Gå til innhold

Kriselager mat og vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere dette? Vi har vel alltid noe liggende på lur, men ikke kriselager har vi. Håper og tror vi ikke kommer til å trenge det, men begynner jo å tenke litt i disse dager… Tenkte å kjøpe inn litt med lang holdbarhet som vi kan ha stående. Har dere matvarer stående som ikke trenger varmebehandling? Hva i såfall? (Utenom knekkebrød, kjeks o.l)

Anonymkode: d4027...baf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Næh... har jo litt ekstra havregryn og litt sånn stående, men det har jeg til vanlig også. Eneste jeg har 'hamstret' er noen flasker med vann uten kullsyre. Hvis strømmen går så går vannet også, så greit å ha stående uansett. Litt tilfeldig pga gode tilbud i det siste at jeg har fylt opp godt med tørrmat, toalettpapir og kjøtt i frysen.

Anonymkode: f31ae...623

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt inn vann. Vi har alltid plenty drikke ellers stående, men vi drikker aller mest vann og det hadde vært litt dritt å ikke ha vann til å vaske seg.

Ellers har vi alltid mye mat i skapene, så ser ikke noe poeng i å ha et eget lager.

Da krigen først startet, tenkte jeg litt på hva vi kunne hatt til middag som ikke trenger noe oppvarming.

Jeg kom frem til at vi alltid har mye bønner og linser, krydder, tacochips og -skjell/tubs, rødløk, mais og ananas på boks, i tillegg til ost.

Så da blir det texmex i noen dager på oss. Håper vi slipper det da ...

Anonymkode: bd57b...14e

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen av delene. Ikke hermetikk eller vann, men lurer på om jeg skal kjøpe inn vann i tilfelle man skulle miste vannet  uforberedt på grunn av andre årsaker.

Anonymkode: b4b49...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting i rent kriselager.

Men har to fylte frysere. En mengde tørrvarer og hermetikk. Toalettpapir og vaskemidler, tannkrem, hygieneprodukter. Kunne nok klart oss 3-4 måneder. (samt primus, peis, gassgrill, kullgrill) 

Ikke fordi jeg tenker krig og krise. Men handler bulk på tilbud, driver matauk, og handler halve dyr fra jaktlag 

Har riktignok 10 liter vann på dunk... Det er det eneste jeg har kjøpt basert på myndighetenes anbefaling, og er vel egentlig for lite. 

Anonymkode: 5f2c6...17a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har vi. Kriselager. Men nå har vi mulighet til å varmebehandle maten selv om strømmen skulle forsvinne, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Anonymkode: 01fd0...46d

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Men vi får vann som ikke er avhengig av strøm, så vi rekker fint å fylle maaaaaasse før det evt ikke bør brukes av på grunn av fare for forurensning. 
Vi har muligheter til å varmebehandle mat takket være masse ved (bålpanne), primus og grill. Fryseren holder seg fryst lenge uten strøm så lenge den er full og vi unngår å åpne den mer en høyst nødvendig.

skulle sikkert hatt mer tørrvarer, men vi har rett og slett ikke plass. 

Anonymkode: 6168d...70d

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Masse turmat, havregryn og knekkebrød, kjeks og leverpostei. Og vann. Og radio som kan lades med solcelle og sveiv.

Anonymkode: 2655d...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ingenting i rent kriselager.

Men har to fylte frysere. En mengde tørrvarer og hermetikk. Toalettpapir og vaskemidler, tannkrem, hygieneprodukter. Kunne nok klart oss 3-4 måneder. (samt primus, peis, gassgrill, kullgrill) 

Ikke fordi jeg tenker krig og krise. Men handler bulk på tilbud, driver matauk, og handler halve dyr fra jaktlag 

Har riktignok 10 liter vann på dunk... Det er det eneste jeg har kjøpt basert på myndighetenes anbefaling, og er vel egentlig for lite. 

Hva tror du kriselager er, hvis dette ikke kan fungere som det? :klo:  

Frysermat er forsåvidt uhensiktsmessig hvis strømmen går.

Anonymkode: aa341...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere dette? Vi har vel alltid noe liggende på lur, men ikke kriselager har vi. Håper og tror vi ikke kommer til å trenge det, men begynner jo å tenke litt i disse dager… Tenkte å kjøpe inn litt med lang holdbarhet som vi kan ha stående. Har dere matvarer stående som ikke trenger varmebehandling? Hva i såfall? (Utenom knekkebrød, kjeks o.l)

Har kriselager ja. Av matvarer som ikke trengr varmebehandling har vi hermetiserte bønner, linser, kikerter, tomater,erter, mais osv

Anonymkode: fca25...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva tror du kriselager er, hvis dette ikke kan fungere som det? :klo:  

Frysermat er forsåvidt uhensiktsmessig hvis strømmen går.

Anonymkode: aa341...5b8

Er jo akkurat det jeg skriver - at det ikke er kriselager vi har 😅

Du fyller ikke fryserne til kriselager, da strømmen nok blir borte. 

Du kjøper gjennomtenkte produkter. Hermetikk som enkelt kan tilberedes på åpen ild. Havregryn som enkelt kan tilberedes med kald vann. Som du bruker på rotasjonsbasis.

Det har jeg aldri styrt med. 

