AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Ser dere noen likhetstrekk? Dette har jeg tenkt en del på etter å ha fulgt med på diverse grupper på facebook og snapchat. Føler dere at det er en typisk gruppe folk som får barn med autisme? Eller er dette bare helt tilfeldig? Tror dere mange autismeforeldre har et snev av autisme selv? Mvh (muligens) autismemamma 🙂 Anonymkode: 5858f...335
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Min erfaring som en nevrotypisk forelder er at de aller fleste enten har samme diagnose selv eller at det ligger i familien. Anonymkode: 99e61...dff 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Nevroutviklingsfortyrrelser er arvelig, men det kan også dukket opp uten arv og årsak. Anonymkode: 9fbc1...435 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Vi har et barn under utredning og jeg har også tenkt mye på dette, da det er mye genetikk som avgjør om et barn får diagnosen eller ikke. Mitt barn utredes for Aspergers syndrom nå. Jeg kjenner meg i mye, det sosiale (unngår eller er svært klønete i sosiale situasjoner), skoleflinkhet/klisterhjerne når det gjelder pugging og husking av detaljer, nerdete interesser, osv. Men ikke rigiditeten i de ekstreme gradene som min sønn har, over rutinene som MÅ følges for enhver pris. Mens jeg irriterer meg over spiselyder osv, så klarer jeg til en viss grad å heve meg over. Men det klarer ikke sønnen min, han blir rasende og kan finne på å bli fysisk aggressiv ved matbordet. Skulle jeg tippe, er sønnen min godt plassert midt på skalaen, jeg selv er i utkanten av skalaen, som et tvilstilfelle... Anonymkode: 7dfb9...91d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ser dere noen likhetstrekk? Dette har jeg tenkt en del på etter å ha fulgt med på diverse grupper på facebook og snapchat. Føler dere at det er en typisk gruppe folk som får barn med autisme? Eller er dette bare helt tilfeldig? Tror dere mange autismeforeldre har et snev av autisme selv? Mvh (muligens) autismemamma 🙂 Anonymkode: 5858f...335 Vi har et barn med autisme men hverken jeg eller far har autisme eller «et snev av det». Det er mye mer enn bare gener som spiller inn. Anonymkode: 92926...3ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Jeg kjenner kun én med Asperger og der har jeg tenkt at han har det fra moren sin. Anonymkode: 0fea0...009 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ser dere noen likhetstrekk? Dette har jeg tenkt en del på etter å ha fulgt med på diverse grupper på facebook og snapchat. Føler dere at det er en typisk gruppe folk som får barn med autisme? Eller er dette bare helt tilfeldig? Tror dere mange autismeforeldre har et snev av autisme selv? Mvh (muligens) autismemamma 🙂 Anonymkode: 5858f...335 Ja, ser at mannen min har noe lignende trekk som sønnen som er autist. Men mannen hadde ikke noe språkforsinkelser mens sønnen er ikke verbal. Anonymkode: b51e3...359 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har asperger og min far har helt klart autistiske trekk. Det samme gjelder flere av mine søsken. Jeg kjenner også en familie der besteforeldrene og flere av barnebarna har asperger, men ikke forelderen. Kanskje det hoppet over et ledd. Barnet mitt har noen få trekk, som at det er veldig nerdete og litt sårbar sosialt, men det har neppe asperger. Anonymkode: ff76d...c98 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 Hva som er en «typisk» autismeforeldre? Vi er alle forskjellige. Anonymkode: 5c0d4...df1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Det som har slått meg med de foreldrene jeg kjenner med barn med autisme, er hvor utrolig rolige, empatiske og gode mennesker de er. Både de som jeg tror eller vet har autisme selv, og de som jeg ikke tror har det. Det er mennesker med store hjerter og rom for andre. De har gjerne både tre og fire barn, og huset fullt av unger på besøk i tillegg. Bildet passer ikke med fordommene om autister som empatiløse og kalde mennesker. Anonymkode: c609f...bdd 1 1
lillevill Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser dere noen likhetstrekk? Dette har jeg tenkt en del på etter å ha fulgt med på diverse grupper på facebook og snapchat. Føler dere at det er en typisk gruppe folk som får barn med autisme? Eller er dette bare helt tilfeldig? Tror dere mange autismeforeldre har et snev av autisme selv? Mvh (muligens) autismemamma 🙂 Anonymkode: 5858f...335 Hæ ? Atte hva? en typisk gruppe folk får barn med autisme? Hva mener du egentlig ? Autisme er vel arvelig, men begge foreldre trenger jo ikke ha det. Det kan jo være en av de som barnet arver det fra. Får man et barn med adhd så er det jo lurt å sjekke om man selv kanskje har det. Det er vel det samme med andre diagnoser, som asberger og autisme, eller hva ?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Diagnosen kan være arvelig, men den trenger ikke å være det. Svært ulike foreldre og familier, akkurat som barn med diagnose på autismespekteret ikke trenger å ha så mye til felles. Anonymkode: 318b1...494 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 Hos vårt barn ble det funnet en arvelig komponent som gir ca 20% å få utslag på autismespekter. Jeg og mannen har det ikke og valgte ikke ta blodprøver for å se hvem sin side det kommer fra. Men jeg har en nevø med Asperger og hadde ikke blitt spesielt overrasket om min far hadde havnet på spekteret på enellerannen måte. Usikker på hva du sikter til ellers, vi som foreldrepar er to med høy utdanning. Normalt smarte (ikke noen hyperinteresser), en er typisk normalt introvert og en typisk normalt ekstrovert. Anonymkode: 90337...187
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos vårt barn ble det funnet en arvelig komponent som gir ca 20% å få utslag på autismespekter. Anonymkode: 90337...187 Oi! Hvor tok dere disse testene? Har ikke hørt noe om dette i utredningen av min sønn… Ville absolutt vært interessant. Anonymkode: 7dfb9...91d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Det er kanskje en viss type foreldre som går til det skrittet og ber om å få utredet barn i grenseland. Da får jo den typen foreldre også så klart flere autistbarn hvis man ikke tar hensyn til mørketall. Anonymkode: 83e82...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 Jeg tenker ofte at det er intelligente foreldre som får barn med Aspergers. Det tror jeg også at jeg har lest, at foreldre som gjerne er gode i realfag, er forskere, matematikere og leger ofte får barn som har Aspergers. Jeg kjenner to foreldrepar som har Aspergers. Begge har foreldre som er leger/forskere, selv om man selvsagt ikke kan trekke slutninger av så lite utvalg😅 Anonymkode: 6e5b7...80b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er kanskje en viss type foreldre som går til det skrittet og ber om å få utredet barn i grenseland. Da får jo den typen foreldre også så klart flere autistbarn hvis man ikke tar hensyn til mørketall. Anonymkode: 83e82...4ef Men disse barna fanges vel opp av bhg/skole også? Anonymkode: 0fea0...009 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker ofte at det er intelligente foreldre som får barn med Aspergers. Det tror jeg også at jeg har lest, at foreldre som gjerne er gode i realfag, er forskere, matematikere og leger ofte får barn som har Aspergers. Jeg kjenner to foreldrepar som har Aspergers. Begge har foreldre som er leger/forskere, selv om man selvsagt ikke kan trekke slutninger av så lite utvalg😅 Anonymkode: 6e5b7...80b Aspergers er ikke synonymt med høy intelligens. Det finnes mange av dem også som ender opp på pleiehjem som voksne. Anonymkode: 5c0d4...df1 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men disse barna fanges vel opp av bhg/skole også? Anonymkode: 0fea0...009 De gjøt som oftest det. Ytterst få ønsker å få diagnostisert sitt barn «for moros skyld». De som tror det - som den personen du siterte, har bare fordommer. Anonymkode: 5c0d4...df1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 Som mor til en med Aspergers kan jeg fortelle dere at foreldre til barn på spekteret er like forskjellige som andre foreldre. Jeg har møtt veldig mange. Til og med foreldre som man ofte ser i media har barn med autisme. Folk vi alle vet hvem er. Anonymkode: 306ec...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå