AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Min hormonspiral må snart skiftes, og jeg er usikker på om jeg ønsker en ny. Er gift og hadde kraftige langvarige menstruasjoner før jeg begynte på prevensjon (først p-piller så spiral), så å gå uten frister ikke helt heller. MEN jeg har de siste 10 årene vært psykisk syk, ordentlig dårlig. Spiralen har jo ikke skylden, men jeg leser nå om nedstemthet og andre psykiske plager av spiral, og jeg trenger jo virkelig ikke ekstra av dette. Så jeg lurer på, hvilke bivirkninger har folk hatt av hormonspiral? Både psykisk og fysisk! Og hva valgte du istedenfor? Del❤️ Anonymkode: 565ed...247
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Jeg hadde hormonspiral i noen måneder og jeg hadde mange fysiske plager. Livmoren min aksepterte rett og slett ikke at den var der, så den ble tatt ut etter at livmoren hadde støtt den halvveis ut selv. Hormonprevensjon gir ofte psykiske plager hos kvinner i form av depresjon og nedsatt sexlyst. Jeg merket ingen forskjell på psykiske plager med hormonspiral vs p-piller, men har merket en vesentlig forskjell når det kommer til sexlyst og psykiske plager etter at jeg kuttet ut hormonell prevensjon. Kobberspiral kan være et alternativ. Alle prevensjonsmidler vil medføre bivirkninger, spørsmålet du må stille deg selv er om det er verdt det eller ikke. For meg personlig er ikke bivirkningene verdt det, så jeg dropper hormonell prevensjon. Vurderer kobberspiral eller gynefix, men må snakke med gynekologen om muligheter for å sette det inn i narkose ettersom innsettingen av spiral forrige gang var et smertehelvete uten like, samt at livmoren som sagt prøvde å frastøte seg spiralen. Jeg lurer på om det er mulig å få innsatt gynefix i narkose, og om det er mulig så kommer jeg til å gjøre det. Regner med det er noe som kan gjøres på en privat klinikk, jeg håper iallfall det... Anonymkode: 4c366...72c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde hormonspiral i noen måneder og jeg hadde mange fysiske plager. Livmoren min aksepterte rett og slett ikke at den var der, så den ble tatt ut etter at livmoren hadde støtt den halvveis ut selv. Hormonprevensjon gir ofte psykiske plager hos kvinner i form av depresjon og nedsatt sexlyst. Jeg merket ingen forskjell på psykiske plager med hormonspiral vs p-piller, men har merket en vesentlig forskjell når det kommer til sexlyst og psykiske plager etter at jeg kuttet ut hormonell prevensjon. Kobberspiral kan være et alternativ. Alle prevensjonsmidler vil medføre bivirkninger, spørsmålet du må stille deg selv er om det er verdt det eller ikke. For meg personlig er ikke bivirkningene verdt det, så jeg dropper hormonell prevensjon. Vurderer kobberspiral eller gynefix, men må snakke med gynekologen om muligheter for å sette det inn i narkose ettersom innsettingen av spiral forrige gang var et smertehelvete uten like, samt at livmoren som sagt prøvde å frastøte seg spiralen. Jeg lurer på om det er mulig å få innsatt gynefix i narkose, og om det er mulig så kommer jeg til å gjøre det. Regner med det er noe som kan gjøres på en privat klinikk, jeg håper iallfall det... Anonymkode: 4c366...72c Takk for svar! Jeg kjenner jo at jeg har lyst til å finne ut om jeg får det bedre uten. Kobberspiral kan vel ofte gi økte blødninger, så det frister ikke veldig heller… Skal sjekke ut gynefix! Men er ikke det den som kan gro inn?😬 Anonymkode: 565ed...247
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Jeg kjenner jo at jeg har lyst til å finne ut om jeg får det bedre uten. Kobberspiral kan vel ofte gi økte blødninger, så det frister ikke veldig heller… Skal sjekke ut gynefix! Men er ikke det den som kan gro inn?😬 Anonymkode: 565ed...247 Det er sant, men jeg tar heller økte blødninger enn nedsatt sexlyst, for å si det sånn. Nei faen, kan den det.... Det har jeg ikke hørt om. Men når jeg tenker meg om virker det logisk. Huff. Anonymkode: 4c366...72c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sant, men jeg tar heller økte blødninger enn nedsatt sexlyst, for å si det sånn. Nei faen, kan den det.... Det har jeg ikke hørt om. Men når jeg tenker meg om virker det logisk. Huff. Anonymkode: 4c366...72c Mener jeg leste det da jeg prøvde å Google meg fram. Det høres jo forferdelig ut. Anonymkode: 565ed...247
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Noen som har hatt nedsatt sexlyst? Jeg har hatt hormonspiral i 8 år (2stk), og er egentlig storfornøyd. Ingen blødninger, og ingen bivirkninger som jeg har merket. Men - sexlysten min er nærmest ikke-eksisterende.. Som i at jeg har lurt på om jeg egentlig er aseksuell.. Men jeg vet jo ikke om dette kommer av barn, stress og et labert samliv, eller om det kommer av spiralen? Min må også skiftes nå snart, og jeg lurer jo på om jeg skulle prøvd noe uten hormoner.. Hadde jo vært gull som sexlysten magisk skulle dukke opp igjen ( for forholdet vårt hvertfall) Anonymkode: 89ce7...2cd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen som har hatt nedsatt sexlyst? Jeg har hatt hormonspiral i 8 år (2stk), og er egentlig storfornøyd. Ingen blødninger, og ingen bivirkninger som jeg har merket. Men - sexlysten min er nærmest ikke-eksisterende.. Som i at jeg har lurt på om jeg egentlig er aseksuell.. Men jeg vet jo ikke om dette kommer av barn, stress og et labert samliv, eller om det kommer av spiralen? Min må også skiftes nå snart, og jeg lurer jo på om jeg skulle prøvd noe uten hormoner.. Hadde jo vært gull som sexlysten magisk skulle dukke opp igjen ( for forholdet vårt hvertfall) Anonymkode: 89ce7...2cd Ja er nettopp dette. Man vet ikke hva som skyldes spiralen. Jeg har dårlig psykisk helse (og lav sexlyst) og dersom fravær av spiral kan hjelpe det minste, så vil jeg jo prøve det. Jeg har mensen hver måned med spiralen også, men kun 5-6 dager (kunne vare opp mot 10 dager som ung)… Så sjelden som vi har samleie føler jeg nesten ikke den preventive effekten veier opp i det hele tatt😅 Anonymkode: 565ed...247
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Jeg hadde hormonspiral i litt over ett år, men jeg likte ikke å ha den. Vet ikke om den hadde noen innvirkning på psyken, men ble i hvert fall veldig deprimert i den perioden. Nå har jeg slitt med depresjon før også, men det er mulig at den har forsterket plagene mine. Jeg ble bedre etter å ha tatt den ut, men det kan være tilfeldig. Utenom det hadde jeg plager med lukt fra skjelden. Ikke fiskelukt eller noe veldig kraftig, men nesten som en slags lukt av noe gammelt (nå har sikkert noen en vits på lager om akkurat det). Lukten forsvant etter at jeg tok den ut og nå lukter det som det skal. Jeg hadde også plager med fett hår og svette. Disse tingene forsvant også etter at jeg tok den ut. Jeg har ikke fått meg noen ny prevensjon enda siden jeg er singel og har ikke sex med tilfeldige menn, men jeg har brukt kobberspiral før og det er det beste alternativet jeg vet om. Fikk litt mer blødninger av den og det var derfor jeg byttet til hormonspiral, men tror jeg kan leve med litt ekstra blødning om jeg får behov for prevensjon igjen. Prevensjon med hormoner skal jeg aldri ha igjen siden jeg har dårlige erfaringer med det ellers også. Anonymkode: ef93b...f14
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min hormonspiral må snart skiftes, og jeg er usikker på om jeg ønsker en ny. Er gift og hadde kraftige langvarige menstruasjoner før jeg begynte på prevensjon (først p-piller så spiral), så å gå uten frister ikke helt heller. MEN jeg har de siste 10 årene vært psykisk syk, ordentlig dårlig. Spiralen har jo ikke skylden, men jeg leser nå om nedstemthet og andre psykiske plager av spiral, og jeg trenger jo virkelig ikke ekstra av dette. Så jeg lurer på, hvilke bivirkninger har folk hatt av hormonspiral? Både psykisk og fysisk! Og hva valgte du istedenfor? Del❤️ Anonymkode: 565ed...247 Jeg var psykisk bedre med hormonspiral og jeg strever psykisk generelt. Mindre hormonell ubalanse, noe som påvirker psyken. Mindre pms, Mindre mens. Anonymkode: 71bdd...7ba
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var psykisk bedre med hormonspiral og jeg strever psykisk generelt. Mindre hormonell ubalanse, noe som påvirker psyken. Mindre pms, Mindre mens. Anonymkode: 71bdd...7ba Ahh ikke sant, det kan gå begge veier… Søren og😑 Takk for svar💛 Anonymkode: 565ed...247
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 Er det flere som har fått dårligere psykisk helse av å ta ut hormonspiralen? Anonymkode: 565ed...247
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå