Gå til innhold

Katter bror og søster

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det, om de ikke hadde vært sterilisert ville de da paret selv om de er søsken? 

Anonymkode: 18cfb...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er ofte ikke så fine på det, så ja, mest sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (7 minutter siden):

Katter er ofte ikke så fine på det, så ja, mest sannsynlig.

Hunder også?

Det er jo ikke bra, blir vel misdannelser av sånt innalv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de vil parre seg med hverandre. Dette ser man mye av i kolonier. Dyr er generelt ikke så fine på det. Kastrer kattene dine!

Anonymkode: c1169...458

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De parrer seg uansett. Er ikke uten grunn at DB har vært borti mange katter  som er «ødelagt» pga innavl, spesielt på steder med kolonier. 

Anonymkode: 5a15c...406

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de vil parre seg med hverandre. Dette ser man mye av i kolonier. Dyr er generelt ikke så fine på det. Kastrer kattene dine!

Anonymkode: c1169...458

Les innlegget mitt en gang til.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er det, om de ikke hadde vært sterilisert ville de da paret selv om de er søsken? 

Ja, dyr bryr seg ikke om slektskap. I vill tilstand er ikke dette et problem da unge hanner oiftest blir fortrengt fra området de er født i og må finne seg egnt (dersom de nå overlever de første årene.) Om  de så blir store og sterke nok -  så kan de klare å få et område, men der blir de heller ikke lenge - for de sloss mye for å holde sin posisjon, og dør tidlig. 

Anonymkode: 79ebc...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette ser dyrebeksyttelsene ofte i kolonier, og man ser ofte at avkommene av denne innavlen kan få mye flere helseproblemer enn andre katter, gjerne underbitt også, de kan få et litt «spesielt» utseende. 

Katter er dyr som drives av instinkter, livene deres, spesielt ute, handler om mat og parring, de har så sterke lyster og de sitter ikke der å reflekterer over bror og søster. 

Hvis du har en bror og søster så ville jeg undersøkt dyreklinikker i nærheten å sett når de tidligst kastrerer, noen har 4 eller 6 mnd krav, noen har kilo krav (2, 2,5) så kastrerer du de så tidligst som overhodet mulig da noen katter blir kjønnsmoden allerede ved 4 mnd. 

Anonymkode: 06add...205

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, dette ser dyrebeksyttelsene ofte i kolonier, og man ser ofte at avkommene av denne innavlen kan få mye flere helseproblemer enn andre katter, gjerne underbitt også, de kan få et litt «spesielt» utseende. 

Katter er dyr som drives av instinkter, livene deres, spesielt ute, handler om mat og parring, de har så sterke lyster og de sitter ikke der å reflekterer over bror og søster. 

Hvis du har en bror og søster så ville jeg undersøkt dyreklinikker i nærheten å sett når de tidligst kastrerer, noen har 4 eller 6 mnd krav, noen har kilo krav (2, 2,5) så kastrerer du de så tidligst som overhodet mulig da noen katter blir kjønnsmoden allerede ved 4 mnd. 

Kan dere lese hovedinnlegget ? De er sterilisert. Jeg lurte bare om de hadde paret om de ikke var sterilisert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan dere lese hovedinnlegget ? De er sterilisert. Jeg lurte bare om de hadde paret om de ikke var sterilisert. 

Korte svart, ja det hadde de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skrev ingenting om at det var dine katter og at de er sterilisert. Jeg tolket det bare som at du lurte på om katter generelt hadde parret hvis de ikke var kastrert. 

Men ja. Og de kan fortsatt parre selv om de er kastrert, men hvis du kastrerte de før begge ble kjønnsmoden så er det lite sannsynlig, og får jo selvfølgelig uansett ikke konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles kastrering når testiklene hos hannkatter fjernes og når livmor og egglederne etc til hunnkatter fjernes. 

Og ja, hadde ikke kattene vært kastrert, ville de definitivt ha parret seg. 

Anonymkode: 3aa9f...139

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hunder også?

Det er jo ikke bra, blir vel misdannelser av sånt innalv. 

Ja hunder også. Nei det er ikke bra i det hele tatt....

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Katter bryr seg katta ( :fnise: ) om familiebånd. Det er gjerne ganske tette genetiske bånd i større kattekolonier feks.
Søsken parer med søsken, unger med foreldre og så videre og så videre.
Så selv om man har kullsøsken så er det alltid lurt å kastrere begge, slik som du har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...