AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg lurer på, skulle bensinprisen gå opp til 30-40 kr så blir det for dyrt å holde og kjøre bil. Kunne tenkt meg å skaffe en hest med kjerre. Det blir mye billigere. Men tillater man hest ute i trafikken? Før i tiden hadde man jo både biler og hester i trafikken. Jeg har også reist enkelte steder i øst-Europa hvor jeg så hest og kjerre ute i trafikken. Anonymkode: ead64...150 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Sitat Det blir mye billigere. Åpenbart at du ikke har hatt hest før. Du tenker at oppstalling, høy, kraftfor/vitaminer/mineraler, utstyr, hovslager og sko, markkur, vaksiner, kostnader til resie frem og tilbake hver dag, veterinærsjekk og utgifter ved skade eller sykdom, og forsikring er billigere? Jeg var ute med rundt 6000 i måneden i gjennomsnitt, hvis jeg summerer opp alle utgifter. Og jeg hadde ikke spesielt dyrt hestehold. Anonymkode: feca1...f3d 9 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpenbart at du ikke har hatt hest før. Du tenker at oppstalling, høy, kraftfor/vitaminer/mineraler, utstyr, hovslager og sko, markkur, vaksiner, kostnader til resie frem og tilbake hver dag, veterinærsjekk og utgifter ved skade eller sykdom, og forsikring er billigere? Jeg var ute med rundt 6000 i måneden i gjennomsnitt, hvis jeg summerer opp alle utgifter. Og jeg hadde ikke spesielt dyrt hestehold. Anonymkode: feca1...f3d Småbruk m/jord har jeg allerede. Anonymkode: ead64...150
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Om du kjører 12k i året og har bensinbil vil det tilsi 150 kr ekstra i mnd om bensinprisen er 22 kr literen. Det klarer du. Hørte på P4 hvordan de hadde regnet det ut. En hest vil bli minst 5k i mnd uavhengig om du har småbruk eller ikke. Pluss at du må ha to, da de ikke skal stå alene Anonymkode: 9d617...53e 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Selv med eget småbruk skal du kjøre fryktelig mye før det blir billigere å ha hest Dessuten er den som en eldre el-bil, den har begrenset rekkevidde mellom hver lading Anonymkode: caa9b...911 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Småbruk m/jord har jeg allerede. Anonymkode: ead64...150 Da kan du fjerne stalleie, men doble alle andre utgifter, siden man må ha minimum to hester sammen. I tillegg kan du legge til utgifter for strøm og flis. Mat må de og ha, uansett hvor du har de. Dersom man tenker å produsere høy selv, så er heller ikke hverken utstyr eller produksjonskostnader til det gratis. Anonymkode: feca1...f3d
Sirah Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Jeg har både bil og hest, mangler dog kjerre. Bensinprisen skal nok stige ganske mye før det er aktuelt å parkere bilen og bruke hesten til å komme seg rundt med i stede for 🙃 Ser for meg kaoset den hadde prestert å lage om jeg bant den opp i et parkeringshus og forlot den der stakkars 😂 Spørs om ikke forsikringskaoset den hadde laget hadde vært på størrelse stort nok til å finansiere bilholdet mitt i ganske mange år. Men når det er sagt: Hest og kjerre er regnet som kjøretøy og det er fult lovlig (men ikke særlig smart) og ut i trafikken med dem. Spørs om ikke du hadde blitt ganske upopulær om du kommer travende med hest i 80 sona på vei til butikken TS.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Jeg ville heller vurdert en god elsykkel og eventuelt en sykkelvogn. Den kan erstatte bilen på mange strekk, og krever mindre vedlikehold enn en hest. Anonymkode: 97e49...a92 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 KG i et nøtteskall: 1. Troll kommer med hårreisende påstand 2. Folk går fem på og enten 2a. Offer seg noe j***** 2b. Motbeviser saklig 3. The troll doubles down Fortsett ved 2a og 2b. Anonymkode: 0a8a5...492 2
Tvist Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): KG i et nøtteskall: 1. Troll kommer med hårreisende påstand 2. Folk går fem på og enten 2a. Offer seg noe j***** 2b. Motbeviser saklig 3. The troll doubles down Fortsett ved 2a og 2b. Anonymkode: 0a8a5...492 Eller folk tror ikke på det, men synes det er en morsom problemstilling. Og diskuterer for diskusjonens skyld. 4
Maskinfører Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 Onkel betaler 100 000,- på sin travhest i året hver sin smak i disse 13 årene har han betalt 1 300 000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå