Gjest Skrevet 20. mars 2022 #21 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er slett ikke bedre det om cc ligger på bremsa hele veien ned, det er dritfarlig. Hadde du prøvd det i tunnelen jeg snakker om, stoppet i bunnen og gått ut og kjent på bremseskivene hadde du forstått. Det du kan gjøre er å bremse ned til 70, la bilen trille til 90 (evt. bremse til 60 og trille til 100 om bilen går fort opp i fart i 5/6-gir nedover), så vil du få en gjennomsnittsfart på 80, uten fare for å overopphete bremsene. Det er dette man lærer hos kjøreskolene når man tar lappen, av den grunn at det er dritfarlig å holde så lenge på bremsa i en så lang og bratt nedoverbakke, i tillegg til at det også er mye mer behagelig for sjåføren. Anonymkode: 9d4a8...e7b Du trenger ikke belære meg om bremsing i bratte nedoverbakker, jeg gjør som jeg har lært på kjøreskolen. Beklager at jeg ikke har den tekniske kompetansen til å vite hvordan bilen bremser på CC.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #22 Skrevet 20. mars 2022 Hvis du stiller inn cruisecontrollen på 80 kmt nedover tunnellen, så vil forsatt bilen ligge på bremsene automatisk og slite på dem. Det du må gjøre er å trykke på en knapp ved giret som heter 'manuell', da kan du selv styre giret opp og ned slik at det låser seg. Anonymkode: 2cb6b...b78 1
Gjest Skrevet 20. mars 2022 #23 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du stiller inn cruisecontrollen på 80 kmt nedover tunnellen, så vil forsatt bilen ligge på bremsene automatisk og slite på dem. Det du må gjøre er å trykke på en knapp ved giret som heter 'manuell', da kan du selv styre giret opp og ned slik at det låser seg. Anonymkode: 2cb6b...b78 Du tar det for gitt at alle har samme type bil med samme funksjoner og knapper?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #24 Skrevet 20. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke belære meg om bremsing i bratte nedoverbakker, jeg gjør som jeg har lært på kjøreskolen. Beklager at jeg ikke har den tekniske kompetansen til å vite hvordan bilen bremser på CC. Men du trengte jo tydeligvis å bli opplyst om det, du innrømmer jo at du ikke har kompetanse på området. Jeg kommer ikke til å beklage for at jeg ønsker at folk skal kjøre trygt, for både egen og andres del. Anonymkode: 9d4a8...e7b 1
RedPimpernell Skrevet 20. mars 2022 #25 Skrevet 20. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (1 minutt siden): Du tar det for gitt at alle har samme type bil med samme funksjoner og knapper? En variant av dette har vært til stede i alle automatbiler jeg har kjørt de siste 20 årene ihvertfall. Nå vet du at det finnes, så sjekk instruksjonsboken for din bil. 2
Gjest Skrevet 20. mars 2022 #26 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du trengte jo tydeligvis å bli opplyst om det, du innrømmer jo at du ikke har kompetanse på området. Jeg kommer ikke til å beklage for at jeg ønsker at folk skal kjøre trygt, for både egen og andres del. Anonymkode: 9d4a8...e7b Hvor har jeg skrevet at jeg bruker cc i bratte nedoverbakker? Jeg kjører som jeg lærte på kjøreskolen. At en frekk bruker på KG prøver å belære meg kunne ikke brydde meg mindre.
