Gå til innhold

Sykt-barn-dager og mammaperm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han man rett på sykt-barn-dager (omsorgspenger) når man er i mammaperm? Altså sånn at man kan overføre disse dagene til far så han kan være hjemme med eldre søsken? Eller forventes det at den i perm passer alle barna hvis noen er syke?

Anonymkode: cf86f...f84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han man rett på sykt-barn-dager (omsorgspenger) når man er i mammaperm? Altså sånn at man kan overføre disse dagene til far så han kan være hjemme med eldre søsken? Eller forventes det at den i perm passer alle barna hvis noen er syke?

Nei, man kan ikke overføre til faren.

Anonymkode: 7b9a3...304

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Far har jo sin kvote, men er den brukt opp så må far ta ulønnet perm eller så må barnet som er syk være hjemme med mor.

Anonymkode: 9ffdc...bc1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nice try. Nei det går ikke.

Anonymkode: e1dfd...9ea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skal du ta fri fra mammapermen? Og gi fridagene til far? Fordi far har ikke egne sykt barn dager? Og hvordan kan en voksen være hjemme uten å kunne ta seg av barna sine?  Dette ble innviklet. 

Anonymkode: 3f37a...0c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Som noen skriver så har jo far sin kvote. Men det er også naturlig at den som er hjemme også kan passe det syke barnet, med mindre det et noe spesielt (hva som er spesielt kan jo variere - men har babyen veldig kolikk f.eks kan jo det være spesielt nok). 

Anonymkode: 5c7c6...106

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mest på at man i mammaperm allerede har en «jobb» - nemlig å ta seg av den nyfødte. For meg høres det hardt ut å stå opp kl 06 med et småbarn når man har sittet oppe hele natta med en nyfødt som ikke vil sove, og så tilbringe dagen med å passe en potensielt vilter smårolling når man også burde amme og bysse den minste. Men jeg er tydeligvis på villspor her, litt uerfaren som tobarnsmor 🤪

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal du ta fri fra mammapermen? Og gi fridagene til far? Fordi far har ikke egne sykt barn dager? Og hvordan kan en voksen være hjemme uten å kunne ta seg av barna sine?  Dette ble innviklet. 

Anonymkode: 3f37a...0c8

Nei altså i følge NAV kan man overføre egne sykt-barn-dager til far hvis man har rett på det selv. Så for to voksne i full jobb kan den ene forelderen ta ut begges kvote og den andre aldri være hjemme. 

I dette tilfellet lurer jeg på om jeg har rett på sykt-barn dager i perm, for da kan far være hjemme og hjelpe til i flere dager enn hvis han bare skulle brukt sin egen kvote. Men jeg ser av svarene over at dette for de fleste regnes som en litt for stor luksus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det helt logisk ut at far kan være hjemme med det eldste barnet, så lenge han ikke har brukt opp sine sykt barn-dager. 
Enig med deg, ts! Det kan være jobb nok å være hjemme med en nyfødt (eller litt større baby forsåvidt). 

Anonymkode: 4af1c...616

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Han kan vel bruke syktbarn.  Men det er veldig uetisk mht arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenkte mest på at man i mammaperm allerede har en «jobb» - nemlig å ta seg av den nyfødte. For meg høres det hardt ut å stå opp kl 06 med et småbarn når man har sittet oppe hele natta med en nyfødt som ikke vil sove, og så tilbringe dagen med å passe en potensielt vilter smårolling når man også burde amme og bysse den minste. Men jeg er tydeligvis på villspor her, litt uerfaren som tobarnsmor 🤪

Sånn er det jo p få flere barn! Man må nødvendigvis være alene med dem innimellom….. Mammaperm er ikke en jobb i mine øyne, det er omsorg som skal vare «resten av livet». 

Anonymkode: 33a9e...ae2

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Far kan bruke sine egne omsorgsdager for å passe syke eldre søsken selv om du er i permisjon med yngste.

Anonymkode: e0812...3af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei altså i følge NAV kan man overføre egne sykt-barn-dager til far hvis man har rett på det selv. Så for to voksne i full jobb kan den ene forelderen ta ut begges kvote og den andre aldri være hjemme. 

