AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Jeg ser mange ganger kommentarer i tråder hvor vedkommende har flere barn med flere diagnoser feks kan barn 1 ha adhd, barn 2 Asperger og barn 3 sinnhetsmestringsproblemer. Så ble jeg nyskjerrig. Er det normalt å ha flere barn med flere diagnoser? Genetisk problemer? Eller er det foreldre som prøve å finne diagnoser på helt normale adferd? Anonymkode: 42b88...46a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Disse tilstandene har genetisk opphav. Har man ett barn med asperger, er sjansen for at søsken også har det betydelig. Husker ikke prosent, mener det kanskje var 20%? Disse tilstandene ligger genetisk nært hverandre, så opptrer ofte i flokk. Har man asperger, har man økt sjans for tourettes for eksempel. Som krydder på kaken, får mange følge-utfordringer med angst og depresjon. Så har man en hel fargerik bukett å kose seg med (ironi). Før i tiden var dette normal adferd. Ungene måtte bare skjerpe seg, var litt uvørne, litt asosiale. Idag vet man at det ikke er så lett å sitte i ro i klasserommet, når man har ti ville hester på innsiden. Diagnoser settes for å hjelpe barnet, gi foreldre og andre rundt en forståelse for behov, og utløse rettigheter. Skolesystemet idag er bygget opp rundt å kverne alle i samme møllen, det heter de skal tilrettelegge for hver elev, men det er det jo ikke penger til. Så man må ha diagnoser for å kreve tilrettelegging. Skulle ønske gode lærere kunne tilrettelegge etter skjønn, uten pengepress. Men der er man dessverre ikke. Anonymkode: 0d9de...e60 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Jeg tror det, jeg har tre barn mellom 9-20 år, yngstemann med pu, mellomste har adhd og dysleksi, eldstemann har autisme og 2 autoimmun sykdom. Herlig bukett Anonymkode: 1a6f2...131
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Kommer an på diagnosen. ADHD og sinnemestringsproblemer kan også være miljøskapt. Anonymkode: 3fd63...805
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Det er genetisk ja, og det er bra at folk blir diagnoser om dagen så de kan lære seg å kjenne seg selv på riktig mote allerede som barn. Hilsen en som fikk ADHD diagnosen som 30 åring, men som likevel har bedre forutsetninger enn min mor som aldri fikk den. Anonymkode: f39c7...115
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror det, jeg har tre barn mellom 9-20 år, yngstemann med pu, mellomste har adhd og dysleksi, eldstemann har autisme og 2 autoimmun sykdom. Herlig bukett Anonymkode: 1a6f2...131 Hva er pu? Hvilke 2 autoimmune sykdommer. Cøliaki og angst? Anonymkode: 6c8c7...8cd
Perelandra Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Tråden er ryddet for spam og helseskadelig innhold, og svar til dette. Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå