AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #21 Skrevet 24. mars 2022 Datteren vår fikk Oslo bunad til rundt 38000 og selskap som var på rundt 25000. Anonymkode: f930d...196
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #22 Skrevet 24. mars 2022 Hadde konfirmant i fjor. Hun arvet bunad etter mormor, øst-telemark med alt sølv. Fikk derfor lettmotorsykkel i gave fra oss foreldrene og farmor og farfar betalte for sertifikatet. Hadde vi måtte kjøpe bunad, hadde dette blitt gaven. Anonymkode: c03b1...aba
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #23 Skrevet 24. mars 2022 regnbuebarn skrev (36 minutter siden): Jenter vokser i gjennomsnitt 6-7cm etter at de har fått menstruasjon. De fleste får menstruasjon før de er konfirmerte, og er ferdig utvokst. Gutter slutter å vokse når de er 18-20år. Det der fikk jeg beskjed om av helsesøster på ungdomskolen og jeg fikk panikk for at jeg skulle bli kortvokst for var 145 da jeg fikk mensen, jeg vokste heldigvis 25 cm til så det er jo noen som vokser lenger da. Vi er nok trege i min familie for pappa ble 10 cm høyere enn på helsekortet fra han ble skrevet inn i militæret som 19 åring.. Anonymkode: fe83b...002
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #24 Skrevet 24. mars 2022 Bunad og selskap er dyrt og burde holde som gave! Anonymkode: 975ba...fb1
Rhodiola Skrevet 24. mars 2022 #25 Skrevet 24. mars 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring. -Rhodiola, mod.
Snabeltann Skrevet 24. mars 2022 #26 Skrevet 24. mars 2022 10.000 pluss klær og selskap har våre fått.
Silva Pluvialis Skrevet 24. mars 2022 #27 Skrevet 24. mars 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
temolitus Skrevet 24. mars 2022 #28 Skrevet 24. mars 2022 Jeg fikk bunad av mamma og så spleiset foreldrene mine på selskapet og en diamantring
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #29 Skrevet 24. mars 2022 Venno skrev (12 timer siden): Hva er vanlig? Gir dere gaver til egne barn som konfirmeres? Eventuelt hva gir dere? Hun får bunad meg. Enten hun ønsker det eller ikke. Av far skulle hun få aksjer tror jeg. Jeg fikk bunad, selskap og en pengegave fra mine foreldre da jeg ble konfirmert. Anonymkode: fd9b3...d75 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #30 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hun får bunad meg. Enten hun ønsker det eller ikke. Av far skulle hun få aksjer tror jeg. Jeg fikk bunad, selskap og en pengegave fra mine foreldre da jeg ble konfirmert. Anonymkode: fd9b3...d75 Hæ? Får ikke hun velge om hun vil ha bunad? Anonymkode: b8caf...d1e 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #31 Skrevet 24. mars 2022 Vi gir en liten symbolsk gave som betyr noe for konfirmanten, og pengesum slik at det totalt blir 10 000,- Mine må spare halvparten av pengene de går til konfirmasjonen som de kan bruke på sertifikat, så sånn sett går de 10 000,- inn i sertifikatet. Vi gir setter også 10 000,- inn på kontoen deres til det, så sånn sett får de 20 000,- til konfirmasjonen, men med elste så hadde vi ikke muligheten til å gi så mye når han konfirmerte seg og dermed har det blitt lik «etterbetaling» på alle. Bunad får de fra besteforeldrene. Anonymkode: 76266...782
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #32 Skrevet 24. mars 2022 Våre barn fikk 50.000 hver i konfirmasjonen. De er gutter og ville ikke ha bunad. Jeg er klar over at det er Anonymkode: aa7f3...c69
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #33 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Våre barn fikk 50.000 hver i konfirmasjonen. De er gutter og ville ikke ha bunad. Jeg er klar over at det er Anonymkode: aa7f3...c69 Trykte litt for fort.. Jeg er klar over at det er mye mer enn kanskje normalt. Men vi ønsket å gi en større gave. De fikk ganske mye penger totalt sett i konfirmasjonen. Det tok ingen fokus på selve dagen, og de fikk gaven hjemme før vi skulle i kirka. De er ganske ydmyke og liker ikke å skryte eller heve seg over andre. Spurte i ettertid om det var mye snakk om «pengebeløp» på skolen, og det fikk jeg ikke inntrykk av at det var. Alle familier har ulik økonomi. Noen har mange barn, og kanskje flere jenter som ønsker seg bunad. Uansett er det viktig å respektere andres valg, om det er store eller mindre gaver. Det er like kjipt å høre at du er syk i hodet som gir ei så stor gave.. som å høre at du er kjip som «bare» gir 5000 kr. men skal hverken sparke oppover eller nedover. Det er ikke noen konkurranse og det er en privatsak hva man ønsker å gi barna sine. Det viktigste er å gi konfirmanten en fin og minnerik dag. ❤️ Anonymkode: aa7f3...c69
