AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har lyst å prøve meg på sauerkraut. Hvordan gjør dere det? Hvilken beholder har dere det i? Anonymkode: d0ab0...06d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Og hva er så det? Sprengt sauehue? Anonymkode: b3b9c...706
Sirinna Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Surkål mener du? Du får sikkert bedre respons om du skriver det på norsk 😅
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Sirinna skrev (20 minutter siden): Surkål mener du? Du får sikkert bedre respons om du skriver det på norsk 😅 Surkål og sauerkrat har forskjellige måter de lages på. Surkål er syltet med eddik, sauerkrat er fermentert/gjæret. Anonymkode: e21cc...7c7 5
Sirinna Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Surkål og sauerkrat har forskjellige måter de lages på. Surkål er syltet med eddik, sauerkrat er fermentert/gjæret. Anonymkode: e21cc...7c7 Du verden! Der lærte jeg noe nytt. ☺️ Da jeg som ungdom ble servert saurkraut i statene både så det ut - og smakte som - surkål slik vi kjenner det her hjemme.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Sirinna skrev (2 timer siden): Du verden! Der lærte jeg noe nytt. ☺️ Da jeg som ungdom ble servert saurkraut i statene både så det ut - og smakte som - surkål slik vi kjenner det her hjemme. På Norsk er vel den korrekte oversettelsen fermentert kål. Men det blir likevel feil å si da retten har et navn. Sauerkraut. Rettene minner selvfølgelig om hverandre, da man bruker kål, salt og karve. Men derfra er tilberedningen helt forskjellig, noe som gir ulik smak. Blant annet har ikke sauerkraut eddik, eller sukker. Men, nå har vi vel sporet av nok fra det som var et veldig enkelt spørsmål; Ja, jeg har erfaring, det er veldig enkelt. Pleier bare å google sauerkraut recipe for en liten påminnelse. Eventuelt synes jeg den Rema selger er ok. Står med de eksotiske varene. Anonymkode: 5f2e7...d81 1
pulverheksa Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Ja, det er veldig enkelt. I utgangspunktet trenger du kun et stort syltetøyglass, kål, salt og eventuelt krydder. Jeg bruker 1 stort kålhode og 3-4 gulrøtter og 2-3 ss salt. Jeg finsnitter kål for hånd med kniv, jeg liker at det er noen biter som blir litt mer bitt i enn om kålen blir revet på rivgjern eller mandolin. Knar kål og gulrot for hånd med salt i en stor bolle til det begynner å slippe væske.Jeg liker at det smaker ganske salt, saltsmaken blir mildere i løpet av fermenteringen. Viktig å vaske hendene godt før du begynner. Fyll kålen i glasset og press godt ned, slik at det ikke blir luftlommer. Når all kålen er på plass legg på press slik at alt er dekket av væske. Jeg bruker en flat stein til det formålet, men vet andre bruker et glass eller plastpose med vann. Sett på lokk og la det stå i romtemperatur. Allerede dagen etter vil du se de første boblene. Jeg letter på lokket hver dag for å slippe ut trykket, du kan også kjøpe spesielle glass med gjærlås. La kålen gjære i 10-30 dager alt etter hvor sur du vil ha den. jeg smaker etter ca 14 dager, er jeg fornøyd setter jeg kålen i kjøleskapet og begynner å spise av den. Fermenteringen vil fortsette i kjøleskap, men går mye saktere. Bruk kun skje eller gaffel til å ta kål ut av glasset med, slik at det ikke dannes mugg. Kålen kan stå i kjøleskap i flere år, men jeg synes den er best de første 6 mnd. Noen liker at den får modnes 3-6 måneder, men det blir smak og behag. Glemte en gang et glass i boden i to år, det var like fint. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 pulverheksa skrev (6 timer siden): Ja, det er veldig enkelt. I utgangspunktet trenger du kun et stort syltetøyglass, kål, salt og eventuelt krydder. Jeg bruker 1 stort kålhode og 3-4 gulrøtter og 2-3 ss salt. Jeg finsnitter kål for hånd med kniv, jeg liker at det er noen biter som blir litt mer bitt i enn om kålen blir revet på rivgjern eller mandolin. Knar kål og gulrot for hånd med salt i en stor bolle til det begynner å slippe væske.Jeg liker at det smaker ganske salt, saltsmaken blir mildere i løpet av fermenteringen. Viktig å vaske hendene godt før du begynner. Fyll kålen i glasset og press godt ned, slik at det ikke blir luftlommer. Når all kålen er på plass legg på press slik at alt er dekket av væske. Jeg bruker en flat stein til det formålet, men vet andre bruker et glass eller plastpose med vann. Sett på lokk og la det stå i romtemperatur. Allerede dagen etter vil du se de første boblene. Jeg letter på lokket hver dag for å slippe ut trykket, du kan også kjøpe spesielle glass med gjærlås. La kålen gjære i 10-30 dager alt etter hvor sur du vil ha den. jeg smaker etter ca 14 dager, er jeg fornøyd setter jeg kålen i kjøleskapet og begynner å spise av den. Fermenteringen vil fortsette i kjøleskap, men går mye saktere. Bruk kun skje eller gaffel til å ta kål ut av glasset med, slik at det ikke dannes mugg. Kålen kan stå i kjøleskap i flere år, men jeg synes den er best de første 6 mnd. Noen liker at den får modnes 3-6 måneder, men det blir smak og behag. Glemte en gang et glass i boden i to år, det var like fint. Tusen takk!😃 det må jeg prøve😃 Anonymkode: d0ab0...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå