Gå til innhold

Konfirmasjon - gave til egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig? Gir dere gaver til egne barn som konfirmeres?

Eventuelt hva gir dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idag er dette gavehysteriet tatt helt av. Jeg fikk en liten gave av foreldrene mine, men så var det jammen meg de som betalte for klær og selskap også. Jeg synes klær og selskap burde holde.

Jeg var i en konfirmasjon hvor konfirmanten fikk komplett svindyr bunad og alt sølv + at foreldrene syntes hun måtte få litt penger også - 50.000. Spinnvilt spør du meg + at de holdt stort selskap med mat for en helt garnison.

Gi det dere føler og har råd til. Eller si at klær og selskap er gave fra dere. Er mye forberedelser som tar tid også.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig i min familie. Da jeg ble konfirmert for 20 år siden fikk jeg bunad i gave av mine foreldre. Mine brødre fikk pengegave. Mine nieser og nevøer har fått gave/pengegave de også, og Mine barn kommer også til å få det. 

Anonymkode: dd268...b40

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir førerkort til våre.

Hadde nok subsidiert ganske mye av dette uansett, men nå får de det offisielt.

Anonymkode: 8af47...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger bunad til min datter. Hun har fått søljer og slikt, mansjettknapper, til jul de siste årene av besteforeldre. Litt usikker på hva sønnen min skal få, men håper vi finner ut noe skikkelig som han ønsker seg når den tid kommer.

Anonymkode: e95db...429

AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjorde vi, heit selvsagt for meg og ingenting med gavehysteri å gjøre.

vi ga teorikurs , klokke og en pengesum

Anonymkode: b8caf...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sydde bunad til min datter. Sølv fikk hun av besteforeldre. Jeg vet ikke hva jeg skal gi til sønnen når det er hans tur. Hun har fått moped og utvekslingsopphold utenom, men barnetrygd beholder vi. 

Anonymkode: 08202...66c

Skrevet

Hvorfor gir dere ikke bunad til guttene? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Venno skrev (51 minutter siden):

Hva er vanlig? Gir dere gaver til egne barn som konfirmeres?

Eventuelt hva gir dere?

Ja, selvsagt gjør man jo det. Og som alltid i livet er gaven bestemt av ens økonomiske status og vilje til å bruke penger på ungene sine heller enn seg selv (vi vet alle om de familiene nedi gata som "har dårlig råd" hver gang ungene skal ha noe men unner seg selv både ny bil og annet...).

Gaven kan være klær, fest eller klær og fest. Eller klær og fest og penger. Eller klær, fest og arvegods. 

Dersom du har minste inntekt mulig er fest hjemme med taco og bestemors gamle sølvsmykke en helt super gave. Dersom du tjener 1 mill og partneren din det samme er kanskje bunad, fest på et lokalt hotell, en solid pengesum og egen hest en like stor gave. 

Det er altså ikke "rettferdig" at alle får det samme. Det er rettferdig om alle gir etter evne. :)

Anonymkode: 64cee...21d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (6 minutter siden):

Min ønsker seg ikke bunad, han vil rett og slett ikke ha. Håper han ombestemmer seg når han blir voksen, da :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min ønsker seg ikke bunad, han vil rett og slett ikke ha. Håper han ombestemmer seg når han blir voksen, da :)

De fleste jenter ønsker seg heller ikke bunad, det er vel mer tradisjon. 

• Liker 3
Skrevet
Forundret.. skrev (17 minutter siden):

Gutter i konfirmasjonsalder er da ikke utvokst ennå.

• Liker 4
Skrevet
Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Gutter i konfirmasjonsalder er da ikke utvokst ennå.

Det er som oftest ikke jentene heller. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (34 minutter siden):

Det er som oftest ikke jentene heller. 

Jo, det er de. Vesentlig forskjell der. De vokser stort sett ikke mer i høyden etter 15 års alder.

Anonymkode: fd9b3...d75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (1 time siden):

Fordi de ikke vil ha

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (47 minutter siden):

Velsig mange jenter ønsker seg det jo

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er de. Vesentlig forskjell der. De vokser stort sett ikke mer i høyden etter 15 års alder.

Anonymkode: fd9b3...d75

Dessverre gjør vi det, min bunad er 10cm for kort så har sørget for rikelig med legg i datterens i tilfellet hun også vokser lenge... Men til TS spørsmål får hun selskap, bunadsølvet(besteforeldre kjøper bunaden i gave) og 10 000 kr fra meg og far sammen, umulig å komme fram til en norm, av folk jeg kjenner er dat alt fra bare selskapet til 100 000kr...

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (1 time siden):

Jeg hadde da ikke gitt jenta mi en bunad hvis hun ikke ville ha den! Regner med at de fleste foreldre ikke har 50 000 å bla opp til noe som ikke blir brukt eller er ønsket. :)

Skrevet
Forundret.. skrev (10 timer siden):

Fordi at de ofte enda er i vekst, så bunaden vil bli for liten etter et par år. De fleste jenter er ferdig utvokst når de konfirmeres.

pautina skrev (9 timer siden):

Dessverre gjør vi det, min bunad er 10cm for kort så har sørget for rikelig med legg i datterens i tilfellet hun også vokser lenge... Men til TS spørsmål får hun selskap, bunadsølvet(besteforeldre kjøper bunaden i gave) og 10 000 kr fra meg og far sammen, umulig å komme fram til en norm, av folk jeg kjenner er dat alt fra bare selskapet til 100 000kr...

Jenter vokser i gjennomsnitt 6-7cm etter at de har fått menstruasjon. De fleste får menstruasjon før de er konfirmerte, og er ferdig utvokst. Gutter slutter å vokse når de er 18-20år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De skal få gave av oss. Planen er at de skal få hver sin reise.

Datteren vår skal få bunad også.

Planen er at sønnene våre får bunad til 20 årsdagen. 

Anonymkode: d087c...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...