Gå til innhold

Kommer aldri til å bli tynn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes det er veldig urettferdig at jeg og mange andre damer må kjempe mot vekten hele vårt voksne liv!

Anonymkode: 49e46...bf8

Jeg har kjempet mot vekten år etter år selv om jeg er slank. I 2017 klarte jeg det ikke og gikk opp 30 kg og ble overvektig. I fjor var jeg undervektig, nå har jeg en BMI på 20,1 og kjemper som f for å ikke spise på meg mer vekt igjen. Jeg trener masse og forsøker virkelig hardt å spise sunt, men med psykisk sykdom og spiseforstyrrelse som veksler mellom for lite og for mye mat så er det en evig kamp. 

Det at jeg er slank kommer ikke av seg selv. Fra jul til 1 mars spiste jeg på meg 4,5 kg pga overspising. Etter 1 mars har jeg jobbet skikkelig hardt for å ikke fortsette i samme sporet. Sprakk litt i helga..

Så nei det er ikke lett bare fordi jeg er slank. 

For noen er det faktisk lett, men hva hjelper det meg å tenke at det er urettferdig? 

Det er veldig tung jobb å komme seg ned i vekt, men hvis du gjør helt små endringer over tid så kan du klare det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/18/2022 at 12:55 PM, AnonymBruker said:

Gammel ja, ting henger mer og kroppen blir dårligere på å reparere seg selv. Går bare nedover herfra :(

Anonymkode: f39a1...100

Kan nok stemme, men om du er i 30-årene så synes jeg du skal utsette disse negative tankene en ti-tjue år og heller konsentrere deg om å redde det som reddes kan. Mye kan fortsatt reddes med trening, sunn mat, god søvn.

Anonymkode: ec5e8...132

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke jeg misforsto deg, for jeg kunne svart det samme til dette innlegget.
De fleste slanke over 30år går nemlig mye sulten og «må trene resten av livet» (som du merkelig nok skriver). Å være sulten er ikke farlig, og jeg blir ikke stresset av det. Jeg går også «på en smell» på mine cravings, og spiser godteri midt i uka feks, men da dropper jeg kanskje kveldsmat den dagen, eller tar en ekstra treningsøkt dagen etter. Skal jeg ut og spise lunsj med en venninne, blir det både lunsj og middag den dagen.

Sunn mat med mye proteiner metter jo mer såklart, har aldri sagt at man likegodt kan spise marsipankake. En sunn kropp og et sunt kosthold handler om mer enn vekt. 

Hva vet du om hva andre kjenner av sult? Selvfølgelig varierer dette fra person til person, men det er ikke slik at tynne mennesker alltid er mindre sultne. Det å konstant ligge litt i kaloriunderskudd for å holde vekten lav er noe av det mest sult-triggende man kan gjøre. Og det er ofte min hverdag. Jeg er helt sikker på at dersom en veldig overvektig person (samme høyde og kjønn) hadde flyttet inn hos meg, spist det samme og hatt like dager med aktivitet, år etter år, hadde denne personen nærmet seg samme vekt som meg. Litt variasjon er det jo såklart, muskelmasse, hvileforbrenning (jeg må feks ligge litt lavere i daglig kaloriinntak for å holde vekten enn andre på samme høyde og vekt når vi sammenliknet i en annen tråd her). 

Det som er mer urealistisk er å holde seg til et kosthold uten sukker, hvete og poteter gjennom et helt liv. Det er uaktuelt for meg i lengden hvertfall. Dette er absolutt ikke noe man MÅ for å bli slank. Det er det mest demotiverende rådet jeg har hørt nesten.

Anonymkode: 7c6b9...790

Tror du det er nøkkelen til å bli og forbli tynn? Rett og slett akseptere at man må gå sulten og ikke spise seg tilfreds hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du det er nøkkelen til å bli og forbli tynn? Rett og slett akseptere at man må gå sulten og ikke spise seg tilfreds hver dag?

Tror det er det for de fleste tynne damer over 30år, meg selv inkludert. Og jeg skrev ikke «gå sulten», jeg skrev kjenne på sult før måltidene. Jeg kan ikke spise meg stappmett hvert eneste måltid, eller hver eneste middag. MEN det er fordi jeg ønsker å ha tynn kropp. Jeg ønsker å ha bmi rundt 19. Hva andre ønsker med sin kropp er ikke viktig for meg. Poenget mitt var at tynne voksne mennesker har ikke flaks, de jobber stort sett hardt for det. Og dette formidler vi her til en overvektig som ønsker samme kroppstype, og ber om konkrete tips. Men tydeligvis vil dere ikke ha fasiten. Så da skal jeg være stille fra nå så kan dere fortsette å snakke om at problemet sitter i tarmen, dere har bare uflaks ingenting å gjøre med.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som gjorde at jeg klarte å gå ned i vekt (eller gå ned i vekt har jeg klart mange ganger, men å holde meg på normalvekt) var å erkjenne at jeg er nødt til å være bevisst på kostholdet resten av livet, og ofte gå sulten. Det er rett og slett det som skal til for å holde meg normalvektig. Velger jeg å spise det jeg vil så blir jeg overvektig igjen. 

