Gå til innhold

Nytt hus, hvor mange bad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

To bad (et med dusj og et med både dusj og badekar), gjestetoalett nær hoveddøren (kjekt for barn som er ute å leker) og separat vaskerom. 

Anonymkode: 465f0...e50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hatt et stort bad tilknyttet hovedsoverommet, med både dusj og badekar. Så ville jeg hatt ett bad til i nærheten av de andre soverommene, og et gjestetoalett i gangen. Separat vaskerom. 

Dette i en ideell bolig, som nok er mye større enn den TS tegner. 

110 kvadrat, da ville jeg hatt ett stort bad og et gjestetoalett. Aldri om jeg skal bo et sted uten to toaletter, verste jeg vet er å vente på ledig do når jeg må noe. 

Endret av Meadow
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hus på 290 m2 og 3 bad, men ene er i utleiedelen. Planen er jo å ta i bruk sokkelleiligheten når barna blir større. Det største badet har dobbelvask, dusj og badekar i 2 etasje med 3 soverom.
Bad 2 er i hovedetasjen og blir også brukt til gjestewc det ligger ved siden av gjesterom/kontor i gangen det har enkeltvask, men den største beste dusjen. Vi valgte bort gjestewc til fordel for større vaskerom. 

Anonymkode: f915f...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha laget et "ordentlig" bad med grei størrelse og så heller satt inn toalett og dusjkabinett på vaskerommet som kan brukes ved behov. Når det er sagt så ville jeg heller ikke ha bygd med ett soverom som er så lite som 6 - 7 kvadratmeter. Så små rom er et mareritt å møblere og når skap og seng er på plass blir rengjøring etc. tungvint. Vi har et slikt her i huset og det har endt opp som klesskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I et hus på 110 kvm. ville jeg prioritert:

Et en suite - bad tilknyttet hovedsoverom. Bad 4-5 kvm - soverom 10-12 kvm + walk-in garderobe 3 kvm.

Så ville jeg hatt et såkalt familiebad på 4-5 kvm. Her blir det da to soverom på tilsammen 16 kvm. 

Da gjenstår 69 kvm. til resten. 

Soverommene ville jeg hatt i en felles gang. Denne blir fort 5 kvm. Entre 5 kvm - tilknyttet toalett 2 kvm. 

Da gjenstår 57 kvm. I fellesgangen eller i tilknytning til entreens toalett ville jeg hatt vaskerom på 5 kvm.

Da gjenstår 52 kvm til kjøkken og stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Leo skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha laget et "ordentlig" bad med grei størrelse og så heller satt inn toalett og dusjkabinett på vaskerommet som kan brukes ved behov. Når det er sagt så ville jeg heller ikke ha bygd med ett soverom som er så lite som 6 - 7 kvadratmeter. Så små rom er et mareritt å møblere og når skap og seng er på plass blir rengjøring etc. tungvint. Vi har et slikt her i huset og det har endt opp som klesskap. 

Helt enig - jeg ville satt 10 kvm som minste størrelse på alle soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tegner nytt hus, og hadde møte med arkitekt tidligere i uken. Der sa jeg at jeg ønsket meg 10 bad, et lite (4-5 kvm) i hovedetasjen som jeg skal ha soverom. Og ett større (10-12 kvm) med en egen avdeling for vaskerom i den ene enden. 

Huset jeg tegner skal bli ca 100-110 kvm. 

Jeg er enslig, men ser at det blir praktisk med to bad, særlig når jeg har besøk. Men er det litt overkill? Burde jeg spare penger og heller velge bare ett bad? Jeg har valgt to store soverom på ca 11 kvm, og ett mindre på 6-7 kvm, og tenker det er ypperlig for en barnefamilie etterhvert h is jeg noen gang skal selge. 

Anonymkode: 68e6f...f86

10 bad?

Mener du ikke to bad?
Svære bad vil vel stjele mange kvadratmeter i et så lite hus?

Hva med et bad, et toalett og så separat vaskerom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt an på hva du ofrer for å få to bad. Jeg tenker et hus på rundt 100 kvm ikke tiltrekker seg de største familiene uansett. 
Jeg vokste opp i en familie på fire med bare ett bad (med toalettet var på eget rom), det var aldri noe problem.

Her har vi nå tre tenåringer i tillegg til to voksne, vi har akkurat fått et bad til og det er veldig deilig, men det gikk også fint å dele på ett. Hadde også hjulpet veldig på om dusj og do ikke var på samme rom. Med to barn ville jeg foretrukket stor gang og bod fremfor to bad om jeg var på husjakt. 

Anonymkode: 366d5...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tegner nytt hus, og hadde møte med arkitekt tidligere i uken. Der sa jeg at jeg ønsket meg 10 bad, et lite (4-5 kvm) i hovedetasjen som jeg skal ha soverom. Og ett større (10-12 kvm) med en egen avdeling for vaskerom i den ene enden. 

Huset jeg tegner skal bli ca 100-110 kvm. 

Jeg er enslig, men ser at det blir praktisk med to bad, særlig når jeg har besøk. Men er det litt overkill? Burde jeg spare penger og heller velge bare ett bad? Jeg har valgt to store soverom på ca 11 kvm, og ett mindre på 6-7 kvm, og tenker det er ypperlig for en barnefamilie etterhvert h is jeg noen gang skal selge. 

Det badet som hører til soverommene hadde etter mine ønsker hatt dusj, badekar, vask og toalett.

Jeg har aldri skjønt eget bad til hovedsoverommet, spesielt ikke i så små hus som du snakker om.

