Gå til innhold

Stoffskifte noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har mange symtom på lavt stoffskifte . Moren min og søsteren min har det og det er jo arvelig , derfor klarer jeg ikke «roe» meg med prøvesvar . Jeg har tatt prøver på TSH og Fritt T4. TSH var 0,6 og Fritt T4 var 11 så det utfra det så har jeg ikke lavt stoffskifte. Det jeg lurer på er om bør ikke jeg ta Fritt T3 for å vere sikker?Eller er alt ok når T4 er sjekka? Bare så sliten og dårlig og legen tar det ikke på alvor. Alle andre prøver er fine… 

Anonymkode: dc625...a3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ting som kan gi like symptomer som stoffskifte, andre sykdommer, vitaminmangel, eller psykiske påkjenninger for å nevne noe. Du kan gå til lege igjen for nye prøver om 4-8 uker så er du om det er endring eller om det er stabilt. At både din mor og søster har lavt stoffskifte trenger ikke bety at du  har det. 

Anonymkode: 8d951...d83

AnonymBruker
Skrevet

Ja, t3 bør sjekkes. Uten prøver av t3 kan legen umulig si om du har lavt stoffskifte eller ikke. 

Anonymkode: 5faea...617

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, t3 bør sjekkes. Uten prøver av t3 kan legen umulig si om du har lavt stoffskifte eller ikke. 

Tror legen vet mer om stoffskifte enn folk på KG. Dessuten er det sykehus/furst som analyserer og gir tilbakemelding. 

Anonymkode: 81fb5...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør sjekke ft3 og enda viktigere, anti-tpo og tras! Ft4 på 11 er i nedre normalområde. 

Anonymkode: c9dd9...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror legen vet mer om stoffskifte enn folk på KG. Dessuten er det sykehus/furst som analyserer og gir tilbakemelding. 

Dette handler ikke om tilbakemelding, men om hvilke prøver som tas for å avdekke sykdom. Ft3 er helt essensielt når det gjelder stoffskiftesykdom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette handler ikke om tilbakemelding, men om hvilke prøver som tas for å avdekke sykdom. Ft3 er helt essensielt når det gjelder stoffskiftesykdom. 

Tror du legen vet det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror du legen vet det?

Nei. Da hadde vel vedkommende sørget for at det ble tatt. Mange leger kan veldig lite om stoffskiftesykdom og bruker gammeldagse protokoller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jøye meg, mange endokrinologer ser ikke poenget i å måle det hvis T4 er normalt. Kan du mer enn leger og endokrinologer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøye meg, mange endokrinologer ser ikke poenget i å måle det hvis T4 er normalt. Kan du mer enn leger og endokrinologer? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Da hadde vel vedkommende sørget for at det ble tatt. Mange leger kan veldig lite om stoffskiftesykdom og bruker gammeldagse protokoller. 

Dessuten er T3 mest interessant å måle ved hypertyreose, ikke hypotyerose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...