Jeg velger å være normalvektig med det det koster fordi kroppen min har det best, helsen min er bedre, og jeg ser og føler meg finere. 

Det tok meg en stund til å skjønne at de fleste "naturlig slanke" som aldri har vært overvektig har det på samme måte. Også de passer på hva de spiser. Svarene her bekrefter dette. Mulig det er lettere for dem fordi de har holdt på meg dette i flere år enn vi som har vært overvektige har, og dermed er det mer urokkelige vaner for dem.

Anonymkode: d7dce...7e6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 12.46):

Har bare lyst til å legge meg ned og gi opp. Føles helt håpløst. Ser nå fram mot nok en sommer hvor jeg er feit og ukomfortabel i kroppen min. For hvert år som går, for hvert forsøk på å gå ned i vekt. Så bortkastet, har ødslet bort 20-årene på å være feit og nå skjer det samme i 30-årene. Nå er jeg så gammel og så overvektig at selv om jeg skulle klare å gå ned så kommer jeg ikke til å se ut, kroppen er så ødelagt. Så deprimerende :(

Jeg også, er sånn 20 kg for stor, men jeg klarer ikke holde meg unna godis og småspising på kveldene. Der ligger mitt problem! Det er er kjempeproblem, men jeg har uansett ikke funnet nok motivasjon til å ta skikkelig tak i det enda. Har gjort noen tiltak som jeg har klart å holde, men det på kvelden er et problem som er vanskelig.

Husk at du er feit pga du også spiser med enn du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det eneste som gjorde at jeg klarte å gå ned i vekt (eller gå ned i vekt har jeg klart mange ganger, men å holde meg på normalvekt) var å erkjenne at jeg er nødt til å være bevisst på kostholdet resten av livet, og ofte gå sulten. Det er rett og slett det som skal til for å holde meg normalvektig. Velger jeg å spise det jeg vil så blir jeg overvektig igjen. 

Jeg velger å være normalvektig med det det koster fordi kroppen min har det best, helsen min er bedre, og jeg ser og føler meg finere. 

Det tok meg en stund til å skjønne at de fleste "naturlig slanke" som aldri har vært overvektig har det på samme måte. Også de passer på hva de spiser. Svarene her bekrefter dette. Mulig det er lettere for dem fordi de har holdt på meg dette i flere år enn vi som har vært overvektige har, og dermed er det mer urokkelige vaner for dem.

Så bra at du har knekt koden! Det handler om tilfredshet på kort vs lang(varig) sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror det er det for de fleste tynne damer over 30år, meg selv inkludert. Og jeg skrev ikke «gå sulten», jeg skrev kjenne på sult før måltidene. Jeg kan ikke spise meg stappmett hvert eneste måltid, eller hver eneste middag. MEN det er fordi jeg ønsker å ha tynn kropp. Jeg ønsker å ha bmi rundt 19. Hva andre ønsker med sin kropp er ikke viktig for meg. Poenget mitt var at tynne voksne mennesker har ikke flaks, de jobber stort sett hardt for det. Og dette formidler vi her til en overvektig som ønsker samme kroppstype, og ber om konkrete tips. Men tydeligvis vil dere ikke ha fasiten. Så da skal jeg være stille fra nå så kan dere fortsette å snakke om at problemet sitter i tarmen, dere har bare uflaks ingenting å gjøre med.

