Min_hund_er_Grå Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for utfyllende svar! Som nevnt litt lenger opp er jeg redd for eventuelle skader og derfor bruker jeg aldri brystfeste på selen. Hvordan vil du beskrive styrken på de 2 raske nøkkene? Anonymkode: c66ba...3a2 Styrken her dikteres egentlig av hastigheten. Men la oss si alt du klarer ved hjelp av fingre og håndledd. Altså så skal albu og skulderledd ikke beveges/brukes. Da begrenser du styrken veldig effektivt. Fysikken tilsier at du ikke klarer å bruke mye krefter her om du skal klare å opprettholde en hastighet som tilsvarer å dobbel klikke en musknapp. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #22 Skrevet 21. mars 2022 Min_hund_er_Grå skrev (7 minutter siden): Styrken her dikteres egentlig av hastigheten. Men la oss si alt du klarer ved hjelp av fingre og håndledd. Altså så skal albu og skulderledd ikke beveges/brukes. Da begrenser du styrken veldig effektivt. Fysikken tilsier at du ikke klarer å bruke mye krefter her om du skal klare å opprettholde en hastighet som tilsvarer å dobbel klikke en musknapp. Selvfølgelig. Det sier jo egentlig seg selv. Nå spør jeg sikkert dumt igjen, men går dere bare videre etter du har gitt de nøkkene eller venter du til hunden søker kontakt? Vente på slakt bånd? Eller? Jeg ser for meg at min hund mest sannsynlig ikke vil bry seg om de nøkkene i starten og at båndet da vil være stramt. Jeg vil jo teste dette ut, men først må jeg være sikker på hvordan jeg skal gå frem for å få mest mulig læring ut av dette Anonymkode: c66ba...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Min hund har lært seg at har hun halsbånd går vi fint på tur med slakk line, har hun sele på seg så er det lov å trekke=skitur, joggetur, topptur osv. Øve, øve, øve er det som skal til. Anonymkode: 5df1c...105 vi bruker alltid sele, så her lærer vi kommando for situasjoner, så gå fint, på plass, gå bak osv.. Å assosiere trekking med selen kan være skummelt om hunden trekker deg nedover en fjellrås liksom.. Anonymkode: 8660f...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #24 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): vi bruker alltid sele, så her lærer vi kommando for situasjoner, så gå fint, på plass, gå bak osv.. Å assosiere trekking med selen kan være skummelt om hunden trekker deg nedover en fjellrås liksom.. Anonymkode: 8660f...9ca Har aldri skjedd. Er det bratt eller glatt nedover går hun bak meg, har selvfølgelig en kommando på det. At hun har lov til å trekke betyr ikke at hun skal trekke. Anonymkode: 5df1c...105 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 21. mars 2022 #25 Skrevet 21. mars 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig. Det sier jo egentlig seg selv. Nå spør jeg sikkert dumt igjen, men går dere bare videre etter du har gitt de nøkkene eller venter du til hunden søker kontakt? Vente på slakt bånd? Eller? Jeg ser for meg at min hund mest sannsynlig ikke vil bry seg om de nøkkene i starten og at båndet da vil være stramt. Jeg vil jo teste dette ut, men først må jeg være sikker på hvordan jeg skal gå frem for å få mest mulig læring ut av dette Anonymkode: c66ba...3a2 Jeg fortsetter å gå. Det meste ligger her på deg som fører. Du må si i fra tidlig nok, de 2 nøkkene er for å få hunden ut av "mental" balanse. I det du ser han begynner å skulle dra litt for mye så er det 2 nøkk som sier avbryt det der og gå tilbake til hva du gjorde. Altså en påminnelse på at man er på vei til å gjøre noe ikke ønskelig. Så i starten er det ikke sikkert du kommer langt. om hunden henger seg på stramt bånd, gjør som andre har foreslått, snu 180 grader, ikke si noe, bare snu og gå. Her er det kroppsspråket ditt som skal styre hunden. Det du nå har gjort er en resetknapp på øvelsen uten at du har brukt ord eller godbiter. Nå må hunden først nå deg igjen før den evt kommer foran deg. Der er du i nøytral og kan igjen prøve å passe på at du får gitt beskjed tidlig nok før hunden har rukket å stramme båndet. Når hunden nå klarer å gå 1 meter så er det viktig å holde kjeft. Dette er ikke en handling som skal belønnes. Det er bare et krav til at den skal gå slik. Så ikke ros og ikke godbit. 1 1