På vaskerommet holder det med dusj, toalett og vask i tillegg til vaskemaskin, tørketrommel og plass til tørkestativ (gjerne et høyreist et og ikke de vanlige lange stativene man bretter ut på siden). Altså ikke badekar. Det er ikke koselig å ligge å se på opphengt tøy uansett, så badekar på vaskerommet blir ikke brukt.

Dette tror jeg holder for et så lite hus. I større hus hadde jeg ønsket meg et toalettrom i tillegg hvor det også var vask, spesielt om man har 3 etasjer. Å ha mulighet til å gå på toalettet i hver etasje er viktig. Og det er praktisk at gjester går på dette toalettet også. De trenger ikke bruke et stort bad... 

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er forresten veldig fornøyde med små soverom. Gikk fra tre soverom på 14 kvm hver til fire på 5, 8, 8 og 15 kvm. De store var ikke store nok til at de var enkle å dele opp mellom to barn, men  føltes veldig store som barnerom. Nå har to av ungene små rom med plass til 90-seng, vi har dobbeltseng og kommode, og den yngste har det største rommet. Hun liker å danse og er den eneste som trenger plass 😅😅

Anonymkode: 366d5...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Jeg ønsker to bad av praktiske årsaker, men har vurdert å bare ha ett pga økonomi. Ifølge arkitekt kan det bli vanskelig med separat vaskerom pga plassering på tomten (i bakke), pluss at jeg har garasje som tar halve kjellerarealet. Men eget vaskerom hadde jo vært drømmen om jeg hadde hatt råd. 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at to soverom er ok, det minste bruker jeg som kontor, og det kan brukes som barnerom de første årene siden det sannsynligvis vil ligge på hovedplan nært mitt soverom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Jeg ønsker to bad av praktiske årsaker, men har vurdert å bare ha ett pga økonomi. Ifølge arkitekt kan det bli vanskelig med separat vaskerom pga plassering på tomten (i bakke), pluss at jeg har garasje som tar halve kjellerarealet. Men eget vaskerom hadde jo vært drømmen om jeg hadde hatt råd. 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at to soverom er ok, det minste bruker jeg som kontor, og det kan brukes som barnerom de første årene siden det sannsynligvis vil ligge på hovedplan nært mitt soverom. 

Jeg hadde virkelig foretrukket to bad (ett bad pluss et vaskerom med vask, dusj og toalett) dersom du har to soverom. Men det er ikke et must, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hus på tre etasjer, og har bad i hver etasje. Hovedsoverommet har eget bad. Et bad til deling på to soverom oppe, og et bad på deling på to soverom nede. Har gjestetoalett i hovedetasjen, og separat vaskerom. Utmerket løsning for en familie på fem.

Anonymkode: c54e8...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ikke til å angre på å ha separat vaskerom, så godt det er å ikke ha badet fullt av tøy og rot. Det trenger ikke være så stort. 

Gjestetoalett setter jeg mer og mer pris på egentlig, for da får badet være privat sone. 

Du tegner jo et veldig lite hus egentlig, nesten som en hytte. Vår hytte er jo på 90 kvadrat, og da har vi bare et bad, og to romslige soverom (+ hems), så det blir jo litt likt sånn sett. Hadde vi bodd der fast hadde jeg ønsket meg noen kvadratmeter ekstra til vaskerom, toalett, og oppbevaring/bod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (1 time siden):

10 bad?

Mener du ikke to bad?
Svære bad vil vel stjele mange kvadratmeter i et så lite hus?

Hva med et bad, et toalett og så separat vaskerom?

Selvfølgelig mener TS to bad, det hadde du skjønt hadde du orket å lese litt i tråden

Anonymkode: 62e93...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skyter deg selv i foten dersom du bygger hus med 3 soverom og kun 1 bad. Selv har vi bare 1 bad, og det er hovedgrunnen til at vi ønsker å flytte da kun 1 bad ikke fungerer når man er en familie (særlig ikke i «jeg må tisse NÅ!»-fasen med småbarn. Og med eldre barn som bruker en evighet i dusjen er det også stress) Ergo så fjerner du veldig mange potensielle budgivere når du en dag skal selge dersom du kun har et bad.

Jeg ville for øvrig ikke hatt kombinert vaskerom og bad. For det første støver det masse fra vaskemaskinen/tørketrommelen, noe som gjør ekstra hyppig renhold nødvendig, for det andre så er det veldig upraktisk for potensielle kjøpere med tenåringsbarn som låser seg inne på badet i en evighet. Da får man ikke vasket klær heller… 

Anonymkode: cd0ac...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig mener TS to bad, det hadde du skjønt hadde du orket å lese litt i tråden

Er det en lov mot å svare kun på HI nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (1 time siden):

Er det en lov mot å svare kun på HI nå?

Virker ikke som du har lest HI heller, du leste den første skrivefeilen med 10 bad og valgte å kverulere ut fra det, i stedet for å se at TS i samme innlegg nevner to bad flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt på senere salg også. Lettere å selge til familier når det er to bad. I hus syns jeg det bør være et bad med dusj og wc, og et med kun wc. Men veldig pluss om begge badene har dusj da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meadow skrev (4 timer siden):

Du tegner jo et veldig lite hus egentlig, nesten som en hytte. Vår hytte er jo på 90 kvadrat, og da har vi bare et bad, og to romslige soverom (+ hems), så det blir jo litt likt sånn sett. Hadde vi bodd der fast hadde jeg ønsket meg noen kvadratmeter ekstra til vaskerom, toalett, og oppbevaring/bod. 

Det er dette jeg har råd til. Det vi snakket om på møtet var å ha en flate på ca 70 kvm, bygge i to etg, boareal rundt 110 kvm, mens de siste 30 blir til garasje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...