Om noe skjer her står vi nok igjen med en ganske rar kombinasjon av varer, og mye råttent kjøtt og fisk, selv om vi har en del. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingenting. Men vi får vann som ikke er avhengig av strøm, så vi rekker fint å fylle maaaaaasse før det evt ikke bør brukes av på grunn av fare for forurensning. 
Vi har muligheter til å varmebehandle mat takket være masse ved (bålpanne), primus og grill. Fryseren holder seg fryst lenge uten strøm så lenge den er full og vi unngår å åpne den mer en høyst nødvendig.

skulle sikkert hatt mer tørrvarer, men vi har rett og slett ikke plass. 

Anonymkode: 6168d...70d

Vi har brønn så vi har masse vann såfremt det ikke blir forurensing. Strengt tatt er vi avhengig av strøm for å få vann i springen og toalett (har vannpumpe), men uten strøm så er det bare å hente direkte fra brønnen. Vi har mulighet for varmebehandling fra grill og en liten primus. Bare passe på at vi har gass da. 😂😂 Har vedovn og litt ved, men der må vi få fylt på litt ser jeg. Minket kraftig i vinter pga strømpriser. 

Vi har god plass i bod til oppbevaring av litt matvarer. Der er det alltid kjølig. Har ekstra frys og kjøl, men det hjelper ikke lenge dersom strømmen skulle bli borte i lengre tid. Har mer og mer begynt å tenke på disse tingene. Trenger ikke være pga krig, men andre ting kan jo også skje. Feks etter uvær o.l. Men gir også en god følelse bare det å ha fylt opp litt. En trygghet. Handler litt ekstra nå og da. Fyller på gradvis. 😂😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo akkurat det jeg skriver - at det ikke er kriselager vi har 😅

Du fyller ikke fryserne til kriselager, da strømmen nok blir borte. 

Du kjøper gjennomtenkte produkter. Hermetikk som enkelt kan tilberedes på åpen ild. Havregryn som enkelt kan tilberedes med kald vann. Som du bruker på rotasjonsbasis.

Det har jeg aldri styrt med. 

Om noe skjer her står vi nok igjen med en ganske rar kombinasjon av varer, og mye råttent kjøtt og fisk, selv om vi har en del. 

Sant. Fryseren er ikke kriselager. Ville nok vært hjulpet noen dager om strømmen går med det som er i fryseren, men ikke over tid. Er det masse pizza i fryseren og ingen strøm så blir ikke det så kjekt å måtte spise ustekt 😂😂 Er fryseren full, så vil det sikkert holde på kulden litt lenger. Men hermetikk og tørrvarer er det som er kriselager, ja. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt over det før i den siste tiden.  Ser nå at vi vil være i en heldigere situasjon enn mange andre, dersom det skulle bli en krise.  
Det ligger et oppkomme av vann fra grunn på eiendommen vår.  De sluttet å bruke den fordi trykket var for dårlig.  Vi dyrker også våre egne poteter, og kan utvide om vi behøver.  Lagrer på kjølerom i huset, men det ligger en jordkjeller på eiendommen som kan tas i bruk.  Har vedovner i huset og skog med så mye ved vi måtte ønske.  

Anonymkode: 09bfc...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mat i over 1 år 😀

Anonymkode: 04dcc...325

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har en god del tørrmat og hermetikk, så hadde nok klart oss ei god stund på det.

Med vann vet jeg ikke - blir ikke vann ganske fort dårlig? Altså hvis man bare tar vann fra springen og fyller opp en dunk, så kan jo ikke den stå i ubegrensa tid, man må stadig tømme, vaske og fylle opp igjen hvis det skal ha noen hensikt. Så har ikke noe vann på lager.

Har ellers både vedovner og primus til å lage mat på ved langvarige strømbrudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har mat i over 1 år 😀

Hvor mye og hva slags?

Anonymkode: e585b...176

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden):

Har en god del tørrmat og hermetikk, så hadde nok klart oss ei god stund på det.

Med vann vet jeg ikke - blir ikke vann ganske fort dårlig? Altså hvis man bare tar vann fra springen og fyller opp en dunk, så kan jo ikke den stå i ubegrensa tid, man må stadig tømme, vaske og fylle opp igjen hvis det skal ha noen hensikt. Så har ikke noe vann på lager.

Har ellers både vedovner og primus til å lage mat på ved langvarige strømbrudd.

Dette med vann og holdbarhet så er jeg ikke helt sikker. Men det er vel noe med at hvis vannet er helt rent og oppbevares i helt rene lukket beholder, så vil det vare en stund. Har en koke mulighet, så kan det evt kokes først. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har mat i over 1 år 😀

Ett helt år? Det er lenge… Må jo da ha et kjempe lager. Hva slags mat har du da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ett helt år? Det er lenge… Må jo da ha et kjempe lager. Hva slags mat har du da? 

Jeg bor på Vestlandet og oppvokst med orkan og strømbrudd som er borte i flere dager. Så er godt lært opp 😄

Har rundt 40-50 kg mjøl/grov mjøl.

Et tonn med tørrgjær, ris (går aldri ut på dato)

Knekkebrød, leverpostei,kyllingpostei, makrell i tomat, fiskeboller, tomatsupper, gryteretter, buljong, tomatpurre, ketchup, syltetøy, pasta, oboy, nughatti, marakroni, sauser, nøtter, oljer, sukker, alt av bake ting som bakepulver, melis, osv. Havregryn, krydder, pastasauser, pikknikk skinke, kavring, honning, sirup, grøt, potetestapp, tur kjeks, vanlig kjeks, osv osv osv 😅

2 stappe fulle frysere med kjøtt og fisk. Går strømmen har vi aggregat. Kan og lage middag på grillen ute.

Poteter og gulerøtter dyrker vi ute 🥔☺️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...