Gå til innhold

Svorske barn

Furstina

Anbefalte innlegg

Hei Furstina.

Har nå lest igjennom hele dagboken din, og kommer til å stikke innom en gang i mellom for å se hvordan det står til med deg og det lille nurket. Vi ligger jo litt etter dere i tid, men i dag er det i alle fall 7+1, og formen er kjempebra. Er morsomt å følge andres opplevelser når man selv er gravid, så kan man dele erfaringer og drømmer. Lykke til videre.

Klem fra

Ruby :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nu är vi hemma igen. Körde bil hela dagen i går, en rätt så trevlig tur med få bilar. Det är lite klokt att köra mitt i veckan. 97 mil och drygt 10 timmar blev det.

Jag är trött i dag, vi har världens största berg med smutstvätt i vardagsrummet och jag behöver dammsuga. Fast det är skönt att vara hemma ändå.

Jag ska inte äta en enda kaka eller vetebrödsbit på resten av året tror jag! Vi har nog ätit mer kakor och bullar på tre veckor än vad vi gör på ett helt år! Jag blir sjukligt mätt bara jag ser ett wienerbröd eller en mjuk kaka. Det har varit så många kaffesällskap och så mycket folk att jag nästan är less... men det har ockås varit oerhört trevligt.

Magen har växt och jag mår fortfarande bra. Jag var tvungen att titta i en sån där graviditetstidsuträknare för att komma ihåg hur långt gången jag är :)

Jag är 19+1 och i 20:e veckan i dag! Fem månader på väg.

Tiden går sanslöst fort.

På tisdag ska vi på Ultraljud. Jag ser fram emot det. Att äntligen få se det lila livet som växer och rör på sig i magen min. Både jag och min man har kännt mjuka rörelser i magen. Som om babyn sträcker på sig, sparkar lite försiktigt kanske. Det är definitivt liv där inne i magen!

Nu ska jag ta och uppdatera mig lite på de andra dagböckerna. Jag ser ju redan i min egen att det händer saker; Gratulerer med spiren Ruby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jag duktig och tränade. Först ett pass på gymmet. Måste börja fundera på att byta ut en del övningar/maskiner mot andra som passar magen bättre :)

Senare på eftermiddagen var jag nere i bowlinghallen och körde ett kort pass där. Jag har inte spelat något sedan i maj och var rysligt ringrostig. Nu var det bara några serier för att se om kroppen kom ihåg rörelserna, behöver fundera på bra "komma igång övningar" tills nästa pass.

Mannen och jag har börjat äta nyttigt igen. Semestern påverkar matvanorna rätt så mycket. Mannen hade gått upp omkring 4 kilo och behöver äta lite nyttigare.

Vi har precis ätit vegetariska vårrullar och sallad. mmmm...

I går blev det panerad bleike (tror jag det hette på norska), potatis och en kall sås på lätt-creme fraiche kryddat med chilli och basilika.

I fredags blev det en god sallad med avocado, tonfisk, majs och cottage cheese.

Det är gott med grönsaker!

I dag har jag fortsatt med vår standade renovering. Vi håller på att renovera lägenheten och har börjat med taket i sovrummet. Taken i vår lägenhet är målade med flera lager limbaserad färg (man använde det mycket förr) och den har börjat flaga och ramla ner. Det trista med limfärg och renovering är att man måste ta ner all gammal färg först, annars riskerar man att taket spricker på nytt.

Vi har fått ner det mesta av färgen och i dag fortsatte jag med att tvätta taket med svamp och vatten för att få det så färgrent som möjligt. Det är mest spackel kvar men jag vill vara noggran. Vi hoppas kunna måla taket i nästa helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har föresten berättat för min far att vi ska ha barn. Han gläder sig. Jag har väntat att berätta för honom eftersom han visat så lite intresse i att ta/ha kontakt med mannen och mig. Han har rent ut sagt att han skiter i vad som händer med oss. :cry:

Han har haft det jobbigt med sin nya kvinna en längre tid, de bråkar flera gånger om dagen om i stort sett samma ämnen och jag överdriver inte när jag skriver att hon är paranoid svartsjuk/jalusi. Varje gång de inte är tillsammans tror hon att han har sex med andra kvinnor, och spam-mail om sextjänster är bara ett tecken på att hon har rätt - han har ju kontakt med de där kvinnorna. *suck* :murvegg:

Min far tog kontakt strax innan vi åkte till Italien, veckan vi var hemma, och han ringde även i början på denna när vi var i Norge. Det nya som har hänt är att han nog har insett att det inte går att leva som de har gjort och att han saknar kontakt med vänner och med mig. Hon har mer eller mindre förbjudit honom att ta kontakt med sina gamla kompisar.

