Gå til innhold

Kommer aldri til å bli tynn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det krever ikke disiplin om man har hormonene i orden.

Og du trenger ikke kutte godis for alltid ts, det er bare for en periode i starten til du får kontroll. 

Dette er sant. Det er ikke farlig å være litt sulten. Men det mange overvektige sliter med er cravings. Man kan ikkje kjempe mot cravings for alltid. Da har man tapt. Man må endre kostholdet, og hvor ofte man spiser, totalt. 

Insulin gjør kroppen tykk. Kroppen blir trigget til insulinproduksjon av stress (feks dårlig søvn), hyppige måltider og når man spiser, da spesielt av karbohydrater.

Insulin påvirker fettlagring, sult og metthet (som også er hormoner).

Anonymkode: b026a...30e

Jeg kjenner til dette med "cravings". Og jeg vet at det går an å endre tankemønsteret slik at man får kontroll over matmisbruket. Jeg velger bevisst å kalle det et misbruk og ikke "cravings", da det å ha lyst på, ikke er det samme som å ha et avhengighetsforhold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gikk ned 60kg og jeg så så slapp og jævlig ut at jeg spiste meg opp til litt overvektig igjen for å fylle ut noe av all huden og så jeg kunne se fin ut i klær. Tynn er ikke nødvendigvis pent. 

Anonymkode: 972f1...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trøstespiser, overspiser, gir faen i hva jeg spiser. 

Anonymkode: f39a1...100

Du bør kanskje starte med å få hjelp til å ta tak i hvorfor du trøstespiser og overspiser? Det mentale har mye å si for kosthold/livsstilsomlegging. Tenker også at du framstår som deprimert og bør få hjelp med det.

Anonymkode: cc5f5...efe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette her må dere slutte å lure folk med. Man er ikke dømt til overvekt på den måten. De aller fleste slanke (hvertfall over 30år) må gjøre en innsats for å holde seg slanke. Mange følger med på vekten og går på små slankekurer så fort den har økt noen kilo. Jeg har lav bmi, men jobber da mot cravings. Jeg har lyst på godteri og mc Donalds, men unner meg ikke dette i det daglige likevel. Tror du alle som er på joggetur (og er slanke) kun gjør dette fordi det er deilig? Nei, det er også for å holde kroppen sunn og slank. Når vi har kake i lunsjen på jobb har da jeg også kjempelyst på, men jeg lar være stort sett, nettopp pga kaloriene. Jeg er ofte sulten, men jeg holder ut til måltidet. Jeg lar være å kjøpe godteri i hverdagen fordi jeg vet at jeg ikke klarer å la det ligge i skapet. Og mine slanke venninner er også slik. Det er ikke noe magisk med kroppene våre. Vi er også sultne, craver søtt og går opp i vekt ved kalorioverskudd.

Anonymkode: 7c6b9...790

Du misforstår totalt det jeg skriver. Man er ikke "dømt" til overvekt. Det er det du som fronter når du forteller folk at de må trene og sulte seg resten av livet. Det går ikke! Du innbiller deg også at alle kjenner like mye på sult og cravings, og at alt handler om viljestyrke. Det gjør det heller ikke.

Hormoner kan endres. Innbiller du deg at kroppen din reagerer likt på 100 kcal med brokkoli som den gjør med 100 kcal marsipankake? Innbiller du deg at alle kropper reagerer helt likt på 100 kcal marsipankake? Det gjør de ikke.

Vet du hva sult faktisk er for noe? Det er et hormon. Vet du hvor mange faktorer som påvirker sult? Bakterier i tarmen (som man kan delvis endre sammensetning av ved å endre kosthold), andre hormoner som insulin, stress, måltidsfrekvens, HVA du spiser, og ja, aktivitetsnivå. Det påvirkes også av ditt genetiske opphav.

Overvektige har ofte også flere av bakterier i tarmen som kan hente ut flere kalorier av karbohydrater. Det er snakk om rundt 20 kcal til dagen. Det er ca 1 kilo i året. På 10 år er dette 10 kilo. 

Overvekt er ikke så enkelt som kalorier inn minus kalorier ut. Sulte seg mens man trener seg ihjel. Man kan gå ned uten å kjenne på cravings overhodet, om man slutter å proppe i seg ting som feks sukker, hvete og mengder av poteter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hvorfor er målet ditt å være "tynn"? Dersom du har så stor overvekt som jeg får inntrykk av så trenger du virkelig ikke satse på å ha en BMI på typ 19, som er det jeg forbinder med "tynn". Det er en alt eller ingenting mentalitet. 

