AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #21 Skrevet 19. mars 2022 Jeg forstår mannen din godt. Jeg regner med at han føler seg hjelpesløs når han ser hun " svinner bort" og føler at han må gjøre noe. Så i stedet for å fokusere på pengebruken så prøv å snakk med han om at det er tid der og da som betyr noe. At hun kanskje ikke en time etterpå husker at hun har fått noen gave men at å være hos henne vil gi henne glede der og da. Og ikke minst ; han vil være glad for det den dagen hun er borte at han brukte kvalitetstid på henne. Og så kan du og si at du og de andre og gjerne vil skape minner, komme nærmere henne nå i livets siste fase. Skaff gjerne bøker om temaet til han. Men gi han ikke dårlig samvittighet for det han gjør for moren. Anonymkode: 2f5d1...b1f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #22 Skrevet 19. mars 2022 Jeg lurer litt på hvordan det hadde blitt mottatt hvis rollene var omvendt; at TS brukte mye penger i en presset økonomi på sin mor og hun hadde sagt at samboer klager? Innimellom føles det som om TS skal "tas" for enhver pris. Jeg forstår på et vis at samboer her ønsker å glede sin mor den siste perioden hun har igjen, og at dette er den måten han føler han kan gjøre det på. Men å kjøpe bare for å kjøpe, siden du nevner at det bare blir stående. Her er det jo også spørsmål om hvor ofte dette skjer, er det flere ganger i uka, liksom, eller en gang i måneden. Satte moren pris på disse tingene mens hun enda var frisk? Tror også at opplevelser, se i album, lytte til hennes favorittmusikk, spise noe hun liker +++ kan være vel så bra som dyre kremer etc., som bare støver ned. Men her kommer det jo an på hvor mye moren husker, og hvor syk hun er. Anonymkode: ffd61...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #23 Skrevet 19. mars 2022 Jeg har jobbet på sykehjem i 6-7 år og er det faktisk en ting mange demente setter pris på så er det velvære og lukten av kjent parfyme de har brukt tidligere feks. Spesielt damer som har vært glad i å pynte seg tidligere får glede av dette, enda så «borte» de er. Så jeg synes dette er veldig fint av mannen din og jeg synes du skal være glad for at du er sammen med en mann som duller slik med sin syke mor. Anonymkode: add75...332 3
Ulven Skrevet 19. mars 2022 #24 Skrevet 19. mars 2022 Har dere felles økonomi og disse utgiftene til gaver går ut over deres felles utgifter, må dere snakke sammen. Han kan ikke kjøpe dyre gaver som i sin tur gjør at feks barna må vente med nye vårklær. Dette er en vondt situasjon, men han må sette regninger og mat før gaver. Så kan du også prøve å fortelle han at selv om han føler at dette er riktig, er det ikke sikkert det er riktig for mottakeren. Demente trenger ikke masse rot og ting rundt seg. Det gjør dem mer forvirret. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #25 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk dere, det er helt ok at dere setter meg på plass her. Forstår jeg må være ekstremt rundhåndet og støttende her, så jeg skal svelge kamelene fremover. Synes bare han ikke trenger å kjøpe de dyreste merkevarene bare, og det bunner vel i at jeg selv ikke synes det er verdt pengene. Jeg har alltid vært litt påpasselig økonomisk og mener eksempelvis en krem fra apoteket er vel så bra som en fra parfymeriet. Men ja, jeg skal støtte alle innkjøp 100%, ser den. Takk! ts Anonymkode: 14e40...f1d Jeg er helt uenig. Det er idiotisk å sløse med penger på råflotte luksusgaver når dere har dårlig råd. Så kommer det selvsagt an på hvor ofte det er snakk om da. Besøker han henne tre ganger i året bør du la være å si noe. Besøker han henne tre ganger i måneden er det lov å reagere, hvis jeg forstår det riktig at dere har felles økonomi. Anonymkode: 98b55...c5c 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #26 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk dere, det er helt ok at dere setter meg på plass her. Forstår jeg må være ekstremt rundhåndet og støttende her, så jeg skal svelge kamelene fremover. Synes bare han ikke trenger å kjøpe de dyreste merkevarene bare, og det bunner vel i at jeg selv ikke synes det er verdt pengene. Jeg har alltid vært litt påpasselig økonomisk og mener eksempelvis en krem fra apoteket er vel så bra som en fra parfymeriet. Men ja, jeg skal støtte alle innkjøp 100%, ser den. Takk! ts Anonymkode: 14e40...f1d Hvis min mor eller far (eller svigernor eller svigerfar) blir helt dement og sitter på et hjem vil jeg forsøke å gi dem velvære og trivsel. Produkter som lukter godt og GJØR godt på tørr og gammel hud. Det er gjerne tørr luft på institusjoner. Hadde ønsket at de skulle ha gode og myke tøfler de heller ikke snubler lett i. Myke og behagelige, men pene klær. De liker jo å føle seg vel og fine de også. Når hverdagen kanskje er kaos, bekymringer og "hvem er du? Hvor er jeg? Kommer pappa snart hjem fra saga? Jeg har ikke lest bibelverset til skolen i morgen!!!" så kan jeg forstå at de nærmeste forsøker det meste for å gi dem glede og noe fint. Kan også forstå din frustrasjon over det økonomiske... Anonymkode: 321bc...2cd