Gjest Skrevet 20. mars 2022 #27 Skrevet 20. mars 2022 (endret) RedPimpernell skrev (3 timer siden): En variant av dette har vært til stede i alle automatbiler jeg har kjørt de siste 20 årene ihvertfall. Nå vet du at det finnes, så sjekk instruksjonsboken for din bil. Jeg har leste instruksjonsbok og sjekket alle knapper som er på bilen min. Jeg kjører uansett som jeg lærte på kjøreskolen og bruker ikke cc i nedoverbakker. Endret 20. mars 2022 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #28 Skrevet 20. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (1 minutt siden): Hvor har jeg skrevet at jeg bruker cc i bratte nedoverbakker? Jeg kjører som jeg lærte på kjøreskolen. At en frekk bruker på KG prøver å belære meg kunne ikke brydde meg mindre. Snakk om å dra det oppi nesa, jeg har slett ikke vært frekk. Anonymkode: 9d4a8...e7b 2
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2022 #29 Skrevet 20. mars 2022 Grunnen til at folk ikke vet dette er nok blant annet at de har kjørt opp med manuell, og derfor ikke lært disse triksene for automatbiler, og at de ikke har hatt kjøreopplæring med lange nedoverbakker. Jeg er selv fra et veldig flatt sted så hadde ingen erfaring med undersjøiske tunneler da jeg flyttet hit jeg bor nå. 😅 Mannen min var rask med å påpeke viktigheten av lavere gir i disse tunnelene da. Det er noe jeg lærte på kjøreskolen også altså, men enkelte innbiller seg kanskje at automatbilen gjør dette av seg selv? 🤷♀️ Syns absolutt du kan sende et spørsmål til Statens veivesen og oppfordre til en informasjonskampanje. Kanskje får du et interessant svar tilbake, som at dette problemet i realiteten oppstår så sjelden at de ikke ser poenget? Jeg aner ikke. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #30 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er slett ikke bedre det om cc ligger på bremsa hele veien ned, det er dritfarlig. Hadde du prøvd det i tunnelen jeg snakker om, stoppet i bunnen og gått ut og kjent på bremseskivene hadde du forstått. Det du kan gjøre er å bremse ned til 70, la bilen trille til 90 (evt. bremse til 60 og trille til 100 om bilen går fort opp i fart i 5/6-gir nedover), så vil du få en gjennomsnittsfart på 80, uten fare for å overopphete bremsene. Det er dette man lærer hos kjøreskolene når man tar lappen, av den grunn at det er dritfarlig å holde så lenge på bremsa i en så lang og bratt nedoverbakke, i tillegg til at det også er mye mer behagelig for sjåføren. Anonymkode: 9d4a8...e7b Kjøreskolen ville aldri lært noen at den kjøremåten er riktig. Å ligge langt under fartsgrensa, for så å ligge langt over. Tuller du med meg? Man skal bremse med giret. Vet man ikke hvordan man gjør det, så burde man ikke kjøre bilen i slike tuneller. Anonymkode: 95759...f44
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #31 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøreskolen ville aldri lært noen at den kjøremåten er riktig. Å ligge langt under fartsgrensa, for så å ligge langt over. Tuller du med meg? Man skal bremse med giret. Vet man ikke hvordan man gjør det, så burde man ikke kjøre bilen i slike tuneller. Anonymkode: 95759...f44 Ånei, har skikkelig peiling du tydeligvis 🙄Rart alle som har tatt lappen her har lært det samme da, OG at det godkjennes av sensor på oppkjøring. Man bremser jo selvsagt på giret, men man blir naturligvis nødt til å bruke fotbremsen også i en skikkelig bratt og lang nedoverbakke for å ikke overskride fartsgrensen og kjøre rett inn i andre bilister, og da er det bedre å bremse ned litt mer for så å la bilen trille et stykke, enn å holde inne bremsen hele tiden for å holde konstant 80, for det vil i alle tilfeller oppstå kraftig varmgang da. Man skal først og fremst kjøre etter forholdene. Anonymkode: 9d4a8...e7b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #32 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ånei, har skikkelig peiling du tydeligvis 🙄Rart alle som har tatt lappen her har lært det samme da, OG at det godkjennes av sensor på oppkjøring. Man bremser jo selvsagt på giret, men man blir naturligvis nødt til å bruke fotbremsen også i en skikkelig bratt og lang nedoverbakke for å ikke overskride fartsgrensen og kjøre rett inn i andre bilister, og da er det bedre å bremse ned litt mer for så å la bilen trille et stykke, enn å holde inne bremsen hele tiden for å holde konstant 80, for det vil i alle tilfeller oppstå kraftig varmgang da. Man skal først og fremst kjøre etter forholdene. Anonymkode: 9d4a8...e7b Hæ? Er du helt på bærtur eller? Mener du at kjørelærere og sensor mener det er riktig å ligge langt under fartsgrensen for så langt over? Man skal pumpebremse. Anonymkode: 95759...f44