Svisle Skrevet 21. mars 2022 #26 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg faktisk! Jeg så dette på Youtube og er enig at det så brutalt ut. Men det skal sies at de på videoen brukte halsbånd med pigger🥺 Det er denne metoden vi brukte i starten. Vi prøvde det vel ut i ca. 4 måneder tror jeg, og det funket ikke noe særlig. Men kanskje jeg skal gi det en ny sjanse. Som en over her sier kan jeg jo kanskje prøve på å veksle mellom halsbånd og sele. Anonymkode: c66ba...3a2 Må man bruke halsbånd med pigg så har man misforstått litt. 😅 Ja, det kan se brutalt ut, men jeg liker den metoden mye bedre enn å napp i båndet. Også er min erfaring at hunden også forstår hva som forventes fortere. Det vi ofte gjør som som hindrer oss å komme i mål metoden er at vi snur for sent, roser for lite og snur tilbake igjen i marsjretning for tidlig.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #27 Skrevet 21. mars 2022 Kjøp anti-trekksele. Anonymkode: d2f4d...3fb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #28 Skrevet 21. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Vår hund er 1,5 år, og vi jobber fortsatt med saken. Det er ikke bare bare.. Han vet godt hva vi ønsker av ham og går stort sett pent, men han kan bli ivrig og distrahert, og glemme seg bort når han ser noe spennende. Regner med at vi vil komme å mål etterhvert, og at det sikkert blir lettere når han blir mer «voksen» og roer seg. Jeg mener at det er viktig at store hunder er veldig godt dressert, spesielt fordi folk kan bli skremte. Om en 50kg+ kar kommer byksende, så kan det være veldig skremmende, selv om han bare er i godt humør og vil hilse. Det er ikke alle som kan lese hundespråk. Nå har vi en som også ser ganske «tøff» ut, så der er kanskje derfor vi er ekstra bevist på dette… Anonymkode: b9bcb...2da Min er på samme alder og helt lik. Hun vet hva jeg vil og går som regel fint, men så blir hun distrahert og kan begynne å trekke om hun vil til et spesielt sted, finner noe hun er nysgjerrig på eller lignende. Det er kontinuerlig arbeid altså, men det blir LITT bedre hver dag. Anonymkode: a88e1...043
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #29 Skrevet 21. mars 2022 McCann Dog training kanalen på YouTube har masse gode tips for hvordan man kan trene hunden til å gå fint i bånd. Bare søk leash walking. Du nevner at du stopper opp og venter når båndet strammer seg. Når båndet har strammet seg, så er det for sent. Du bør aktivt gå inn FØR båndet strammer seg. Når halsbåndet hans sklir opp til siden fordi båndet er på vei til å stramme seg, da lager du en kontaktlyd, snur og går motsatt vei et par steg (mens du får han med deg), og snur og går frem igjen når han kommer opp på din venstre side. Så gir du ros og godbiter når han går ved siden av deg. Går han fremover eller ut til siden igjen til det punktet hvor halsbåndet hans begynner å gli bak, så gjentar du dette. Gi alltid godbit og ros når han er ved siden av deg. Gi godbit og ros når han ser på deg uten at du trenger å spørre. Gjør deg selv litt mer spennende og uforutsigbar. Snu sånn plutselig, sett opp farten eller stopp helt. Han vil måtte holde et øye med deg for å få med seg hva du driver med. Ha gjerne leker du kan sette i gang. Når mine to blir litt for opptatt av en lukt og får litt ville øyne (de jakter med syn og nese), så begynner jeg å telle 1... 2..., og da vet de at på 3, så kommer jeg til å kaste godbiter på bakken. Kanskje jeg til og med snur og løper noen skritt før jeg kaster godbitene. Da unngår jeg at de fikserer på en lukt, og får istedenfor oppmerksomheten deres på meg, og kan lede de vekk fra lukten de gjerne skille ha fulgt gjennom hekken. Anonymkode: 415a0...e8c
SmuleSMitt Skrevet 21. mars 2022 #30 Skrevet 21. mars 2022 (endret) Denne metoden er super, det eneste som har fungert på vår hund og han var en trekker i mange år før vi to ibruk denne metoden. Vi bruker ikke gentle leader, bare vanlig halsbånd eller sele, men følger ellers metoden: Endret 21. mars 2022 av SmuleSMitt tilleggsopplysninger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå