AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Går hunden din fint i bånd? Lar du hunden trekke i båndet? Eller går den fint med slakt bånd ved siden av deg? Jeg er nysgjerrig fordi jeg selv har en hund som jeg nå har øvd med i månedsvis siden vi fikk han. Det går sakte fremover. Lurer på om man skal gi opp og bare la han trekke litt i båndet? Det er ikke snakk om at han skal gå fot hele turen. Han kan få snuse hvor han vil så lenge båndet er slakt, men problemet er at han plutselig tar superfart og skal løpe både hit og dit. Det virker som han har dårlig tid og må bare løpe for å lukte og markere.. Grunnen til at jeg referer til dere som har stor hund er fordi hvis man har en liten hund anser jeg det ikke som er like stort problem. Da kan du bare dra med deg hunden, men med en stor hund er dette en stor belastning for armer og kropp. Vi prøvde med magebelte en gang, men i og med at han da trekker ned i grøfta og ut til siden går det utover ryggen fordi det alltid er den samme siden han trekker mot. Om det er noen av dere som har øvd på å gå fint i bånd, hvor lang tid tok det før hunden forstod tegninga? Anonymkode: c66ba...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Hun går fint med slakt bånd, av og til får hun ferten av noe men får da beskjed om å ta det rolig. Hun er fortsatt mye armer og bein, men da i møte med andre hunder. Hun glemmer helt at hun har bånd på og tar da piruettene sine på 40 kilo med meg på slep... Kjempegøy.. Men hun er bare et og et halv år. Håper vi når frem til henne etterhvert 😊 Jeg fant ut at selen var bare til å slutte med, hun var med en gang mye bedre med halsbånd. Anonymkode: aee65...db9 1 1
Svisle Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Hva slags rase eller blanding er det du har? Grunnen til spørsmålet er at det ligger latent hos en del raser det å trekke. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Vår hund er 1,5 år, og vi jobber fortsatt med saken. Det er ikke bare bare.. Han vet godt hva vi ønsker av ham og går stort sett pent, men han kan bli ivrig og distrahert, og glemme seg bort når han ser noe spennende. Regner med at vi vil komme å mål etterhvert, og at det sikkert blir lettere når han blir mer «voksen» og roer seg. Jeg mener at det er viktig at store hunder er veldig godt dressert, spesielt fordi folk kan bli skremte. Om en 50kg+ kar kommer byksende, så kan det være veldig skremmende, selv om han bare er i godt humør og vil hilse. Det er ikke alle som kan lese hundespråk. Nå har vi en som også ser ganske «tøff» ut, så der er kanskje derfor vi er ekstra bevist på dette… Anonymkode: b9bcb...2da 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Mine to store hunder MÅ gå fint i bånd, jeg er en liten dame og har null sjans til å holde igjen dersom begge på 40+ kg bestemmer seg for å trekke Det satt når de var nærmere året, fra 8-9 mnd og utover ca. Ikke gi opp eller gi etter! Å ha hunder som ikke går pent er en sann plage. Hvis andre må passe den for deg er det viktig at de føler de kan håndtere den, særlig når den er stor. Anonymkode: c1b12...645 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun går fint med slakt bånd, av og til får hun ferten av noe men får da beskjed om å ta det rolig. Hun er fortsatt mye armer og bein, men da i møte med andre hunder. Hun glemmer helt at hun har bånd på og tar da piruettene sine på 40 kilo med meg på slep... Kjempegøy.. Men hun er bare et og et halv år. Håper vi når frem til henne etterhvert 😊 Jeg fant ut at selen var bare til å slutte med, hun var med en gang mye bedre med halsbånd. Anonymkode: aee65...db9 Kan jeg spørre hvilken metode du har brukt for å få hun til å gå fint med slakt bånd? Jeg startet med å bruke sele, men gikk over til halsbånd. Det fungerte bra i en periode, men så var det disse plutselige utfallene som ikke så helt bra ut for nakken med tanke på halsbånd.. Derfor er vi tilbake på sele nå. Jeg blir så usikker på hva som er det riktige og jeg vet at jeg burde holde meg til en metode, men det er så vanskelig. Jeg vil jo ikke gi hunden min nakkeskader. Anonymkode: c66ba...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Svisle skrev (4 minutter siden): Hva slags rase eller blanding er det du har? Grunnen til spørsmålet er at det ligger latent hos en del raser det å trekke. Det er en storpuddel. Han er enda ung da (snart 1 år). Kanskje bare jeg som er den utålmodige. 🙄 Anonymkode: c66ba...3a2
Svisle Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Storpuddel er armer og bein som unghund. 😅😅 Herlig rase, men mye energi og konsentrasjon som en ert i unghundperioden. Har egentlig ikke noe annet råd en å være konsekvent og tålmodig. Stramt bånd = det går ikke fremover, slakt = det går fremover. Ofte er ros og godbiter forstyrrende da det å få bevege seg fremover er belønning nok. Men la den gjerne få rase fra seg litt før man begynner å gå tur slik at den får brent av litt overskuddsenergi. 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine to store hunder MÅ gå fint i bånd, jeg er en liten dame og har null sjans til å holde igjen dersom begge på 40+ kg bestemmer seg for å trekke Det satt når de var nærmere året, fra 8-9 mnd og utover ca. Ikke gi opp eller gi etter! Å ha hunder som ikke går pent er en sann plage. Hvis andre må passe den for deg er det viktig at de føler de kan håndtere den, særlig når den er stor. Anonymkode: c1b12...645 Min hund er ikke så stor heldigvis, men stor nok til at det kjennes på kroppen. Han nærmer seg året nå. Jeg har virkelig ikke lyst til å gi etter. Flere i familien har så lyst til å passe han, men jeg sier at det må vente til vi har fått lært han til å gå fint i bånd. Hvilken metode har brukt for å lære hundene dine å gå fint?😊 Anonymkode: c66ba...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Vi har en belger og den går mye finere uten bånd enn med egentlig, men vi jobber konstant med fokus. Han er tre år nå og vi merket at puberteten satte inn og det gikk litt tilbake vi jobber med positiv forsterkning og belønning i all trening. Anonymkode: 8660f...9ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Svisle skrev (1 minutt siden): Storpuddel er armer og bein som unghund. 😅😅 Herlig rase, men mye energi og konsentrasjon som en ert i unghundperioden. Har egentlig ikke noe annet råd en å være konsekvent og tålmodig. Stramt bånd = det går ikke fremover, slakt = det går fremover. Ofte er ros og godbiter forstyrrende da det å få bevege seg fremover er belønning nok. Men la den gjerne få rase fra seg litt før man begynner å gå tur slik at den får brent av litt overskuddsenergi. Høres kjent ut. Alle vi møter kaller han bare for en sprettball😂 Det er denne metoden vi bruker. Så fort det er stramt stopper vi opp. Han tar et skritt tilbake, båndet er slakt og vi går videre. Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er litt pinlig når vi ender opp med å stå i ro veldig lenge og folk må tror jeg er gæren som bare står der. Godbiter funker til en viss grad. Da blir han gående veldig pent og tigge hele tiden, men så fort det ikke er mer godbiter å få fyker han unna. Anonymkode: c66ba...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Min hund har lært seg at har hun halsbånd går vi fint på tur med slakk line, har hun sele på seg så er det lov å trekke=skitur, joggetur, topptur osv. Øve, øve, øve er det som skal til. Anonymkode: 5df1c...105 1 1
Svisle Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Høres kjent ut. Alle vi møter kaller han bare for en sprettball😂 Det er denne metoden vi bruker. Så fort det er stramt stopper vi opp. Han tar et skritt tilbake, båndet er slakt og vi går videre. Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er litt pinlig når vi ender opp med å stå i ro veldig lenge og folk må tror jeg er gæren som bare står der. Godbiter funker til en viss grad. Da blir han gående veldig pent og tigge hele tiden, men så fort det ikke er mer godbiter å få fyker han unna. Anonymkode: c66ba...3a2 Har du prøvd å rett og slett bråsnu 180 grader rundt akkurat i det båndet strammer seg? Når han da tar deg igjen roser du rolig og leder han med deg rundt tilbake til den retningen dere skulle gå. Da får du vist han at det er du som bestemmer retning og tempo samtidig som han lærer at han må faktisk følge med på deg. Høres litt brutalt ut, men dette er en metode som de aller fleste "hardhausene" tar fort. Endret 21. mars 2022 av Svisle 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 Faste rutiner, hver gang, hver dag osv. Her er det du som må sette grenser for hva du tillater din hund å gjøre. Hunder skiller mellom hva dem har på seg. Igjen faste rutiner. Halsbånd for gå pent/snuse tur. Sele for å dra. Siden du har gått tilbake til sele så antar jeg at du bruker brystfeste, dette gir feilbelastninger og økt skaderisiko om hunden faktisk bykser avgårde. Enkelt sagt, så lenge konsekvensene ikke overstiger gevinsten av uønsket handling kommer hunden til å fortsette med det den ønsker. Spesielt når du skriver at du ikke vil ha den til å gå fot. Skal den opprette holde en grei avstand til deg på egenhånd må den forstå hva grensene er. En 1 åring kan heller ikke forventes å ha stor nøyaktighet. I det hunden nærmer seg grensen, stramt bånd i dette tilfellet. Gi den 2 raske nøkk i båndet. Hastigheten omtrent som når du dobbeklikker ei datamus. Jo nøyere du er på dette over tid jo mer venner hunden din seg til at dette er maks avstand fra deg. Og ingen godbit eller ros. Dette er et krav du stiller av hunden din. Nøyaktigheten det her er snakk om er på belastninga i båndet. Altså fra løstbånd til stramt hvor hunden gisper. Et sted mellom her må du bestemme deg for et punkt som er din maks grense. Det punktet må du treffe så godt det lar seg gjøre. Alt dette sagt og som nevnt av flere. en 1 åring har fluer i huet og fokus er ikke tilstede for så veldig lenge av gangen, men vaner kan tilegnes for det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Svisle skrev (2 minutter siden): Har du prøvd å rett og slett bråsnu 180 grader rundt akkurat i det båndet strammer seg? Når han da tar deg igjen roser du rolig og leder han med deg rundt tilbake til den retningen dere skulle gå. Da får du vist han at det er du som bestemmer retning og tempo samtidig som han lærer at han må faktisk følge med på deg. Høres litt brutalt ut, men dette er en metode som de aller fleste "hardhausene" tar fort. Det har jeg faktisk! Jeg så dette på Youtube og er enig at det så brutalt ut. Men det skal sies at de på videoen brukte halsbånd med pigger🥺 Det er denne metoden vi brukte i starten. Vi prøvde det vel ut i ca. 4 måneder tror jeg, og det funket ikke noe særlig. Men kanskje jeg skal gi det en ny sjanse. Som en over her sier kan jeg jo kanskje prøve på å veksle mellom halsbånd og sele. Anonymkode: c66ba...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 Svisle skrev (1 minutt siden): Har du prøvd å rett og slett bråsnu 180 grader rundt akkurat i det båndet strammer seg? Da får du vist han at det er du som bestemmer retning og tempo samtidig som han lærer at han må faktisk følge med på deg. Høres litt brutalt ut, men dette er en metode som de aller fleste "hardhausene" tar fort. Det trikset kan fungere. Jeg har brukt det på litt ulike hunder. Noen har fattet poenget og innordnet seg raskt, men ikke alle. Malamuten min lærte det aldri. Der var trekkviljen og egenrådigheten for sterk. Hun var ingen problemhund, så jeg valgte rett og slett å la henne gå med "rett bånd" fordi det fungerte veldig greit. Hun trakk aldri hardt, men båndet hang sjelden løst. Med sele, derimot, var det tid for å trekke ordentlig. De fleste hunder lærer fort forskjellen. Anonymkode: 13d20...f11 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Svisle skrev (34 minutter siden): Hva slags rase eller blanding er det du har? Grunnen til spørsmålet er at det ligger latent hos en del raser det å trekke. Mastiff. Anonymkode: aee65...db9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kan jeg spørre hvilken metode du har brukt for å få hun til å gå fint med slakt bånd? Jeg startet med å bruke sele, men gikk over til halsbånd. Det fungerte bra i en periode, men så var det disse plutselige utfallene som ikke så helt bra ut for nakken med tanke på halsbånd.. Derfor er vi tilbake på sele nå. Jeg blir så usikker på hva som er det riktige og jeg vet at jeg burde holde meg til en metode, men det er så vanskelig. Jeg vil jo ikke gi hunden min nakkeskader. Anonymkode: c66ba...3a2 Vi har bare snudd og gått motsatt vei enn dit hun dro. Hun har også fått beskjed om å gå bak til tider. Og fått masse ros for det. Nakkeskader tviler jeg på at hunden vil få så lenge det ikke er du som nykker i båndet. Anonymkode: aee65...db9 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Min_hund_er_Grå skrev (3 minutter siden): Faste rutiner, hver gang, hver dag osv. Her er det du som må sette grenser for hva du tillater din hund å gjøre. Hunder skiller mellom hva dem har på seg. Igjen faste rutiner. Halsbånd for gå pent/snuse tur. Sele for å dra. Siden du har gått tilbake til sele så antar jeg at du bruker brystfeste, dette gir feilbelastninger og økt skaderisiko om hunden faktisk bykser avgårde. Enkelt sagt, så lenge konsekvensene ikke overstiger gevinsten av uønsket handling kommer hunden til å fortsette med det den ønsker. Spesielt når du skriver at du ikke vil ha den til å gå fot. Skal den opprette holde en grei avstand til deg på egenhånd må den forstå hva grensene er. En 1 åring kan heller ikke forventes å ha stor nøyaktighet. I det hunden nærmer seg grensen, stramt bånd i dette tilfellet. Gi den 2 raske nøkk i båndet. Hastigheten omtrent som når du dobbeklikker ei datamus. Jo nøyere du er på dette over tid jo mer venner hunden din seg til at dette er maks avstand fra deg. Og ingen godbit eller ros. Dette er et krav du stiller av hunden din. Nøyaktigheten det her er snakk om er på belastninga i båndet. Altså fra løstbånd til stramt hvor hunden gisper. Et sted mellom her må du bestemme deg for et punkt som er din maks grense. Det punktet må du treffe så godt det lar seg gjøre. Alt dette sagt og som nevnt av flere. en 1 åring har fluer i huet og fokus er ikke tilstede for så veldig lenge av gangen, men vaner kan tilegnes for det. Takk for utfyllende svar! Som nevnt litt lenger opp er jeg redd for eventuelle skader og derfor bruker jeg aldri brystfeste på selen. Hvordan vil du beskrive styrken på de 2 raske nøkkene? Anonymkode: c66ba...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 Med vår stoppa vi rett og slett opp og stod dønn stille i samme øyeblikk som båndet stramma seg, så fortsatte vi å gå så snart det var litt slakk igjen. Det fungerte utmerket for oss i alle fall, men så er dette en helt annen rase også. 😊 Anonymkode: 28429...cbd 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå