AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Vet dere om de selger renraset kaniner på dyrebutikk, feks løvehode? Jeg kikker på finn.no men det er ingen kull i mitt område og har ikke vært det på en stund.. Anonymkode: 2e002...48e
Million Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Det finnes jo private kaninoppdrettere rundt omkring. Jeg søkte litt nå og fant flere, bl.a. en ung fyr som drev Kristians kaninoppdrett på facebook. Sikkert mange som har sider på face. Har du prøvd å søke der på bare "Kaninoppdrett"? Oppdretterne har sine egne sider der hvor de opplyser når de venter kull, har kull og har til salgs osv. På det kjappe søket jeg gjorde, så det ut til at løvehode var en vanlig kanin å ha unger på.
MorTil2 Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Syns man lengst mulig skal unngå å kjøpe,og dermed støtte, dyr fra dyrebutikk. Det er trist å se hvordan dyrene har det i flere dyrebutikker. Kjøp fra seriøse oppdrettere som faktisk bryr seg om dyrene,og ikke bare tenker fortjeneste. 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Million skrev (26 minutter siden): Det finnes jo private kaninoppdrettere rundt omkring. Jeg søkte litt nå og fant flere, bl.a. en ung fyr som drev Kristians kaninoppdrett på facebook. Sikkert mange som har sider på face. Har du prøvd å søke der på bare "Kaninoppdrett"? Oppdretterne har sine egne sider der hvor de opplyser når de venter kull, har kull og har til salgs osv. På det kjappe søket jeg gjorde, så det ut til at løvehode var en vanlig kanin å ha unger på. Jeg har prøvd å søke litt men fant ikke det jeg er på utkikk etter. Men jeg så noen skrive at avlssesongen er i gang, så kanskje det kommer et par kaninunger på finn nå til vår? MorTil2 skrev (28 minutter siden): Syns man lengst mulig skal unngå å kjøpe,og dermed støtte, dyr fra dyrebutikk. Det er trist å se hvordan dyrene har det i flere dyrebutikker. Kjøp fra seriøse oppdrettere som faktisk bryr seg om dyrene,og ikke bare tenker fortjeneste. Jeg har hatt lyst på kanin siden begynnelsen av året men har enda ikke kjøpt en nettopp pga dette. Jeg har holdt et øye på finn men det har ikke vært så mye. Anonymkode: 2e002...48e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 3 mnd er ikke lenge å vente på et dyr, du kan jo vurdere å lage en «ønskes kjøpt» annonse. Synes egentlig at det er bra man ikke får skaffet seg dyr på null komma niks. Anonymkode: 9d297...a60 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 3 mnd er ikke lenge å vente på et dyr, du kan jo vurdere å lage en «ønskes kjøpt» annonse. Synes egentlig at det er bra man ikke får skaffet seg dyr på null komma niks. Anonymkode: 9d297...a60 Joda, for folk som ikke er forberedt. Jeg har hatt gnagere og kanin tidligere og har kjøpt inn alt av utstyr. Jeg synes 3 mnd er lenge å gå etter du allerede har bestemt deg. Men jeg satser på at det kommer flere kull nå mot våren. Anonymkode: 2e002...48e 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Ikke kjøp fra dyrebutikk. 1.de vet ikke om de er renrasa eller ikke. 2.de vet ikke «kvaliteten» på dyra. f.eks vi kjøpte to marsvin på dyrebutikk(ung og dum). Marsvin kan leve i 10 år. Til tross godt stell ble mine 3 år. Veterinæren mente at marsvina mine var resultat av innavl og at ingen burde støtte dyrebutikker. De aner jo ikke noe om dyra de selger! Anonymkode: 3fd08...4cc 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, for folk som ikke er forberedt. Jeg har hatt gnagere og kanin tidligere og har kjøpt inn alt av utstyr. Jeg synes 3 mnd er lenge å gå etter du allerede har bestemt deg. Men jeg satser på at det kommer flere kull nå mot våren. Anonymkode: 2e002...48e Hvis man skal ha hund er det vanlig å vente et år eller mer, så synes ikke noen måneder er lenge😅 Anonymkode: 9d297...a60
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke kjøp fra dyrebutikk. 1.de vet ikke om de er renrasa eller ikke. 2.de vet ikke «kvaliteten» på dyra. f.eks vi kjøpte to marsvin på dyrebutikk(ung og dum). Marsvin kan leve i 10 år. Til tross godt stell ble mine 3 år. Veterinæren mente at marsvina mine var resultat av innavl og at ingen burde støtte dyrebutikker. De aner jo ikke noe om dyra de selger! Anonymkode: 3fd08...4cc Oi da.. Nei jeg tenker å vente å se om det forhåpentligvis ikke kommer noen flere kull nå mot våren. Jeg vil jo helst ha en som lever et fint og langt liv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man skal ha hund er det vanlig å vente et år eller mer, så synes ikke noen måneder er lenge😅 Anonymkode: 9d297...a60 Jeg har hund også og det tok ikke lang tid fra jeg bestemte meg til han var i hus heller. Så lenge jeg har forberedt alt så ser jeg ikke poenget i å vente mer enn nødvendig. Men det er irrelevant å sitte å diskutere dette haha. Anonymkode: 2e002...48e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Søk opp kaninhjelpen. De finnes flere steder i landet. Har jobbet i dyrebutikk. Var det ikke kull i nærområdet, ble kaniner kjøpt fra Sverige. Samme sted som rotter, mus og andre kaniner ble avlivet for å selges som slangemat. Altså masseprodusert. Anonymkode: fa262...8c5 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Kanin er ikke gnager. Hvis den skal bo i et bur synes jeg du skal droppe det. Meld deg inn i den store kaninboka på face så ser du lykkelige kaniner. Anonymkode: fdfc5...932 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Kaniner er flokk dyr og skal ikke leve alene eller stå store deler av dagen i et bur. Er du klar over hvor mye de gnager på ting og hvor mye som blir ødelagt? Du må også sikre alt av ledninger slik at den ikke kan gnage på disse. De må ha mulighet til å være ute når været tillater det. I tillegg koster strø, mat, utstyr etc ganske mye. Vi har /har hatt katt, hund og kaniner og det er ikke tvil om at kaniner er det som koster mest pga av alt de ødelegger. I tillegg er de ofte litt småredde og vanskeligere å «lese» enn en hund eller katt, det er derfor ikke så mye selskap i de. Tenk deg godt om, kaniner egner seg ikke for de fleste!! Anonymkode: 82c27...19e 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oi da.. Nei jeg tenker å vente å se om det forhåpentligvis ikke kommer noen flere kull nå mot våren. Jeg vil jo helst ha (to!) en som lever et fint og langt liv. Jeg har hund også og det tok ikke lang tid fra jeg bestemte meg til han var i hus heller. Så lenge jeg har forberedt alt så ser jeg ikke poenget i å vente mer enn nødvendig. Men det er irrelevant å sitte å diskutere dette haha. Anonymkode: 2e002...48e Sånn. Du skal ikke bare ha en Anonymkode: 9a2d9...1d1 2 1
Tvist Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 Hør med Dyrebeskyttelsen. De har ofte kaniner som har en partner fra før de trives med, og de er ferdig kastrerte. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 MorTil2 skrev (17 timer siden): Syns man lengst mulig skal unngå å kjøpe,og dermed støtte, dyr fra dyrebutikk. Det er trist å se hvordan dyrene har det i flere dyrebutikker. Kjøp fra seriøse oppdrettere som faktisk bryr seg om dyrene,og ikke bare tenker fortjeneste. Det er tristere å se dyr leve hele livet sitt der fordi folk ikke kjøper dem. Anonymkode: 5b19c...e5d 2
Violetta Skrevet 19. mars 2022 #16 Skrevet 19. mars 2022 Selger de dyr i butikk fremdeles? Kan ikke komme på en eneste butikk hvor de selger dyr, kanskje med unntak av akvariefisk.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #17 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er tristere å se dyr leve hele livet sitt der fordi folk ikke kjøper dem. Anonymkode: 5b19c...e5d Så klart er det kjempe trist. Men jo færre som kjøper, jo mindre vil dyrebutikkene ta inn og så vil de avle mindre eller finne andre løsninger fordi at det er lavere forespørsel. Si at alle hadde sluttet å kjøpe kaniner fra dyrebutikken idag, så hadde de kaninene hatt det verre pga det(de ville jo evt havnet på dyrebeskyttelsen/blitt gitt bort tilslutt), men langsiktig så tjener alle kaninene som kommer etterpå de på dette. Når vi fortsetter å kjøpe så fortsetter de å ta inn dyr. Det er kun vi som forbrukere som kan endre på dette dessverre. Det er tristere å fortsette i denne onde sirkelen uten å gjøre noe, dessverre vil det alltid finnes slike med din tankegang og det er nettopp derfor vi fortsatt har kaniner på dyrebutikker og at så mange kaniner må lide, pga folk som deg. Anonymkode: 12f28...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #18 Skrevet 19. mars 2022 Violetta skrev (7 minutter siden): Selger de dyr i butikk fremdeles? Kan ikke komme på en eneste butikk hvor de selger dyr, kanskje med unntak av akvariefisk. Buddy gjør dette, kjenner også til et par lokale, her i Bergen. Anonymkode: 12f28...b1e
MorTil2 Skrevet 19. mars 2022 #19 Skrevet 19. mars 2022 Violetta skrev (10 minutter siden): Selger de dyr i butikk fremdeles? Kan ikke komme på en eneste butikk hvor de selger dyr, kanskje med unntak av akvariefisk. Buddy lokalt her jeg bor selger både gnagere, fugler og reptiler. Helt forferdelig å se hvordan dyrene har det. Og for noen priser! Jeg ønsket å redde et marsvin, da det hadde stått alene i mange måneder. De skulle ha 1200 for det! Jeg spurte om det ikke var bedre å selge det litt rimeligere, slik at det fikk et godt liv. Men nei, de skulle ha pengene sine. Dessverre er burene rett ved kassen, så det er helt umulig å få tatt noen bilder og sende til Mattilsynet. 1
Tvist Skrevet 20. mars 2022 #20 Skrevet 20. mars 2022 Jeg kjøper aldri kattemat fra butikker med dyr, vil ikke gi dem penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå