Gå til innhold

Isotretonoin kur - graviditets test

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er graviditetstesten en hcg blodprøve de tar 1 gang i mnd på sykehuset? 

Fortell gjerne om deres erfaringer med denne kuren, og tips på gode kremer.. Jeg sminker huden hver dag og ønsker å bli minst mulig "flaky" 🤭

Anonymkode: 5f02e...89b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hele poenget med kuren er at huden skal tørke ut. Man skal IKKE bruke kremer på huden under kuren… 

Anonymkode: 596b2...68b

Skrevet

Tror det praktiske vil variere veldig etter hvor (i landet, privat/offentlig) du får kuren. Jeg ble henvist til offentlig hudlege, måtte inn til samtale og blodprøver his sykepleier hver måned. Blodprøvene måler både leververdier ++ og hcg (om du er gravid). Så fort blodprøve resultatene er klar skrives det resept for 1 ny måned. 

Jeg gikk til en veldig flink sykepleier, hun hadde masse tips til kremer og leppepomade( veldig viktig!!!). Men spør også på apoteket, de har blant annet en serie som er spesielt utviklet for hud som er tørr pga medisiner. Til leppene anbefaler jeg decubal sin lip balm 🙂 

• Hjerte 1
Skrevet

Det anonym sier ovenfor er absolutt feil!! Du skal selvfølgelig bruke kremer, hvis ikke vil du sprekke opp og få vondt. Huden tørker ut innenfra og tørrheten vil være en bivirkning på dette. At du bruker fuktighetskrem vil ikke ødelegge det som skjer innenfra. 

Sminke bør du begrense i den grad det er mulig, men forstår om det er vanskelig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hele poenget med kuren er at huden skal tørke ut. Man skal IKKE bruke kremer på huden under kuren… 

Anonymkode: 596b2...68b

Hvorfor skriver dere dette? Det er bare tull. Om huden blir for tørr og sprekker opp (noe som kan skje ved isotretinoin om man ikke smører), blir huden mer mottakelig for bakterier og man kan få infeksjoner. Selvsagt skal det smøres med gode kremer. Hudlegen jeg går til har aldri sagt noe om å ikke bruke krem, heller det motsatte.

Anonymkode: 10c0b...c4a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...