Gå til innhold

Bønner


Gjest z

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bruke bønner, men vet ikke hvordan jeg tilbereder det. Må alle sunne typer bønner ligge i vann i ørtiførti år, eller er det noen typer som er enklere (les: raskere) å lage?

Noen som vil gi en innføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sesselja

Kjøper du tørkede bønner, så ja. Men du kan jo kjøpe bønner på boks. De trenger ikke å ligge i bløt og kokes i timevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt bruke linser i stedet for bønner, de trenger som regel ikke bløtlegging, og er også både sunne og gode.

Et annet tips er å bløtlegge og koke en stor porsjon bønner i gangen, for så å fryse dem ned i mindre porsjoner. Det pleier jeg å gjøre, og det funker helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er linser like proteinrike som bønner?

Ja, det tror jeg at de er. Hvis du ser på denne siden, kan du se næringsinnhold for ulike typer bønner og linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Slike store brunrøde bønner på boks synes jeg er skikkelig godt, særlig i salater. Hvordan det forholder seg med proteininnholdet er jeg ikke sikker på, men det kan man jo lett sammenligne i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokser er genialt. Passer meg bra ihvertfall som sjelden planlegger så mye.

Bønner er godt i det meste. Salater, wok, til taco, bønnesalat, men kjøttdeig...

Jeg syns ikke linser er like godt, men det går nå ned det også.

Kikerter på boks er også digg.

Og som et siste tips. Innvandrerbutikker har bønner, linser osv både tørre og på boks MYE billigere enn butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike store brunrøde bønner på boks synes jeg er skikkelig godt, særlig i salater. Hvordan det forholder seg med proteininnholdet er jeg ikke sikker på, men det kan man jo lett sammenligne i butikken?

Åja, de er nydelige! :) spesielt i salat som du sier. Har fått helt dilla på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...