Gå til innhold

Kirurgisk abort for tidlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Gjennomførte for ca en uke siden en kirurgisk abort i uke 6. Har siden lest flere steder at kirurgisk abort ikke er å anbefale før tidligst uke 7 og at flere har blitt bedt om å vente enda lengre.. 

Jeg blødde friskt etter å ha våknet fra narkosen, men blødningen stoppet allerede to dager senere - og allerede dagen etterpå var det mer rosa/brun utflod enn blod.

De siste dagene har murringene som ga meg mistanke om gravididet begynt å komme tilbake igjen. Har også ømme bryster fremdeles. Er kvalm og trett, men tror jo at hormonene fortsatt kan henge igjen selv om aborten er "vellykket". 

Ringte sykehuset for å forhøre meg om det er normalt, men i følge dem er alt mellom ingen blødning og mensenlignende blødning i seks uker helt vanlig. På nettsiden  deres står det at man antas å blø i en til to uker. 

De jeg har snakket med på sykehuset virker heller ikke særlig erfaren med kirurgisk abort og sier selv at de utfører det sjeldent. Legen mente blant annet først at jeg måtte ta mifegyne(?) for å stoppe utvikling av graviditeten, før en kirurgisk abort, men så ombestemte hun seg igjen. Jeg fikk cytotec på abortdagen - men disse ble satt typ to timer før inngrepet og jeg merket ikke noen effekt av dem (med sammentrekninger og lignende).

Lest på nett at andre får disse med seg hjem og setter dem tidlig (0530?) samme dag, men det skjedde altså ikke hos meg. 

Lurte egentlig på om det er noen her inne som har gjennomført kirurgisk abort så tidlig?

Stusser jo litt i ettertid og "føler meg" fremdeles gravid. Har blitt bedt om å teste om fire uker med tanke på rester av svangerskapet, men akkurat nå føles fire uker som en evighet.. 

Anonymkode: 36d86...fb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du synes det er greit å svare, så lurer jeg på hvorfor du tok kir abort i det hele tatt? En medisinsk abort er mer skånsom mot livmor og selv om  du har rett til å bli hørt som pasient vil jeg tro de fleste sykehus vil anbefale medisinsk. I alle fall så tidlig som i uke 6. 

Blødning har avtatt raskt de gangene jeg har måtte hatt kir abort etter feilet medisinsk abort (ufrivillig). Det at kroppen kommer fort tilbake til seg selv er i mitt syn den største fordelen med kir abort. Cytotec tok du for at livmorhalsen skulle være klar til å støte ut embryo.

Selv om du ikke blør lenger betyr ikke det at all hcg (graviditetshormon) er ute av kroppen din, det er den som gjør at du får følelse av å være gravid. Ved utskraping sjekker de at livmoren blir tømt, jeg ville ikke uroe meg, men tatt en graviditetstest etter 4 uker for å kontrollere at all hcg er ute. Dersom den fortsatt er positiv tar du kontakt med sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...