Nu har han insett vad han behöver göra; första prioritet är att skaffa ett fast jobb (han har frilansat/konsultat ett tag) för att få en stadig och ordentlig ekonomi. I detta jobbletande söker han inte bara i staden där de bor utan i andra länder, Belgien, Irland, England, Kanada och USA. Jag tror att han tar det som en flyktväg ut ur förhållandet.

Nå ja, jag skulle inte berätta HANS livshistoria här. Ville bara ge lite bakgrund. Han blev i alla fall väldigt glad, gladde sig åt vår skull och sa att det är skönt med goda nyheter i den egna katastrofala tillvaron. Jag var nästan lite rädd att han skulle ha för många egna problem för att kunna glädja sig...

Min svärmor (och svärfar) gläder sig också oerhört. Svärfar sa att trots att de redan har fyra barnbarn är det alltid lika koseligt varje gång det kommer ett nytt liv till familjen. Svärmor skickade ett mail i torsdag och beklagade att hon inte kunde hålla dig - har köpt mera babykläder. De var ju så söt, och på salg. :D

Min mamma hade också nyheter att berätta, hon har skaffat sig en ny hobby nu i sommar och börjat släktforska. Det är mitt "fel" säger hon, jag har ställt för många frågor om hennes föräldrar och så.. he he :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på ul i morgen! Det er en så utrolig opplevelse, især for mannen som ikke har sett noe før...Jeg har en lang rull med fine bilder av gutten vår og ett skal vi forstørre, litt tullete er vi, men så er det jo første gangen for oss også da... :blunke:

Vil dere vite om det blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack Kipa, det ska nog gå bra på UL. Vi ska åka motorcykel dit och vara där kl 8.00

Vi vill veta så mycket som möjligt om så mycket så gott som allt så för oss är det en självklarhet att fråga efter könet. I Sverige verkar det annars vara så att man inte ska vilja veta... "det förstör överraskningen" säger de. Jag tycker det är så pass nytt och spännande med ett barn att könet inte spelar nån roll för "överraskningen".

Det är kanske så att omgivningen tycker att det är mest spännande att veta om det blir en flicka eller pojke, inte hur barnet ser ut, låter eller beter sig. Så vi håller det kanske hemligt för de utanför familjen så de får lite hemlighet att fundera över.

I kallelsen till Ultraljudet står det att könsbestämning inte ingår i undersökningen - det finns det inget medicinskt behov av (om man inte har vissa ärftliga sjukdomar i släkten, men då tas fler prover och tidigare). De ska i första han kontrollera hur långt gången jag är för att beräkna termin (eller beräknad förlossning - bf som det kallas på svenska, jag gillar ordet Termin mycket bättre) efter lårbenets längd och huvudets storlek, se om det finns några skador på tex ryggmärgen och se om det är fler än ett barn.

Det är dock så att enligt den Svenska hälso- och sjukvårdslagen så får de inte undanhålla (de måste berätta om vi frågar) information som framkommer vid en medicinsk undersökning. Vi kommer fråga.

I dag var det annars första dagen på jobbet efter semestern. Det var lite folk inne på kontoret men ingen som såg nåt. Det var i och för sig inte så många tillfällen för folk att se nåt. Jag hade ett par highwater-mammabyxor i jeanstyg + en vit skjorta över så det var inte övertydligt att magen är där. Vi fikade på morgonen och jag var inte med de andra och åt lunch eftersom jag hade med mig god paj (hemlagad med kryddad ost, rökt skinka, broccoli och tomater... mmmmm) och åt inne på kontoret själv. Vi får se om någon ser i morgon... he he... lite kul är det att vänta på första kommentaren.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har vi precis varit på Ultraljud. Det såg riktigt bra ut. Tydliga och skarpa bilder både på skärm och utskrift. Jag är faschinerad över vad man kan se.

Man såg klart och tydligt ögon, näsa, mun och haka. Vi fick en riktigt bra bild på detta.

Båda hjärnhalvorna och lillhjärnan framträdde också tydligt. Hjärtat slog som det skulle och förmak, kamrar och klaffar syntes tydligt och klart.

Ryggrad, urinblåsa (njurarna fungerar som de ska), lårben och fötter - allt verkar vara å plats.

Vi fick några fina vinklar där det såg ut som om barnet vinkade åt oss och några fina bilder på de små små fötterna. Barnet sparkade och boxades lite hela tiden och ser ut att må bra. Vi frågade om barnmorskan kunde se könet på barnet och visst det kunde hon. Vårt barn visade klart och tydligt upp vad som fanns mellan benen. Det är en .

Utifrån måtten beräknades ett nytt datum (termin) fram, 27 december. Jag ska vara 20+2 i dag och i 21:a graviditetsveckan. Det är 4 dagar tidigare än vad vi räknat ut tidigare.

Huvudet var 49 mm från tinning till tinning (BPD)

Lårbenets längd 33 mm (FL)

Magens mått var också 49 mm i diameter (AD)

I går kväll drog barnet i gång med några riktiga sparkar - såna som jag kände även utan att ha händerna på magen. Min man fick känna några av sparkarna och för första gången säker på att det var sparkar han kände och inte vanligt magbubbel eller tarmrörelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namn ja. Vi har pratat om namn sedan min mans syster var gravid (två år sedan), mest på skoj i början.

Namnet som ligger bäst till just nu är Malvin. Svärmor och svärfar röstar på det medan min mamma tycker det är hemskt (hon är ovan och har kanske lite svårart att gilla nya saker). Malvin hittade vi i en norsk namnbok vi fick låna. Det betyder "venn av rettfærdighet".

Andra namn vi funderat på är

Victor, alternativt John Victor. Det var favoritnamnet i början men nu är vi så less på det, det verkar som om var tredje unge heter Victor/Viktor.

Leo, alternativt John Leo. Det är fint men inget som säger "klikk" kring det namnet.

Teddy, nåt som kom upp under en bilresa. Osäkert om vad vi egentligen tycker om det, har mest pratat om Malvin.

Min man gillar norska dubbelnamn, där man använder båda namnen. Jag är mer tveksam. Det är ovanligt att man har dubbelnamn i Sverige och framför allt brukar de aldrig användas utan det blir alltid ett smeknamn av det.

Min man har nämnt Erik som ett alternativ men det gillar inte jag. Det råkar också vara ett släktnamn på min fars sida men jag gillar det i alla fall inte. Erik är då ett mellannamn man inte använder. Jag vill inte ha mellannamn över huvudtaget. Alla namn ska användas.

Efternamnet är ju ingen diskussion eftersom jag tog min mans fina norska namn (i Norge ett inte allt för ovanligt -sen namn, men i Sverige väldigt ovanligt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sökte lite...

Det finns 18 män som har förnamnet Malvin. Av dessa har 4 namnet Malvin som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 1 kvinna som har förnamnet Malvin. Av dessa har 1 namnet Malvin som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 6 personer som har efternamnet Malvin.

( http://www.scb.se/statistik/be0101/BE0101NamnSok.asp )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig med en liten gutt da :D

Høres ut som at ultralyden var en flott opplevelse, håper det blir min tur også snart :Nikke:

Takk for hilsen i min dagbok! Alltid like koselig!!! Soper til meg allt av lykkeønskninger og tanker - håper det hjelper :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skrev lite i Kipas dagbok om renovering och tänkte att det passar ju minst lika bra i min egen bok

Vi håller (mycket mycket lååångsamt) på med renovering av vår lilla lägenhet. Det är trångt och tar tid men nu har vi ju en riktig deadline. I helgen hoppas vi kunna måla taket i sovrummet för att fortsätta med tak i hall och vardagsrum/stue. I hall och vardagsrum ska vi också tapetsera.

I går satt vi och tittade i möbelkataloger, ritade skisser och försökte planera sovrummet. Det blir nya hyllor nära taket för lådor, en ny dubbelbred byrå som både vi och barnet ska använda och så funderar vi på bokhylla/reol. Antingen blir det flera enkla hyllor som monteras över hela vägen med små tavlor emellan eller en hög hylla typ Ikeas Billy. Den gamla bokhyllan var rätt så ny men inte så effektiv i att utnyttja golv och tak (låg och bred).

Vi har redan en stor garderob och en allt för bred säng i sovrummet men det ska nog gå utan att bli för trångt. Jag försöker föresten intala mig att en säng aldrig kan bli för bred när det kommer små barn som vill krypa upp hos mamma och pappa. :ler:

Vi var på möte/picknick/boule-spel med jobbet i går. Jag träffade min kollega C som jag bara sett en gång i sommar. Hon påpekade magen med en gång och gratulerade till graviditeten. Det visade sig att hon redan gissat att jag var gravid i maj! Då syntes det ju knappt men hon hade sett att jag bytt klädstil och när jag bytte mina välsittaden dess-byxor mot mjukare byxor med snörning i midjan hade hon misstänkt att nåt var på gång.

Det ska vara en tjej och mamma som är klädesintresserad till att se sånt. Vår concernchef har sett mig hela veckan men inte märkt nåt, samma sak med vår ekonomitjej (som är lite för upptagen av festande och annat för att notera en sån grej). Det är helt klart intressant att studera folk och se vilka som märker nåt, tittar och frågar eller inte törs fråga. :wink:

Två av mina manliga kollegor såg, frågade och gratulerade i går.

Har gett mannen order om att vara försiktig med datorerna våra med tanke på den nya masken (viruset) som är ute och kryper på nätet. Jag tror att vi har klarat oss. Den ena maskinen gjorde vi faktiskt en säkerhetsuppdatering på i måndags kväll men den andra är jag osäker på. Jag har verkligen ingen lust att installera om maskinerna.

Våra maskiner på jobbet klarar sig tack vare bra säkerhetspolicy men en kunds (ett riktigt stort svenskt företag) hela systempark hade stora problem i tisdags (ingen kunde jobba) och jag fick ägna halva dagen åt att göra extra backupper och kontrollera system innan de kunde göra säkerhetsuppdateringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger konstant med i dagboken din, men glemmer å legge igjen spor. Så herved: Et spor.

Utrolig at du er kommet så langt allerede! Over halvveis!! Synes ikke det er så lenge siden du fikk to blå.

Moro å høre at det går så bra! Synes du er sporty, jeg. Kjører motorsykkel til første UL, det er sprekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning coda. Tiden går verkligen fort, innan vi vet ordet av sitter jag och mannen där med en baby i knät och undrar hur det gick till. :wink:

Jag glömde att säga att mina barnvagnsfunderingar börjar lösa sig nu. Fick mycket hjälp på forumet med att reda ut vad det är för skillnader, fördelar och nackdelar med olika typer.

Vi hade funderingar på att skaffa en gammal, billig och begagnad liggvagn till de första månaderna och sedan leta efter en bra sittvagn (också begagnad) till våren - men så sa kollega C i tisdags att hon har en vagn till salu!

Det är en Emmaljunga Coronado (duo-kombi) årsmodell 2000. Blå med inredning/detaljer i blå-vita rutor. Tillbehör: Regnskydd, vinteråkpåse, täcke, parasoll, skötväska. Hon ska visst bara ha 2000 kronor för den! Så fiffigt. Jag tror mannen och jag ska be att få provköra den i nästa vecka.

Sitter och väntar på ett telefonmöte som aldrig startar - det skulle börja 9:00 men jag tror att folk har glömt bort att vi ska ha dem varje fredag. Ska nog lägga på luren (är less på den tråkiga pausmusiken nu - samma 30 sek slinga) och skicka ett mail och fråga om inte rutinerna glömts bort under semestern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg

lykke til med opp-pussingen, det er som regel et slit mens man holder på, men du så deilig når det blir ferdig.. Tror faktisk jeg nesten konstant har pusset opp i leiligheten de siste to årene, et rom av gangen. Nå holder vi på med kjøkkenet og når det er ferdig så vet jeg ikke helt hva vi skal ta oss til...... kanskje begynne runden på nytt :ler:

Forhåpentligvis skal vi vel om en stund gjøre om kontoret til barneværelse :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fredags kväll när jag precis lagat i ordning en köttfärspaj som stod i ugnen ringde telefonen. "Hi Furstina, It's B... guess where I am??" Jepp, på Stockholms Central. Vi fick besök.

:hoppe:

B är en av amerikanerna som var i Norge på 70 års dagen (det var hennes mamma som fyllde 70). Hon hade kommit till Stockholm på eftermiddagen och ville sova över om det gick bra. Lördag eftermiddag skulle hon resa vidare med båt till Finland för att sedan åka hem därifrån.

Ja visst, in med mannen i duschen och en snabbstädning i lägenheten innan mannen fick möta henne nere vid vår T-banestation. Middag och öl (ingen för mig dock) och en massa prat om allt hela fredagskvällen. Trevligt. Vi plockade fram extrasängen från vinden och hon fick vårt sovrum - det vi håller på att renovera taket i. Själva sover vi ju på madrasser i vardagsrummet sedan länge. :roll: I går ville hon verkligen inte störa våra planer så jag fick sällskap och viss hjälp med att tvätta taket mitt på dagen. Sen åkte vi i väg för att äta i ett shoppingcenter innan vi släpte av henne vid båten kl fyra. En trevlig dag med en hel del renovering. Lite drygt halva taket är kvar att tvätta = 3-4 pass på 2-3 timmar till kvar.

:D

I dag har jag skjutit på arbetet. Surfat lite, ätit, surfat. Kom sen på att jag skulle ringa min pappa men kom mig inte för att ringa. Lagade telefonjacken i stället. Det har varit något fel på dem länge. Bara ett jack fungerar - om man drar ut pluggen så den nästan rasar ut. Drar man ut den helt blir det upptaget. Irriterande och trist att fixa men nu är det gjort. Alla tre telefonjacken fungerar!

:hoppe:

Jag ska nog vara ganska nöjd med att skjuta upp renoveringen om det är med andra bra saker som måste fixas.

Nu ropar mannen, vi måste handla mat innan han ska ner och ta hand om den rena tvätten. (han har också varit duktig i helgen)

Får se om jag orkar tvätta lite mer tak senare i kväll. Hoppas det.

hei hei

:vinke::vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen i dagboken Furstina, det er alltid like koselig!!!!

Godt å høre at det er flere her som har sort belte i shopping :blunke: Jeg er også såpass heldig at mannen min liker å være med med når jeg handler klær - flink til å hjelpe med å finne frem plagg til meg er han også :D Han blir som regel gladelig med på handletur såfremt det ikke er til IKEA... der liker han seg ikke, men blir nå med alikevel :ler:

Du er jo plutselig kommet kjempelangt i svangerskapet ditt :o Synes nettopp jeg leste at du fikk to blå! (Har snoket rundt her inne en stund før jeg selv ble prøver...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst går det fort Bizzy... jag börjar oroa mig för att babyn snart är här med tanke på hur fort tiden går.

I går var jag på mammaträff på mödravården. Min barnmorska/jordmor och hennes kollega hade samlat alla sina förstagångsföderskor som väntar barn i december-januari för information.

Vi pratade lite ammning och jag tror att jag vet hur man ska göra nu - i alla fall i teorin :ler: Pratade också lite om rörelser i magen, ultraljud, sparkar, kost och energi, smärtor och småkrämpor.

Trevligt att träffa andra som är ungefär lika långt i graviditeten.

Min nästa kontroll hos jordmor är 22 september så det är en stund kvar.

Ska provköra barnvagn i dag. Min kollega ska sälja sin Emmaljunga Coronado duo-combi från 2000 för bara 2000 kr! Jag har sett foton på den och den ser jättefräsch ut. Blått tyg med blå-vitt rutigt tyg på insidan och massor med tillbehör. Solparasollet känns dock inte som jag kommer använda i januari direkt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...