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #27 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det ikke bare den demente som er involvert. Det kan gi han glede av å prøve å glede sin mor. For det er helt grusomt å se noen nært forsvinne på den måten. Man gjør det man kan. Ikke minst det å ta med en parfyme som den demente personen har brukt i alle år, kan faktisk vekke minner. Lukt er en sterk sans, som vi husker med. Anonymkode: 86ca9...e24 Det er sant, men jeg har inntrykk av at han kjøper langt mer enn hva hun klarer å bruke opp. Anonymkode: 40c5f...5df 1
Nelja Skrevet 19. mars 2022 #28 Skrevet 19. mars 2022 I stedet for å forsøke å få han til å slutte å kjøpe dyre ting (som jeg forstår det som at hun kanskje ikke trenger), foreslå heller noe annet. Det vil oppleves mye hyggeligere. F.eks «Kan du ikke kjøpe med den marsipanen Ada er så glad i», «jeg synes du skal ta med tulipaner til Ada, det satt hun jo alltid så stor pris på» eller «Kanskje du kan ta med dette bildet til Ada fra da du var liten». Hvis hun er i form «Hva med om du og svigerfar tar med Ada ut for å spise wienerbrød, det synes hun er godt». Jeg leser at de forsøker å holde deg unna, dette kan være din måte å bidra, og vise omsorg uten å ta aktiv del i besøket. Hun er dement, og det kan hende hun er uhyggelig. Kanskje hun sier hun ikke liker deg eller at hun kunne ønske mannen din fremdeles var sammen med Sara, for hun var så hyggelig, og de vil spare både deg og henne for det trøbbelet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #29 Skrevet 19. mars 2022 Er enig med deg, ts. Synes dette er helt unødvendig pengebruk. Hun har ingen glede av disse tingene, han har ingen glede av å komme dit og få se at hun ikke bruker dem. Her må mannen sette seg ned og tenke gjennom hvordan han kan ta denne gode giverglede og bruke den på noe fornuftig. Anonymkode: 24c81...942 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #30 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er enig med deg, ts. Synes dette er helt unødvendig pengebruk. Hun har ingen glede av disse tingene, han har ingen glede av å komme dit og få se at hun ikke bruker dem. Her må mannen sette seg ned og tenke gjennom hvordan han kan ta denne gode giverglede og bruke den på noe fornuftig. Anonymkode: 24c81...942 Hun blir helt sikkert glad når hun får gaven, så det er jo litt feil å si hun ikke får noen glede av tingene. Anonymkode: 2edce...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #31 Skrevet 19. mars 2022 Nelja skrev (1 time siden): I stedet for å forsøke å få han til å slutte å kjøpe dyre ting (som jeg forstår det som at hun kanskje ikke trenger), foreslå heller noe annet. Det vil oppleves mye hyggeligere. F.eks «Kan du ikke kjøpe med den marsipanen Ada er så glad i», «jeg synes du skal ta med tulipaner til Ada, det satt hun jo alltid så stor pris på» eller «Kanskje du kan ta med dette bildet til Ada fra da du var liten». Hvis hun er i form «Hva med om du og svigerfar tar med Ada ut for å spise wienerbrød, det synes hun er godt». Jeg leser at de forsøker å holde deg unna, dette kan være din måte å bidra, og vise omsorg uten å ta aktiv del i besøket. Hun er dement, og det kan hende hun er uhyggelig. Kanskje hun sier hun ikke liker deg eller at hun kunne ønske mannen din fremdeles var sammen med Sara, for hun var så hyggelig, og de vil spare både deg og henne for det trøbbelet. Det kan godt være. Tror de tenker de vil skjerme andre og bevare hennes verdighet. Saken er at jeg har foreslått mange ganger det du sier, med å ta henne med på tur, men de holder meg og barna unna. Så ja, jeg blir frustrert av måten det håndteres, mest pga barna, så de dyre gavene er bare en del av det. ts Anonymkode: 14e40...f1d 1
Mezzosoprena Skrevet 19. mars 2022 #32 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): men vi er i en litt presset økonomisk situasjon så jeg blir stresset av alle de dyre innkjøpene hans (ikke bare disse). Anonymkode: 14e40...f1d Jeg synes du kan "ta han" på de andre tingene, og ikke det han kjøper til sin mor. Tenkt hva hun har gjort for ham gjennom hele livet, og hva han nå føler han kan gi tilbake.
Trilili Skrevet 19. mars 2022 #33 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Svigermor er dessverre blitt helt dement. Det er ingenting igjen av den hun var, og det er selvfølgelig veldig veldig trist. Forstår det er vondt for samboer. Hver gang han er og besøker henne kjøper han med seg en gave, og det er av det dyre slaget. Krem, parfyme, klær, tøfler mm. Blir litt frustrert over pengebruken, at han kjøper de dyreste tingene. Når jeg prøvde å ta det opp med han ble det krangling. Men jeg mener hun rett og slett ikke behøver så mye dyre ting, for hun har jo alt allerede, og hun husker jo ikke engang at hun har fått dette og det blir stående. Jeg føler meg kjip, men vi er i en litt presset økonomisk situasjon så jeg blir stresset av alle de dyre innkjøpene hans (ikke bare disse). Noen som har erfaringer rundt demente foreldre? Hvordan håndtere slike ting? Anonymkode: 14e40...f1d Krem, parfyme, tøfler, klær... det virker jo bare som han prøver å ta vare på henne. Har svigermor til vanlig litt dyr smak siden det er dyrt? Kanskje er lurt å ta det litt konstruktivt med mannen og spørre hvorfor han gjør det og om moren hans mangler noe og om du kan hjelpe med innkjøp slik at det er innenfor budsjettet deres?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå