Gå til innhold

Primula-spirens vei til verden


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Da har jeg åpne min første graviditetsdagbok. Sist tirsdag tok jeg en test som viste at jeg var gravid, men jeg har egentlig vist det en stund. jeg tenkte det faktisk da vi hadde sex - at nå har vi laget en liten baby :ler:

Den lille spiren skal, i følge terminkalkulatoren til babyverden, komme til verden 26. juni. Det betyr at jeg er 6 uker og 1 dag på vei akkurat nå. Dette er mitt andre barn. Fra før har vi en datter på fire år.

Jeg sluttet på p-piller for to måneder siden, og har hatt en mens siden da. Vi hadde aldri trodd at jeg skulle bli gravid så fort, så egentlig kom det litt brått på, selv om det var planlagt. Men det gjør jo ingenting. :)

Formen er fin, men jeg har vært litt kvalm i det siste. Den kommer og går. Jeg skjønner ikke hvorfor en del kaller det morgenkvalme, jeg er jo kvalm hele dagen!! Men jeg har heldigvis ikke kastet opp enda, og det er jo godt.

Jeg har også vært litt trøtt. Har sovet middagslur den siste uken. Slik var det forrige gang også. Jeg var veldig trøtt og kunne sove døgnet rundt. Er litt spent på hvordan det blir å gå på jobb etterhvert, men vi får håpe det går bra. Sist jeg var gravid, var jeg student og da kunne jeg være hjemme en dag dersom jeg var i dårlig form.

Jeg gelder meg til å fortelle det til slekt og venner! Men vi skal vente en stund enda, vet ikke om vi klarer å vente til det har gått tre måneder, vi får se.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Primula

Heisann.

Var så sinnsykt kvalm i morges... :tristbla: Trodde ikke at jeg skulle komme meg på jobb, men jeg fikk pressa i meg et knekkebrød og da ble det litt bedre. Tror nok det er viktig å spise selv om man er kvalm.

sist jeg var gravid slapp jeg kvalemn, så dette er litt rart for meg. Er det vanlig at den kommer så tidlig tro? Har hørt at det skal gå over til uke 12, men det er jo leeeenge til...

Var på apoteket og kjøpte gravitamin med folat. Mulig det er litt seint å begynne nå, men bedre sent enn aldri.

Ikveld skal jeg ta med en tur til bassenget og svømme litt. Det blir nok herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

:vinke:

Velkommen inn i nabolaget og gratulerer så masse med spire nr. 2 i magen!

:blomst:

Jeg har også hørt at det å spise faktisk holder kvalmen i sjakk, men kan ikke snakke av egen erfaring ettersom jeg glatt slapp unna den kvalmen. Men etter hva jeg har skjønt så kan denne "morgenkvalmen" opptre til alle døgnets tider, og morgenkvalme har vel bare blitt en fellesnevner for å beskrive svangerskapskvalme!?? :klø:

Håper ikke du blir altfor plaget og at du får en fin tur i svømmehallen! ;)

P.S. Aldri for sent å ta folat - det er visst bra å ta gjennom hele svangerskapet, men spesielt 1. trimester! :)

Endret av Orkidéen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Tusen takk for hilsen Orkideen :smilyblomst:

Igår hadde jeg en fin dag, men idag var kvalmen tilbake igjen. Jeg er ikke sånn skikkelig kvalm, sånn at jeg må kaste opp, men jeg er bare litt uvel liksom. Det er jo litt slitsomt, spesielt siden jeg er inne i en hektisk tid på jobb. Jobber som lærer og nå er det tid for foreldrekonferanser.

Er det flere her som er tørste?? Jeg er så innmari tørst, drikker flere liter med vann pr dag! Kan ikke huske at jeg hadde det sånn forrige gang.

Jeg har ikke bestilt meg legetime enda, men må vel gjøre det snart. Skulle ønske jeg hadde samme fastlege som sist. Hun var utrolig hyggelig, men nå har jeg en mann og det blir jammen ikke det samme. Heldigvis er det god jordmordekning her, så jeg skal få tak i en jordmor. Det hadde jeg ikke sist.

Datteren min snakket om hvor mye hun ønsket seg en lillesøster under middagen idag.. :) Jeg og pappan satt bare og kikket på hverandre og smilte. Hun komer til å bli så glad. Men vi kan ikke fortelle det til henne før vi skal fortelle det til resten av verden.

ha en fin kveld med baby i magen alle sammen :) Og til dere som ikke har det også selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Gratulerer med baby i magen og med ny dagbok!

Bedre sent enn aldri med folat!

Jeg bare lurte på hvor gammel datteren din er? Hun blir sikkert kjempeglad når hun får vite at det kommer en lillebrøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Hun er fire år, og det er flere i barnehagen som nettopp er blitt storesøsken så jeg skjønner at det er samtaletema ja. :)

Takk for hilsen forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med dagbok-graviditeten og grattis til kommende storesøster.

Håper kvalmen gir seg snart.

Det at du drikker mye vann er jo bare sunt, men nevn det til legen når du skal der.

Lykke til med svangerskapet.

Blir spennende og følge med.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

heisann

Det er en stund siden jeg har skrevet nå. Det har vært fryktelig travelt i det siste. I tillegg har jeg vært veldig sliten og stort sett ligget på sofaen etter jobb. Husker at det var sånn forrige gang også. Ble en skikkelig sofagris de første månedene, og kunne sovne når som helst og hvor som helst. Når man i tillegg er i full jobb, og har et barn på fire, blir man jo enda mer sliten.

Heldigvis har kvalmen bedret seg litt. Jeg har blitt flink til å småspise. Knakser frukt og gulerøtter dagen lang, og det tror jeg hjelper.

Var hos foreldrene mine i helga, og halve slekta var der. Var redd at de skulle merke noe, eller se det på meg, men det var ingen som sa noe.. ;)

Var på fest på lørdag, og var redd for at jeg skulle få kommentarer på at jeg ikke drakk alkohol, men tror jeg lurte dem litt. Jeg kjøpte øl, som jeg hadde å liksom- skåle med. Når sambo hadde drukket det meste av sin, byttet vi flaske. :ler:

Etterhvert gikk jeg over til sprite og latet som det var en drink.. det var ingen som sa noe i allefall.

Men jeg gleder meg veldig til vi skal fortelle det til alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Så koselig at dere snaaart kan overraske kommende storesøster med den store nyheten! Det er jo slikt som gleder!!! :)

Tid har dere forøvrig tenkt til å gå ut med det?

Kjedelig å skulle luske så i kulissene og trikse med alkohol og det hele, men vi har vel alle gjort det sånn helt i begynnelsen. Det er bare så godt når man ikke lenger trenger å lure! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Orkideen.

Vi skal vente til i desember tenkte vi. Kanskje vente til jeg er i uke 12. Vi kan nok ikke fortelle det til jenta vår, før de andre skal få vite det. Tror nemlig ikke at hun klarer å holde på den hemligheten. Hun klarer forresten ikke å holde på noen hemmeligheter. Da bestefar var på besøk før jul i fjor, sa hun til han: bestefar, du får lommelykt av oss i julegave... :ler:

Vi har også tenkt at hun skal få si det til de kommende besteforeldre. Da tror jeg hun blir stolt, og jeg tror også det vil være godt for henne å kunne tenke at dette er min baby også, ikke bare mamma og pappa sin.

Det har vært en fin dag. Merker ikke mye til kvalmen lenger. ( bank i bordet..)

Fikk endelig bestilt meg legetime idag, men fikk ikke time før 21. nov. Jeg synes det var litt seint jeg da, men hun dama sa det var tidsnok. Jaja, jeg har jo vært gjennom dette før, så det er jo egentlig ikke noe jeg lurer på. Har jo goood tid enda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Herlig lommelykthistorie! :ler:

Det er herlig hvor gira unger er på å røpe presanger og sånt!

Håper trøttheten din kommer seg etterhvert! Jeg har vært helt slakt i fire uker - men det er nok litt fordi jeg har vært forkjøla nå. Er 10+0 i dag, og det kommer seg virkelig. Så det er nok håp for flere!

Bra kvalmen er på retur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så var kvalmen tilbake idag da... :forvirret: Var på julegaveshopping, da jeg plutselig ble kvalm igjen. Så jeg endte opp med en julegave, så dro jeg hjem igjen..

Hadde en fin kveld igår etter en hektisk uke. Jenta vår var på besøk hos noen venninner, så jeg fikk ettermiddagen helt for meg selv. På kvelden ble det tv, smågodt og tortillachips. Perfekt etter en hektisk uke. :)

Har ingen spesielle planer resten av helga og det er så deilig. Det har vært så mye i det siste. Vi har hatt besøk eller vi har vært på besøk hver helg siden midten av september. Så nå skal vi virkelig slappe av og kose oss.

Skal snart lage rømmegrøt, og etter det skal jeg lage julekort! :nisse:

Endret av Primula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært to dritt- dager... Så trøtt, så sliten, så kvalm og uopplagt. :sur:

Tror det var godt at dette var en rolig helg. Men det er jammen ikke enkelt å forklare ei lita jenta at mamman hennes ikke orker å leke, gå tur eller finne på noe når jeg ellers er ganske aktiv sammen med henne i helgene.

Lurer på hvordan hun kommer til å reagere når hun får vite at det er baby inni mammas mage som gjør at mamma er sliten.. Hva om hun blir sint, sur og lei seg..?? Hva om hun tenker at det ikke er artig med baby dersom mamma ikke orker å være sammen med henne lenger...Er jo ikke det vi håper på da..

Forhåpentligvis vil formen bli bedre etterhvert. men jeg tenker mye på dette for tiden. Jeg vil fortsatt være like aktiv. Jeg vil fremdeles gå på jobb og orke like mye som før, jeg vil fortsatt ha et sosialt liv, treffe venner og finne på ting. Jeg vil ha overskudd til å leke med babiedukkene med datra mi. Jeg er ikke skapt for å ligge på sofaen.. :forvirret:

Det var noen tanker en søndagskveld kl.21.11 og jeg har mest lyst til å gå å legge meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tanke...at dere vil la jentungen deres fortelle det til andre i familien, når hun selv får vite det - slik at det blir "hennes" baby også, ikke bare mamma og pappa sin. Virker som en god plan for å inkludere og øke spenningen og gleden, og kanskje dempe sjalusien som kan finne på å dukke opp! ;)

Hvordan går det med kvalmen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei alle sammen.

Formen er mye bedre nå. Jeg er fremdeles litt sliten og trøtt, men er ikke slapp og kvalm lenger.

I helga er jeg hjemme alene og det er så deilig. I går slappet jeg helt av. Tok meg et langt bad, varmet et ferdigpizza til middag, og koste meg i sofaen med pledd, smågodt, julebrus, et blad og tv. herlig å bare kunne tenke på seg selv en gang. Idag og imorgen har jeg planer om å vaske litt. Det er mye enklere å vaske når jeg styrer dagen min selv. Dette er planene for helga:

:hjertesmil: vaske soverom

:hjertesmil: ryde/vaske lillemors rom

:hjertesmil: vaske badet

:hjertesmil: vaske kjøkkenet

:hjertesmil: henge opp nye gardiner på kjøkken

:hjertesmil: skifte duker ( frem med adventsdukene)

:hjertesmil: vaske golvet på stua

:hjertesmil: pynte til advent!

:hjertesmil: lage kalender til lillemor

:hjertesmil: på en liten handletur.

Neida, jeg skal ikke slite meg ut. Har vasket soverommet vårt nå, og har ryddet på badet. Skal vaske det nå. I kveld skal jeg bare kose meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er soverom, bad og kjøkken så rent som bare det!! :)

Har vært og handlet litt. Var utrolig mye folk rundt om kring i butikkene. Det er tydelig at julehandelen er i full gang. Tenkte jeg skulle se etter adventduker og nye lys, men fant ikke noe jeg likte veldig godt, så jeg får klare meg med det jeg har.

Skal spise pizzarester fra i går nå. I kveld blir det kylllingfilet.

Har planer om å dra over stuegolvet før jeg gir meg idag, men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ble en rolig kveld med tv ( JGP) i går. Sov som en stein til klokka 10 idag!! Det var herlig. Har hat noen ekle drømmer i det siste. Jeg drømmer at noen er ute etter meg og prøver å ta meg. I natt var det to sykker som løp etter meg med kniv. Jeg løp, jeg gjemte meg og løp videre igjen. Skikkelig ekkelt. Heldigvis var jeg hele tiden sikker på at det var en drøm, men det var ekkelt likevel. Så en tråd om mareritt her, så lurer på om det kanskej er vanlig under svangerskapet?? Jeg bruker ikke å drømme vonde drømmer. Det er det utrolig lenge siden jeg har gjort. det kan jo være noe med at jeg er hjemme alene også, og derfor er litt lettskremt. ..

Nå skal jeg vaske stuegolvet. ( orket ikke igår) så skal jeg finen frem julegardinene, adventslys og duker. Gleder meg til jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg fant gardinene. Nå henger de nystøket og fine i vinduet. Har også lagt på adventsdukene, og satt frem adventsstaken.

Spiste stekt ris med grønnsaker idag. Det er jo så lettvint og kjempegodt. Skjønner ikke hvorfor vi ikke har det oftere? Mulig det har noe med at mannen ikke er så glad i det... ;) det er det som er så deilig med å være hjemme alene. Jeg bestemmer helt selv hva jeg skal spise og når jeg skal spise. Har hatt enkel mat i hele helga. Egentlig er jeg veldig glad i å lage mat, det er ikek det. Men av og til er det deilig å slippe også.

Nå skal jeg ta meg en dusj før jeg legger meg til i sofaen med en bok. Skal en liten tur på jobb ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Primula

Hei, hei. Jeg er her fremdeles. Tenker nesten ikke på at jeg er gravid lenger..eller, jo det er klart jeg gjør det, men er ikke kvalm lenger, ingen ømme pupper.

Var til lege forrige uke. Det var greit, men ikke mer enn det. Mannlige leger er ikke det samme som kvinnelige leger når det gjelder graviditet... Skal bestille meg time til jordmor snart. Det blir nok bedre. Legen spurte ikke om noen ting, kun det formelle og gjøre noen få undersøkelser, så var jeg ferdig liksom. :forvirret:

Fortalte det til ei venninne fra jobb i helga. Skulle til henne på jentekveld med mat og vin. Orker ikke å holde det hemmelig lenger, så jeg fortalte det. HUn syntes det var kjempeartig!

Nå er det ikke lenge til vi skal fortelle det til lillemor. Det gleder jeg meg sånn til. Vi skal vente til litt nærmere jul tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...