AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Noen som har erfaring med behandling med Invisalign(usynlig regulering) i ungdomsskolealder? Har et barn på 13år som trenger tannbehandling pga feil bitt, og da kjeveortoped la frem forslag om både streng og invisalign så vil jo ungdommen selfølgelig ha den minst synlige og minst vonde (ifølge kjeveortoped). Pris er ikke problem tenker jeg, men er ungdommen er nok disiplinert og motivert til oppfølging og riktig bruk er jeg mer skeptisk til. Noen erfaringer? Og er de helt smertefri? Anonymkode: b7ec2...938
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Du får true med streng hvis barnet ikke følger opp invisalign. Jeg brukte invisalign. Må ha med tannbørste og tannkrem over alt. Ingenting skal ligge igjen i tennene etter et måltid. Nå tar vel invisalign lenger tid enn streng. Anonymkode: 9ecf3...596 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får true med streng hvis barnet ikke følger opp invisalign. Jeg brukte invisalign. Må ha med tannbørste og tannkrem over alt. Ingenting skal ligge igjen i tennene etter et måltid. Nå tar vel invisalign lenger tid enn streng. Anonymkode: 9ecf3...596 Ja, eneste er at må betale ganske mye i forskudd som ikke blir tilbakebetalt.. Så selv om pris ikke betyr så mye ønsker jeg ikke kaste penger ut vinduet.. Står i infoarket at det skal ta kortere tid. Men jeg vet ikke. Er en del småspising her i gården på denne ungdommen, så ser litt mørkt på hvordan det blir om den må pusse tennene etter hver gang, eller om den klare å kutte småspising... Ts Anonymkode: b7ec2...938
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, eneste er at må betale ganske mye i forskudd som ikke blir tilbakebetalt.. Så selv om pris ikke betyr så mye ønsker jeg ikke kaste penger ut vinduet.. Står i infoarket at det skal ta kortere tid. Men jeg vet ikke. Er en del småspising her i gården på denne ungdommen, så ser litt mørkt på hvordan det blir om den må pusse tennene etter hver gang, eller om den klare å kutte småspising... Ts Anonymkode: b7ec2...938 Streng er jo en garanti på at det blir gjennomført Anonymkode: 9ecf3...596 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 22.35): Streng er jo en garanti på at det blir gjennomført Anonymkode: 9ecf3...596 Ja, det er sant. Anonymkode: b7ec2...938
AprilLudgate Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Jeg har gjort Invisalign i voksen alder, kommer ikke til å tilby min sønn dette om det evt blir regulering på han og. Fordi: Tidsaspektet er mye lengre enn man blir forespeilet. Man får vite for eksempel 25 trays (eller 45, hvaenn) - men refinements er for mange nesten likt antall. Jeg hadde 15 originale skinner, 7 refinements på relativt enkel case. Så er det STORT krav til oppfølging. Flossing, pussing, ikke matvare ditt og datt - ikke miste skinner osv. Det er på ingen måte usynlig. Reklamen viser uten attachements. Men sannsynligvis må man ha både det og strikker. Det er SYNLIG. I tillegg må man sove med retainer resten av livet. Så - jeg er fornøyd med valget som voksen. Men til mitt barn er Invisalign bare å glemme. Det blir vanlig regulering, og så strenger bak i etterkant. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Fløff skrev (5 timer siden): Jeg har gjort Invisalign i voksen alder, kommer ikke til å tilby min sønn dette om det evt blir regulering på han og. Fordi: Tidsaspektet er mye lengre enn man blir forespeilet. Man får vite for eksempel 25 trays (eller 45, hvaenn) - men refinements er for mange nesten likt antall. Jeg hadde 15 originale skinner, 7 refinements på relativt enkel case. Så er det STORT krav til oppfølging. Flossing, pussing, ikke matvare ditt og datt - ikke miste skinner osv. Det er på ingen måte usynlig. Reklamen viser uten attachements. Men sannsynligvis må man ha både det og strikker. Det er SYNLIG. I tillegg må man sove med retainer resten av livet. Så - jeg er fornøyd med valget som voksen. Men til mitt barn er Invisalign bare å glemme. Det blir vanlig regulering, og så strenger bak i etterkant. Er det smertefritt? For vet vanlig regulering gjør ganske vondt å stramme, så kjenner litt på om jeg kan skåne barnet for det. Samtidig så ja, ungdommer er jo ofte distre og vimsete, så vet ikke hvor lurt det er nei.. Kjeveortoped var veldig på å fortelle alle fordeler, men sa ingenting om puss etter måltid eller strikker og sånn. Mest at det var uten smerte, mindre kontroller og gikk fortere.. Ts Anonymkode: b7ec2...938
AprilLudgate Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det smertefritt? For vet vanlig regulering gjør ganske vondt å stramme, så kjenner litt på om jeg kan skåne barnet for det. Samtidig så ja, ungdommer er jo ofte distre og vimsete, så vet ikke hvor lurt det er nei.. Kjeveortoped var veldig på å fortelle alle fordeler, men sa ingenting om puss etter måltid eller strikker og sånn. Mest at det var uten smerte, mindre kontroller og gikk fortere.. Ts Anonymkode: b7ec2...938 Det er ikke smertefritt nei. De første er særlig ganske smertefulle, og mange sliter med matinntaket (gjør veldig vondt å ta de inn/ut). Det er bullshit at det er uten smerte 😅😅 De strammer, men min opplevelse som kun skulle endre kosmetisk og ingenting på bitt var at de 2 første ukene var VONDE, og så ble det kun moderat vondt dag 1-3 på hvert bytte. Altså hver uke for meg. Det går ikke nødvendigvis fortere nei, fordi omtrent alle trenger refinements (altså flere skinner). Min søster tok vanlig regulering i voksen alder, vi betalte omtrent det samme og brukte totalt sett omtrent like lang tid. Vi var begge moderat case. Du må iallefall snakke med tenåringen. Er han/hun klar for å alltid måtte finne et bad overalt for å ta ut skinner - IKKE miste dem - ha med tanntråd og tannbørste overalt? Dette hvert måltid, cafebesøk osv? Om du kikker på Invisalign på Reddit finner du mye spørsmål og svar. Der får du et langt mer realistisk bilde av selve opplegget. Mange har også hatt vanlig regulering i yngre alder og kan sammenlikne. Jeg leste endel der før oppstart, så jeg ble ikke overrasket over noe. Noen merker lite smerter, andre sliter med hodepine/kvalme osv. Det kommer nok veldig an på hvor mye som skal endres. Har egentlig tilgode å se bildet der uten attachements, som gjør det synlig. De fleste får også talevansker med S’ en. Det gikk seg ikke til for min del 😅
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #9 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det smertefritt? For vet vanlig regulering gjør ganske vondt å stramme, så kjenner litt på om jeg kan skåne barnet for det. Samtidig så ja, ungdommer er jo ofte distre og vimsete, så vet ikke hvor lurt det er nei.. Kjeveortoped var veldig på å fortelle alle fordeler, men sa ingenting om puss etter måltid eller strikker og sånn. Mest at det var uten smerte, mindre kontroller og gikk fortere.. Ts Anonymkode: b7ec2...938 Nå hadde min sønn vanlig regulering, men har Asperger og tåler smerte svært dårlig. Men han taklet smerten veldig bra. Jeg hadde selv vanlig regulering som barn, og det er ikke veldig vondt da de strammer. Anonymkode: 3cca5...f71
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 Finnes det virkelig kjeveortopeder som pusher invisalign til barn? Helfo dekker vel ikke noe av det? Jeg ville gått for vanlig regulering. "Alle" har jo det, og det er best dokumentert til alle slags tannforflytninger. Keramiske/gjennomsiktige klosser er også en mulighet. Anonymkode: ca7d1...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 Min sønn har vanlig regulering. Han var 13 år da han fikk den på og takler smerte dårlig. Men det har gått kjempefint. Når den ble satt på var det vondt i noen dager, men paracet roet det ned. Så er det litt vondt i en dag ved stramming. Det var også vondt i en dag, de gangene han har måtte bruke strikker. Anonymkode: c60c9...1b7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #12 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Finnes det virkelig kjeveortopeder som pusher invisalign til barn? Helfo dekker vel ikke noe av det? Jeg ville gått for vanlig regulering. "Alle" har jo det, og det er best dokumentert til alle slags tannforflytninger. Keramiske/gjennomsiktige klosser er også en mulighet. Anonymkode: ca7d1...2f1 Ja, var på slikt "utredning" der de tok bilder og slik. Ville vi skulle betale 20k der og da som depositum så de kunne bestille sett med skinnet med en gang. De var veldig på. Men sa vi skulle tenke på det og ta kontakt. Føler at slike ting burde undersøkes litt før en betaler så mye... Grunnen til jeg vurderer dette alternativet er at jeg syntes vanlig regulering var veldig vondt da jeg var barn. Husker med gru strammingsdagene. Ville bare finne en avbitertang for å slippe smerten. Paracet og suppe var fast takst de dagene. Men samtidig, tror ikke jeg på samme alder ville klart å følge opp invisalign selv, var nokså distre og glemt den tiden.. 😛 Ts. Anonymkode: b7ec2...938
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #13 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Finnes det virkelig kjeveortopeder som pusher invisalign til barn? Helfo dekker vel ikke noe av det? Jeg ville gått for vanlig regulering. "Alle" har jo det, og det er best dokumentert til alle slags tannforflytninger. Keramiske/gjennomsiktige klosser er også en mulighet. Anonymkode: ca7d1...2f1 Jeg hadde regulering i voksen alder, og valgte keramikklosser oppe. Hadde uten tvil valgt metall om jeg skulle gjort det om igjen. Strengen er uansett metall og derfor synes det godt. Metallklosser er langt enklere å feste strikker på (jeg brukte laaang tid hver stramming pga porselensklossene).. (sorry for off topic, men i tilfelle dette kommer opp hos dere!) Anonymkode: a0e01...e92
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #14 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde regulering i voksen alder, og valgte keramikklosser oppe. Hadde uten tvil valgt metall om jeg skulle gjort det om igjen. Strengen er uansett metall og derfor synes det godt. Metallklosser er langt enklere å feste strikker på (jeg brukte laaang tid hver stramming pga porselensklossene).. (sorry for off topic, men i tilfelle dette kommer opp hos dere!) Anonymkode: a0e01...e92 Takk for råd. Ts Anonymkode: b7ec2...938
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 15.34): Er det smertefritt? For vet vanlig regulering gjør ganske vondt å stramme, så kjenner litt på om jeg kan skåne barnet for det. Samtidig så ja, ungdommer er jo ofte distre og vimsete, så vet ikke hvor lurt det er nei.. Kjeveortoped var veldig på å fortelle alle fordeler, men sa ingenting om puss etter måltid eller strikker og sånn. Mest at det var uten smerte, mindre kontroller og gikk fortere.. Ts Anonymkode: b7ec2...938 Det er ikke helt smertefritt. For hver gang det byttes skinner så vil de være strammere og være vonde i begynnelsen. Anonymkode: 0ac31...219
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå