AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som mor til en med Aspergers kan jeg fortelle dere at foreldre til barn på spekteret er like forskjellige som andre foreldre. Jeg har møtt veldig mange. Til og med foreldre som man ofte ser i media har barn med autisme. Folk vi alle vet hvem er. Anonymkode: 306ec...bb5 Folk man ser i media?🙈 Kan ikke huske at noen kjendiser har nevnt at de har barn med autisme, men er det mange av dem? Anonymkode: 5c0d4...df1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #22 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk man ser i media?🙈 Kan ikke huske at noen kjendiser har nevnt at de har barn med autisme, men er det mange av dem? Anonymkode: 5c0d4...df1 Oppegående mennesker skjermer barna sine. Men ja, jeg vet om flere. Uten at jeg noen gang sier hvem. Anonymkode: 306ec...bb5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Skrevet 21. mars 2022 Da min bror fikk diagnosen så åpnet det seg en forståelse for hva jeg tror er mine foreldre sitt faktiske problem også. Jeg forstår også hvorfor jeg er så ulik de på alle måter. Anonymkode: e0e49...c2b
tebrok Skrevet 21. mars 2022 #24 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har ingen Asperger trekk selv, men nå som jeg har bedre forståelse av hva det innebærer å være på spekteret ser jeg tydelig (og sterke) tegn til det hos min mor og mitt barns far.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #25 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Oppegående mennesker skjermer barna sine. Men ja, jeg vet om flere. Uten at jeg noen gang sier hvem. Anonymkode: 306ec...bb5 Ja det skulle bare mangle, har heller ikke skrevet at de bør kringkaste det, ble bare av en eller annen merkelig grunn litt overrasket, det er alt. Anonymkode: 92926...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #26 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oi! Hvor tok dere disse testene? Har ikke hørt noe om dette i utredningen av min sønn… Ville absolutt vært interessant. Anonymkode: 7dfb9...91d Vi hadde utredning på BUP i Oslo, og endel prøver og tester ble gjort. Også blodprøver. Det spiller jo ingen rolle om man får utslag, er fortsatt 80% som IKKE har noen utslag på spekteret. Det er vel ikke egentlig så interessant utover i forskningsøyemed og sett i sammenheng med store grupper. Om du/din sønn får utslag kan det være tilfeldig. Anonymkode: 90337...187
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #27 Skrevet 28. september 2025 De har vel alle minst ADHD selv? Og hvis man følger Løvemammaene etc så har flere av de menn fra Albania… Jeg tenker at når man åpenbart har en sånn diagnose selv, burde man tenke seg om før man får barn selv. Enkelte familier er jo en egen pott på kommune økonomien…. Så mye ytelser Anonymkode: 38364...0d3 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #28 Skrevet 28. september 2025 Innenfor det de kaller autisme er det jo egentlig flere ting. Det er både asperger, psykisk utviklingshemmede og for eksempel barnedemens. Asperger er i hvertfall arvelig. Anonymkode: dc81e...4da 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #29 Skrevet 28. september 2025 Jeg kjenner bare en, fetteren min fikk et barn med asperger. Moren har ikke diagnosen, men hun har mange av de samme trekkene, selvom barnet fungerer mye dårligere og man merker det med en gang på ham, mens mer på moren etter en stund. Så jeg tenker jo at barnet har det fra henne, men vet jo ikke. Anonymkode: 0fea0...009
Abra Skrevet 28. september 2025 #30 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innenfor det de kaller autisme er det jo egentlig flere ting. Det er både asperger, psykisk utviklingshemmede og for eksempel barnedemens. Asperger er i hvertfall arvelig. Anonymkode: dc81e...4da Nei, autisme er autisme. Det du beskriver er komorbiditeter. Noe som er vanlig hos autister.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #31 Skrevet 28. september 2025 Abra skrev (23 minutter siden): Nei, autisme er autisme. Det du beskriver er komorbiditeter. Noe som er vanlig hos autister. Desintegrativ forstyrrelse er plassert i autismekategorien på grunn av sitt symptombilde etter sykdomsutbruddet, til tross for en helt annen utviklingshistorie og en annen underliggende årsak. Så det er plassert andre tilstander der. Anonymkode: dc81e...4da
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #32 Skrevet 28. september 2025 En gir egentlig PDD-NOS (gitt DSM IV), noe enkelte kan finne på å gi vedkommende på papiret, som kan tilsvare atypisk autisme i ICD 10. En trenger bare 1 av de 3 symptomene, sammen med en del andre ting som stereotypisk atferd og at det medfører funksjonsnedsettelse i omgivelsene. (DSM-IV-TR.pdf (SIKRET), s.122). Atypisk autisme er "A type of pervasive developmental disorder that differs from childhood autism either in age of onset or in failing to fulfil all three sets of diagnostic criteria. This subcategory should be used when there is abnormal and impaired development that is present only after age three years, and a lack of sufficient demonstrable abnormalities in one or two of the three areas of psychopathology required for the diagnosis of autism (namely, reciprocal social interactions, communication, and restricted, stereotyped, repetitive behaviour) in spite of characteristic abnormalities in the other area(s). Atypical autism arises most often in profoundly retarded individuals and in individuals with a severe specific developmental disorder of receptive language." (ICD-10 Version:2019) Kriteriene for asperger er: "A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life." (ICD-10 Version:2019) hvor autisme er gitt som: " Childhood autism A type of pervasive developmental disorder that is defined by: (a) the presence of abnormal or impaired development that is manifest before the age of three years, and (b) the characteristic type of abnormal functioning in all the three areas of psychopathology: -reciprocal social interaction, - communication, - and restricted, stereotyped, repetitive behaviour. In addition to these specific diagnostic features, a range of other nonspecific problems are common, such as phobias, sleeping and eating disturbances, temper tantrums, and (self-directed) aggression." (ICD-10 Version:2019) Det betyr i hovedsak at hvis en har "restricted, stereotyped, repetitive behaviour." (b), sammen med fravær av (a), så står en til diagnosen atypisk atuist. Anonymkode: f6c5d...2bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #33 Skrevet 28. september 2025 Kjenner mange, synes ikke det er noen spesielt ensartet gruppe. Selvsagt har mange autistiske barn en forelder med lignende trekk eller samme diagnose. Arveligheten er relativt høy. Anonymkode: eb40e...53b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #34 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 8.56): Ser dere noen likhetstrekk? Dette har jeg tenkt en del på etter å ha fulgt med på diverse grupper på facebook og snapchat. Føler dere at det er en typisk gruppe folk som får barn med autisme? Eller er dette bare helt tilfeldig? Tror dere mange autismeforeldre har et snev av autisme selv? Mvh (muligens) autismemamma 🙂 Anonymkode: 5858f...335 Tror dette er tilfeldig , vi er autisme foreldre om vi er typisk vet jeg ikke, men det er mye ved vårt liv autismeforeldre kjenner seg igjen i, bla lite sosialt liv, x antall meltdowns, autisme barnet må tas hensyn til vist ikke blir det et lite helvete til tider, ferie er et fremmedord da fremmede steder med mye folk kan være utfordrende, Anonymkode: ef449...e8d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #35 Skrevet 28. september 2025 lillevill skrev (På 21.3.2022 den 14.35): Hæ ? Atte hva? en typisk gruppe folk får barn med autisme? Hva mener du egentlig ? Autisme er vel arvelig, men begge foreldre trenger jo ikke ha det. Det kan jo være en av de som barnet arver det fra. Får man et barn med adhd så er det jo lurt å sjekke om man selv kanskje har det. Det er vel det samme med andre diagnoser, som asberger og autisme, eller hva ? Herre min hatt sier nå jeg Vi har barn med adhd og epilepsi. Og fikk høre at epilepsi kunne være arvelig så legen lurte om noen i familien hadde det. Ingen i min eller mannen sin har det. Vi spurte da legen om vi sim foreldre burde testes for adhd og epilepsi, da sa legen rett ut: Nei så lenge dere ikke har noe tegn vil jeg ikke anbefale dere å ta en utredning. Eneste jeg anbefaler er at det blir tatt en gen prøve av barnet og dere for å se om det er noe med gener. En så lenge er alle tester på gen vært negativ Så jeg mener så lenge ingen har noe vansker hvorfor ska en da testes. Kan og hoppe over ledd Anonymkode: 748d3...b17
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #36 Skrevet 28. september 2025 Jeg fikk i barndommen diagnosen epilepsi. Det sosiale var aldri lett for meg, likevel var det ikke bjeller som ringte for voksne . i voksen alder fikk jeg adhd og autsime diagnose etter jeg fikk barn selv. Det var BUPA som utredet hos ene barnet mitt som så samme strev hos meg og henviste meg videre. Så først fikk barnet autisme diagnose or så meg. Deretter kom adhd på meg også Sett på med etterpåklokskap briller vil seg si de voksne sviktet meg da jeg vokste opp. Epilepsi, adhd og autisme henger sammen. Samme «feil» i hjernen. Har man epilepsi har man større sjangs til å også ha autisme eller adhd. Når alt var så vanskelig for meg tenkte de ikke tanken engang. Forsi jeg var jo ikke til bry foe andre, «bare rar» Men jeg måtte bli voksen for å då bitene på plass men ja men jeg er en autistisk mamma med adhd som har et barn med autisme og er annet barn med autisme lignende strev men ikke diagnosert (ennå) Anonymkode: a6434...f5c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #37 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk i barndommen diagnosen epilepsi. Det sosiale var aldri lett for meg, likevel var det ikke bjeller som ringte for voksne . i voksen alder fikk jeg adhd og autsime diagnose etter jeg fikk barn selv. Det var BUPA som utredet hos ene barnet mitt som så samme strev hos meg og henviste meg videre. Så først fikk barnet autisme diagnose or så meg. Deretter kom adhd på meg også Sett på med etterpåklokskap briller vil seg si de voksne sviktet meg da jeg vokste opp. Epilepsi, adhd og autisme henger sammen. Samme «feil» i hjernen. Har man epilepsi har man større sjangs til å også ha autisme eller adhd. Når alt var så vanskelig for meg tenkte de ikke tanken engang. Forsi jeg var jo ikke til bry foe andre, «bare rar» Men jeg måtte bli voksen for å då bitene på plass men ja men jeg er en autistisk mamma med adhd som har et barn med autisme og er annet barn med autisme lignende strev men ikke diagnosert (ennå) Anonymkode: a6434...f5c Her så fikk våres barn tverfaglig utredning for å være på sikre siden som barnelegen våres sa. Vi var da 4 uker på senter for epilepsi Ene fikk diagnosen epilepsi, add, dysleksi og ervervet språkvansker Den andre barne epilepsi, dysleksi og ervervet språkvansker. Utrolig glad vi fikk den utredningen på sse for vi stod mye sterkere i forhold til skole, ppt Anonymkode: 748d3...b17
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #38 Skrevet 28. september 2025 Min venninne har autisme og jeg har møtt moren hennes et par ganger. Jeg ville nok ikke blitt veldig overrasket om jeg fikk vite at moren også har en autismediagnose (evt. udiagnostisert), da hun utad viser flere tegn på autisme enn det datteren gjør. Anonymkode: 09285...2fb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #39 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Innenfor det de kaller autisme er det jo egentlig flere ting. Det er både asperger, psykisk utviklingshemmede og for eksempel barnedemens. Asperger er i hvertfall arvelig. Anonymkode: dc81e...4da Autisme er Autisme. PU er ikke autisme, selv om en del har begge diagnoser. Barnedemens er ikke autisme, selv om enkelte symptomer kan ligne. Anonymkode: eb40e...53b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #40 Skrevet 28. september 2025 Hvis du tenker på autismeforeldrene (som skal avslutte nå, for øvrig) og de som har barn med autisme i Løvemammaene, så er jeg enig i at det er mange av dem som er nevrodivergente selv. Det er kanskje ikke så rart - det er en klar arvelig komponent, men det betyr ikke at det gjelder alle. Det kan nok også være en viss type mennesker som eksponerer ungene sine i media. Særlig når det gjelder autismeforeldrene, der er det en ganske spesiell sammensetning av mødre. Flere av dem har Asperger og/eller ADHD selv, og slår meg som mer «påfallende» (i mangel av bedre ord) enn de som har barn med autisme som er på Løvemammaene. Vi har et barn med Asperger. I etterpåklokskapens lys tror jeg nok at mannen min er enten på spekteret, eller han er veldig nært å være på spekteret. Han har en høy stilling (mye ansvar/høy lønn) og klarer seg fint, men han er rigid, jeg ser han har problemer med enkelte ting på hjemmebane (huske ting, planlegge fram i tid om andre ting som handler enn jobben), og hadde det veldig vanskelig sosialt i barndommen. Som en på habiliteringstjenesten sa da barnet vårt fikk diagnosen - «det er nok mange som jobber her som er på spekteret». Tror hun siktet til legene, først og fremst. Anonymkode: 30a93...af4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå