AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #21 Skrevet 17. mars 2022 I andre land må man tilbake på jobb noen få uker etter fødsel og sykedager finnes omtrent ikke. Så kommer nordmenn - «kan vi begge to få betalt fri for å ta oss av egne barn» 🤦 Norge kommer til å gå rett til helvete ned så mange forventninger vi har til hva staten skal dekke.. Anonymkode: 2d5cd...2e4 3 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #22 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Den som er i permisjon kan da vel passe baby og eldre søsken..? Skjønner ikke problemet. Så lenge man er frisk selv så er dette en ikke-sak. Anonymkode: 8493b...636 Jada, den kan jo det, og barna hadde jo overlevd 😊 men da det var aktuelt i vinter foretrakk vi en baby som spiste og en syk toåring som fikk sovet luren sin på dagtid. Men selvfølgelig, de gangene vi hadde en halvsyk toåring og en baby som klarte å få i seg mat og som kunne bæres i bæresele uten å hyle, eller sov lenge nok i vogn til at eldste kunne trilles i søvn ,(å trille to vogner på snøføre var ikke aktuelt!) , så hadde jeg dem jo selvfølgelig alene. Mannen tok heller aldri hele dager med mindre eldste var veldig dårlig(og da også svarte han på telefoner og deltok på møter digitalt), og hadde en arbeidsgiver som var glad for at han tok hensyn til både oss hjemme og jobben Anonymkode: 2f700...a99
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #23 Skrevet 17. mars 2022 Far kan være hjemme med egne sykt barn dager om han ikke har brukt opp kvoten allerede, kvoten er doblet til 20 dager pr forelder i år også pga korona. Når far sine 20 dager er brukt opp så må mor i perm være hjemme med både baby og syk storesøsken. Det er slitsomt å ha barn. Tenk på de med foreldre som jobber turnus og helger, så er de alene med flere barn og baby en hel helg, kanskje også legging av barn og baby på samme tid. Eller far som reiser mye i jobb. Du klarer en sykt barn dag med baby og storesøsken. Anonymkode: e4b5f...a32 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #24 Skrevet 17. mars 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: I andre land må man tilbake på jobb noen få uker etter fødsel og sykedager finnes omtrent ikke. Så kommer nordmenn - «kan vi begge to få betalt fri for å ta oss av egne barn» 🤦 Norge kommer til å gå rett til helvete ned så mange forventninger vi har til hva staten skal dekke.. Anonymkode: 2d5cd...2e4 Det er jo ikke sammenlignbart i land der begge foreldre jobber kort tid etter fødsel er det mulig å finne barnepass til barnet, eller vanlig at mor slutter helt i jobn. Det er for det store flertallet ikke praktisk mulig i Norge. Anonymkode: e0812...3af 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #25 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke sammenlignbart i land der begge foreldre jobber kort tid etter fødsel er det mulig å finne barnepass til barnet, eller vanlig at mor slutter helt i jobn. Det er for det store flertallet ikke praktisk mulig i Norge. Anonymkode: e0812...3af For få år siden i Norge (starten på 90-tallet) så var det underdekningen på bhg plass. Flere fikk ikke bhg plass før de var 4år, da ble gjerne mor hjemme med flere barn og det var sånn hverdagen var. Anonymkode: e4b5f...a32 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #26 Skrevet 17. mars 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Lurer på hvordan mange tidligere generasjoner har klart å ta seg av både spebarn og syke barn samtidig. Anonymkode: b60fe...160 Tror ikke toddlerne som løp hjemme i skjørtene til mor gikk gjennom like mange virusinfeksjoner som de som går i barnehage med 100 andre barn. Anonymkode: e0812...3af
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #27 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke sammenlignbart i land der begge foreldre jobber kort tid etter fødsel er det mulig å finne barnepass til barnet, eller vanlig at mor slutter helt i jobn. Det er for det store flertallet ikke praktisk mulig i Norge. Anonymkode: e0812...3af Det burde være en selvfølge at det for flertallet i Norge er mulig å for en voksen å ta seg av 2 stk barn hvor en er syk. Anonymkode: d9a30...1f4 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #28 Skrevet 17. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: For få år siden i Norge (starten på 90-tallet) så var det underdekningen på bhg plass. Flere fikk ikke bhg plass før de var 4år, da ble gjerne mor hjemme med flere barn og det var sånn hverdagen var. Anonymkode: e4b5f...a32 Så du mener vi skal sende mor tilbake til kjøkkenbenken istedet for at småbarnsforeldre skal få bruke sykt-barn-dager på nettopp syke barn? Anonymkode: e0812...3af 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #29 Skrevet 17. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det burde være en selvfølge at det for flertallet i Norge er mulig å for en voksen å ta seg av 2 stk barn hvor en er syk. Anonymkode: d9a30...1f4 De aller fleste gjør jo en vurdering av behovet av situasjonen der og da. Jeg har passa 2 syke småbarn haugevis av ganger, men de få gangene vi har hatt behov for 2 voksne så har jeg ikke hatt dårlig samvittighet for det. Anonymkode: e0812...3af 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #30 Skrevet 17. mars 2022 For meg koker dette ned til hva som er best for barna. Helt uavhengig av hva mødre fikk til eller måtte få til "før i tiden". Hvis det er best for barna at begge foreldrene er hjemme og gir omsorg til hvert sitt barn, så kan man velge å gjøre det slik. Anonymkode: 1cfc1...e22 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #31 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener vi skal sende mor tilbake til kjøkkenbenken istedet for at småbarnsforeldre skal få bruke sykt-barn-dager på nettopp syke barn? Anonymkode: e0812...3af Nei jeg mener at hvis far har brukt opp sine sykt barn dager allerede nå i mars, så må mor klare å være hjemme med baby og barn. Vi er i samme situasjon selv og jeg har ikke tenkt tanken at jeg ikke skulle klare å sjonglere antisove-baby med syk storebror. Det er litt mer slitsomt, men det går helt fint. Anonymkode: e4b5f...a32 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #32 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg koker dette ned til hva som er best for barna. Helt uavhengig av hva mødre fikk til eller måtte få til "før i tiden". Hvis det er best for barna at begge foreldrene er hjemme og gir omsorg til hvert sitt barn, så kan man velge å gjøre det slik. Anonymkode: 1cfc1...e22 Så kan mor dra på kafé og shopping og nyte barseltiden med baby. Anonymkode: e4b5f...a32 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #33 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg koker dette ned til hva som er best for barna. Helt uavhengig av hva mødre fikk til eller måtte få til "før i tiden". Hvis det er best for barna at begge foreldrene er hjemme og gir omsorg til hvert sitt barn, så kan man velge å gjøre det slik. Anonymkode: 1cfc1...e22 Ts sitt spm høres ut hva som er best for seg selv (mor). Ikke barnet beste, men mors beste. Mor vil ikke stå opp med storesøsken kl 6 når baby er våken på natten. Anonymkode: e4b5f...a32 2 2
Molly85 Skrevet 17. mars 2022 #34 Skrevet 17. mars 2022 Husk at dagene til far skal rekke hele 2022, og det blir garantert mye sykdom til høsten igjen. Personlig har jeg bitt tennene sammen og hatt toåringen hjemme selv om jeg har hatt hun på 4 mnd hengende i puppen, og det har vært slitsomt, men gått. En arbeidsdag er ikke evig. Om man venner seg til å alltid ha det ideelt blir småbarnstiden veldig tøff, og man bør etter min mening ikke engang vurdere en tredjemann. 7
Luckiness Skrevet 17. mars 2022 #35 Skrevet 17. mars 2022 Far kan bruke sine omsorgsdager. Bare husk at hans kvote fort blir brukt opp hvis han skal ta alle sykedager mens du er i perm. Kan være greit å ha noen til gode når perm er over. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #36 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaha??? Vis gjerne hvor du finner dette på NAV.no.. Man kan ikke fritt gi alle dagene til den andre forelderen, under korona er det mulig å overføre dager til den andre dersom skole eller barnehage er stengt pga korona. Det er også mulig å søke om å regnes som alene fordi den andre er kronisk syk mer enn 6 måneder. Ut over dette kan ikke dagene deles "slik at den andre aldri er hjemme ".. Anonymkode: f998d...129 Jeg sliter litt med å finne igjen dette nå, det er mulig jeg baserte meg på dette fra visma sine sider: «Overføring kan skje til den andre forelderen, nåværende samboer eller ektefelle, men merk at overføring kun kan gjøres når begge har rett til å bruke omsorgsdager. Arbeidstaker som overførerdager kan bare overføre hele omsorgsdager, men det er adgang til å overføre så mange dager vedkommende har» https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Kan-sykt-barn-dager-overfores/ba-p/355482 Jeg fant imidlertid noe som kan tyde på at svaret på det opprinnelige spørsmålet mitt er «ja»: på nav står det: «Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: (…) Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.» https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger/#Nar-kan-du-bruke-av-omsorgsdagene litt vanskelig å tolke, så kanskje jeg ringer og spør Anonymkode: cf86f...f84 1
Vera Vinge Skrevet 17. mars 2022 #37 Skrevet 17. mars 2022 Far kan være hjemme, men det er vel mest vanlig at den som er i perm tar baby pluss sykt barn. Med mindre det spesielle forhold, som at mor er utmattet og holder på å gå på veggen, har sovet veldig lite, babyen har kolikk eller mor er syk selv. 4
Brunello Skrevet 17. mars 2022 #38 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): For meg koker dette ned til hva som er best for barna. Helt uavhengig av hva mødre fikk til eller måtte få til "før i tiden". Hvis det er best for barna at begge foreldrene er hjemme og gir omsorg til hvert sitt barn, så kan man velge å gjøre det slik. Anonymkode: 1cfc1...e22 Nei, det koker ned til hva man har rett til. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #39 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sliter litt med å finne igjen dette nå, det er mulig jeg baserte meg på dette fra visma sine sider: «Overføring kan skje til den andre forelderen, nåværende samboer eller ektefelle, men merk at overføring kun kan gjøres når begge har rett til å bruke omsorgsdager. Arbeidstaker som overførerdager kan bare overføre hele omsorgsdager, men det er adgang til å overføre så mange dager vedkommende har» https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Kan-sykt-barn-dager-overfores/ba-p/355482 Jeg fant imidlertid noe som kan tyde på at svaret på det opprinnelige spørsmålet mitt er «ja»: på nav står det: «Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: (…) Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.» https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger/#Nar-kan-du-bruke-av-omsorgsdagene litt vanskelig å tolke, så kanskje jeg ringer og spør Anonymkode: cf86f...f84 Det du skriver her er jo at man må ha rett til å bruke omsorgsdager og at du har rett til å bruke omsorgsdager hvis du må være borte fra jobb fordi(…). Når du er i permisjon er du ikke i en situasjon der du kan ta ut omsorgsdager. Anonymkode: 2f700...a99 2
Maleficenta Skrevet 17. mars 2022 #40 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal du ta fri fra mammapermen? Og gi fridagene til far? Fordi far har ikke egne sykt barn dager? Og hvordan kan en voksen være hjemme uten å kunne ta seg av barna sine? Dette ble innviklet. Anonymkode: 3f37a...0c8 alle i jobb har jo rett på sykt barn dager, men han kan ikke ta mor sine i tillegg. Han har nå sine 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå