Gå til innhold

Kan man bli feit av sukkerfri saft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Elsker å drikke saft, drikker ZerOh. De siste par åra har vekta gradvis krøpet oppover. Skjønner ikke hvorfor. Spiser sunt ellers og er bevisst på mengde mat ol. Er oppe i hele 62 kg, liker meg best på sånn 53-54 kg

Anonymkode: 97762...c5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mer da?

Hvor gammel er du?

De sier vel at sukkerfri i seg selv ikke gjør at du legger på deg men ar sukkererstatninger kan trigge sultfølelsen.

Anonymkode: a9e00...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Ikke av selve saften, men det kan påvirke søtsug. 

Anonymkode: 3be55...cbb

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Noen mener at søtstoffer kan trigge sultfølelse. Det skjer ikke med meg, men kan sikkert gjelde for noen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aspartam og andre kunstige søtstoff kan påvirke metabolismen negativt: Indeed, ASB ( = drikkevarer med kunstige søtstoff) have been implicated in the development of certain aspects of metabolic syndrome, including insulin resistance, impaired glucose tolerance, and dyslipidemia (Gardener et al. 2012; Swithers 2013; Imamura et al. 2015). The negative effects of ASB on metabolic health may even impact the offspring of women exposed during their pregnancy (Araujo et al. 2014; Azad et al. 2016). One of the most common artificial sweeteners, aspartame (ASP), which has a US Food and Drug Administration (FDA) approved daily intake level of 50 mg/kg, has been shown to increase the relative risk for type 2 diabetes and metabolic syndrome by as much as 67% and 36%, respectively (Nettleton et al. 2009).

https://cdnsciencepub.com/doi/full/10.1139/apnm-2016-0346

Inhibition of the gut enzyme intestinal alkaline phosphatase may explain how aspartame promotes glucose intolerance and obesity in mice

Anonymkode: 7d81b...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spiser du mer da?

Hvor gammel er du?

De sier vel at sukkerfri i seg selv ikke gjør at du legger på deg men ar sukkererstatninger kan trigge sultfølelsen.

Anonymkode: a9e00...4ac

Jeg er 40. Jeg er veldig fysen på søtt. Kanskje det er safta som gjør d. TS 

Anonymkode: 97762...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du mye saft? Jeg har en teori om at de som har et glass i neven hele tiden får som uvane å stappe noe i munnen hele tiden, og dermed også lettere hiver i seg mer mat og snacks.

Anonymkode: b9b04...6a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikker du mye saft? Jeg har en teori om at de som har et glass i neven hele tiden får som uvane å stappe noe i munnen hele tiden, og dermed også lettere hiver i seg mer mat og snacks.

Anonymkode: b9b04...6a8

Dette er nok veldig rett! Det sier seg selv at saft som ikke inneholder noen kalorier ikke medfører at man blir feit! Men alt det andre man stapper i seg i tillegg er årsaken. Da må man redusere antall kalorier inn, i forhold til sin forbrenning av kalorier som er voldsomt forskjellig fra individ til individ. Så enkelt er det faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jo tyngre jeg har vært, jo mer sulten har jeg også vært. Jeg har helt klart tenkt minst på mat når jeg har vært slank. Saft gjør forresten bare at man blir mer søtsugen. 

Anonymkode: ff4cf...09c

AnonymBruker
Skrevet

Sukkerfri saft og brus har vanligvis søtningsstoffer, og selv om det ikke er kalorier i det, så vil kroppen reagere ganske likt på søtstoffer som på sukker: blodsukkeret går opp og insulinet aktiveres. Man kan derfor bli mindre insulinresistens, og det kan føre til at metabolismen blir tregere sånn generelt. 

Så ja, du kan bli tjukkere av sukkerfri saft. Om du drikker det til måltider, nja. Men om du drikker det også utenfor måltider... 

Anonymkode: 7db5d...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet det har vært studier som har påvist sammenheng mellom stoffskifte og kunstig søtning for eks. Skal sies at forskningen er begrenset og ikke endelig. Men det er mulig at du får for eks litt dårligere stoffskifte, noe som gir litt dårligere fettforbrenning. Metabolisme og sultfølelse kan også påvirkes for enkelte. Selv blir jeg umettelig sulten hele dagen på visse søtningsstoffer. Jeg unngår de. 

Når du har en vektoppgang og ikke har særlig andre endringer enn å drikke den safta hver dag, så ville jeg nok kuttet den ut et par måneder og se hva som skjer. 

Anonymkode: 61b3f...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...