Gå til innhold

Tynne menneskers spisevaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener mye og holder meg generelt i bevegelse, så spiser også endel mat. Spiser så og si helt plantebasert, men innimellom blir det litt ost. Forsøker å holde maten så sunn som mulig i ukedagene, sjokolade og sånt kun i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres ordentlig slitsomt ut å leve slik..

Anonymkode: 68357...5aa

Jeg syns det høres mye mer slitsomt ut å være overvektig eller misfornøyd med kroppen.

Anonymkode: cf55a...ebc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg ikke voldsomt stor omgangskrets, men majoriteten av de jeg kjenner som er tynne og som i tillegg ikke trener, vil jeg ikke si har spesielt sunt forhold til mat. Men det har forsåvidt ikke de som er tunge heller, inkl. meg selv. Men kjenner også noen som trener mye og som følgelig også spiser mye. Og så har du mennesker som min kollega hvis tarmer jeg tror består av føkkings bendelorm. 

Anonymkode: deeb2...ef0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært tynn, i perioder litt undervektig. Jeg syns jeg er for tynn akkurat nå etter en periode med mye sykdom og dårlig matlyst. Til vanlig tenker jeg lite på det. Jeg prøver å spise variert og sunt, men er ikke alltid så god til å prioritere det. 

Jeg er en god del lavere enn snittet, og trenger ikke store mengder mat, men føler jeg kan spise det jeg vil. Sult- og metthetsfølelsen min stemmer god overens med hva jeg har behov for. Hvis vi har noe veldig godt til middag, spiser jeg mye av det, og da er jeg gjerne ikke sulten og spiser lite til kvelds. Har jeg hatt det travelt og spist lite en dag, er jeg gjerne ekstra sulten og spiser mer neste dag. Jeg får aldri dårlig samvittighet for å ha spist f.eks. sjokolade. Men i motsetning til mannen min, MÅ jeg ikke spise opp alt i godteskålen hvis den er tilgjengelig. 

Anonymkode: 1ddd0...a5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å sammenfatte så er det noen ting som går igjen i svarene:

- Spiser lite

- Kompenserer (bevisst eller ubevisst) for dager med høyt inntak med å skippe måltider og ha dager med lavere inntak

- Noen spiser veldig sunt, noen spiser godis og junk

- Noen tenker på matinntaket hele tiden, noen tenker ikke på det stort i det hele tatt

- Spiser seg sjeldent/aldri stappmett. Noen stopper så snart de er ikke sultne lenger

- Mange kjenner lite sug etter mat og søtsaker

Anonymkode: 5e8e8...e76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje jeg skal begynne å spørre meg selv "hadde en tynn person gjort dette/spist dette?"😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid vært slank, men det kan selvsagt endre seg med alderen, at jeg da må være mer påpasselig. Spiser det jeg har lyst på, uten å tenke noe særlig over det. Det jeg innimellom tenker litt på, er å øke mengden av ting som er bra for meg, frukt, grønnsaker og slikt. Og om jeg ser vekta gå oppover, vurderer jeg litt om jeg egentlig trenger den ekstra porsjonen, eller om jeg bare har lyst på. Ellers kan jeg fint spise opp en hel pose ostepop eller stor sjokoladeplate på egen hånd, om jeg en dag føler for det.

Anonymkode: 465fa...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forumrommets regler, spekulasjoner og brukerdebatt

-Safiye, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

- Spiser lite

- Kompenserer (bevisst eller ubevisst) for dager med høyt inntak med å skippe måltider og ha dager med lavere inntak

- Noen tenker på matinntaket hele tiden, noen tenker ikke på det stort i det hele tatt

- Spiser seg sjeldent/aldri stappmett. Noen stopper så snart de er ikke sultne lenger

- Mange kjenner lite sug etter mat og søtsaker. Kun lørdagsgodt

Helt riktig sammenfatning det tenker jeg, og der har du meg. 