Anonymkode: d7dce...7e6

Jeg synes tynn er finest. Laveste BMI jeg noen gang har hatt var 23 og selv da følte jeg meg tjukk. Virker deilig å ikke ta så mye plass.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Med den holdningen får du hvertfall ikke resultater.

Å holde seg tynn og i form krever disiplin hver dag, både på kjøkkenet og i form av bevegelse/trening. Du må kutte alt som hetter godis, alkohol osvosv. Men som så mange andre i dagens samfunn, dere gidder ikke. Resultatene skulle du helst hatt i går ikke sant?

Slankekurer er bullshit, det er livsstilendring som må til. Kast vekta, den betyr ingenting. Spis sunt, beveg deg mer!

Vis skjult innhold

Truth hurts 😘

Anonymkode: a16cd...bf5

Jeg har prøvd utallige ganger i løpet av det siste tiåret. Verken kurer eller livsstilsendringer hjelper stort, det varer aldri. "Spis sunt", det er jo forskjellig etter hvem man spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes tynn er finest. Laveste BMI jeg noen gang har hatt var 23 og selv da følte jeg meg tjukk. Virker deilig å ikke ta så mye plass.

Ja, for dette hjalp skikkelig i en tråd som denne...🙄

Anonymkode: eca71...41d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, for dette hjalp skikkelig i en tråd som denne...🙄

Anonymkode: eca71...41d

Det var TS selv som skrev det 😉

Ikke at det er en tanke som hjelper uansett..men..

Anonymkode: a6091...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er også tjukk på BMI 23 så jeg skjønner deg!

Anonymkode: 49e46...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette her må dere slutte å lure folk med. Man er ikke dømt til overvekt på den måten. De aller fleste slanke (hvertfall over 30år) må gjøre en innsats for å holde seg slanke. Mange følger med på vekten og går på små slankekurer så fort den har økt noen kilo. Jeg har lav bmi, men jobber da mot cravings. Jeg har lyst på godteri og mc Donalds, men unner meg ikke dette i det daglige likevel. Tror du alle som er på joggetur (og er slanke) kun gjør dette fordi det er deilig? Nei, det er også for å holde kroppen sunn og slank. Når vi har kake i lunsjen på jobb har da jeg også kjempelyst på, men jeg lar være stort sett, nettopp pga kaloriene. Jeg er ofte sulten, men jeg holder ut til måltidet. Jeg lar være å kjøpe godteri i hverdagen fordi jeg vet at jeg ikke klarer å la det ligge i skapet. Og mine slanke venninner er også slik. Det er ikke noe magisk med kroppene våre. Vi er også sultne, craver søtt og går opp i vekt ved kalorioverskudd.

Dette stemmer. det koster å holde seg slank etter en viss alder. Dt er ikke flaks. 

Anonymkode: 0c3a3...7a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du misforstår totalt det jeg skriver. Man er ikke "dømt" til overvekt. Det er det du som fronter når du forteller folk at de må trene og sulte seg resten av livet. Det går ikke! Du innbiller deg også at alle kjenner like mye på sult og cravings, og at alt handler om viljestyrke. Det gjør det heller ikke.

Hormoner kan endres. Innbiller du deg at kroppen din reagerer likt på 100 kcal med brokkoli som den gjør med 100 kcal marsipankake? Innbiller du deg at alle kropper reagerer helt likt på 100 kcal marsipankake? Det gjør de ikke.

Vet du hva sult faktisk er for noe? Det er et hormon. Vet du hvor mange faktorer som påvirker sult? Bakterier i tarmen (som man kan delvis endre sammensetning av ved å endre kosthold), andre hormoner som insulin, stress, måltidsfrekvens, HVA du spiser, og ja, aktivitetsnivå. Det påvirkes også av ditt genetiske opphav.

Overvektige har ofte også flere av bakterier i tarmen som kan hente ut flere kalorier av karbohydrater. Det er snakk om rundt 20 kcal til dagen. Det er ca 1 kilo i året. På 10 år er dette 10 kilo. 

Overvekt er ikke så enkelt som kalorier inn minus kalorier ut. Sulte seg mens man trener seg ihjel. Man kan gå ned uten å kjenne på cravings overhodet, om man slutter å proppe i seg ting som feks sukker, hvete og mengder av poteter. 

Det du indirekte sier er at de som er slanke er heldige og de som ikke er det har uflaks. Som selvsagt er bare tull og bortforklaringer. Og ikke rent lite irriterende for oss slanke som jobber hver eneste dag for å holde vekten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 9.50):

Det du indirekte sier er at de som er slanke er heldige og de som ikke er det har uflaks. Som selvsagt er bare tull og bortforklaringer. Og ikke rent lite irriterende for oss slanke som jobber hver eneste dag for å holde vekten.