Det er jeg som er TS. Beklager om det kom skarpt ut, det var ikke meningen. Fortell gjerne mer om hvordan du spiser :) Jeg synes det er altså så vanskelig. Det tar så mye tid og tankekapasitet føler jeg. Og jeg er så miserabel med kroppen min. Om "hemmeligheten" er rett og slett å kjenne på matsavn hver dag så er jo det noe å akseptere og man må venne seg til. Velge det minste av to onder; kose meg med mat og være tjukk eller nekte meg selv og være slank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i midten av 30-årene og Vært tynn hele livet , MEN jeg må jo passe veldig på.. 

spiser aldri pølser eller hamburger , og har ikke den friheten å kose meg med en bolle på kafé.. 

men vanlig dag for meg: 

frokost: havregrøt lagd på skummet melk

lunsj: 2 brødskiver med skinke eller leverpostei

mellommåltid: kaffelatte på lettmelk 

middag: feks 1 kyllingfilet, 100 g ferdig kokt ris og ubegrenset kokte grønnsaker 

kvelds: 2 knekkebrød 

Anonymkode: d82ae...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg som er TS. Beklager om det kom skarpt ut, det var ikke meningen. Fortell gjerne mer om hvordan du spiser :) Jeg synes det er altså så vanskelig. Det tar så mye tid og tankekapasitet føler jeg. Og jeg er så miserabel med kroppen min. Om "hemmeligheten" er rett og slett å kjenne på matsavn hver dag så er jo det noe å akseptere og man må venne seg til. Velge det minste av to onder; kose meg med mat og være tjukk eller nekte meg selv og være slank. 

Ok, jeg trodde jeg svarte en annen som mente at overvektige hadde en kropp som var dømt til overvekt, mens tynne fikk det gratis.

Jeg syns ikke det trenger å være så svart/hvitt. Jeg har mat nok, og koser meg med det jeg spiser selv om jeg begrenser mengden og hyppigheten. Det er ikke synd på meg, jeg har valgt dette selv. (På samme måte som deg). Men jeg blir jo såklart misunnelig når kollegaer tar to store kakestykker i lunsjen, fristet av godterihyllen på butikken osv. «Matsavn» var egentlig et ganske riktig ord:) Det har sin pris. Men jeg spiser godteri og usunn mat innimellom, har aldri vært fanatisk. Men det er jo det daglige kaloriinntaket over tid som teller.

Spiser ikke det samme hver dag, men kan jo skrive opp hva jeg spiste i går:

Frokost: et polarbrød og ett egg.

I løpet av arbeidsdagen: En boks cherrytomater, to gulrøtter, en appelsin, et eple og en Skyr.

Middag: to «god og mager» wienerpølser med lompe (jeg har barn😅)

Kveld: en banan og litt vingummi. Et glass hvitvin.

Jeg gikk også en god tur på ca 1,5t på ettermiddagen. Har en relativt stillesittende jobb. Var absolutt ikke god og mett da jeg la meg. Og var fysen både etter jobb og på kvelden. Men jeg har jo absolutt ikke «sultet» heller, jeg vet at kroppen har fått variert og nok mat. Andre dager spiser jeg kanskje mer, og andre dager litt mindre kalorier (jeg teller ikke vanligvis, kun når jeg har gått opp et par kilo i vekt og vil ned igjen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Synes det er veldig urettferdig at jeg og mange andre damer må kjempe mot vekten hele vårt voksne liv!

Anonymkode: 49e46...bf8

Alle voksne damer må det. Det er bare at slanke kvinner kjemper enda hardere og over lengre tid.

Jeg syns det er urettferdig at mange damer spiser alt de vil og så mye de bare ønsker uten å bry seg om at de er overvektige. Man er like priviligert om man velger dette livet. Overflod av mat og godteri høres jo sykt digg ut! Men for meg er det viktigere med en tynn kropp. Så da må jeg være restriktiv med matinntaket og velge varer som metter mest mulig uten å være svært kaloritette. Kjenne sult flere ganger i løpet av dagen og velge utskeielser med omhu. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt vil jo bli en rutine etter hvert om du har holdt på med det lenge nok. Jeg hadde problemer med et overforbruk av godteri for 2 år siden. Prøvde å holde meg til helgen, men det skle ut ofte. Og da brukte jeg opp alt jeg hadde av tankekapasitet til å nekte meg å kjøpe smågodt eller gå forbi kaken på jobb. Det var utrolig slitsomt! Eller at hele uken var en nedtelling til helgen hvor jeg kunne spise det jeg ville. Laget lister på mandag om alt jeg skulle handle inn til fredagen...Sukker på hjernen 24/7

Jeg valgte å kutte det helt ut, fordi jeg innså at jeg ikke hadde kontroll. Hadde sykt mye cravings i starten, så etter noen uker litt mindre cravings, og så enda mindre etter ett år. Nå etter to år uten godteri (spiser litt i sosialt lag) så har jeg ikke "matsavn" lenger. Eller veldig sjeldent. Det er ikke en del av livet mitt lenger. Aner ikke hvilke nye sjokolader som har kommet feks og jeg hadde full oversikt over utvalget før 😄 Det er befriende. 

Anonymkode: 63c32...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10

Mine erfaringer:

Du må overbevise deg selv om at du kan og skal bli slank, nå er det din tur. Det er på ingen måte umulig. Men det tar tid og man må være tålmodig og "holde ut", samtidig så ser man litt og litt fremgang. Plutselig ser man enorm endringer. Ta gjerne bilder for å se forskjellen, men da en uke eller mer imellom. 

Du må finne noe som motiverer deg til å holde det gående og ikke dette tilbake på gamle vaner. Når du faller ut litt, finn noe som kan hjelpe deg tilbake. F.eks bilder/video av andre som har gått ned. Qoutes. Snakke med venner eller andre i lignende situasjoner. 

Vektnedgang er ikke en rett strek nedover. Det er en berg og dalbane med masse følelser, arbeid etc. Godta dette, og derfor er det viktig å ha et langtids perspektiv på det. 

Spis hver 3. Time og alltid inkluder proteiner til hvert måltid. Dette hjelper hormonene å holde seg mer stabil og cravingen etter noe søtt borte. Det trenger på ingen som helst måte å være kjøtt til hvert måltid. F.eks hemp er en fin proteinkilde som man kan ha i smoothie, yoghurt, havregryn eller en skje med hemp rett i munn. Frø og nøtter er også en god proteinkilde, men høyt kaloriinntak, så litt holder. 

Loggfør alle kalorier i starten. Da får du en fin oversikt over hvor mye du får i deg, hva du kan erstatte for å få ned kaloriinntaket osv. 

Lag mat fra bunn. Hold deg mest mulig unna raske karbohydrater som sukker, hvetemel etc da dette gir en rask økning i blodsukkeret og klusser med hormonene dine. 

Husk, mørk sjokolade inneholder krom og demper søtsuget. 

Få I deg masse grønt og frukt. Pøs på med grønnsaker til middager. Lag grønnsaksjuice. 

Finn oppskrifter på gode, men sunn snacks. Det florerer av masse gode oppskrifter på sunne brownies, kaker, kjeks osv. Bland gjerne litt mørk sjokolade i dette eller søte bær. 

Fokuser på ALT du kan spise, ikke alt du ikke bør spise. 

Trening og mosjon er alltid positivt, særskilt med tanke på det psykiske. 

Ikke sammenlign deg selv med andre. Dette er deg, ditt utgangspunktet og du skal være stolt for hvert fremskritt du gjør. Det er bedre å gjøre små fremskritt, enn ingenting. 

Dette er sååå viktig for vektnedgang: stress mindre. Inkl gjerne litt yoga, meditasjon og mindfulness. Og sov nok og godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirisiri10 skrev (27 minutter siden):

Mine erfaringer:

Du må overbevise deg selv om at du kan og skal bli slank, nå er det din tur. Det er på ingen måte umulig. Men det tar tid og man må være tålmodig og "holde ut", samtidig så ser man litt og litt fremgang. Plutselig ser man enorm endringer. Ta gjerne bilder for å se forskjellen, men da en uke eller mer imellom. 

Du må finne noe som motiverer deg til å holde det gående og ikke dette tilbake på gamle vaner. Når du faller ut litt, finn noe som kan hjelpe deg tilbake. F.eks bilder/video av andre som har gått ned. Qoutes. Snakke med venner eller andre i lignende situasjoner. 

Vektnedgang er ikke en rett strek nedover. Det er en berg og dalbane med masse følelser, arbeid etc. Godta dette, og derfor er det viktig å ha et langtids perspektiv på det. 

Spis hver 3. Time og alltid inkluder proteiner til hvert måltid. Dette hjelper hormonene å holde seg mer stabil og cravingen etter noe søtt borte. Det trenger på ingen som helst måte å være kjøtt til hvert måltid. F.eks hemp er en fin proteinkilde som man kan ha i smoothie, yoghurt, havregryn eller en skje med hemp rett i munn. Frø og nøtter er også en god proteinkilde, men høyt kaloriinntak, så litt holder. 

Loggfør alle kalorier i starten. Da får du en fin oversikt over hvor mye du får i deg, hva du kan erstatte for å få ned kaloriinntaket osv. 

Lag mat fra bunn. Hold deg mest mulig unna raske karbohydrater som sukker, hvetemel etc da dette gir en rask økning i blodsukkeret og klusser med hormonene dine. 

Husk, mørk sjokolade inneholder krom og demper søtsuget. 

Få I deg masse grønt og frukt. Pøs på med grønnsaker til middager. Lag grønnsaksjuice. 

Finn oppskrifter på gode, men sunn snacks. Det florerer av masse gode oppskrifter på sunne brownies, kaker, kjeks osv. Bland gjerne litt mørk sjokolade i dette eller søte bær. 

Fokuser på ALT du kan spise, ikke alt du ikke bør spise. 

Trening og mosjon er alltid positivt, særskilt med tanke på det psykiske. 

Ikke sammenlign deg selv med andre. Dette er deg, ditt utgangspunktet og du skal være stolt for hvert fremskritt du gjør. Det er bedre å gjøre små fremskritt, enn ingenting. 

Dette er sååå viktig for vektnedgang: stress mindre. Inkl gjerne litt yoga, meditasjon og mindfulness. Og sov nok og godt. 

Dette var gode, konkrete råd, men med et fint holistisk utgangspunkt.

Spesielt det med å ikke fokusere på alt du ikke bør spise, men å heller fokusere på det positive en livsstilsendring gjør for kroppen. 

Livet er kort. Jeg har mye overvekt i familien, og ser hvordan familiemedlemmer blir pleietrengende og immobile 10-20 år prematurt pga fedme. TS- du er ung og det er din superpower 💪 Kroppen din er ikke "ødelagt", du kan reversere alt med litt innsats. Nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, 

Kjøp deg en sånn pakke med torsk eller sei til 40 kr på kiwi. kok opp. Kok opp grønnsakblanding på pose i litt buljong vann. du kan bruke litt ris til, eller feks litt pasta. Dette har jeg spist i en uke nå, og har gått ned fra 76 til 73,5. :P jeg skal fortsette ned til 65.

Det er sunt og næringsrikt, og ja man blir jo lei, men det er bare en stund man skal spise sånn. 

Anonymkode: 6e46e...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 12.46):

Har bare lyst til å legge meg ned og gi opp. Føles helt håpløst. Ser nå fram mot nok en sommer hvor jeg er feit og ukomfortabel i kroppen min. For hvert år som går, for hvert forsøk på å gå ned i vekt. Så bortkastet, har ødslet bort 20-årene på å være feit og nå skjer det samme i 30-årene. Nå er jeg så gammel og så overvektig at selv om jeg skulle klare å gå ned så kommer jeg ikke til å se ut, kroppen er så ødelagt. Så deprimerende :(

Er som jeg skulle skrevet det selv.. Hadde faktisk tenkt å lage et innlegg om dette nå. Er i 20 årene og nå skal jeg liksom se bra ut og være på mitt beste utseendetmessig, men uansett hvor hardt jeg prøver rikker ikke vekten seg. Jeg er kraftig fra naturens side så uansett hva jeg gjør vil jeg aldri kunne bli tynn og få den kroppen jeg vil ha. Føler jeg vil bare gi opp og drite i dette kroppspresset for jeg kommer ingen vei uansett.. Har i tillegg til dette hengpupper som om jeg ikke så ille nok fra før *grine* :( 

Anonymkode: e6b48...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, 

Kjøp deg en sånn pakke med torsk eller sei til 40 kr på kiwi. kok opp. Kok opp grønnsakblanding på pose i litt buljong vann. du kan bruke litt ris til, eller feks litt pasta. Dette har jeg spist i en uke nå, og har gått ned fra 76 til 73,5. :P jeg skal fortsette ned til 65.

Det er sunt og næringsrikt, og ja man blir jo lei, men det er bare en stund man skal spise sånn. 

Anonymkode: 6e46e...fad

Og hva planlegger du å spise når du er ferdig med kuren? For å ikke gå rett opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er som jeg skulle skrevet det selv.. Hadde faktisk tenkt å lage et innlegg om dette nå. Er i 20 årene og nå skal jeg liksom se bra ut og være på mitt beste utseendetmessig, men uansett hvor hardt jeg prøver rikker ikke vekten seg. Jeg er kraftig fra naturens side så uansett hva jeg gjør vil jeg aldri kunne bli tynn og få den kroppen jeg vil ha. Føler jeg vil bare gi opp og drite i dette kroppspresset for jeg kommer ingen vei uansett.. Har i tillegg til dette hengpupper som om jeg ikke så ille nok fra før *grine* :( 

Anonymkode: e6b48...99f

Hva med å ikke prøve såå hardt, men heller prøve lenge? Noen konkrete litt små endringer lenge (altså for alltid). Hva er din bmi?

Eksempler kan være: halvparten så mye godteri som nå. Ingen flytende kalorier. Kun en posjon middag (uten å endre hva du pleier å spise). Kun frukt og grønnsaker dersom du vil spise etter kl 20. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...