I dette tilfellet lurer jeg på om jeg har rett på sykt-barn dager i perm, for da kan far være hjemme og hjelpe til i flere dager enn hvis han bare skulle brukt sin egen kvote. Men jeg ser av svarene over at dette for de fleste regnes som en litt for stor luksus.

Jaha??? Vis gjerne hvor du finner dette på NAV.no..

Man kan ikke fritt gi alle dagene til den andre forelderen, under korona er det mulig å overføre dager til den andre dersom skole eller barnehage er stengt pga korona. Det er også mulig å søke om å regnes som alene fordi den andre er kronisk syk mer enn 6 måneder. Ut over dette kan ikke dagene deles "slik at den andre aldri er hjemme ".. 

Anonymkode: f998d...129

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gravide og nybakt foreldre i Norge virker inkompetent helt fra de får positiv prøve.

Anonymkode: ec36b...412

Enig! 

Anonymkode: 33a9e...ae2

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette stemmer da ikke? Det er noen spesielle koronaregler mtp stengte skoler/barnehage, men ingen generell regel. 

Anonymkode: 7b9a3...304

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Vi tenkte aldri tanken, men så var det heller aldri en aktuell problemstilling(fordi eldste ikke var så mye syk og far hadde ekstra dager pga korona, ikke fordi han ikke var hjemme.)

Han har jo uansett sin egen kvote. Det som redda oss i perioder var at mannen kunne føre delvise sykt-barn-dager når eldste ikke var veldig dårlig.  Da fikk han gjort det viktigste på jobb mens jeg var alene med barna noen timer, men var ikke borte en hel arbeidsdag og kunne bidra slik at jeg fikk ro til å amme og eldste fikk dagsøvnen sin. 

Anonymkode: 2f700...a99

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gravide og nybakt foreldre i Norge virker inkompetent helt fra de får positiv prøve.

Anonymkode: ec36b...412

Det finnes veldig mange gode grunner til at far kan behøve fri fra jobb for å passe syke eldre barn mens mor er i permisjon. Mor kan ha brystbetennelse og re inn og ut av sykehus selv eller ha annen sykdom, eller hun kan ha time hos helsestasjonen med babyen, eller eldste kan ha omgangssyke eller RS-virus som man vil unngå at babyen blir smittet av.

Det betyr ikke at det er sånn at det alltid er nødvendig å ha far hjemme fordi et eldre barn er sykt, men dersom man har behov for det, så har vi heldigvis ordninger her i landet som tillater at begge barna får god omsorg.

Anonymkode: e0812...3af

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Far har rett til å bruke sine sykt-barn-dager til eldre søsken, selv om du er i mammapermisjon. Heldigvis.

Barn og foreldre er forskjellige. Far måtte bruke sykt-barn-dager her i høst, da jeg var hjemme med nyfødt klistremerkebaby, og vi har et eldre søsken som ikke sitter i ro før han har 40 i feber. Full aktivitet, selv når han er syk. Hadde ikke vært forsvarlig hvis jeg skulle vært hjemme med begge alene.

Anonymkode: a4c01...920

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Angående at der er tøft er jeg enig med deg! Min nr 2 er 4,5 måneder og jeg har grublet på det samme. Jeg sliter i tillegg veldig med å få lillebror til å sove når storesøster er der. Han vil helst sove i vogn på tur (noe som jo blir vanskelig med en syk 2 åring) eller i mine armer og rolig surr rundt seg. Begge deler er litt komplisert med en 2 åring i tillegg.

Jeg har heldigvis ikke måttet være alene med syk storesøster enda (har løst seg på andre måter), men har hatt tre dager alene med dem begge av andre årsaker. Har gått, men har vært utfordrende. Er den store «syk nok» og bare vil ligge på sofaen er det nok kanskje lettere.

Men så lenge far har flere sykt barn dager igjen kan jo ingen nekte ham å Være hjemme med den eldste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som er i permisjon kan da vel passe baby og eldre søsken..? Skjønner ikke problemet. Så lenge man er frisk selv så er dette en ikke-sak. 

Anonymkode: 8493b...636

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...