Helt enig. Samtidig er det patologisering og stakkarsliggjøring av overvektige. Som både kan føles håpløst eller som en hvilepute.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 12.46):

Har bare lyst til å legge meg ned og gi opp. Føles helt håpløst. Ser nå fram mot nok en sommer hvor jeg er feit og ukomfortabel i kroppen min. For hvert år som går, for hvert forsøk på å gå ned i vekt. Så bortkastet, har ødslet bort 20-årene på å være feit og nå skjer det samme i 30-årene. Nå er jeg så gammel og så overvektig at selv om jeg skulle klare å gå ned så kommer jeg ikke til å se ut, kroppen er så ødelagt. Så deprimerende :(

Er det å være tynn noe å trakte etter, da?

Jeg kan spise hva jeg vil og likevel være tynn, men det gjør meg ikke lykkelig. Jeg er såpass tynn av natur at jeg sliter med å legge på meg muskler. Må bare akseptere at det er slik kroppen min er laget. Det har sine fordeler og ulemper som med alt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 12.57):

Jeg tror ikke jeg misforsto deg, for jeg kunne svart det samme til dette innlegget.
De fleste slanke over 30år går nemlig mye sulten og «må trene resten av livet» (som du merkelig nok skriver). Å være sulten er ikke farlig, og jeg blir ikke stresset av det. Jeg går også «på en smell» på mine cravings, og spiser godteri midt i uka feks, men da dropper jeg kanskje kveldsmat den dagen, eller tar en ekstra treningsøkt dagen etter. Skal jeg ut og spise lunsj med en venninne, blir det både lunsj og middag den dagen.

Sunn mat med mye proteiner metter jo mer såklart, har aldri sagt at man likegodt kan spise marsipankake. En sunn kropp og et sunt kosthold handler om mer enn vekt. 

Hva vet du om hva andre kjenner av sult? Selvfølgelig varierer dette fra person til person, men det er ikke slik at tynne mennesker alltid er mindre sultne. Det å konstant ligge litt i kaloriunderskudd for å holde vekten lav er noe av det mest sult-triggende man kan gjøre. Og det er ofte min hverdag. Jeg er helt sikker på at dersom en veldig overvektig person (samme høyde og kjønn) hadde flyttet inn hos meg, spist det samme og hatt like dager med aktivitet, år etter år, hadde denne personen nærmet seg samme vekt som meg. Litt variasjon er det jo såklart, muskelmasse, hvileforbrenning (jeg må feks ligge litt lavere i daglig kaloriinntak for å holde vekten enn andre på samme høyde og vekt når vi sammenliknet i en annen tråd her). 

Det som er mer urealistisk er å holde seg til et kosthold uten sukker, hvete og poteter gjennom et helt liv. Det er uaktuelt for meg i lengden hvertfall. Dette er absolutt ikke noe man MÅ for å bli slank. Det er det mest demotiverende rådet jeg har hørt nesten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pappadrømmen skrev (59 minutter siden):

Er det å være tynn noe å trakte etter, da?

Jeg kan spise hva jeg vil og likevel være tynn, men det gjør meg ikke lykkelig. Jeg er såpass tynn av natur at jeg sliter med å legge på meg muskler. Må bare akseptere at det er slik kroppen min er laget. Det har sine fordeler og ulemper som med alt annet.

Synes det er veldig urettferdig at jeg og mange andre damer må kjempe mot vekten hele vårt voksne liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er veldig urettferdig at jeg og mange andre damer må kjempe mot vekten hele vårt voksne liv!

Ja, men livet ER urettferdig. Vi har alle vårt å stri med.

Jeg syns det er urettferdig at jeg nesten er skallet, mens jeg ser menn som er gamle med tykt, fyldig hår. Men fint lite jeg kan gjøre med det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kanskje du ikke kan bli tynn, men du kan bli tynnERE og sunnere! 😊

Anonymkode: 27634...062

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du setter det litt i perspektiv så er det folk som har alvorlige sykdommer!

Jeg kan synes det er urettferdig at jeg har ADHD og at ting er vanskeligere for meg enn andre "normale" folk, men det hjelper meg jo ingenting. Det beste er å komme seg ut av offerrollen. 

Anonymkode: 27634...062

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 40 og gikk ned 25 kg i forfjor. Det var deilig å bli kvitt, og nødvendig. Det belaster kroppen og alt føles tungt. Kanskje er sjansen liten for å bli stram som en supermodell men vektnedgangen har enormt å si for fysisk og psykisk velvære allikevel. 

Anonymkode: a92ee...d3a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er det urettferdig hvis man ikke jobber for det?

man kan ikke klage, med mindre man faktisk legger inn en innsats i gå ned. 

Anonymkode: 13a55...2bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...