Jeg er 167/50, i alle år, nå 50 år,  Har ikke endret på størrelse på klær på 30 år

Anonymkode: 4aea1...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

- Spiser lite

- Mange kjenner lite sug etter mat og søtsaker

Mulig dette gjelder for flertallet, men jeg er ikke sånn. Jeg liker å kjenne meg ordentlig mett etter et måltid, tømmer f.eks. alltid tallerkenen på restaurant. For meg er det mye mer tilfredsstillende, og jeg spiser mindre på denne måten enn om jeg skulle spist små måltider hele dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 21.21):

Mulig dette gjelder for flertallet, men jeg er ikke sånn. Jeg liker å kjenne meg ordentlig mett etter et måltid, tømmer f.eks. alltid tallerkenen på restaurant. For meg er det mye mer tilfredsstillende, og jeg spiser mindre på denne måten enn om jeg skulle spist små måltider hele dagen.

Det er nok en definisjonssak. Mange, spesielt overvektige menn typ, syns at restaurantporsjoner er latterlig små. Har opplevd det flere ganger om jeg er ute med en gruppe at de skal ha "nattmat" typ 3 timer etter vi har vært på restaurant. Eller at de må ha snacks når vi kommer hjem. 

Jeg tømmer også tallerken på restaurant (er slank), men da er jeg såpass mett at jeg ikke tenker på mat før langt på neste dag.

Anonymkode: 3af04...7a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke likt for alle. Jeg pleide å være veldig tynn men spiste ikke sunt, men mulig jeg spiste lite totalt sett. Men jeg tror også at forbrenninga mi bare var sånn, før den bikka.

Anonymkode: df27a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 10.39):

Spiser mye men sjeldent. Spiser ingenting før jeg er oppriktig sulten, stort sett i tre-tiden, og da spiser jeg meg stappmett på bra mat, som kjøtt, fisk, grønnsaker, bær. Minimerer korn, bønner og linser, og unngår sukker.

Jeg har bmi på 19 ca og dette stemmer godt med mitt spisemønster også. Jeg kjenner generelt dårlig sulthetsføelse, men er som regel sulten og spiser godt ettermiddag/kveld. Da prøver jeg å holde meg til sunn og god mat. Rent kjøtt, fjerne kylling og fisk, og mye grønnsaker. Skeier ut med litt is eller smågodt i helgene eller enkelte kvelder jeg er ekstra søtsak. Men siden jeg bare spiser 1-2 ganger til dagen blir det sjeldent mer enn 1800-2000 kcal til dagen tipper jeg. Legger ihvertfall ikke på meg.

Tenker lite på mat og kcal. Alt styres av vaner. Og er det kakeselskap eller høytider så utgjør det ikke særlig forskjell på vekten. Det går seg fort til.

Inmser selv jeg sikkert er litt heldig, men kanskje det nettopp har med at jeg ikke har så mye sulthetsfølse og ikke tenker så mye på mat. Men en gang en begynner å følge en diett eller slanke seg, går man lett inn i en ond sirkel der tanker rumdt mat og sult blir fokus. Og jo mer sulten blir man og kanskje sprekker lettere.

Fra gammelt av blir jo ikke min måte å spise på ansett som særlig sunn mht forbrenningen. Men dette har man fått mer og mer vekk fra nå. Om du googler ‘periodisk faste’ ser vi at  forsking siste årene faktisk anbefaler å faste eller spise mye og sjeldent i hverdagen.

Det er uansett individuelt hvilket spisemønster som fungerer for den enkelte. Sin egen helse og sunnhet i tillegg til normal vekt bør være en god pekepinn i seg selv for å ha gjort noe riktig mht selv.

Anonymkode: 7a831...25f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok en definisjonssak. Mange, spesielt overvektige menn typ, syns at restaurantporsjoner er latterlig små. Har opplevd det flere ganger om jeg er ute med en gruppe at de skal ha "nattmat" typ 3 timer etter vi har vært på restaurant. Eller at de må ha snacks når vi kommer hjem. 