Maleficenta Skrevet 25. mars 2022 #34 Skrevet 25. mars 2022 Venno skrev (23 timer siden): Hva er vanlig? Gir dere gaver til egne barn som konfirmeres? Eventuelt hva gir dere? er det til jente er det vel fortsatt stabdard med å gi bunad eller penger? Til gutter noe som koster tilsvarende sum som bunad, evt penger? Forundret.. skrev (22 timer siden): Hvorfor gir dere ikke bunad til guttene? er ikke lurt å gi det til gutter på den alderen da de kan gå fra å være lavere enn mora si til å strekke seg og bli superlange bare på kort tid. og vipps ddr car bunaden alt for kort... pautina skrev (21 timer siden): Dessverre gjør vi det, min bunad er 10cm for kort så har sørget for rikelig med legg i datterens i tilfellet hun også vokser lenge... Men til TS spørsmål får hun selskap, bunadsølvet(besteforeldre kjøper bunaden i gave) og 10 000 kr fra meg og far sammen, umulig å komme fram til en norm, av folk jeg kjenner er dat alt fra bare selskapet til 100 000kr... men oftest strekker guttene seg mye mer enn jentene.
Tulla25j Skrevet 25. mars 2022 #35 Skrevet 25. mars 2022 Jeg fikk utenlandstur og selskapet av mine foreldre. Kamera (speilrefleks) og penger av besteforeldre Var ingen kjole -jente, og for meg var bunad uaktuelt i tenårene. Angret jo selvfølgelig når jeg ble voksen… heldigvis arvet jeg bunad etter min bestemor for et par år siden. Ser jo veldig verdien i den nå
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #36 Skrevet 31. mars 2022 Dytter litt på denne tråden. Har gutter, og bunad er uaktuelt. Har spart opp en del penger som er øremerket barna, men det er alt for mye å gi dem hele beløpet i gave. Så jeg lurer egentlig på hvor stor pengegave vi skal gi dem. Vil ikke være kjipe, men vil ikke gi mer enn alle andre heller. Men jeg aner ikke hva som er vanlig... Anonymkode: 5bd8c...5ac
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #37 Skrevet 31. mars 2022 Her får sønnen 5000 fra meg. Og sikkert det samme fra far. That's it. Jaja, og så ny dress, da.. Anonymkode: e8beb...803
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #38 Skrevet 31. mars 2022 Venno skrev (På 24.3.2022 den 10.15): Hva er vanlig? Gir dere gaver til egne barn som konfirmeres? Eventuelt hva gir dere? her skal han få 100.000 , 8 timer på kjøreskolen når han er 18, London tur og ny gaming pc Anonymkode: 2c7a7...44d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #39 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 11.11): Ja, selvsagt gjør man jo det. Og som alltid i livet er gaven bestemt av ens økonomiske status og vilje til å bruke penger på ungene sine heller enn seg selv (vi vet alle om de familiene nedi gata som "har dårlig råd" hver gang ungene skal ha noe men unner seg selv både ny bil og annet...). Gaven kan være klær, fest eller klær og fest. Eller klær og fest og penger. Eller klær, fest og arvegods. Dersom du har minste inntekt mulig er fest hjemme med taco og bestemors gamle sølvsmykke en helt super gave. Dersom du tjener 1 mill og partneren din det samme er kanskje bunad, fest på et lokalt hotell, en solid pengesum og egen hest en like stor gave. Det er altså ikke "rettferdig" at alle får det samme. Det er rettferdig om alle gir etter evne. Anonymkode: 64cee...21d Dette! Anonymkode: abefd...d26
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #40 Skrevet 1. april 2022 Vi ga 6000 hver til de to jentene pluss ikke så dyre smykker som de ønsket seg. Fem år siden. De fikk ca 35000 tilsammen, mye fra onkler og bestemødre, og var fornøyde med det. Noen får mye mer og noen får mindre. Tenker at det viktigste med konfirmasjonspenger er at de nå må lære seg å håndtere en litt større sum penger enn de er vant til i riktig læringsalder og foreldrene får se om de er flinke sparere eller "flinke" shoppere. Nyttig å vite til senere. Anonymkode: efdd6...9b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå