Gå til innhold

Venninnes nye kjæreste i bryllup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg til sommeren (juli) og står nå ovenfor et dilemma. Min beste venninne og forlover har nå funnet seg en ny kjæreste, og hun har nå hintet til at han burde inviteres i mitt bryllup. Jeg synes dette er vanskelig da jeg kun har møtt han noen få ganger, samt invitasjonene og gjestelisten ble ferdig i fjor sommer. Skal jeg invitere med han er det snakk om 2000 (!!!) kroner ekstra, endre på sitteplasser i tillegg til det å ha en «fremmed» i sitt eget bryllup. Venninnen min har hatt maaaange forhold, og jeg kan ikke se at dette forholdet heller skal vare da ting hun forteller meg om han får alle varsellamper til å lyse, han virker rett og slett ubehagelig. Allikevel vet jeg at hun ønsker å ha med seg en «date» og at det hadde gjort dagen veldig fin for henne, og hun vil bli såret dersom jeg sier nei. Hva i alle dager skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 691cf...ea4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde invitert. Syns det blir feil dersom alle andre får ha med, men ikke hun. Hun har jo åpenbart troa på forholdet, siden hun velger å inkludere han i ting i livet hennes. 

Anonymkode: 4f6c0...541

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har frem til juni å bli kjent med han. Blir det slutt innen den tid beholder du bare opprinnelig bordplassering. Å ha alt klart et år i forveien er ganske lenge og det er da naturlig at ting kan skje.

Hadde ikke gjort om for alle og enhver, men forlover og nære familie bør få ha med partner.

Anonymkode: 91c29...8c3

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er vanskelig, men samtidig så er det jo partneren hennes.. Jeg kjenner ikke partneren til alle mine gode kolleger, samt søskenbarn jeg ikke har sett på en stund, ei heller partner til venninner jeg ikke har daglig kontakt med/sett på en stund, men de får da komme med sine respektive. Jeg synes det er rart hvis man ikke får ha med partner. I dette tilfellet, synes jeg det ble litt irriterende fordi du må gjøre om på noe, men endringer kommer til å skje uansett. 

Anonymkode: da688...36f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare også det at dersom jeg åpner opp NÅ (altså dette er et svært kostbart bryllup jeg og samboer har spart til i åresvis) for å invitere flere så blir det jo ekstremt rart å si nei til flere. Jeg har en kusine som også har fått kjæreste de siste månedene men jeg kan jo ikke nå noen måneder før invitere mange flere. Maten er allerede bestilt og det krever en del å skulle endre på disse bestillingene nå (det er bryllupsboom i år og vanskelig å gjøre endringer).. Jeg VET også at dette forholdet ikke vil vare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt invitert kjæresten ja, det er jo selveste forloveren. Nå er det vel kutyme at alle får ha med partner i bryllup, men synes du kan være raus nok til å la i det minste forlover få ha med partner. Dette er til og med en person som du har møtt flere ganger og ettersom det er partner til din beste venninde vil jeg også tro at du kommer til å møte ham flere ganger innen juli.

Det blir kanskje ikke de to for evig og alltid, men vil du risikere dårlig stemning i bryllupet/vennskapet for det?

Anonymkode: ecb36...41e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man forlover har man rett på en +1, 200 kr ekstra er ingenting når du forventer at hun skal legge ut for kostnader rundt ett bryllup. Reise, overnatting og gaver ect er fort veldig dyrt når man må stå for utgiftene alene.

Jeg har vært singel en stund og hatt denne diskusjonen ett par ganger, som fadder eller forlover er det inkludert en +1, hvis man ikke har disse rollene er det ikke gitt at man får en +1. Da må man også synes det er greit hvis jeg ikke kommer, for det er dyrt å reise land og strand for forskjellige seremonier, og er ikke gøy hvis jeg ikke kjenner de fleste som er der i tillegg

Anonymkode: 0630f...94b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er bare også det at dersom jeg åpner opp NÅ (altså dette er et svært kostbart bryllup jeg og samboer har spart til i åresvis) for å invitere flere så blir det jo ekstremt rart å si nei til flere. Jeg har en kusine som også har fått kjæreste de siste månedene men jeg kan jo ikke nå noen måneder før invitere mange flere. Maten er allerede bestilt og det krever en del å skulle endre på disse bestillingene nå (det er bryllupsboom i år og vanskelig å gjøre endringer).. Jeg VET også at dette forholdet ikke vil vare. 

Vi gifter oss i juni og driver fortsatt med endringer hver uke..

Maten er ikke sendt avgårde enda, så det er ikke noe problem å endre flere mnd i forveien :) 

Anonymkode: ecb36...41e

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skal gifte meg til sommeren (juli) og står nå ovenfor et dilemma. Min beste venninne og forlover har nå funnet seg en ny kjæreste, og hun har nå hintet til at han burde inviteres i mitt bryllup. Jeg synes dette er vanskelig da jeg kun har møtt han noen få ganger, samt invitasjonene og gjestelisten ble ferdig i fjor sommer. Skal jeg invitere med han er det snakk om 2000 (!!!) kroner ekstra, endre på sitteplasser i tillegg til det å ha en «fremmed» i sitt eget bryllup. Venninnen min har hatt maaaange forhold, og jeg kan ikke se at dette forholdet heller skal vare da ting hun forteller meg om han får alle varsellamper til å lyse, han virker rett og slett ubehagelig. Allikevel vet jeg at hun ønsker å ha med seg en «date» og at det hadde gjort dagen veldig fin for henne, og hun vil bli såret dersom jeg sier nei. Hva i alle dager skal jeg gjøre? 

Akkurat forloveren burde få lov å ta med kjæreste . Uavhengig hva du synes om han . Ang andre sine «dates» kan du si grensen går ved  forholdets seriøsitet , samboerskap / gift / forlovet .  Da føles den rettferdig for alle .  Personlig forstår jeg ikke de som vil ta med seg fremmede i store familie-happenings, men noen mennesker ER sånn . Uselvstendige . 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan VET du at forholdet ikke vil vare? Spør du meg så virker det som du kjenner til typen og kanskje har hatt forhold med han? Nei, ikke vet jeg. Men uansett ikke opp til deg å  dømme forholdet opp eller ned. Spør om hun da kan dekke de 2000 eventuelt da. Er da ikke så mye. 

Anonymkode: 88b30...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvordan VET du at forholdet ikke vil vare? Spør du meg så virker det som du kjenner til typen og kanskje har hatt forhold med han? Nei, ikke vet jeg. Men uansett ikke opp til deg å  dømme forholdet opp eller ned. Spør om hun da kan dekke de 2000 eventuelt da. Er da ikke så mye. 

Anonymkode: 88b30...805

Selvsagt har jeg ikke hatt et forhold til denne personen? Absurd ting å lese ut av dette. Jeg vet det fordi han er enda en mann i en laaang rekke av korte forhold min forlover har hatt de siste ti årene og han virker ekstremt mye mindre engasjert i dette forholdet enn hva hun er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Maten er allerede bestilt og det krever en del å skulle endre på disse bestillingene nå (det er bryllupsboom i år og vanskelig å gjøre endringer).. Jeg VET også at dette forholdet ikke vil vare. 

Det første er tøv. Cateringen kan alltid klare et par kuverter ekstra med dags varsel. Man gir beskjed om forventet antall gjester, og så vet de man må ta høyde for litt frafall, feiltelling og forglemte invitasjoner. 

Om forholdet varer trenger du ikke stikke nesen i. 

Anonymkode: 85045...852

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her, det er rart å ikke invitere. Du argumenterer jo for invitasjon selv, ved å si at det hadde vært fint for henne at han var der? 

Siden det er snakk om 2000,- så er det kanskje inkl noe overnatting eller noe? Ellers har dere kanskje blitt lurt på pris..

Jeg ville stått i de pengene til en god venninnes partner. Skulle det bli slutt, kan hun evt ta med seg en venn? 
Det er litt rart å ha deadline ett år i forkant, og ikke kunne gjøre noen som helst justeringer etter dette. Og man er ikke garantert at alle som er invitert kommer til å være der for alltid. Tanten din kan gå fra onkelen din uken etter bryllupet. selv om de har vært gift i 25 år og du tror de kommer til å være sammen alltid. Gjestelisten i et bryllup er ferskvare, sosiale relasjoner er ikke statiske. Selv venninnen din kan plutselig forsvinne ut av livet ditt om et år. 

Anonymkode: 1e3a8...06a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er din beste venninne og forlover i bryllupet ditt, og jeg synes du skal sette dine egne ting til side og invitere han. Det er ikke du som skal vurdere kvaliteten på forholdene som gjestene har men du har bedt henne være forlover. 

Alle argumentene som handler om penger, mat og bordplassering blir i mine øyne peanuts sammenliknet med å bevisst ikke invitere kjæresten til din beste venninne på denne dagen.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde invitert ham, såklart! Og begynt å bli bedre kjent med ham. Forloveren din syns tydeligvis at han er noe å satse på🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f8de2...1f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig stusselig om ikke forloveren får ha med en +1. 

Hun stiller som forlover……

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generelt grunnlag tenker jeg at når invitasjonene er sendt er det avgjort hvem som blir invitert og ikke. Når det gjelder forlover tenker jeg at man bør ta høyde for at de ønsker å ha en +1 og legge det inn i budsjettet. Det er en stund til juli, er alle bestillinger og ALT helt spikret? Blir det en veldig stor endring i bordplassering?

Anonymkode: 7a8b9...54c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette kan være en problemstilling. Selvsagt inviteres vedkommende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva dere alle sier og har vel innsett at det eneste riktige blir å invitere han og ta kostnaden samt følelsen av å ha en «fremmed» i bryllupet. Det er et intimt bryllup med familie og kun noen få venner, så det er derfor jeg synes det blir litt rart. Og jo, ting ble bestilt og klargjort allerede for et år siden pga litt «uvanlige» retter osv, men siste klargjøring ble sendt for et par måneder siden og da visste jeg ikke engang om denne mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres gjerrig ut. Og kjip. For en uheldig kombinasjon. 

Anonymkode: 3dddf...2c7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...