Gå til innhold

Hva synes dere om oppkalling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere om oppkalling? Er dere oppkalt selv, fått noen oppkalt etter dere, gitt barna navn etter noen kjente og kjære, eller synes dere det bare er noe tull? 

Anonymkode: 60d9e...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er koselig om du finner eg fint oppkallingsnavn, men absolutt ikke noe must. Selv er jeg halveis opplalt, vil si jeg har fått «jenteversjonen» av et familienavn.

Anonymkode: fb104...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for en hver pris, det må være for at man liker navnet, ikke for at man gjøre det. 

Selv er jeg ikke oppkalt etter noen, det er heller ikke ungene mine. 

Anonymkode: 6dcbf...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her fikk sønnen et navn vi liker, men som ligner veldig på bestefaren sin sitt navn så det ble jo oppkalling, men fordi vi likte navnet. Farfaren ble tydelig veldig stolt og glad da  :)

Anonymkode: e812e...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har valgt navn med oppkalling på de to første, den ene etter barnets oldemor den andre etter barnets bestefar. Likte navnene, og at det var oppkalling gjorde at vi valgte de fremfor andre navn vi likte like godt.

Barn nummer tre vil ikke få et oppkallingsnavn. 

Selv er jeg oppkalt etter min tipp-oldemor. Det blir såpass langt unna at det ikke gir meg så mye, men tror jeg hadde syntes det var stas å ha en av bestemødrene mine sitt navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper noen av mine etterfølgere vil få mitt navn, men har ingen forventning om det. Hadde tatt det som et stort kompliment.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo koselig, men hadde aldri oppkalt selv. Skal jeg få barn, så skal jeg og mannen velge navnene vi liker best. Vi skal ikke føle noe press å oppkalle noen som helst. Oppkaller vi min bestemor blir det vel en forventning at vi skal oppkalle hans bestemor neste gang, og det orker jeg ikke.

Anonymkode: a06ec...cd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to fornavn selv, og begge er oppkalling, men på litt forskjellige måter. Første fornavn er en annen variant av mormors navn, mens andre fornavn er det samme som en av oldemødrene mine. 

Selv synes jeg oppkalling er helt greit, både på den direkte måten og på den indirekte måten, men at det holder med ett fornavn. Jeg er helt imot de som sier sånn som dette: "vi vil gjerne kalle henne opp etter oldemoren som fornavn nr 2, men vi kommer bare til å bruke det første navnet til daglig". Et navn man ikke bruker er bare til bry og heft.  

Og så har du de som mener at bare man bruker samme forbokstav så er det oppkalling. Det er ikke oppkalling i mine øyne. Marius kan aldri være en oppkalling av Mustafa eller Muhammed, for å si det slik. 

Anonymkode: 5cf05...ac3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...