Gå til innhold

Vil ha barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke erfaren på dette området, og kanskje høres jeg helt rar eller dum ut. Kanskje har jeg dumme spørsmål? Men jeg skriver dette inlegget fordi vi har snakket om å starte å prøve å få barn. Jeg har lest litt på nettet, men vil også gjerne høre deres personlige erfaringer. 

Jeg har bestilt time hos fastlegen min en gang neste uke angående dette. Det jeg egentlig lurer på er er det sånn at det er en viss måte å gjøre det på? Altså da tenker jeg burde vi ta noen prøver først? Jeg vet ikke hva som finnes der ute liksom. Jeg spør egentlig fordi vi begge to har familiemedlemmer som har funksjonshemming og jeg har egentlig lurt på om dette er noe som kan påvirke helsen til vårt barn og derfor om det er noe vi bør tenke på? Noen som har hatt det sånn? Vi vil jo selvføgelig elske barnet og ønske det uansett hva.

Anonymkode: 1963c...fc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ang funksjonshemming ville jeg tatt opp med legen. 

Ellers så må dere spørre dere om dere har det godt sammen? Klarer dere å leve sammen på en god måte for begge parter? 

Anonymkode: e3b2d...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen grunn til å mistenke at det vil være vanskelig å bli gravid siden du har bestilt legetime før du har prøvd uten å lykkes? De aller fleste som ønsker barn, starter med å droppe prevensjon og ha sex liksom, de fleste blir gravide innen ett år. Eggløsningstester kan være lurt hvis du er usikker på syklusen din.

Anonymkode: 12498...924

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg leser dette innlegget som at du lurer på om det barnet dere evnt vil få, muligens, vil arve en tilstand. Psykisk utviklingshemming. 

Ønsker du et medisinsk svar må du ta kontakt med din fastlege og spørre om det er en mulighet, og hvor stor den risikoen er for at deres barn vil arve dette. 

Det jeg kan si, hvis dette dreier seg om  autismespekteret, så er det arvelig. Det har jeg personlig erfaring med. 

Hvis noen hadde spurt meg om jeg ville fått barn, viten om at risikoen er stor for at barnet har nedsatt funksjonsevne, ville jeg uten å tvile IKKE fått barn. Det er slemt å sette barn til verden da. Man påfører ikke utfordringer eller lidelser. Men det er min mening, og mange ville vært uenig. 

Anonymkode: 11989...48b

AnonymBruker
Skrevet

Du bør begynne å ta folat så fort som mulig, og du kan også be om gentesting om det er særlige årsaker til det. Du skriver ikke noe om hvilke familiemedlemmer som har funksjonshemming, hvor nært dette er, om det er en arvelig komponent etc.

Du sier ikke hvor gammel du er heller, men om du er over 35 får du gratis NIP-test på sykehuset, da tar de blodprøve av deg (man må vel være 10+ uker på vei) og kan se DNA'et til barnet i blodet ditt. Da kan man utelukke diverse kromosonavvik. Er du under 35 må du betale selv. Uansett vil du få oppfølging, og rundt uke 12 kan de ta ultralyd og se etter avvik på den måten også.

Lykke til :)

Anonymkode: 12d46...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...