Jeg tømmer også tallerken på restaurant (er slank), men da er jeg såpass mett at jeg ikke tenker på mat før langt på neste dag.

Anonymkode: 3af04...7a7

Joda, men for en liten, slank kvinne, er jo en slik porsjon stor, i manges øyne. Folk blir gjerne overrasket over hvor mye jeg faktisk spiser, jeg spiser også ofte mer enn min muskuløse og lett overvektige mann til middag. Greia er bare at jeg da spiser sjeldnere, slik at mengden totalt sett blir mindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er slank og har alltid vært det. Jeg spiser få måltider, men ordentlig mett. Småspiser aldri i mellom måltidene, og venter til jeg er ordentlig sulten til neste måltid. 

Anonymkode: e55c5...407

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan spise en stor mann under bordet, men så spiser jeg ikke på 24 timer. Er 160 cm høy slank jente. 

Har ADHD så bevegelsen må jeg ha. Er ikke et bevisst valg en gang.

Noen dager lever jeg på 4 knekkebrød. 

Jeg tenker aldri over kalorier eller vekt. 

Opptatt av å være sunn og lykkelig. 

Har det best som slank, men ikke tynn. 

Spiser sunt, men også godt. Mørk sjokolade i stedet for f.eks lys. 

Kan også helt glemme å spise, men det er nok ADHDen. 

Anonymkode: b633a...a0c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 10.28):

Dere som er slanke, hvordan er spisevanene deres?

Teller dere kalorier?

Hva slags matvarer spiser dere mest av?

Må dere tenke på vekt og mat hele tiden?

Ja, tenker på vekt og mat når det er relevant. Men planlegging er stikkordet. Skal jeg i bursdag på ettermiddagen spiser jeg kalorifattig og små porsjoner tidligere på dagen. 

Teller ikke kalorier.

Unngår alle former for karbohydrater fra mandag til fredag. Spiser ikke mellom middag og lunsj. Synes ikke det er noe hokus pokus å holde vekta.

Anonymkode: e03ea...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, tenker på vekt og mat når det er relevant. Men planlegging er stikkordet. Skal jeg i bursdag på ettermiddagen spiser jeg kalorifattig og små porsjoner tidligere på dagen. 

Teller ikke kalorier.

Unngår alle former for karbohydrater fra mandag til fredag. Spiser ikke mellom middag og lunsj. Synes ikke det er noe hokus pokus å holde vekta.

Anonymkode: e03ea...fe2

Så du spiser ekstrem lavkarbo i ukedagene og skeier ut i helgen? Hvordan funker det, føler du deg bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan spise en stor mann under bordet, men så spiser jeg ikke på 24 timer. Er 160 cm høy slank jente. 

Har ADHD så bevegelsen må jeg ha. Er ikke et bevisst valg en gang.

Noen dager lever jeg på 4 knekkebrød. 

Jeg tenker aldri over kalorier eller vekt. 

Opptatt av å være sunn og lykkelig. 

Har det best som slank, men ikke tynn. 

Spiser sunt, men også godt. Mørk sjokolade i stedet for f.eks lys. 

Kan også helt glemme å spise, men det er nok ADHDen. 

Anonymkode: b633a...a0c

Jeg har også adhd og kjente meg igjen i denne:  ‘kan glemme helt å spise»;)

Vet du om sult-og metthetssenteret kan bli forstyrret av adhd?

Anonymkode: 7a831...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 13.13):

Nå har jeg ikke voldsomt stor omgangskrets, men majoriteten av de jeg kjenner som er tynne og som i tillegg ikke trener, vil jeg ikke si har spesielt sunt forhold til mat. Men det har forsåvidt ikke de som er tunge heller, inkl. meg selv. Men kjenner også noen som trener mye og som følgelig også spiser mye. Og så har du mennesker som min kollega hvis tarmer jeg tror består av føkkings bendelorm. 

Anonymkode: deeb2...ef0

Sjalusien på oss tynne og vakre mennesker skinner igjennom i dette innlegget

Endret av Kaptein Klein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...