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #33 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hæ? Er du helt på bærtur eller? Mener du at kjørelærere og sensor mener det er riktig å ligge langt under fartsgrensen for så langt over? Man skal pumpebremse. Anonymkode: 95759...f44 Jeg har tatt lappen i denne tunnelen selv din dott og fått nøyaktig denne opplæringen, bærtur kan du være på selv. Er du kjørelærer eller sensor kanskje? Anonymkode: 9d4a8...e7b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #34 Skrevet 20. mars 2022 Når jeg kjører nedover Bømlafjordtunnellen bremser jeg i vilden sky i håp om å få bort rust på skivene 😃 Anonymkode: 50b3b...e72 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #35 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tatt lappen i denne tunnelen selv din dott og fått nøyaktig denne opplæringen, bærtur kan du være på selv. Er du kjørelærer eller sensor kanskje? Anonymkode: 9d4a8...e7b Nei, men jeg vet at det du sier er tøv. Brems med giret. Anonymkode: 95759...f44
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #36 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har tatt lappen i denne tunnelen selv din dott og fått nøyaktig denne opplæringen, bærtur kan du være på selv. Er du kjørelærer eller sensor kanskje? Anonymkode: 9d4a8...e7b Nei, du er ikke frekk i det hele tatt 😆 Anonymkode: f6338...7d6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #37 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, men jeg vet at det du sier er tøv. Brems med giret. Anonymkode: 95759...f44 Man kan ikke bremse kun med giret når bakken er flere kilometer lang. UANSETT så ble ikke emnet opprettet for å diskutere dette, det jeg egentlig lurer er på hva man kan gjøre for å få folk til å skjønne at de ikke kan holde inne bremsa konstant under de forholdene som er nevnt. Anonymkode: 9d4a8...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #38 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du er ikke frekk i det hele tatt 😆 Anonymkode: f6338...7d6 Man må selvsagt svare med samme tone Anonymkode: 9d4a8...e7b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #39 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når jeg kjører nedover Bømlafjordtunnellen bremser jeg i vilden sky i håp om å få bort rust på skivene 😃 Anonymkode: 50b3b...e72 Nå er ikke Bømlafjordtunnelen spesielt bratt, da… Jeg for min del er mer redd for fotoboksen i bunnen enn for varmgang i bremsene. Anonymkode: 36291...2f5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #40 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ikke bremse kun med giret når bakken er flere kilometer lang. UANSETT så ble ikke emnet opprettet for å diskutere dette, det jeg egentlig lurer er på hva man kan gjøre for å få folk til å skjønne at de ikke kan holde inne bremsa konstant under de forholdene som er nevnt. Anonymkode: 9d4a8...e7b Er ikke det jeg sier. Går fint an å bremse med giret OG bremsen. Da skal det gå an å holde riktig fart, men kan være hensiktsmessig å slippe gassen før bakken. Ok, jeg kan svare på det du spør om. Hvis du absolutt vil gjøre noe med at folk skal skjønne dette kan du følge denne prosedyren: 1) Tut og blink med fjernlys. 2) Når dere begge er ute av tunellen, fortsett og følg etter bilen. 3) Blink og tut igjen for å vise at du vil ha oppmerksomheten. 4a) Hvis bilen stanser, ta kontakt med sjåføren og lek kjørelærer/sensor på den måten du ønsker. 4b) Hvis bilen ikke stanser, fortsett å følge etter til bilen vil stanse. Hvis du aksepterer at det ikke er noe vits å prøve, så sørg for å holde GOD avstand til bilen foran, slik at du kan snu om det evt kommer til å brenne i tunellen siden du er så redd for det. Anonymkode: 95759...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå