hjärterdam Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Hei, Jeg kan alltids ringe inn og spørre, men regner med stor pågang hos skatteetaten nå og håpet noen kanskje visste Jeg jobber fulltid og bor 4 mil fra jobben, altså 8 mil hver dag, dermed får jeg reisefradrag, i den forbindelse lurer jeg på 2 ting. 1) Omvei til skole og barnehage utgjør 4 km hver vei, altså 8 km om dagen utenom disse nevnte milene. Kan disse føres inn? 2) Jeg jobber full stilling altså 230 dager, men er også med i en vaktordning som fører til flere planlagte og uplanlagte utrykninger. I fjor hadde jeg ca 25 slike (må dobbeltsjekke for eksakt antall) , som da hver og en utgjorde 8 mil kjøring. Føres disse også på skattemeldinga?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 FrkSvår skrev (4 minutter siden): Hei, Jeg kan alltids ringe inn og spørre, men regner med stor pågang hos skatteetaten nå og håpet noen kanskje visste Jeg jobber fulltid og bor 4 mil fra jobben, altså 8 mil hver dag, dermed får jeg reisefradrag, i den forbindelse lurer jeg på 2 ting. 1) Omvei til skole og barnehage utgjør 4 km hver vei, altså 8 km om dagen utenom disse nevnte milene. Kan disse føres inn? "Reiseavstanden regnes etter korteste veistrekning fra deg til arbeidsplassen. Det spiller ingen rolle hvilken vei du egentlig tar til jobben. Du får altså ikke reisefradrag for omveien du må ta for å levere og hente barna i barnehagen." 2) Jeg jobber full stilling altså 230 dager, men er også med i en vaktordning som fører til flere planlagte og uplanlagte utrykninger. I fjor hadde jeg ca 25 slike (må dobbeltsjekke for eksakt antall) , som da hver og en utgjorde 8 mil kjøring. Føres disse også på skattemeldinga? Reiseutgifter til og fra jobb: - Ant dager hjem/arbeid 1 - km tur/retur 1 - Ant dager hjem/arbeid 2 - km tur/retur 2 Bompenger og fergeutg (del over 3.300 kr) Antall kilometer Sum reiseutgifter Fradragsberettiget Skattebesparelse Ville fylt inn disse vakt ordning dagene i kollone 3 og 4. Anonymkode: 6ef8e...00e
hjärterdam Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ville fylt inn disse vakt ordning dagene i kollone 3 og 4. Anonymkode: 6ef8e...00e Tusen takk for raskt og godt svar Det er samme arbeidsgiver jeg har fulltidsjobb og vaktordning hos, blir det allikevel rett å dele det opp slik du skisserer?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Kjøring til barnehage inngår i foreldrefradraget. Så hvis du ikke har fylt opp til maksbeløp med barnehagebetalingen kan du legge det til. Anonymkode: 64a1b...faa 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Ja, kjøring til barnehage tas med i foreldrefradrag. Ja, du får reisefradrag for alle reisene til og fra jobb hvis ikke arbeidsgiver dekker kostnadene ved utrykning. Anonymkode: 3d31f...4ea 1
newman01 Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjøring til barnehage inngår i foreldrefradraget Men er ikke foreldrefradrag lavere enn kostnadene for barnehageplass? I såfall kunne jo skatteetaten sagt at man fikk 1000kr pr km for å kjøre barn til barnehagen... Uten at man hadde blitt noe rikere av den grunn
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 newman01 skrev (32 minutter siden): Men er ikke foreldrefradrag lavere enn kostnadene for barnehageplass? I såfall kunne jo skatteetaten sagt at man fikk 1000kr pr km for å kjøre barn til barnehagen... Uten at man hadde blitt noe rikere av den grunn Det avhenger av hvor mye man betaler for barnehagen. Anonymkode: 3d31f...4ea
newman01 Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det avhenger av hvor mye man betaler for barnehagen. Anonymkode: 3d31f...4ea Jojo, men vil vel tro at de fleste betaler rundt 3000 i måneden for den. Og med 25k i fradrag er det ikke noe igjen til kjøring
Gjest Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 newman01 skrev (18 minutter siden): Jojo, men vil vel tro at de fleste betaler rundt 3000 i måneden for den. Og med 25k i fradrag er det ikke noe igjen til kjøring Har man mer enn et barn får man 15 000,- i tillegg for hvert barn utover det første. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/foreldrefradrag/ Fra lenken: "Maksimalt foreldrefradrag er avhengig av antall barn du/dere har i den aktuelle aldersgruppen. Hvordan utgiftene fordeler seg mellom barna eller om det for ett eller flere av barna ikke er pådratt utgifter har ingen betydning. Har du for eksempel tre barn under 12 år kan du kreve fradrag for kostnader på kr 55 000 selv om hele beløpet gjelder pass og stell av bare ett av barna."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå