Furstina Skrevet 12. mars 2003 Forfatter #41 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg vil gjerne lære meg litt norsk og denne uke er ordet bart den store gleden. Jeg synes det er et morsomt ord... bart.... jeg synes ikke det virker som en mann med "bart" er en hyggelig mann... nej, bart er ett styggt ord men samtidlig morsomt. Andre ord vi snakket om denne uke: Reol - vad er det egentlig for forskjell på en bokhylle og en reol? Min mann kunne ikke svare på dette spørsmålet. votten - polvotten, en ting som min mann hadde mange gode minner til. Kommode liker jeg også, og komfyr. De er så ulike på svensk. Selvfølgelig er ordet trenger ett av de bedre. Det sier så mye... Jeg trenger ikke å forklare? hihi ---- Phew. Det är inte lätt att försöka skriva på norska. Det känns lite "fel" men är en bra övning. Jag vill lära mig mer och jag vill att min man lär våra barn norska. Jag tänker försöka få honom att prata norska med dem när de är små, för att det är en del av honom och jag tror det är viktigt för kontakter med besteföräldrar och kusiner. Han är dock lite tveksam över vilken dialekt han ska använda... nå ja, det måste blir både graviditet och barn först innan vi behöver lösa DET problemet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 13. mars 2003 #42 Del Skrevet 13. mars 2003 Du er da bare flink til å skrive norsk du!!!! Kjempeflott at du har fått igjen energien din, og at du/dere har hatt en hyggelig helg. Spennende å lese i dagboka di, og jeg *hopper* nesten av stolen når jeg ser du har skrevet noe nytt, og MÅ inn for å lese. Ha en fortsatt fin uke da - nå er det jo også snart helg igjen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #43 Del Skrevet 20. mars 2003 Tusen takk for hilsen, Chiquita. Det er greit å se at jeg har leser i dagboka... Det är lustigt hur mycket det kan kännas ibland och hur lite annars... Förra månaden kände jag ingenting och trodde inte alls att jag skulle vara gravid. Var det inte heller. Någon månad tidigare så trodde jag att det var klart jag var gravid, det spännde, jag var svullen etc. Men inte var jag gravid. NU pirrar det, känns lite som första tiden när jag hade spiral, jag är kanske lite jäst/svullen, har lite utflod. Är så totalt osäker. Är det jag känner ett resultat av linssoppan, eller är det en utflod och kanske lite svamp/sopp som gör att det känns lite annorlunda? Eller är det så att det är något (någon) som håller på att fästa? :-? Jag SKA inte tänka för mycket på det, jag ska slappna av, inte stressa och så löser det sig men denna månad går det bara inte att låta bli.... :blunke: Kanske ett tecken? Nu börjar det annars bli vår här, har haft ett bra väder med sol och värme. Jag längtar efter att ta fram motorcykeln! På ett sätt är det ju bra om jag inte är allt för gravid när det är MC säsong. Jag ska föresten "få" en motorcykel till! Min mans! Hans försäkring gick upp från 4.000 SEK om året till 11.000! 175% :evil: Jag har ringt till lite olika försäkringsbolag utan något vidare bra resultat. FAST... när jag pratade med hans nuvarnade bolag sa det att om JAG stod som ägare och försäkringstagare skulle den kosta bara 5.000 SEK men då var jag tvungen att teckna en hemförsäkring hos dem för 990 SEK! Samma villkor. Han får fortfarande köra den utan begränsingar och inskränkningar! Det är inte klokt men men... 5.000 SEK är mycket pengar, så snart "äger" jag en motorcykel till. Vi håller på att planerar lite för att min mans föräldrar ska komma på besök kring 1 maj. Det ser ut att bli en hyrd båt med tur på vattnet i Stockholm och picknick till det, plus landskap i fotboll; Sverige - Kroatien. Det ska bli kul att träffa dem och ha dem här på besök! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 20. mars 2003 #44 Del Skrevet 20. mars 2003 *gratulerer med "ny" motorcykel" da* Hva i alle dager er det som er forskjellen på at mannen din har forsikringen da... (Bortsett fra 5000,- SEK) Innimellom så blir jeg veldig sint på forsikringsselskaper som er SÅ firkantede til tider... Vel, vel... Ikke tenke på det nå... (Det ordnet seg jo) Jeg X'er fingrene for at det går deres vei denne mnd da (Når venter du ikke-mens? Spennende å følge med...) *klem klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. mars 2003 #45 Del Skrevet 20. mars 2003 Krysser fingrene for deg og gleder meg til i slutten av månden når vi får vite om kosingen har gitt resultater ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ny dag Skrevet 21. mars 2003 #46 Del Skrevet 21. mars 2003 NU pirrar det, känns lite som första tiden när jag hade spiral, jag är kanske lite jäst/svullen, har lite utflod. Är så totalt osäker. Är det jag känner ett resultat av linssoppan, eller är det en utflod och kanske lite svamp/sopp som gör att det känns lite annorlunda? Eller är det så att det är något (någon) som håller på att fästa? :-? Jag SKA inte tänka för mycket på det, jag ska slappna av, inte stressa och så löser det sig men denna månad går det bara inte att låta bli.... :blunke: Kanske ett tecken? Heisann! Håper for deres del at dere har lykkes denne gangen. Krysser fingre og tær! :D Som deg har jeg 1. mars som første dag i siste mens - så vi kommer vel til å teste på omtrent samme tid denne gangen.. Jeg skal prøve å være tålmodig og vente til ut i april/i begynnelsen av april. Håper ikke mensen viser seg. Har ikke noe særlig på følelsen, utenom at jeg har en del rare magefølelser; oppløsthet, litt murring og verk. Tidligere har jeg vært overbevisst om at ting var i gjære, uten at det var det, så nå prøver jeg å være mer rolig. Men det er lettere sagt enn gjort. Tenker mye på prøving og graviditet. Håper solen skinner på vår vei og at vi begge har ting på gang i våre mager :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 21. mars 2003 Forfatter #47 Del Skrevet 21. mars 2003 Hva i alle dager er det som er forskjellen på at mannen din har forsikringen da... (Bortsett fra 5000,- SEK) Skillnaden är att försäkringsbolagen tittar i sin statistik och ser att män står för en större del av olyckorna, även om man räknar in att det är fler män som kör motorcykel. En kvinna kör lite mer försiktigt och kör sällan "roadracing på vanliga vägar". Jag har en "tjejförsärking" på min motorcykel, med begränsningen att jag inte får låta någon man under 40 köra den. Det är nästan 40% billigare på det viset. I fallet med min mans motorcykel och försäkringen är det väldigt knäppt att det ENDA som skiljer är att jag står som ägare - i övrigt får både han och jag använda den precis som förut. Min IKM väntar jag nästa fredag, den 27/3. Har nästan skrämmande regelbunda cykler på 27 dagar. Tänkte vänta och kankse testa på söndagen om inget hänt. Det är ju onödigt att slösa en test i onödan, jag har inte gått över tiden sedan när jag för en massa år höll på med p-pillertestande. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. mars 2003 #48 Del Skrevet 21. mars 2003 Min IKM väntar jag nästa fredag, den 27/3. Har nästan skrämmande regelbunda cykler på 27 dagar. *pssst* Neste fredag er den 28/3 (jeg har eksamen da), så det gjør jo "ventetiden" litt kortere *X-e fingrene* (ikke meningen å være pirkete, altså) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 24. mars 2003 Forfatter #49 Del Skrevet 24. mars 2003 Ännu en skön helg till ända. Solen skiner och vi har varit duktiga med fönstertvätt/vinduvask, träning, biltvätt och middag hos mamma. Nu är jag inte lika säker på att det är nåt frö på gro, allt känns normalt, som vanligt... fast jag var lite illamående i går kväll.. hmmm... det var nog bara maten och kaffen hemma hos mamma som snurrade runt ett varv. Äsch, vi får se vad som sker mot slutet av veckan. Skulle det vara ett frö på plats nu borde jag ha termin 5/12, vilket är nära jul. Det är bara nio månader til julafton idag!! Då blir det ingen jul i norge, det är säkert... Nå ja, vi är ju inte gravida än och det är nio månader till jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 26. mars 2003 #50 Del Skrevet 26. mars 2003 JAMMEN DA KAN DU JO TESTE I MORGEN DA !!!!!! Terminen din blir da 7 desember etter legeregnemåten. ( første dag i siste mens pluss ni mnd og en uke ) Finnes masse rare terminkalendre på nettet... Venter i spenning her jeg ! Du er god dersom du klarer å vente med å teste til lørdag... Klemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. mars 2003 Forfatter #51 Del Skrevet 27. mars 2003 Tør nesten ikke skrive noe.... CD27 i dag... sjekker etter tante... *nervøs* Läste Seat-tidningen i går, såg att bilbarnstolar kostar ca 1300 kr. Jag trodde de var mycket dyrare... en 3-4000 sisådär. Det är kul att bli överraskad åt det hållet Nu ropar jobbet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. mars 2003 Forfatter #52 Del Skrevet 28. mars 2003 Ja, alla tecken kom ju som de skulle... dålig hy, uppsvullen mage, bubbel i magen, och under dagen i går; mer och mer smärtor... Jag drog mig för att gå på muggen/do för att jag inte ville veta... jajamensan, vid sjutiden visade sig de första spåren och vid nio var jag däckad på soffan med full koncentration på magen och svårt att somna senare. Jag var mycket kvinna igår :-? Inte så nerstämd som jag kanske trodde jag skulle vara, jag tror jag börjar vänja mig vid att det kommer ta tid. Min man tror att det blir nåt nästa månad (det tror han varje månad), särskillt eftersom vi då skulle få termin kring nyår och då blir det svårt med julfirande i Norge. Inte vill jag åka 100 mil i bil höggravid. Så min man tror på den månaden.... Jag tror att vi får vänta tills i höst och en utredning då vi prövat ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 28. mars 2003 #53 Del Skrevet 28. mars 2003 Dette var leit, Furstina ! MEN noen må jo danne dette årets baktropp og neste års nyttårsbarn, så vi får krysse fingrene for at du befinner deg i den klubben 1 God helg til deg 1 Klemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelie Skrevet 30. mars 2003 #54 Del Skrevet 30. mars 2003 Hei Furstina! Har ikke skrevet noe særlig med deg før, men jeg synes du virker så hyggelig, så jeg tenkte bare jeg ville ønske deg lykke til med "prøvingen" og (litt enklere kanskje) en fortsatt god søndag! Klem, Amelie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 30. mars 2003 #55 Del Skrevet 30. mars 2003 Nei nei nei... Det var da ikke sånn det skulle skje denne gangen... (JEg hadde en god følelse denne gangen ut fra de du ahr skrevet tidligere, jaja... JEg får slenge meg på det Hilde skrev tildligere: noen må jo danne dette årets baktropp og neste års nyttårsbarn *stor klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 30. mars 2003 Forfatter #56 Del Skrevet 30. mars 2003 Tusen takk før alle snille hilsninger. Har haft en god helg. Varsin vinflaska och varsitt dataspel i fredags gjorde att lördagsmorgonen var lite seg men vi fick oss en tur på gymmet. Jag tränade överkropp och känner mig jättestark! :enig_animasjon: Laddad från träningen och med en banan i magen var det dags för MOTORCYKELN :D Jättedammig stod den längst inne i garaget och väntade på vårvädret. Kopplade in det nyladdade batteriet och tvättade av den ordentligt och sedan var det startdags. Bara liiite seg men sen brummade den igång fint. Det blev bara en tur hem från garaget, men en tur i alla fall. 8) Spelade bowling TIDIGT i morse, det blev ju lite extra tidigt med sommartiden. Det gick rätt så bra, var hemma igen vid ett och tog vi oss en tur på motorcyklarna. :D Var förbi mamma och hjälpte henne med hennes motorcykel (Japp, mamma på 55 har en motorcykel!) Den var lite ledsen i starten och min man var dagens hjälte som sprang i gång den. Har sovit middag och väntar nu på kycklingen jag har i ugnen... mmm... det börjar lukta gott... Klem til er alle Furstina (på CD 4 och glad) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 30. mars 2003 #57 Del Skrevet 30. mars 2003 Håh- du har en "sprek" mamma da!!!!! Tøfft av en dame på 55 det!!! Vel, det er bra du ikke "depper" va den grunn at du er på CD 4 da, og at du har hatt noen kjempefine "småturer" på mc'en din.... Kos deg videre da, og kos deg vildig mye med kyllingen du har i ovnen (jeg har også slist kyllig i dag, og det var veldig godt - gled deg) *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. april 2003 Forfatter #58 Del Skrevet 4. april 2003 Jag drömde i morse om graviditet och tester. Vi var ett gäng som var på en campingplats (tror jag), och min kompis A hade på skoj med sig en drös med nya graviditetstester vi skulle testa en morgon. De såg ut så där som ClearBlue reklamen här ovan på KG, fast bara testdelen liksom. Det var som en stor rund brustablett (vitamin eller huvudvärk man stoppar i ett glas ni vet?) och man skulle lägga den i munnen i några minuter och så skulle ett rött kryss framträda om man var gravid. Oppps min var knall röd. Det var tom en extra cirkel runt den.... nu skulle jag bara hitta min man för att berätta... å så ringde klockan... Jag åkte motorcykel i morse föresten. Följde mamma til verkstaden, hennes mc skulle på service och jag körde henne till jobbet. Det var KALLT! Isfläckar på vattenpölarna, frost på rutorna och snöfläckar på gräsmattorna. Brrrr... men skoj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 6. april 2003 #59 Del Skrevet 6. april 2003 Jøss, for en sprek dame du er, Furstina. Men nå vet vi jo hvem du har det fra, motorsykkelmamma. Kult med kule mammaer, det skal jeg også bli. Nemlig. Og du også, om ikke så lenge! Takk for hilsen i dagboken min, har enda noen sider igjen å lese i din, gleder meg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. april 2003 Forfatter #60 Del Skrevet 8. april 2003 EL-slim spottet i går! Nu er det babylaging på G.... :kgsmil: Vi har lu lovat oss själva att inte tänka på det så mycket och låta det ta den tid det tar... men det är lättare sagt än gjort. Jag vill!Fast det är ju riktigt trevligt att pröva också... koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg