Gå til innhold

Hvordan si nei til en bryllupsinvitasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig sårt for meg og jeg utsetter gang på gang å ta kontakt med vedkommende som skal gifte seg. Jeg vil gjerne delta, men jeg ser bare ingen måten å gjøre det på. Kan noen gi meg tips til formulering? 

Anonymkode: 000fe...dc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan noen gi meg tips til formulering? 

Aner ikke uten at du sier litt om grunnen til at du vil takke nei. Kan du si litt om hvorfor du absolutt ikke vil gå i dette bryllupet?

Anonymkode: e651c...f45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei *brudgom/brud*. Det er dessverre slik at jeg ikke har mulighet til å delta i deres bryllup *dato*. Jeg ønsker dere all mulig lykke på den store dagen. Med vennlig hilsen *navn*

også tror jeg det er vanlig å sende en gave siden man ble invitert.

Anonymkode: 85544...a92

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg kunne ikke gå i broren min sitt bryllup på grunn av helsemessige årsaker, noe som er sant og de forsto. Så vet ikke hva jeg skal si for dine vegne. Tror du er nødt til å finne det ut selv?

AnonymBruker
Skrevet

Du sier takk for invitasjonen, men du har dessverre ikke mulighet til å komme.

Anonymkode: 3afd4...83b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke uten at du sier litt om grunnen til at du vil takke nei. Kan du si litt om hvorfor du absolutt ikke vil gå i dette bryllupet?

Jeg er for syk i korte trekk og bruden har ikke stilt opp for meg. Jeg føler meg fullstendig sviket, jeg er veldig dårlig og må dessuten prøve å få behandling nå. 

Kanskje moderator kan slette denne kommentaren etter 15 minutter? Jeg er redd for at hun kommer til å lese innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det deg med søstra som skal feire uten barn?

Uansett er det bare å skrive at du takker hjerteligst for invitasjonen, men du har dessverre ikke anledning til å delta. Du kan selvfølgelig skrive pga sykdom/jobb/ikke barnevakt/hva enn grunnen måtte være, men med mindre det er noen veldig nære, er ikke det nødvendig.

Anonymkode: 96d7d...647

AnonymBruker
Skrevet

Er det deg med søstra som skal feire uten barn?

Uansett er det bare å skrive at du takker hjerteligst for invitasjonen, men du har dessverre ikke anledning til å delta. Du kan selvfølgelig skrive pga sykdom/jobb/ikke barnevakt/hva enn grunnen måtte være, men med mindre det er noen veldig nære, er ikke det nødvendig.

Såg nå hva du skrev, og syns du bare skal skrive at du dessverre ikke kan delta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er for syk i korte trekk og bruden har ikke stilt opp for meg. 

Den er grei, da synes jeg du enkelt og greit kan si at du dessverre ikke har anledning til å delta i bryllupet (du velger selv om du vil nevne at du skal i behandling for sykdom, selv om dette jo gjør avslaget høyst berettiget), men takker for invitasjonen og ønsker dem lykke til osv. Jeg synes ikke du behøver å sende gave.

• Liker 3
Skrevet

En invitasjon er ikke en ordre, og man har hverken plikt til å stille eller til å redegjøre for hvorfor man ikke kommer. Takk for invitasjonen, jeg kan dessverre ikke komme er et helt greit svar.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke rettferdiggjøre noe som helst  :) bare å si du ikke har mulighet til å komme. Det er alt du trenger å gjøre.

Anonymkode: 2279d...f33

AnonymBruker
Skrevet

"Takk for invitasjonen, jeg kan dessverre ikke komme. Mvh AB 000fe."

Sånn.  

Anonymkode: 1f702...47c

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si at du ikke har mulighet å komme fordi du har andre planer :) Som med alle andre invitasjoner :)

Ttrenger ikke utbrodere, hvis hun spør og du vil ha noe å si, øv deg på noe vagt på forhånd- "jeg skal på noe familiegreier" eller "jeg har et opplegg jeg skal være med på den dagen", og bytt tema ved å spørre om noe annet.

Anonymkode: 039f8...a17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 18.55):

Jeg er for syk i korte trekk og bruden har ikke stilt opp for meg. Jeg føler meg fullstendig sviket, jeg er veldig dårlig og må dessuten prøve å få behandling nå. 

Kanskje moderator kan slette denne kommentaren etter 15 minutter? Jeg er redd for at hun kommer til å lese innlegget. 

😂😂😂😂 fy faen så paranoid. Jeg blir flau

Anonymkode: 4fc76...f01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du egentlig ikke ser på dere som venner da hun har sviktet deg, og det ikke gjør noe å miste vennskapet, så skriv dette: "Takk for invitasjon, men jeg har dessverre ikke mulighet til å komme". Ikke gjør mye ut av det. Det er ikke slik at man kan alt alltid. Og siden hun har sviktet deg er du kanskje ikke interessert i å legge ut om sykdom osv.

Anonymkode: 143b7...c1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er nærmeste familie (søsken), er det bare å bruke forslagene over. Bare si at du ikke har anledning til å komme, du trengrr ikke gi noen grunn.

Rent generelt er det jo også slik at kanskje 10 % av gjestene er slike som brudeparet MÅ ha til stede, der de føler det legger en demper på bryllupet om vedkommende ikke kommer. Resten er ofte bare «å, det var synd», men ikke noe som ødelegger dagen. Til bryllup ber man jo folk etter visse regler,

1) nær familie, dvs foreldre og søsken, evt besteforeldre 

2) nære venner (kanskje 1-2 hver for brud og brudgom)

3) annen familie og venner

De to første kategoriene er viktigst, men også der kan det hende man ikke er SÅ opptattt av at vedkommende absolutt må komme, f eks brudens mors nye mann eller brudgommens lett alkoholiserte bestevenn eller lillesøstra som bor i andre enden av landet og som man har lite til felles med… 

Det er også skikk og bruk for hvem man ber, i venneflokker er det gjerne sånn at om man ber Anne, må man be Beate og Camilla også, selv om man egentlig ikke liker Beate.

Og uansett om man genuint liker alle gjestene sine og veldig gjerne vil at alle skal komme, så er man jo klar over at det alltid vil være noen som ikke kan!. Sånn er det bare :)

Anonymkode: 6ac9b...e35

Skrevet

Man sier bare nei

Ikke verre enn det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/22/2022 den 18.55):

Okay, så du er skuffet over bruden og vil straffe henne ved å ikke komme i bryllupet. Hadde bare skrevet takk for innbydelsen men at det dessverre ikke passer. Dersom du tror det kan bli drama, og dersom du er konfliktsky, så kan du legge ved en bryllupsgave. Da er det mindre sjanse for sure miner. 

Anonymkode: 12734...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...