeg gikk til gangen. 

Deretter begynte jeg å åpne døren, også ta et skritt ut og inn igjen. Sakte men sikkert kunne jeg gå ut i 5 sekunder, 30 sekunder, 2 minutt osv osv. 

Nå kan jeg være borte i noen timer uten problem, og jeg kan dra avgårde når som helst på dagen (altså at det ikke følger en rutine). 

TS, begynn smått og jobb deg fremover. Tid og tålmodighet fikser det 👍

Anonymkode: 249c3...0f1

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hører ofte dette med at hjemmekontor var den perfekte anledningen til å trene på å være alene, men jeg opplevde det motsatt med valp og hjemmekontor. Mye fordi jeg satt mer eller mindre konstant i møter, og når jeg fikk en pause, måtte valpen ut. Og så ble det til at han fikk være oppå meg, for at han skulle være stille mens jeg satt i møter, og så ble resultatet minimalt med selvstendighet. Det strever jeg med enda, nå når han er over året. Heldigvis har jeg muligheter til pass på dagtid og kan ta treningen rolig. 

Anonymkode: 0ca45...0a2

Noen glemmer at selv kontorjobber er forskjellige. For meg ble hjemmekontor synonymt med konstant møtevirksomhet der jeg måtte begynne å legge inn lunsj- og kaffepauser i kalenderen min for at folk ikke skulle booke inn ting.

Nå som vi er over på "hybridmodell", så er hunden (nå ett år) i hundehage hver tirsdag og torsdag, også henger vi sammen på hjemmekontor de resterende dagene. Jeg ser jo likevel at det går sakte, men sikkert fremover, han blir mer og mer selvstendig og trekker seg også unna og har ikke behov for hudkontakt 24/7.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvor lenge bør en valp på 9 mnd klare seg uten tisseturer egentlig? Han sover gjennom hel natt, men på dagtid og hvis vi har vært for treg å gå ut med han så skjer det litt uhell i blant. Rundt 3 - 4 timer, så bør han ut på tissetur. Tenker da på hvordan det vil gå dersom jeg skal i jobb en full dag. (Er uten jobb nå. )

En valp på 9 mnd bør klare seg en hel arbeidsdag uten tissetur, men med trening selvfølgelig. Han sover jo gjennom en hel natt, da skal han i teorien klare en hel dag hjemme også. Men når man selv er hjemme på dagtid så må man jo selvfølgelig ut oftere da det skjer mer ting som gjør at man må oftere på do. Når jeg er hjemme på dagtid og i helger lufter jeg hunden hver 4.-5. time og det kommer jeg nok til å fortsette med ut resten av hundelivet hans. Med trening tror jeg du kan få til det du ønsker, og tipset over her om å gå mye inn og ut av gangen og etter hver gå ut døren høres ut som en lur måte å begynne på for å normalisere at du skal gå  😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kong m leverpostei osv. Ikke gi ham det minutter før du går men når du går.😄 Og så er det en fordel at han er sliten etter en tur med lek osv. Da er det større sjans for at han vil hvile. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min hund hadde skikkelig separasjonsangst. Han fikk panikk bare jeg gikk til gangen for å ta på meg jakke.

Jeg begynte smått. I 2 dager gikk jeg til gangen og tok på meg jakke og sko, tok det av meg og satte meg ned i sofaen igjen nesten hvert 15minutt. Etterhvert begynte jeg å variere hva jeg tok på meg i gangen. Rista med nøkler, tok i dørhåndtaket osv før jeg satte meg ned i sofaen igjen. Jeg latet som ingenting da jeg gjorde dette (ga ikke hunden oppmerksomhet), og hunden ble så vant til det at han etter 2 dager knapt orket å løfte på hodet når jeg gikk til gangen. 

Deretter begynte jeg å åpne døren, også ta et skritt ut og inn igjen. Sakte men sikkert kunne jeg gå ut i 5 sekunder, 30 sekunder, 2 minutt osv osv. 

Nå kan jeg være borte i noen timer uten problem, og jeg kan dra avgårde når som helst på dagen (altså at det ikke følger en rutine). 

TS, begynn smått og jobb deg fremover. Tid og tålmodighet fikser det 👍

Anonymkode: 249c3...0f1

Her kom det gode tips! Hyppig trening! Bare gå til gangen og ta på jakke og av igjen i starten var lurt. Takk! Vi prøver! 👍😊

Skrevet

Jeg vil også anbefale at du ikke gir ham kong/slikkematte enda. Han bør være avslappet med å være alene i 15-20 minutter før du innfører det.

Jeg ville heller ikke gitt godbit eller noe særlig oppmerksomhet når du kommer inn igjen. Da får du enda mer venting og forventning til at du kommer hjem. Bare gå ut døren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Gjenta 10-15 gamger om dagen. Gjør det til han ikke lenger bryr seg at du går ut døren. Da er du borte bare noen sekunder også gjentar du det 10-15 gamger om dagen.

Gå frem så sakte at han ikke bjeffer/stresser seg opp. Ikke vent til han er rolig, gå inn igjen med en gang og skriv bak øret at du nå gikk frem litt for fort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...